Pony dikke kogel, niet kreupel, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Pony dikke kogel, niet kreupel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 12:30

Hoi!

Aangezien ik zelf even niet meer weet wat ik hiermee moet en ik veel te bezorgd ben, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen/ideeën.

Twee weken terug bleek mijn pony een dikke kogel te hebben. Dit was ons niet opgevallen, tot hij aangaf het niet fijn te vinden met het uitkrabben van zijn hoef.
De kogel is de eerste twee dagen licht gevoelig geweest.
Verder liep hij gewoon helemaal goed.
Waarschijnlijk is er iets gebeurt in de wei.

We zijn gaan koelen en stappen op het harde.
Het werd langzaam wat dunner, maar ik heb toch de dierenarts laten komen.
Op de dag dat de dierenarts kwam was het natuurlijk weer helemaal dun. :')
Pony liep op het harde/zachte en met de buigproef gewoon rad.
Dierenarts zag dus geen aanleiding om een foto/echo te maken.
Advies: weer lekker wat laten bewegen.

De zondag na de dierenarts pony tien minuten gelongeerd.
Maandag: kogel weer dik, niet gevoelig en niet kreupel.
Geen idee of er in de wei iets gebeurt is, of dat het eventueel toch door het longeren kwam.

Dierenarts weer gebeld en die heeft afgelopen vrijdag zijn been gescand. Ook hier kwam niks uit. De pezen etc. zien er allemaal goed uit en er was ook geen irritatie te zien. Ik heb Oedex (vochtafdrijver) gekregen en dit krijgt hij nu.
Zijn kogel is nog steeds dikker en verder loopt hij nog steeds goed. Hij heeft ook geen koorts.
Ik maak me natuurlijk alsnog zorgen. Maar de dierenarts maakt zich er niet zo druk om, omdat verder alles goed lijkt.

Herkent iemand van jullie dit? Een kneuzing lijkt me ook nog een optie. Mocht het deze week niet wegtrekken laat ik het liefste toch foto's maken.
Aan de andere kant wil ik het gewoon tijd geven, maar ik ben nogal voorzichtig met hem. :Y)

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony dikke kogel, niet kreupel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:24

Is het ook warm? want dat geeft een indicatie voor een ontsteking. Heeft hij ergens een wondje gehad?

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 16:23

Hij voelde laatst iets warmer, zonet was hij gewoon koud. Onder het geschoren stuk kwam wel een heel klein wondje vandaan en iets hoger zit wel een wondje van langere tijd geleden.

Hij is wel erg gevoelig qua huid, dus ik hoop dat het zoiets is.

Zonet leek het iets minder dik, zal de foto's hier even plaatsen.
Afbeelding

Afbeelding

En dit was voor het scannen afgelopen vrijdag:

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony dikke kogel, niet kreupel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:34

Kan heel goed dat wondje zijn geweest, zeker als hij zo gevoelig is qua huid. Als het dan wat dikker is dan kan hij wat moeilijker buigen met hoeven uitkrabben. Zo'n been kun je wassen met betadine om infecties van wondjes tegen te gaan.

Ik zou het even afwachten en mocht het been na een week nog steeds dikker worden na beweging dan kun je altijd nog foto's laten maken om te kijken of het rongenologisch oke is.

Melayka

Berichten: 45
Geregistreerd: 23-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:16

Herkenbaar met beenwondjes dat het been of de kogel daar best snel dik van wordt en ook lang blijft.
Ik zou me nog niet zo'n zorgen maken.
Een gewricht dat vol zit met vocht wil niet zo makkelijk buigen, dus misschien vandaar de lichte onregelmatigheid en moeite met uitkrabben v/d hoeven. Het zou qua vocht wel rap moeten verbeteren in de komende dagen als het wondje dicht is en tot rust komt.

cir_der
Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-21

Re: Pony dikke kogel, niet kreupel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:40

Ben je zeker dat het geen mok is? (ik ga er van uit dat de DA dat wel zou zien, maar je weet maar nooit) Dat kunnen wondjes zijn, en ook dik staan. Ik zou zeker eens wassen met betadine en zoveel mogelijk op het droge houden.

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 18:57

Mok is het niet, hij heeft verder geen plekjes, ook niks in zijn kootholte. Als jaarling had hij dat wel, toen op twee achterbenen die ook dikker waren. Daarna nooit meer gehad gelukkig.
Wat hij op de foto op zijn been heeft zitten zijn trouwens wat resten van klei. (Ziet er een beetje gek uit zag ik)

Hij staat nu in ieder geval even alleen buiten op een (gelukkig) droog stukje.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Pony dikke kogel, niet kreupel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:20

Doe er eens kant en klare groene leem erop!
Helemaal insmeren hele kogel en stuk been net boven de kogel. En laat het een dag staan en de volgende dag weer afspoelen met koud water. Probeer het eens een paar dagen…. Kijk dan even hoe het dan ermee is.

Wie weet helpt dat.

Bij mijn paard was dat het geval.
Kwam ook door een kleine wondje. Eerst goed wassen met betadineshampoo en goed afspoelen en laten opdrogen en toen de groene leem erop smeren.

Was het daarna de volgende dag voorzichtig af en weer opnieuw erop smeren met nieuwe laagje leem.

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 20:53

Bedankt voor de tip! Gaan we dat morgen in ieder geval proberen. Kan geen kwaad. :)

Hij is nog steeds wat dikker vandaag helaas.
Verder heeft hij inmiddels ook energie over, hij is helemaal zat van het stappen. Maar longeren durf ik toch nog steeds niet, ondanks dat hij helemaal goed loopt.

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 20:56

Nog even een update. :o

De dierenarts die ik erbij had bleef erbij dat het door een plekje veroorzaakt zou worden.
Er was één klein plekje te zien en ik voelde me niet goed bij deze conclusie.

Vandaag heb ik een andere dierenarts laten komen. Toen hij het been zag zei hij meteen al dat niet zijn hele kogel dik is, maar de binnenkant van het gewricht.

Hij heeft foto's gemaakt en hij had inderdaad gelijk. Er zit een kleine beschadiging in het gewricht.
Dit is veroorzaakt door een trap een ander paard. Hij moet nu nog zes weken op rust en daarna mag ik hem weer oppakken.
(Er was zonder overleg een paard in de groep gezet. Een week hierna is mijn pony ook door de draad gejaagd. Aangezien ik me al niet lekker voelde over deze stal waren we gelukkig al van plan de pony te verhuizen. Sinds afgelopen weekend staat hij op een topplek. Dus hopelijk kunnen we straks weer lekker aan de slag)

Dolce_pony
Berichten: 66
Geregistreerd: 17-12-21

Re: Pony dikke kogel, niet kreupel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:21

Toch wat aan de hand. Maar goed dat je naar je gevoel hebt geluisterd.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony dikke kogel, niet kreupel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:29

Zo, super dat je naar je gevoel geluisterd hebt zeg! mijn complimenten.

Dat is wel even wat anders, ik hoop dat de beschadiging goed geneest en jullie over zes weken weer rustig kunnen opbouwen.

Dolce_pony
Berichten: 66
Geregistreerd: 17-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:38

Hoe gaat het nu?

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 06:21

Dolce_pony schreef:
Hoe gaat het nu?


Heel goed! Na de zes weken rust heb ik hem langzaam opgepakt.

Ik heb hem eerst heel rustig en kort gelongeerd en dit telkens uitgebreid. Toen ik er echt van overtuigd was dat het niet meer dik of warm werd zijn we het rijden weer gaan oppakken! :)