Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:42

: Och wat een gedokter voor jullie. Ik snap het helemaal, ik heb ook zo’n zorgenkindje als eerste eigen paard. Hou vol :knuffel:
Ik heb niet het hele topic doorgenomen, dus bij voorbaat excuses als het al is genoemd: zijn zaken als PSSM 1 en 2 uitgesloten? En uit eigen ervaring: wat denk je van Lyme? Allemaal aandoeningen die ook vage kreupelheden veroorzaken. Zeker als dit beeld wisselt.

Hopelijk biedt het bezoek aan de kliniek meer inzicht en duidelijkheid. Veel sterkte en beterschap gewenst.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:06

Plop1997 schreef:
Ilse_123 schreef:
Meestal kan je wel binnen een week terecht bij SDMC. Dat hoeft echt niet zo lang te duren.


Dat klopt maar mijn vriend moet ook vrij krijgen van het werk en zijn vader moet vrij hebben zodat we ook met de trailer kunnen gaan. We hadden van sdmc 3 data gekregen en 2 waren eind februari en 1 was in maart. Waarschijnlijk wordt het dan de 23e.

Als het met de kosten van de second opinion mee gaat vallen wilt mijn vriend wel gelijk zijn trailer rijbewijs halen. Maar we reserveren al ons spaargeld nu even voor mocht hij geopereerd moeten worden.


Heesch is een fijne, eerlijke kliniek. Het bij paarden zo lastig, dit soort klachten (ik weet er helaas alles van) en de 1000 adviezen en meningen die je krijgt toegestopt. Hopelijk kunnen zij een diagnose stellen en is het goed te genezen/verhelpen ;) . Qua trailer; met je B rijbewijs mag je wel met bepaalde auto+trailer combi's rijden, er loopt een topic over bij bokt en anders kan je het online ook vinden. Zeker als je met hoge DA kosten zit scheelt het je in elk geval de kosten van het halen van een rijbewijs.


Het rijbewijs wilde hij sowieso al halen dus dat gaat er uiteindelijk wel komen. De auto's en trailers die wij (gratis) ter beschikking hebben daar moet je echt een B rijbewijs voor hebben. Eerder konden we in Heesch ook niet terecht anders had onze stalhouder ook nog aangeboden om Valentijn naar de kliniek te rijden.


Ah ja logisch, fijn in elk geval dat je transport tot beschikking hebt ;). Succes!

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:47

Plop1997 schreef:
Het rijbewijs wilde hij sowieso al halen dus dat gaat er uiteindelijk wel komen. De auto's en trailers die wij (gratis) ter beschikking hebben daar moet je echt een B rijbewijs voor hebben. Eerder konden we in Heesch ook niet terecht anders had onze stalhouder ook nog aangeboden om Valentijn naar de kliniek te rijden.


Goed teken dat je niet eerder terecht kon, moet je maar denken. BIj de meeste goede klinieken kun je niet snel terecht. :D

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 14:00

Het is een super kliniek. Vanuit het noorden rij ik ook met mijn junior daarheen.
En dat is ook een pleuris eind ^)

Onze dierenarts is daar Frans van Toor,die is erg kundig. Weet je al bij wie jullie terecht komen?

Kans is aanwezig dat Valentijn een scintigrafie zal ondergaan,dan moet hij er zeker weten een nacht blijven maar krijg je wel antwoorden en duidelijkheid.

Plausibel
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:07

Tessebes schreef:
janderegelaa schreef:
Er zijn er echt heel veel zelfs maar zal er 1 posten:

Go to:
7. Conclusions
In young animals, the optimal amount of exercise which is ideal for musculoskeletal strength and performance of function during maturity is not entirely known. Given that this optimal amount of exercise is not yet determined, prescribed exercise during growth is controversial to many. However, it has been shown in numerous studies that confinement and the subsequent lack of loading, lead to weaker tissues and potential loss of function of bone, articular cartilage, and tendons and that exercise during growth aids in the longevity of animal health and performance


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7916178/


Dit geeft iets anders aan, dan jij geschreven hebt. Beweging is inderdaad belangrijk voor jonge dieren, voor de goede ontwikkeling van weefsels, gewrichten, enz. Maar goed, laten we niet teveel afdwalen hier.


Er zijn ook echt bronnen bij Bartels academie die dit in het nederlands noemen dat op jonge leeftijd met mate belasten beter is voor sterkere botten en spieren dan later belasten. Er wordt niet concreet omschreven hoeveel 'met mate' is maar ik vind het wel interessant.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:12

Er staan heel veel onderzoeken op internet hierover. Er is zelfs een groot seminar over geweest in Duitsland. Maar wat ik op kan zoeken kunnen anderen ook zelf dus vandaar dat ik er maar 1 post :D

Hannanas
Berichten: 13017
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 00:23

Mwa beweging (meer dan in een weide) wordt geadviseerd als in: lekker wandelen, mee als handpaard en gezellig verschillende ondergronden en obstakels lopen. Met mate gedoseerd dus. Dan komt het dichter bij de beweging waar een paard in oorsprong voor gemaakt is: rustig aan kilometers maken. Dag in dag uit. Rijden en longeren zou ik er dan echt nog niet mee doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 00:36

Hannanas schreef:
Mwa beweging (meer dan in een weide) wordt geadviseerd als in: lekker wandelen, mee als handpaard en gezellig verschillende ondergronden en obstakels lopen. Met mate gedoseerd dus. Dan komt het dichter bij de beweging waar een paard in oorsprong voor gemaakt is: rustig aan kilometers maken. Dag in dag uit. Rijden en longeren zou ik er dan echt nog niet mee doen.

En dat is dus onderzocht. En dan blijkt dat gewoon rijden en spieren opbouwen beter is dan dat op latere leeftijd te doen.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 08:27

Waarom wordt er niet naar de zachte delen in de voet gekeken?
Er kan veel meer mis zijn in een voet, dan wat je kan zien op foto.
De aanhechting van de diepe buiger bijvoorbeeld ( dat valt dan onder ‘klinische hoefkatrol’ maar is eigenlijk een peesblessure) of de collateraalbanden etc… Er zit genoeg wat zulk beeld kan geven als er wat aan mankeert.
En een paard met pijn in zijn voeten, loopt zichzelf vast in rug en schouders.

Ik heb zelf een merrie die tijdens het beleren katskreupel is geworden. Er was niets aan te zien maar kwam uit de voet. Ook de foto’s waren ok. Het bleef aanslepen.
Die heeft dus een lichte blessure op de aanhechting van de diepe buiger. Door de plaats, in de hoef, geeft dit meteen behoorlijk pijn. Zelfs bij een lichte ontsteking of irritatie. Zoiets vind je niet met een gewoon kreupelheidsonderzoek of met foto’s of echo’s. En je ziet er niks geks aan. Eigenlijk heb je daar een mri voor nodig. Of een beetje inventieve DA die weet wat hij zoekt en een echo kan maken doorheen de straal.
Mijn merrie is nadien nooit nog beleerd. Ze is fokmerrie geworden. Want dit zijn blessures die heel moeilijk te behandelen zijn en met regelmaat terug komen. Als ze zich verstapt, irriteert het telkens weer. Beter dat ze niet teveel belast wordt. Ze loopt periodes goed en periodes minder.
En moest ik een osteopaat loslaten op die merrie, hij zou genoeg vinden. Als een paard langere periode kreupel loopt, gaan ze sowieso ergens anders compenseren.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 08:49

janderegelaa schreef:
Er staan heel veel onderzoeken op internet hierover. Er is zelfs een groot seminar over geweest in Duitsland. Maar wat ik op kan zoeken kunnen anderen ook zelf dus vandaar dat ik er maar 1 post :D



Maar heb jij ook onderzoek kunnen vinden wat niet gedaan is bij renpaarden en dravers? Zou je daar een link van kunnen posten, ik kan die niet vinden :)

grace1989
Berichten: 820
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 08:52

Dat inderdaad. Mijn paard bleek destijds een blessure aan de colleteraalbanden te hebben en liep ook zo. Ook linksvoor wat ze eigenlijk voornamelijk rechtsom liet zien. Erg langdurige kwestie. Weke delen is vaak een oorzaak van veel problemen.

Luckystory schreef:
Waarom wordt er niet naar de zachte delen in de voet gekeken?
Er kan veel meer mis zijn in een voet, dan wat je kan zien op foto.
De aanhechting van de diepe buiger bijvoorbeeld ( dat valt dan onder ‘klinische hoefkatrol’ maar is eigenlijk een peesblessure) of de collateraalbanden etc… Er zit genoeg wat zulk beeld kan geven als er wat aan mankeert.
En een paard met pijn in zijn voeten, loopt zichzelf vast in rug en schouders.

Ik heb zelf een merrie die tijdens het beleren katskreupel is geworden. Er was niets aan te zien maar kwam uit de voet. Ook de foto’s waren ok. Het bleef aanslepen.
Die heeft dus een lichte blessure op de aanhechting van de diepe buiger. Door de plaats, in de hoef, geeft dit meteen behoorlijk pijn. Zelfs bij een lichte ontsteking of irritatie. Zoiets vind je niet met een gewoon kreupelheidsonderzoek of met foto’s of echo’s. En je ziet er niks geks aan. Eigenlijk heb je daar een mri voor nodig. Of een beetje inventieve DA die weet wat hij zoekt en een echo kan maken doorheen de straal.
Mijn merrie is nadien nooit nog beleerd. Ze is fokmerrie geworden. Want dit zijn blessures die heel moeilijk te behandelen zijn en met regelmaat terug komen. Als ze zich verstapt, irriteert het telkens weer. Beter dat ze niet teveel belast wordt. Ze loopt periodes goed en periodes minder.
En moest ik een osteopaat loslaten op die merrie, hij zou genoeg vinden. Als een paard langere periode kreupel loopt, gaan ze sowieso ergens anders compenseren.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 22:17

Nou bokt, morgen is het zover. Allemaal even duimen!

Ik weet niet in hoeverre ik morgen alles kan blijven updaten maar ik ga mijn best doen. We hebben alle spulletjes al klaar staan voor morgenvroeg want het word optijd met de trailer vertrekken.

Verder hoop ik dat ik een beetje goed kan slapen vanavond! Gelukkig was Valentijn verder helemaal in zijn nopjes vandaag dus dat stelt weer gerust voor morgen.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:17

Weet je al welke arts je morgen hebt?

Succes alvast!

DuoPenotti

Berichten: 29541
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:19

Succes morgen! :knuffel:

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 22:22

Daan13 schreef:
Weet je al welke arts je morgen hebt?

Succes alvast!


Nee nog niet, ben ik helemaal vergeten te vragen! Ze hebben ons wel vroeg en ruim ingepland zodat ze alle tijd hebben om naar alles van Valentijn te kijken.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:25

Dat was bij ons ook, lekker vroeg waren we daar - mooi voor de files aan-

Waren ze binnen 2 uur uitbehandeld want de scintigrafie kon pas de volgende dag :')


Gelijk maar ff Google gebruikt om een B&B te reserveren _O-

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 22:35

Daan13 schreef:
Dat was bij ons ook, lekker vroeg waren we daar - mooi voor de files aan-

Waren ze binnen 2 uur uitbehandeld want de scintigrafie kon pas de volgende dag :')


Gelijk maar ff Google gebruikt om een B&B te reserveren _O-


Oh kon je paard daar wel blijven staan? In dat geval kunnen wij gelukkig wel op en neer rijden. Alleen dan is de vraag wanneer we hem weer mee terug kunnen nemen want mijn schoonvader moet de volgende dagen gewoon werken.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:36

Ja hoor,ze hebben meerdere boxen en de verzorging was prima in orde.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 22:43

Daan13 schreef:
Ja hoor,ze hebben meerdere boxen en de verzorging was prima in orde.


Oh dat is heel fijn! Ik ben echt benieuwd.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:54

Als je het terrein oprijdt door de poort heen moet je helemaal naar achteren rijden.

Rechts heb je dan de loopbaan,longeer cirkels, vervolgens het gebouw van de hoefsmid en dan een soort tent waar de boxen zijn waar je je paard tijdelijk neer kan zetten.

Dus als je daar bent,zet hem lekker in 1 van die boxen,er is allemaal camera bewaking en kan je zelf naar voren lopen om je aan te melden.

Ze zijn ontzettend vriendelijk en meewerkend. ( Zoals in bijna iedere kliniek)

Tancreda4

Berichten: 24044
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:59

Stille meelezers. Succes morgen!

Slmt9

Berichten: 4801
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:15

Ook een meelezer die je heel veel sterkte en succes wenst!

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:29

Succes morgen! Hopelijk krijgen jullie in ieder geval duidelijkheid en ik duim voor een goede prognose!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 08:53

Succes vandaag TS! Ik hoop echt dat je duidelijkheid kan krijgen, zo snel mogelijk!

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:06

Succes vandaag TS. Hopelijk kunnen ze gauw vinden wat er loos is!