Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 23:04

Kinke schreef:
De paardenwereld hangt helaas nog voor een deel vast aan ouderwetse opvattingen. Daar ben je nu al een beetje achter gekomen. Helaas is ' je paard is 4 en had al lang een dressuurproef moeten lopen' een hele hardnekkige. Vergeet niet TS, een mening is als een kont, iedereen heeft er 1. En je moet leren schijt te hebben aan zulke opvattingen :D
Je paardje heeft enorm veel geluk dat hij bij jullie terecht is gekomen


Ja inderdaad een harde leerles maar wat ben ik blij dat ik er wel open voor sta. Zie nu dat heel veel mensen ook oogkleppen hebben en met de praktijken die al 40 jaar achter liggen ook doodleuk doorgaan. Ik heb in de 3 jaar dat ik als volwassene weer vol in de paarden zit heel veel ouderwetse praktijken gezien. Prikkeldraad omheiningen, straffen met de zweep en alleen maar trekken aan de voorkant zodat hij "mooi" loopt om even als voorbeelden te noemen.

Vorig jaar wist ik nog niet eens wat een slofteugel was en deed maar heb in een jaar tijd al 2x gezien dat een paard hier volledig door verpest werd. Als een "professionele" instructeur mij als kind of 3 jaar geleden op een paard had gezet met een slofteugel had ik er nooit naar gevraagd en zou ik ook niet beter hebben geweten. Gelukkig heb ik er nooit mee gereden en nu doe ik eerst alles grondig onderzoeken voordat ik iets aanneem.

Ik heb nu ook een hele andere mening over wedstrijden en meetmomenten met 3 jarigen onder het zadel. Dan snap ik dat mensen zo pushen voor in te rijden met 2 maar in mijn oog ook echt niet gezond voor het paard.

Het maakt het wel lastig om je te omringen met de juiste mensen maar ik denk dat ik nu op een veel betere plek ben terecht gekomen waar het welzijn toch hoger staat.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:51

Heel goed dat je bezig bent met de second opinion! linksom blijft hij veel beter dan rechtsom en rechtsom idd nog flink kreupel. Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen.

Gelukkig dat je op Bokt zit en eerst zelf grondig onderzoek doet, veel mensen blaten maar wat en het is inderdaad zo belangrijk om goed bij jezelf te blijven.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:37

Meestal kan je wel binnen een week terecht bij SDMC. Dat hoeft echt niet zo lang te duren.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 12:02

Tessebes schreef:
Meestal kan je wel binnen een week terecht bij SDMC. Dat hoeft echt niet zo lang te duren.


Dat klopt maar mijn vriend moet ook vrij krijgen van het werk en zijn vader moet vrij hebben zodat we ook met de trailer kunnen gaan. We hadden van sdmc 3 data gekregen en 2 waren eind februari en 1 was in maart. Waarschijnlijk wordt het dan de 23e.

Als het met de kosten van de second opinion mee gaat vallen wilt mijn vriend wel gelijk zijn trailer rijbewijs halen. Maar we reserveren al ons spaargeld nu even voor mocht hij geopereerd moeten worden.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 12:07

Fijn dat je naar Heesch gaat voor verder onderzoek. Betere foto's geven al een beter beeld denk ik.. En inderdaad even die behandelingen van die osteopaat achter wegen laten, luk raak ergens een laser opzetten terwijl je niet weet waar de oorzaak vandaan komt is zonde van je centjes..

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 12:24

Flevolander schreef:
Fijn dat je naar Heesch gaat voor verder onderzoek. Betere foto's geven al een beter beeld denk ik.. En inderdaad even die behandelingen van die osteopaat achter wegen laten, luk raak ergens een laser opzetten terwijl je niet weet waar de oorzaak vandaan komt is zonde van je centjes..


Ja dat is het ook. Zeker als er achter ook nog iets zou zitten. Het liefst ga ik morgen maar het moet plan technisch ook allemaal kunnen helaas.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:31

Ik volg in stilte.

Heel goed dat je een second opinion gaat doen. Hij is duidelijk nog kreupel rechtsom.

Ik snap dat het lastig is als je niet even snel kan gaan omdat je zelf nog geen vervoer hebt. Met mijn paard moest ik ook plannen en rekening houden met mijn werkuren én paardentaxi regelen voor die dag.

Maar je hebt de goede stap gemaakt.

En m'n haren gingen rechtop staan toen ik las dat ze op 4 al een nette proef moeten kunnen rijden. Da's zo ouderwets. Maar dus ook de oude garde die dat zou gezegd hebben als ik goed begreep.

Ik heb een 3,5 jarige draver (wordt 4 dit jaar) licht aangereden en zal dit jaar (nog geen idee wanneer) door mijn lesgever verder doorgereden worden. Die 1ste B proef gaat heel misschien pas zijn als hij 5 is. Maar eerder ook echt niet hoor.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15918
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:13

Art_Ificious schreef:
Ik volg in stilte.

Heel goed dat je een second opinion gaat doen. Hij is duidelijk nog kreupel rechtsom.

Ik snap dat het lastig is als je niet even snel kan gaan omdat je zelf nog geen vervoer hebt. Met mijn paard moest ik ook plannen en rekening houden met mijn werkuren én paardentaxi regelen voor die dag.

Maar je hebt de goede stap gemaakt.

En m'n haren gingen rechtop staan toen ik las dat ze op 4 al een nette proef moeten kunnen rijden. Da's zo ouderwets. Maar dus ook de oude garde die dat zou gezegd hebben als ik goed begreep.

Ik heb een 3,5 jarige draver (wordt 4 dit jaar) licht aangereden en zal dit jaar (nog geen idee wanneer) door mijn lesgever verder doorgereden worden. Die 1ste B proef gaat heel misschien pas zijn als hij 5 is. Maar eerder ook echt niet hoor.

Heeft hij al niet op de baan gelopen dan?

Overigens is uit onderzoek gebleken dat paarden die laat aangereden worden slechter bespierd raken dan paarden die jong aangereden worden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:14

Née Dundee heeft nooit geraced :) te traag in de trainingen. Als 2,5 jarige al uit training gehaald.
Zijn broer en zus hebben ook geen enkele race gereden omdat ze niet gekwalificeerd raken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15918
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:18

Art_Ificious schreef:
Née Dundee heeft nooit geraced :) te traag in de trainingen. Als 2,5 jarige al uit training gehaald.
Zijn broer en zus hebben ook geen enkele race gereden omdat ze niet gekwalificeerd raken.

Ah ok, maar dan is hij al wel 1,5 jaar getraind dus. Dan zou ik er nu lekker op gaan. Die gaat echt niet meer stuk.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 23:17

janderegelaa schreef:
Overigens is uit onderzoek gebleken dat paarden die laat aangereden worden slechter bespierd raken dan paarden die jong aangereden worden.


Heb je daar de bron van?

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 23:53

Volgens mij is vrijwel al het onderzoek van de effecten van training op jonge leeftijd gedaan met koersdravers en renpaarden. Een andere belasting en doel als een rijpaard en over het algemeen ook een minder lange carrière.
Maar misschien is er nog meer onderzoek waar Jan de bron van heeft :)

Ts, goed dat je een second opinion laat doen. Hopelijk heb je daarna duidelijkheid!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15918
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 01:13

Tessebes schreef:
janderegelaa schreef:
Overigens is uit onderzoek gebleken dat paarden die laat aangereden worden slechter bespierd raken dan paarden die jong aangereden worden.


Heb je daar de bron van?

Er zijn er echt heel veel zelfs maar zal er 1 posten:

Go to:
7. Conclusions
In young animals, the optimal amount of exercise which is ideal for musculoskeletal strength and performance of function during maturity is not entirely known. Given that this optimal amount of exercise is not yet determined, prescribed exercise during growth is controversial to many. However, it has been shown in numerous studies that confinement and the subsequent lack of loading, lead to weaker tissues and potential loss of function of bone, articular cartilage, and tendons and that exercise during growth aids in the longevity of animal health and performance


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7916178/

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:11

janderegelaa schreef:
Tessebes schreef:

Heb je daar de bron van?

Er zijn er echt heel veel zelfs maar zal er 1 posten:

Go to:
7. Conclusions
In young animals, the optimal amount of exercise which is ideal for musculoskeletal strength and performance of function during maturity is not entirely known. Given that this optimal amount of exercise is not yet determined, prescribed exercise during growth is controversial to many. However, it has been shown in numerous studies that confinement and the subsequent lack of loading, lead to weaker tissues and potential loss of function of bone, articular cartilage, and tendons and that exercise during growth aids in the longevity of animal health and performance


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7916178/


Dit geeft iets anders aan, dan jij geschreven hebt. Beweging is inderdaad belangrijk voor jonge dieren, voor de goede ontwikkeling van weefsels, gewrichten, enz. Maar goed, laten we niet teveel afdwalen hier.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:28

janderegelaa schreef:
Tessebes schreef:

Heb je daar de bron van?

Er zijn er echt heel veel zelfs maar zal er 1 posten:

Go to:
7. Conclusions
In young animals, the optimal amount of exercise which is ideal for musculoskeletal strength and performance of function during maturity is not entirely known. Given that this optimal amount of exercise is not yet determined, prescribed exercise during growth is controversial to many. However, it has been shown in numerous studies that confinement and the subsequent lack of loading, lead to weaker tissues and potential loss of function of bone, articular cartilage, and tendons and that exercise during growth aids in the longevity of animal health and performance


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7916178/


Tessebes schreef:
Dit geeft iets anders aan, dan jij geschreven hebt. Beweging is inderdaad belangrijk voor jonge dieren, voor de goede ontwikkeling van weefsels, gewrichten, enz. Maar goed, laten we niet teveel afdwalen hier.


Beweging en belasting. Het blijft een hardnekkig misverstand dat een paard niet belast zou moeten worden eer de groeischijven van de wervelkolom dicht zijn. Dat beweging en belasting op jonge leeftijd goed is, is overigens algemeen bekend en inmiddels in diverse topics uitgebreid besproken onderbouwd met diverse wetenschappelijke artikelen. Met een rondje zoeken op bokt vind je ze wel.
Bij alles wat daarover gezegd en geschreven is, is balans en met verstand belangrijk. Ik denk dat je zelf wel snapt dat een jong paard belasten door een 80+ kg wegende ruiter met een instabiele zit niet heel verstandig is. Elke dag een uur intensief rijden ook niet. Niet teveel afdwalen is prima. Iets rechtzetten ook.

Enfin, ik denk ook echt niet dat de pony kreupel is doordat het vroeg zademak is gemaakt. Daarna heeft het immers ook niet veel meer gedaan. Daarbij is er op de huidige foto's al voldoende te zien waar ik mn bedenkingen bij heb. Ben benieuwd wat er uit het onderzoek in Heesch gaat komen.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:33

Eretria schreef:
Ik heb er misschien overheen gelezen, dan excuus, waarom is er geen echo gemaakt? Rontgen is slechts een deel van een onderzoek, de weke delen zijn ook belangrijk om in kaart te brengen bij (vage) kreupelheden. Niet alleen voor de pezen, maar ook voor de banden en ligamenten. Vind dat dat toch voor een mri gaat hoor..
Daarnaast zou je het si wel kunnen checken wat hierboven geloof ik ergens ook genoemd is, maar dat gaat niet met de rontgen. Er zitten daar teveel spieren waardoor je er niet doorheen komt met rontgenstraling. Dat zou je ook met een echo in kaart moeten brengen als je dat wil onderzoeken.
Veel sterkte en wijsheid met je paardje. :(:)


Ik quote deze even want misschien heb ik er ook overheen heb gelezen. Is er naast röntgen ook een echoscopie genomen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15918
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:38

Rytir schreef:
Eretria schreef:
Ik heb er misschien overheen gelezen, dan excuus, waarom is er geen echo gemaakt? Rontgen is slechts een deel van een onderzoek, de weke delen zijn ook belangrijk om in kaart te brengen bij (vage) kreupelheden. Niet alleen voor de pezen, maar ook voor de banden en ligamenten. Vind dat dat toch voor een mri gaat hoor..
Daarnaast zou je het si wel kunnen checken wat hierboven geloof ik ergens ook genoemd is, maar dat gaat niet met de rontgen. Er zitten daar teveel spieren waardoor je er niet doorheen komt met rontgenstraling. Dat zou je ook met een echo in kaart moeten brengen als je dat wil onderzoeken.
Veel sterkte en wijsheid met je paardje. :(:)


Ik quote deze even want misschien heb ik er ook overheen heb gelezen. Is er naast röntgen ook een echoscopie genomen?

Ik hoop dat je echografie bedoelt :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:43

Ik ga even niet in op het medische verhaal maat wij hebben ooit bewust een onbeleerde 6jarige gekocht. En toen pas beleerd. Dus krijg alsjeblieft niet het gevoel dat je de enige bent wiens paard op 4 nog geen proef loopt. ;)

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 10:28

Rytir schreef:
Eretria schreef:
Ik heb er misschien overheen gelezen, dan excuus, waarom is er geen echo gemaakt? Rontgen is slechts een deel van een onderzoek, de weke delen zijn ook belangrijk om in kaart te brengen bij (vage) kreupelheden. Niet alleen voor de pezen, maar ook voor de banden en ligamenten. Vind dat dat toch voor een mri gaat hoor..
Daarnaast zou je het si wel kunnen checken wat hierboven geloof ik ergens ook genoemd is, maar dat gaat niet met de rontgen. Er zitten daar teveel spieren waardoor je er niet doorheen komt met rontgenstraling. Dat zou je ook met een echo in kaart moeten brengen als je dat wil onderzoeken.
Veel sterkte en wijsheid met je paardje. :(:)


Ik quote deze even want misschien heb ik er ook overheen heb gelezen. Is er naast röntgen ook een echoscopie genomen?


Nee alleen röntgenfoto's en een kreupelheidsonderzoek.

De afspraak staat nu vast voor de 23e. Wellicht dat er in Heesch meer uit komt of dat ze daar nog een echo kunnen maken.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:54

Veel sterkte en succes met de onderzoeken / SO. Ik denk inderdaad dat je daar beter je geld voor kan opsparen dan met een osteo en lasterbehandelingen aan de slag te gaan, ook uit eigen ervaring is het belangrijkste gewoon goede beeldvorming zodat je precies weet wat het probleem is / wat het probleem veroorzaakt. Ik duim voor je dat het meevalt en je paard straks goed te helpen is!

Gypsy schreef:
Ik ga even niet in op het medische verhaal maat wij hebben ooit bewust een onbeleerde 6jarige gekocht. En toen pas beleerd. Dus krijg alsjeblieft niet het gevoel dat je de enige bent wiens paard op 4 nog geen proef loopt. ;)


+:)+ Zo is het, no worries, geen dier hóef iets met een bepaalde leeftijd. Wij zijn nu ook onze 6 jarige nu pas aan het beleren, helemaal geen verkeerde leeftijd om te starten juist. Geen zorgen maken dat ze met een bepaalde leeftijd al iets zouden moeten.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:02

Haha janderegelaa, dat bedoelde ik idd. Wordt zo'n rotzooi anders. Hopelijk nemen ze het mee in Heesch, de meeste blessures aan de weke delen zie je niet op een röntgen maar kunnen best langdurig problemen geven.

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:27

pfoe....
wat een lang verhaal en wat zijn er al veel verschillende dingen gedaan.

ik schrik erg van dat de ostheopaat moet sederen. dat zou echt niet moeten, volgens mij. dan heeft de behandeling sowieso weinig nut. misschien moet van die pijn uitgekeken worden naar de oorzaak?
daarbij valt een reden soms niet in de foto's te vinden. Bij mijn tweede paard bleek ook dat in spierweefsel en facia de problemen zaten. mijn paard bleek op de echo wel degelijk artrose in de nek te hebben, welke op de rontgen nooit gezien was. evenals dat de dierenarts van mijn second opinion, net als mijn ostheopaat, zag dat mijn paard niet aan 2, maar aan 3 benen kreupel was.
dus het is zeker goed om een second opinion te doen. bij mij heeft emmeloord me de antwoorden gegeven op de vragen die ik had. alles viel toen pas op z'n plaats.

heel veel succes!

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:59

Plop1997 schreef:
Tessebes schreef:
Meestal kan je wel binnen een week terecht bij SDMC. Dat hoeft echt niet zo lang te duren.


Dat klopt maar mijn vriend moet ook vrij krijgen van het werk en zijn vader moet vrij hebben zodat we ook met de trailer kunnen gaan. We hadden van sdmc 3 data gekregen en 2 waren eind februari en 1 was in maart. Waarschijnlijk wordt het dan de 23e.

Als het met de kosten van de second opinion mee gaat vallen wilt mijn vriend wel gelijk zijn trailer rijbewijs halen. Maar we reserveren al ons spaargeld nu even voor mocht hij geopereerd moeten worden.



Heesch is een fijne, eerlijke kliniek. Het bij paarden zo lastig, dit soort klachten (ik weet er helaas alles van) en de 1000 adviezen en meningen die je krijgt toegestopt. Hopelijk kunnen zij een diagnose stellen en is het goed te genezen/verhelpen ;) . Qua trailer; met je B rijbewijs mag je wel met bepaalde auto+trailer combi's rijden, er loopt een topic over bij bokt en anders kan je het online ook vinden. Zeker als je met hoge DA kosten zit scheelt het je in elk geval de kosten van het halen van een rijbewijs.

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:08

Ben ook heel benieuwd naar de second opinion, het is (nogmaals) een prachtig paard en erg lief en meegaand zo op de filmpjes te zien.
Maar in beweging op de volte op beide kanten helemaal niet lekker in zijn lijf.
Lijkt me erg moeilijk voor jullie. Hoop dus echt dat nieuw onderzoek met de juiste antwoorden komt.
Wens jullie alle geluk toe.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 12:41

Ilse_123 schreef:
Meestal kan je wel binnen een week terecht bij SDMC. Dat hoeft echt niet zo lang te duren.


Dat klopt maar mijn vriend moet ook vrij krijgen van het werk en zijn vader moet vrij hebben zodat we ook met de trailer kunnen gaan. We hadden van sdmc 3 data gekregen en 2 waren eind februari en 1 was in maart. Waarschijnlijk wordt het dan de 23e.

Als het met de kosten van de second opinion mee gaat vallen wilt mijn vriend wel gelijk zijn trailer rijbewijs halen. Maar we reserveren al ons spaargeld nu even voor mocht hij geopereerd moeten worden.


Heesch is een fijne, eerlijke kliniek. Het bij paarden zo lastig, dit soort klachten (ik weet er helaas alles van) en de 1000 adviezen en meningen die je krijgt toegestopt. Hopelijk kunnen zij een diagnose stellen en is het goed te genezen/verhelpen ;) . Qua trailer; met je B rijbewijs mag je wel met bepaalde auto+trailer combi's rijden, er loopt een topic over bij bokt en anders kan je het online ook vinden. Zeker als je met hoge DA kosten zit scheelt het je in elk geval de kosten van het halen van een rijbewijs.


Het rijbewijs wilde hij sowieso al halen dus dat gaat er uiteindelijk wel komen. De auto's en trailers die wij (gratis) ter beschikking hebben daar moet je echt een B rijbewijs voor hebben. Eerder konden we in Heesch ook niet terecht anders had onze stalhouder ook nog aangeboden om Valentijn naar de kliniek te rijden.