Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 11 van de 11 [ 268 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Plaats een nieuw onderwerp

Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

 
Profiel   

Ts, kijk eens naar het topic over equisound. Kan mss interessant zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 20:45 



 
Profiel   

Wat sneu TS. Realiseer je a.u.b. voor je er nog weet ik hoeveel geld instopt dat problemen met cystes nooit beter worden. Enkel slechter. Een paard kan jaren met een cyste functioneren maar eens ze er last van hebben, blijft het een probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 20:48 



 
Profiel   

Ahhh wat onwijs balen, TS!!
(en wat een verhaal, ook nog ff de dierenarts trappen :x )
wat een spannende bedoeling was deze hele reis!

Hopelijk kan je het Valentijn aangenaam maken.
Wat verdrietig dat hij op zo'n leeftijd al met pensioen moet.
Het is wel goed dat je deze stap gemaakt hebt, nu heb je in ieder geval duidelijkheid. daarmee kan je opnieuw een plan maken en overwegen of dat is wat jullie en wat je voor jullie paard wil.

is ie tegen jullie en stalgenoten wel altijd lief? want het is natuurlijk niet helemaal normaal dat een paard gericht trapt....

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 21:15 



 
Profiel   

driebergen schreef
Ahhh wat onwijs balen, TS!!
(en wat een verhaal, ook nog ff de dierenarts trappen :x )
wat een spannende bedoeling was deze hele reis!

Hopelijk kan je het Valentijn aangenaam maken.
Wat verdrietig dat hij op zo'n leeftijd al met pensioen moet.
Het is wel goed dat je deze stap gemaakt hebt, nu heb je in ieder geval duidelijkheid. daarmee kan je opnieuw een plan maken en overwegen of dat is wat jullie en wat je voor jullie paard wil.

is ie tegen jullie en stalgenoten wel altijd lief? want het is natuurlijk niet helemaal normaal dat een paard gericht trapt....


Ja de duidelijkheid is fijn maar doet wel pijn.

Eergisteren heeft hij nog braaf alle voetjes gegeven aan mijn vriend. Hij kan wel eens drammen maar dat is ook de leeftijd. Zodra het kan gaan we hier aan werken met onze grondwerk trainer.

De trap naar de dierenarts was echt gericht omdat hij daar pijn heeft. Normaal als hij trapt dan geeft hij hele duidelijke signalen af van te voren en trapt hij ook heel langzaam en niet zo hard. Dit was uit het niets echt een klap en heb ik hem alleen eerder zien doen bij de osteopaat toen ze ook een zere plek pakte.

Het blijft natuurlijk een paard en hij kan geen au zeggen. Ik denk dat menig paard ook trapt als hij/zij echt pijn heeft ook al zijn ze normaal bomproof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 21:30 



 
Profiel   

996981 schreef
Wat sneu TS. Realiseer je a.u.b. voor je er nog weet ik hoeveel geld instopt dat problemen met cystes nooit beter worden. Enkel slechter. Een paard kan jaren met een cyste functioneren maar eens ze er last van hebben, blijft het een probleem.


Ja daarom gaan we ook kijken wat mogelijk is. Als hij echt op drie benen staat dan is het meteen einde verhaal natuurlijk maar hij rende al weer heel vrolijk naar zijn vriendjes toe op de wei.

Voor de zekerheid heb ik binnenkort een fotoshoot ingepland ook al zit hij nog in zijn teddy vacht. Ik verwacht geen wonder meer en bereid me voor op het ergste zover dat kan. Ik wil het pijnvrij op de wei echt een kans geven maar als het niet gaat dan houd het op en daar ben ik ook realistisch in.

Dit is de keuze waar we ons nu prettig bij voelen. Inslapen kan altijd nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 21:37 



 
Profiel   

Pijnvrij op de wei lijkt me al een uitdaging. Een kreupel paard is een paard met pijn.

Sterkte :(:) ik vind dat jullie het ontzettend goed en grondig hebben gedaan. Alles in het belang van jullie paard, supergoed.

Zelf heb ik een vergelijkbare situatie gehad met een jong paard. Haar heb ik na een paar maanden laten inslapen: pijnvrij op de wei was een illusie (pijnstilling gegeven en ze liep gelijk veel meer in draf en lekker te spelen, kortom ze had pijn) en ze was zo jong dat ik haar een leven met pijn wilde besparen.
Ik snap dat dit een negatieve reactie is trouwens, excuses daarvoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-22 07:04 



 
Profiel   

Wat ellendig TS :(:) , dat is niet het nieuws dat je wilt horen.

1 Van onze pony's is ook al bijna een jaar kreupel, al sinds de zomer onder behandeling van de kliniek. Hij bleek, na MRI, een ontsteking in zijn hoefbeen te hebben. Wij hadden een reeële kans op pijnvrij de wei in kunnen, dus zijn we gaan behandelen. Met in ons achterhoofd wel het inslaap-scenario.
Het zit op een rotplek waardoor inspuiten niet optimaal werkt. We hebben dat toch gedaan, de hoefsmid op de kliniek heeft een speciaal aluminium plaatje gemaakt en alu ijzers er op. Toen hij die aftrapte ging er gips omheen. Tot onze verbazing was hij 2 weken geleden bij controle op de kliniek heel erg verbeterd en is er zelfs kans dat we weer kunnen opbouwen over een aantal weken.

Wat ik daar wel van heb geleerd; onzuiver, licht onregelmatig; het is allemaal kreupel dus pijn. Dat werd dan ook ons doel; pijnvrij zonder medicatie op de wei. Als dat niet kan, laat ik hem inslapen.
We gaan het zien over 4 weken bij de volgende controle.
Jouw 'verhaal' is ernstiger maar ik zou er rekening mee houden dat hij pijn heeft als hij niet goed loopt.

Hele dikke knuffel, ik leef met je mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-22 08:28 



 
Profiel   

Plop1997 schreef
Elisa2 schreef
Hoefkatrolontsteking..en die cyste zit ook in zijn hoef/ straalbeen? welk been was het nu?

Geen fijne diagnose maar wel fijn dat dat het allemaal zo goed is verlopen bij deze kliniek.


Linksvoor. De hele voet is gewoon slecht. We hebben echt pech gehad gewoon. Was niets aan te doen en het had ook niet voorkomen kunnen worden. Zowel hoefkatrol als een cyste is echt niks meer aan te doen. Enige wat had gekund is de zenuw afsnijden maar dat is in NL verboden en zo noodzakelijk vind ik rijden echt niet. Vind dat heel riskant en grote kans dat het over een paar jaar dan alsnog einde verhaal is.

De hoefsmid denkt dat we hem pijnvrij kunnen krijgen met beslag. Hij heeft gelukkig ervaring met hoefkatrolontsteking en heeft al vaker in overleg met dierenartsen bekapt. Valentijn is nu nog te kort voor ijzers dus hij moet het nog even zonder doen. Maar als de smid op stal is zal hij er wel alvast naar kijken en zodra het mogelijk is zullen we gaan beslaan.


Ah linksvoor, bedankt..ik wilde even kijken en leren wbt de kreupelheid = diagnose en wat hij liet zien.

Nee cystes zijn helemaal vreselijk, dat kan een enorme ellende geven..ik zou het ook geen zenuwsnede doen bij een cyste want deze tast het bot aan en het bot kan zelfs breken als de cyste zich door blijft ontwikkelen. Als het "alleen" gewone HKO was dan was het misschien nog een optie geweest. Ik hoop echt dat het beslag aan gaat slaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-22 09:06 



 
Profiel   

996981 schreef
Wat sneu TS. Realiseer je a.u.b. voor je er nog weet ik hoeveel geld instopt dat problemen met cystes nooit beter worden. Enkel slechter. Een paard kan jaren met een cyste functioneren maar eens ze er last van hebben, blijft het een probleem.


Ligt er aan op welke locatie, die van mij kreeg op een half jaar oud last van een botcyste ter grootte van een grote knikker in zijn knie en liep op drie benen. Behandeld bij het SMDC en ondertussen is hij 3,5, de cyste is bijna niet meer te zien op de rontgen, hij loopt helemaal goed en we zijn hem langzaam aan het inrijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-22 09:28 



 
Profiel   

Ja, en de cyste is begrijp ik niet zijn enige probleem. Anders zou je het nog kunnen proberen. Nu wordt het natuurlijk allemaal erg ingewikkeld.

TS heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-22 09:42 



 
Profiel   

rosslover schreef
996981 schreef
Wat sneu TS. Realiseer je a.u.b. voor je er nog weet ik hoeveel geld instopt dat problemen met cystes nooit beter worden. Enkel slechter. Een paard kan jaren met een cyste functioneren maar eens ze er last van hebben, blijft het een probleem.


Ligt er aan op welke locatie, die van mij kreeg op een half jaar oud last van een botcyste ter grootte van een grote knikker in zijn knie en liep op drie benen. Behandeld bij het SMDC en ondertussen is hij 3,5, de cyste is bijna niet meer te zien op de rontgen, hij loopt helemaal goed en we zijn hem langzaam aan het inrijden

Volgens mij heeft het dus vooral te maken met de leeftijd. Jouw paard was nog niet volgroeid, waardoor je nog kon ingrijpen tijdens de ontwikkeling van de cyste.

Als die cyste er eenmaal zit en het paard er last van krijgt wordt het een lastig verhaal…

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-22 09:57 



 
Profiel   

Babootje schreef
Ja, en de cyste is begrijp ik niet zijn enige probleem. Anders zou je het nog kunnen proberen. Nu wordt het natuurlijk allemaal erg ingewikkeld.

TS heel veel sterkte!

Dat ook inderdaad. Heel sneu voor zowel het paard als ts

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-22 09:57 



 
Profiel   

Ryder schreef
Pijnvrij op de wei lijkt me al een uitdaging. Een kreupel paard is een paard met pijn.

Sterkte :(:) ik vind dat jullie het ontzettend goed en grondig hebben gedaan. Alles in het belang van jullie paard, supergoed.

Zelf heb ik een vergelijkbare situatie gehad met een jong paard. Haar heb ik na een paar maanden laten inslapen: pijnvrij op de wei was een illusie (pijnstilling gegeven en ze liep gelijk veel meer in draf en lekker te spelen, kortom ze had pijn) en ze was zo jong dat ik haar een leven met pijn wilde besparen.
Ik snap dat dit een negatieve reactie is trouwens, excuses daarvoor.


Precies dit: ‘pijnvrij’ op de wei altijd even testen met pijnstillers..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-22 10:27 



 
Profiel   

Wat sneu maar fijn dat je het nu weet.
Pijnvrij is best lastig. Durf daarin eerlijk te blijven kijken.
Ik heb ook een pony gehad die kreupel was aan twee voorbenen en ik gunde hem ook een pensioen in de groep op de weide.
Maar ik filmde regelmatig zijn gedrag en ook kudde genoten deden dit. Zag toch regelmatig een vermoeid dier. Painface. Ook zeker goede momenten, maar die waren met name als ik wat met hem deed zoals lekker poetsen en tutten.
Toen hem toch even op bute gezet: ik zag mijn oude pony terug.
Toen gelijk de afspraak gemaakt voor inslapen.
Ik zie gewoon regelmatig dat mensen graag zichzelf voor de gek houden.
Dat moet je niet willen.
Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-22 11:28 



 
Profiel   

Eindelijk durf ik op dit topic een update te gooien!

Na de verschrikkelijke diagnose vorig jaar bij het SMDC zijn we door gegaan om te kijken of Valentijn pijnvrij kon worden.

Op aanraden hebben we toen speciaal beslag eronder gezet en dat ging van kwaad tot erger. (Achteraf weten we nu heel goed waarom dat beslag nooit gewerkt zou hebben). Ik heb toen nog gebeld met de DA van her smdc en ze vond toen al inslapen nog niet van de orde. Ze raadde ons aan om te kijken met een kundige natuurlijk bekapper. We hebben toen een Hoeforthopeed in de armen geslagen en zijn nu al bijna een jaar met haar aan de slag. Valentijn is enorm verbeterd en ging van ernstige kreupelheid op de volge naar milde kreupelheid.

Ondertussen moesten we ons dierenartspotje aanvullen om de volgende stap te kunnen ondernemen. Dit met het opknappen van ons eigen paddock paradise heeft er voor gezorgd dat we nu pas met hem naar Equisound in België zijn gegaan. We hadden onze kans klein geschat dat Valentijn in aanmerking kwam voor de backsound behandeling. Zeker omdat ze in Heesch dus het vermoeden hadden van HKO en wellicht verdere beschadigingen aan de diepe buigpees. Een MRI wilde we hem ook niet aandoen alleen als de kans er was dat we hem ook konden behandelen met iets om hem beter te maken.

En halleluja zijn we blij dat we dat toch gedaan hebben. Na 3 uur op de trailer naar oost vlaanderen hebben ze eerst een klinisch onderzoek gedaan. Dit om te bevestigen dat het echt linksvoor was. Gek genoeg was de buigproef prima? Alleen weer die stomme volte. Dus onder de MRI met dat beentje en wat er uitkomt heeft ook de dierenarts erg verrast. Valentijn heeft een oude breuk op zijn straalbeentje… met lichte artrosevorming.

Hoe dit 2x op röntgenfoto’s gemist is dat is voor mij een vraag maar ik zal het vandaag nog even navragen. Ook hoe oud de breuk ongeveer zal zijn. (We denken oud omdat de eerste dierenarts al vermoeden had van artrose op die eerste röntgenfoto.)
Het goede nieuws is dat er geen beschadigingen zijn aan de diepe buigpees, andere pezen en banden. Ook geen HKO en geen botcyste.

Valentijn werd goedgekeurd voor de Backsound behandeling en alles verliep keurig volgens het boekje. Hij was zelfs heel braaf! Ze zijn met veel meer rust en ontspanning met hem aan de slag gegaan en was alleen nukkig toen de dierenarts het infuus en zijn katheter er uit ging halen. Dus geen dierenarts getrapt, een duidelijke diagnose en zelfs een behandeling.

Wel gaan we nog een flink revalidatie traject in. Op het topic over Backsound zal ik ook updates plaatsen. En wie het uitgebreid wil zien en volgen kan ik doorverwijzen naar ons YouTube kanaal.

Ik wil jullie heel erg bedanken voor alle imput (en ja ook de wat negatievere berichten want uiteindelijk kan ik nu wel heel goed beslissen wat wel en niet goed voelt voor mijn paard). In dit afgelopen jaar heb ik zo onwijs veel geleerd over kreupelheid, gedrag, hoeven, correcte training, paardenwelzijn en ethiek. Uiteraard was het veel fijner geweest als mijn paard niks had gehad maar dit is een van mijn meest belangrijke leerlessen geweest.

Wij zijn paardeneigenaren die alles over hebben voor onze paarden en dat zullen we altijd blijven, ook al kost het een rib uit ons lijf! Het feit dat Valentijn nu 90% kans heeft op een compleet pijnvrij leven is beter dan dat we ooit hadden durven dromen na vorig jaar. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:56 



 
Profiel   

Jemig wat een fijne en positieve uitkomst! Ik ben heel erg blij voor jullie!

Ik ken helemaal niks over Backsound, maar daar kan de artrose mee behandeld worden? Heel erg fijn dat goede nieuws ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 14:25 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Jemig wat een fijne en positieve uitkomst! Ik ben heel erg blij voor jullie!

Ik ken helemaal niks over Backsound, maar daar kan de artrose mee behandeld worden? Heel erg fijn dat goede nieuws ook.


Backsound is een nieuwe (been) behandeling voor botaandoeningen, artrose, spat en nog wat andere zaken. Het is geen genezing want artrose is nu eenmaal niet te genezen maar het haalt wel de pijn volledig weg.
90% van de behandelde paarden kan pijnvrij door. Echter komt niet ieder paard hiervoor in aanmerking omdat het dus niet werkt voor schade aan pezen, banden en de diepe buigpees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 15:05 



 
Profiel   

Ah zo, dankjewel weer wat geleerd. :-)

Dat biedt wel veel perspectief, pijnvrij zou al zoveel waard zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 15:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 11 van de 11 [ 268 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen