Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe breek je dat??

 
Profiel   

Hebben die van jullie trouwens ook dat ze, met het beslaan op het blessurevoetje zo omhoog komen? Ik had gedacht dat, nu we ruim 3 maanden verder zijn, dat al minder gevoelig moest zijn. Maar ja, je tikt er flink met een hamer op, bedenk ik me. Toch inderdaad ook niet zo raar dat dat pijnlijk is als daar nog een rest-breuklijntje zit. Ik heb ooit eens mn pols gebroken en dat blijft bij tijd een wijle een zwakke plek. Kan zo weken goed gaan en dan stoot ik hem even en is even een dag of 2 gevoelig. Misschien is dat bij hun ook zoiets.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 16:08 



 
Profiel   

Gelukkig dat niet. Alleen met het kreupelheid onderzoek was hij het er echt niet me eens.
Vaak is zo’n breuk ook een gekneusde plek. Dus inderdaad logisch dat het zeer doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 06:44 



 
Profiel   

nikysa90 schreef
Hebben die van jullie trouwens ook dat ze, met het beslaan op het blessurevoetje zo omhoog komen? Ik had gedacht dat, nu we ruim 3 maanden verder zijn, dat al minder gevoelig moest zijn. Maar ja, je tikt er flink met een hamer op, bedenk ik me. Toch inderdaad ook niet zo raar dat dat pijnlijk is als daar nog een rest-breuklijntje zit. Ik heb ooit eens mn pols gebroken en dat blijft bij tijd een wijle een zwakke plek. Kan zo weken goed gaan en dan stoot ik hem even en is even een dag of 2 gevoelig. Misschien is dat bij hun ook zoiets.



Ja! Herkenbaar. Hij heeft nu alleen een plaatje onder met gips, maar hij gaf eerder met speciaal beslag ook duidelijk reactie inderdaad. Klinkt ook wel logisch. Ik vraag me ook af of dit niet sowieso een zwakke plek blijft, zoals jij met jouw pols omschrijft. Ik ben ooit aan mijn meniscus geopereerd en hoewel ik alles weer kan, blijft dat ook een zwakke plek.
@Nikysa wat heeft jouw arts over prognose gezegd?

Hier trouwens het topic over mijn pony:
[MD] kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 11:57 



 
Profiel   

Koekie73 schreef
nikysa90 schreef
Hebben die van jullie trouwens ook dat ze, met het beslaan op het blessurevoetje zo omhoog komen? Ik had gedacht dat, nu we ruim 3 maanden verder zijn, dat al minder gevoelig moest zijn. Maar ja, je tikt er flink met een hamer op, bedenk ik me. Toch inderdaad ook niet zo raar dat dat pijnlijk is als daar nog een rest-breuklijntje zit. Ik heb ooit eens mn pols gebroken en dat blijft bij tijd een wijle een zwakke plek. Kan zo weken goed gaan en dan stoot ik hem even en is even een dag of 2 gevoelig. Misschien is dat bij hun ook zoiets.



Ja! Herkenbaar. Hij heeft nu alleen een plaatje onder met gips, maar hij gaf eerder met speciaal beslag ook duidelijk reactie inderdaad. Klinkt ook wel logisch. Ik vraag me ook af of dit niet sowieso een zwakke plek blijft, zoals jij met jouw pols omschrijft. Ik ben ooit aan mijn meniscus geopereerd en hoewel ik alles weer kan, blijft dat ook een zwakke plek.
@Nikysa wat heeft jouw arts over prognose gezegd?

Hier trouwens het topic over mijn pony:
[MD] kreupel door verbening hoefkraakbeen?



Ik heb een flink stuk van je topic doorgelezen. En terwijl je over de eerste koliekklachten schreef, zat ik in mijn hoofd al te zeggen ' maagzweren'! En prompt, een stuk verder las ik inderdaad dat hij aan de Omeprazole ging. Die van mij heeft er 4 maanden aan gezeten en 2 scopiën gehad. Hierna langdurig op Phytonics Micro Comp en Gastricomp gehad en dat maakte enorm verschil. En natuurlijk altijd zorgen (minimaal 18u per dag) dat ze de beschikking hebben over ruwvoer.

De prognose voor de verbeende hoefbeentakfractuur van die van mij is redelijk goed. Dit heb ik van twee artsen gehoord. Ik vraag altijd een 2e voor de zekerheid. Teveel meegemaakt ;-) We hebben het dan niet over een flinke carrière als sportpaard, maar gewoon lekker samen hobbelen, lichaam sterker maken met de juiste dressuuroefeningen en gewoon genieten van buitenritjes. Dat is al meer dan ik had gedacht.

Wel steeds dat aluminium afrolijzertje eronder met zooltje en kit, maar dat heb jij ook. Ook al een keer afgetrapt, net als jij. Altijd weer een extra stressmoment. Ik heb vorige week een start met longeren gemaakt. Steeds goed instappen en daarna 1 minuut linksom draf en 1 minuut rechtsom. En...ze is vandaag voor het eerst los op de wei gegaan!! Ik vond het zo spannend!! Letterlijk loslaten, na al die maanden. Ze vond het zo heerlijk! Heb er gewoon met een kopje koffie bij zitten genieten. Ze stond al wel een week in een kleinere zandpaddock.
Oh en over de prognose; de arts zei dat je het breukstreepje vrijwel altijd wel blijft zien, bij die verbeende takken. Het klinische beeld is belangrijker. En ook ik had een verdacht bandje op de mri. Die zou de kreupelheid ook kunnen verklaren. Maar daar hebben we ons hoofd verder maar niet meer over gebroken, want ze ging tochbop 2 maanden volledige boxrust. Dus fractuur of bandje, dat ging toch meteen mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 21:21 



 
Profiel   

Oh, schiet mij nog wat te binnen. Jij schrijft over de Vitafloor, om die misschien in te zetten voor betere doorbloeding. Heb ik ook over gelezen. Mocht je die niet in de buurt hebben zouden die trilplaatjes van de Ice-vibeboots niet hetzelfde effect hebben? Uiteraard in veel lichtere mate, maar het stimuleert wel de doorbloeding. Ik gebruik ze ook vóór longeren, als warming up van de weke delen/pezen. Uiteraard zonder de coolpacks, dus alleen de trilplaatjes. Misschien een idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 21:25 



 
Profiel   

Hoe gaat het bij jullid @Nikysa?

Bij ons staat de pony nu 11 weken op rust en gaan we komende week weer op controle.
We hebben net even gekeken oo een rechtstuk in draf maar we zien nog niet heel veel verbetering. D.w.z. nog steeds lichte kreupelheid op zijn linkervoorbeen waar het breukje zit.

We hebben eigenlijk ook niet echt een concrete duur van genezing meegekregen. Jij ?
Al met al doet hij nu ongeveer een jaar niets. We weten natuurlijk pas 3 maanden dat het om een breukje gaat en hiervoor stond hij dus wel gewoon in de kudde. Pas de laatste 3 maanden in een klein paddockje.
Alleen barst hij van de energie en zelfs op stal snachts springt hij regelmatig alle kanten op :-( Gezoen de lange tijd al in een paddockje is hij alsnog erg braaf maar hij begint wel drukke 'aanvallen' te krijgen dagelijks. Niet bevorderlijk voor de genezing maar op stal doet hij het ook. Lijkt niet te voorkomen.
Ik maak me dus zorgen om de controle.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 10:40 



 
Profiel   

Hoi Cookie, ik heb na de 2 maanden volledige boxrust een traject van 6 weken boxrust gedaan, waarbij ze er 2x per dag uitkwam om te aquatrainen en te stappen aan de hand. Tijdens de 2 maanden volledige boxrust had ze het heel zwaar. Regelmatig steigeren en draaien en somber. In die 6 weken daarna ging het heel goed. Ik had gedacht dat ze heel explosief zou zijn, maar ze hield zich keurig aan het schema. Zo braaf! Ik bleef ook extra lang om te poetsen en ging ook af en toe buiten even grazen aan de hand. Om alles zo comfortabel mogelijk te maken. Daarna controle en ze was opvallend verbeterd. Mocht naar het land en zelfs het rijden heel rustig opbouwen. Ik heb gekozen voor een weilandet 24/7 buiten, zodat ze niet de piekbelasting had van elke dag buitenzetten. Het heeft enorm geholpen. Tuurlijk de eerste keer iets gek,aar ik had het erger verwacht. Ze was enorm blij met haar vrijheid. Een kleine paddock heb ik eigenlijk nooit overwogen omdat ik bewust voor die 24/7 ging. Twee weken nadat ze naar het weiland was verhuisd heb ik wat longeren erbij gepakt en uiteindelijk een beetje rijden. Ik stuur af en toe filmpjes naar de kliniek om te checken of het nog de goeie kant op gaat. Ik ben haar lekker aan het gymnasticeren en doe af en toe een buitenritje. We zien wel waar het naar toe gaat. Voorlopig oogt ze heel tevreden en haar lijf lijkt sterker dan ooit. Ik ben heel blij.

Ik had bij de controles (met 8 weken en met 14 weken geen kreupelheid op het rechte meer. Alleen wat gevoeligheid op de korte volte, vooral op het harde. De breuklijn blijft met dit soort fracturen nog lang zichtbaar, zei Wolvega. Rustig aan gaan belasten en kijken hoe ze zich onder het zadel houdt, was het advies. Dat had ik nog even uitgesteld. Heb geen haast. Ik deed vooral longeerwerk, om haar sterker te maken. Ze zit nu op ruim 5 minuten draven linksom en 5 minuten rechtsom.
Ik heb het idee dat de 24/7 buiten heel veel goed heeft gedaan.

Ik hoop dat je verbetering krijgt. Het is slopend, je paard met zo'n blessure te zien worstelen. Heel veel beterschap!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 19:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen