Hoe breek je dat??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Hoe breek je dat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 00:00

Mijn paard heeft een hoefbeentak fractuur. Het duurde een paar weken voor we erachter waren. Ze liep in het begin af en aan onregelmatig en liet het slecht zien. Niet dik niet warm. Verstapt? Er zaten zelfs nog goeie dagen tussen, leek alsof het weg was. Alleen met draaien viel het op. :(:) Een paar kreupelheidsonderzoeken en uiteindelijk een mri verder. Nu op volledige boxrust en hopen dat het goed heelt.

Wie heeft hier ervaring mee en hoe is bij jou de breuk ontstaan. Is het goed gekomen?
Nou moet ik er wel bij zeggen dat, tijdens 1 van de kreupelheidsonderzoeken, een forse verbening van het hoefkraakbeen is ontdekt en die tak is uiteindelijk afgebroken. Misschien zat er al een scheurtje, dat ze daarom af en aan onregelmatig was..
De kliniek zegt dat de kans redelijk aanwezig is dat het weer afbreekt. Ik overweeg om, als het al goedkomt, niet meer te gaan rijden.

Ben op zoek naar ervaringen.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hoe breek je dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:10

Ik ken wel paarden met de vertakking, maar niet met een breuk. Je zou denken dat ze dan al langer onregelmatig zou zijn.
Ik kan je verder niks aan kennis bieden, maar ik wens je veel sterkte met haar.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 07:01

Toen ik het begin van je verhaal las toen dacht ik meteen: was die hoefbeentak niet verbeend?
En later las ik dat dit inderdaad zo was. Dan breekt het makkelijker af omdat het niet meer soepel en elastisch is maar eigenlijk is verkalkt. Er is altijd beweging in het hoefmechanisme dus daarom kan het afbreken. Weet je zeker dat het echt afgebroken is en niet dat er een raar stukje aan het aangroeien is?

Naat3
Berichten: 235
Geregistreerd: 20-08-11

Re: Hoe breek je dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:47

Ons paard heeft dit vorig jaar gehad. Net zadelmak en toen liep ze niet lekker.
Uiteindelijk kreupelheiddonderzoek foto’s gemaakt en toen bleek het een breuk in het hoefden. Hoe? Geen idee. Volgens da kan het al van een rare stap op een rand. Of een klap in de stal.
5 maanden stalrust. We hadden buiten een kleine paddock gemaakt zodat ze toch mee naar buiten kon. Op het laatste echt een hel. Ze had speciaal beslag, na 5 maanden weer rustig opbouwen. Afgelopen zomer foto gemaakt bij toeval vanwege hoefzweer. Maar is echt goed genezen.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 22:18

Earth schreef:
Ik ken wel paarden met de vertakking, maar niet met een breuk. Je zou denken dat ze dan al langer onregelmatig zou zijn.
Ik kan je verder niks aan kennis bieden, maar ik wens je veel sterkte met haar.


Dankjewel! Paard is veel teveel bikkel. Liet ze dingen maar eerder zien, dan kan ik tenminste helpen.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 22:20

Suzanne F. schreef:
Toen ik het begin van je verhaal las toen dacht ik meteen: was die hoefbeentak niet verbeend?
En later las ik dat dit inderdaad zo was. Dan breekt het makkelijker af omdat het niet meer soepel en elastisch is maar eigenlijk is verkalkt. Er is altijd beweging in het hoefmechanisme dus daarom kan het afbreken. Weet je zeker dat het echt afgebroken is en niet dat er een raar stukje aan het aangroeien is?


Ja het is uitgebreid onderzocht met een MRI. Ze spraken over een nette breuk, dus zat tegen elkaar aan en zou weer moeten kunnen helen. Alleen daarna blijft ze best risico houden dat het opnieuw breekt, met belasten.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 22:22

Naat3 schreef:
Ons paard heeft dit vorig jaar gehad. Net zadelmak en toen liep ze niet lekker.
Uiteindelijk kreupelheiddonderzoek foto’s gemaakt en toen bleek het een breuk in het hoefden. Hoe? Geen idee. Volgens da kan het al van een rare stap op een rand. Of een klap in de stal.
5 maanden stalrust. We hadden buiten een kleine paddock gemaakt zodat ze toch mee naar buiten kon. Op het laatste echt een hel. Ze had speciaal beslag, na 5 maanden weer rustig opbouwen. Afgelopen zomer foto gemaakt bij toeval vanwege hoefzweer. Maar is echt goed genezen.


Ja echt hè, hel. Alsof je een vogel in een kooitje stopt. Maar die van jou heeft dan echt heel lang boxrust moeten houden zeg! Ik heb nu 2 maanden gekregen en dan controle-foto.

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Re: Hoe breek je dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:37

Die van mij heeft op 4 jarige leeftijd RA hoefbeenbreuk gehad, waarschijnlijk door naar achter slaan tegen betonnen muur. Heeft ijzer met 4 lippen gekregen en moest 6 weken stalrust, foto's daarna waren goed. Ze wordt dit jaar 7 en heb helaas nog steeds last van compensatie kreupelheid.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 23:25

sunny16 schreef:
Die van mij heeft op 4 jarige leeftijd RA hoefbeenbreuk gehad, waarschijnlijk door naar achter slaan tegen betonnen muur. Heeft ijzer met 4 lippen gekregen en moest 6 weken stalrust, foto's daarna waren goed. Ze wordt dit jaar 7 en heb helaas nog steeds last van compensatie kreupelheid.


Ah dat is flink balen! Dus je rijdt haar ook niet meer? Of is ze af en aan kreupel? Wat zegt de veearts?

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Re: Hoe breek je dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 23:37

Dierenarts zegt gewoon rustig gaan trainen en kijken hoe het zich ontwikkeld. We zijn vorig jaar september begonnen met beleren, daarna weer een kleine terugval en heeft de osteopaat haar bekken en schouder losgemaakt, ben zelf ook niet helemaal lichamelijke goed nu (en toen). Vriendin van mij doet Equine Touch en behandeld haar nu af en toe, merken wel (kleine) verbetering. Onbelast aan longe loopt ze voor haar doen nu erg fijn. Dezelfde vriendin heeft er nu ook weer 3x opgezeten en dat pakken we heel rustig en langzaam op. Je kan goed zien dat ze dat nog echt heel lastig vindt.
Heb absoluut geen haast met haar en ga liever een stap te langzaam dan dat het teveel wordt.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 23:45

Ik denk dat je moet oppassen om een ‚normale‘ hoefbeenbreuk te willen vergelijken met het afbreken van de verbeende tak. Een hoefbeenbreuk heeft doorgaans een goede prognose met een lange boxrust en verbandijzer.
Jouw situatie is anders.
Een hoefbeenbreuk ontstaat vaak door een flinke accute klap.
Het afbreken van een verbeende tak kan ook door een minder grote impact onstaan en heeft een heel ander herstelproces door die verbening.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 21:15

Sizzle schreef:
Ik denk dat je moet oppassen om een ‚normale‘ hoefbeenbreuk te willen vergelijken met het afbreken van de verbeende tak. Een hoefbeenbreuk heeft doorgaans een goede prognose met een lange boxrust en verbandijzer.
Jouw situatie is anders.
Een hoefbeenbreuk ontstaat vaak door een flinke accute klap.
Het afbreken van een verbeende tak kan ook door een minder grote impact onstaan en heeft een heel ander herstelproces door die verbening.


Ja je hebt gelijk
Afbeelding Het is echt zo'n verbeend uitsteeksel. Dit was een foto waarbij ze de breuk nog niet konden vaststellen. Toen dachten ze nog aan kogelblessure en waren ze nog volop aan het uitverdoven en echo's maken. Paar weken later MRI gemaakt.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe breek je dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:17

Dat is wel echt aan de punt. Ik neem aan dat het er ook niet uit kan of zo?
Ik hoop dat hij er toch goed van hersteld.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hoe breek je dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:19

Zo dat is wel een extreme verbening of niet?

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 09:45

Earth schreef:
Zo dat is wel een extreme verbening of niet?

Sizzle schreef:
Dat is wel echt aan de punt. Ik neem aan dat het er ook niet uit kan of zo?
Ik hoop dat hij er toch goed van hersteld.


Ja erg hè. Ik maak mij ook oprecht zorgen. Het kon er niet uit, vroeg ik ook al. Emmeloord zei dat er veel teveel bandjes enzo zaten. Dan maakt ze meer stuk dan goed.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Hoe breek je dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:35

Ik zou op zoek gaan naar de reden waarom die kraakbeentak zo aan het verbenen is gegaan. Bij de andere tak is dat veel minder. Dit kan passen bij disbalans in de belasting van die voet. Heb je ook balans fotos van die voet? Wellicht links-rechts onbalans met of zonder negatieve hoefbeenhoek.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 14:27

Jasmijn159 schreef:
Ik zou op zoek gaan naar de reden waarom die kraakbeentak zo aan het verbenen is gegaan. Bij de andere tak is dat veel minder. Dit kan passen bij disbalans in de belasting van die voet. Heb je ook balans fotos van die voet? Wellicht links-rechts onbalans met of zonder negatieve hoefbeenhoek.


Ja dat is een goeie! Ik ga die vraag bij de arts neerleggen. Ik heb alleen de gebruikelijke foto's, met voet op zo'n bokje. En natuurlijk de MRI beelden. Weet niet of jij, of iemand anders, die kan 'lezen'. Ik kan er namelijk geen touw aan vastknopen :o

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 14:29

Ik denk dat het weinig zin heeft om ze hier te plaatsen, vanwege kwaliteitsverlies. Maar wie weet, is er nog iemand die nog iets kan toevoegen aan de diagnose. Alle beetjes helpen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:58

Hoi Nikysa!

Dank voor het delen van de MRI beelden!
Mijn pony is gister voor de 2e keer door de MRI gegaan omdat hij niet goed genoeg verbeterd qua kreupelheid.
Een jaar geleden bleek uit RX dat hij verbening van het hoefkraakbeen heeft (hij was toen net 5 jaar) en omdat hij niet verbeterde op inspuiten en speciaal beslag hebben we in november een MRI laten doen.
Daaruit bleek een steriele ontsteking eigenlijk ongeveer op de plek die ik bij jou ook zie op de MRI.

Na een jaar is het even de vraag hoe nu verder. Ik heb de MRI beelden voor een 2nd opinion naar Heesch gestuurd om te horen wat zij evt anders zouden doen qua behandeling. Zij drukten mij op het hart hem tijd te geven omdat dit echt goed kan komen. Zij adviseerden net als Den Ham om een herhaalMRI te doen. Niet alleen om te zien hoe de ontsteking er voor staat, maar ook omdat ze het gezien het klinisch beeld het logisch zouden vinden dat er toch ergens een scheurtje of breukje zit.

Nu heb ik gister heel vluchtig wat beelden van de MRI van vrijdag te zien en daar zien we een 'streepje' / onderbreking zoals ook bij jou op deze beelden te zien is. Het zou in ons geval ook een breukje kunnen zijn.
De ontsteking was wel duidelijk iets verminderd (waardoor je de onderbreking nu beter kon zien?)
Ik wacht op de uitslag van de radioloog, maar als ik jouw verhaal zo lees herken ik heel veel.
Als ik de MRI beelden heb, zal ik ze ook delen in mijn topic. Zo zie je maar dat het leerzaam is voor anderen die dit meemaken.

Belangrijkste; hoe gaat het nu met jouw paard?

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 09:22

Koekie73 schreef:
Hoi Nikysa!

Dank voor het delen van de MRI beelden!
Mijn pony is gister voor de 2e keer door de MRI gegaan omdat hij niet goed genoeg verbeterd qua kreupelheid.
Een jaar geleden bleek uit RX dat hij verbening van het hoefkraakbeen heeft (hij was toen net 5 jaar) en omdat hij niet verbeterde op inspuiten en speciaal beslag hebben we in november een MRI laten doen.
Daaruit bleek een steriele ontsteking eigenlijk ongeveer op de plek die ik bij jou ook zie op de MRI.

Na een jaar is het even de vraag hoe nu verder. Ik heb de MRI beelden voor een 2nd opinion naar Heesch gestuurd om te horen wat zij evt anders zouden doen qua behandeling. Zij drukten mij op het hart hem tijd te geven omdat dit echt goed kan komen. Zij adviseerden net als Den Ham om een herhaalMRI te doen. Niet alleen om te zien hoe de ontsteking er voor staat, maar ook omdat ze het gezien het klinisch beeld het logisch zouden vinden dat er toch ergens een scheurtje of breukje zit.

Nu heb ik gister heel vluchtig wat beelden van de MRI van vrijdag te zien en daar zien we een 'streepje' / onderbreking zoals ook bij jou op deze beelden te zien is. Het zou in ons geval ook een breukje kunnen zijn.
De ontsteking was wel duidelijk iets verminderd (waardoor je de onderbreking nu beter kon zien?)
Ik wacht op de uitslag van de radioloog, maar als ik jouw verhaal zo lees herken ik heel veel.
Als ik de MRI beelden heb, zal ik ze ook delen in mijn topic. Zo zie je maar dat het leerzaam is voor anderen die dit meemaken.

Belangrijkste; hoe gaat het nu met jouw paard?


Hoi Koekie,
Ja dat vind ik ook zo fijn aan een topic om elkaar te informeren. En al is het alleen maar vanwege gedeelde smart is halve smart toch? Mijn paard heeft het met de 2 maanden boxrust zwaar gehad. Ze heeft veel gesteigerd en de breuk is niet heel goed genezen, maar dit was het hoogst haalbare. Mentaal had ze het ook zwaar. Ik ook, maar het kon gewoon niet anders. Na 8 weken eindelijk DE controle. Breuk nog wat zichtbaar en nog licht onregelmatig, vooral in de draai. Verlenging van de boxrust zou geen andere uitkomst hebben gebracht, dus heel graag uit die box! We hebben er voor gekozen om haar in fase 2 van de revalidatie te doen en dat was heel gedoseerd laten bewegen in een andere stal. Ze mocht er toen eindelijk elke dag uit. Zo blij! 1x om te stappen aan de hand en 1x om in de aquatrainer te gaan. Elke dag dat ik met haar stapte zag ik haar opknappen. Na een paar keer ging ik aan de hand met haar grazen buiten en dat was zo fijn! Ik heb haar daar 5 weken gehouden en nu staat ze thuis. 24/7 buiten. Geen piekmomenten meer met smorgens buitenzetten, geen gedraai of stress in de stal. Rust en regelmaat en lekker doorsterken van de zomer. Een paar dagen voor ik haar ophaalde heeft ze controle gehad en de veearts was verrast met haar verbetering. Ik mag zelfs voorzichtig wat rijden erbij pakken om op die manier haar lijf verder te ondersteunen met goed gebruik en spiervorming. Dat doe ik nog niet. Geen haast. Eerst alles maar even laten zakken na de verhuizingen.

Hij deed, in overleg, alleen een klinische keuring, want dat vond hij meer zeggen dan een foto. Bij dit soort breuken, bij verbening blijf je meestal wel die lijn zien namelijk, zei hij. Dus dat zegt niet veel. Ze heeft volgens ons veel aan het speciale beslag gehad! Afgerond ijzer, om goed te kunnen afwikkelen. Bij die van mij is haar voetje ook nog wat stijler, dus er is bewust gekozen voor geen lippen. De hoef moest ruimte hebben en niet opgesloten worden, waar juist in de meeste gevallen voor wordt gekozen bij dat type fractuur. Verschilt natuurlijk per paard/voetstand. Ik heb dat tegen 2 hoefsmeden aangehouden. Het is de moeite om daar nog goed navraag over te doen, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

De eerste keer los in de paddock, was ik wel huiverig voor, na 4 maanden stilstaan. En natuurlijk ging ze wat uit haar stekker. Ik had wat Tranquigel gegeven, maar wilde ook weer niet teveel. Ze heeft het speciale beslag eraf getrapt, met afrondijzer, zooltje en kit. Juist van dr gebroken voet en ...op vrijdagavond. Geen hoefsmid te krijgen. Dus het hele weekend toch wel spannend of de breuk het houdt zonder die demping. Maandagochtend meteen de hoefsmid. Ze stapt nog goed en verder test ik niks. Het is wat het is. En ze lijkt gelukkig en pijnvrij. Ik denk dat we geluk hebben. Ik hoop het. Ik geef het tijd.

Om terug te komen op jouw ontsteking; ik hoorde de artsen wel zeggen dat een bandje/ligamentje bij het hoefbeen niet helemaal lekker leek op de mri, kon ook ontstoken zijn, maar dat deed er toch even niet toe want alles was met elkaar verweven en ze ging toch op boxrust vanwege die fractuur. Dus eventueel beschadigde, overbelaste bandjes namen we dan toch mee in die rust. Ik geef trouwens wel al tie tijd Phytonics Osteo voor gewrichtherstel erbij en vitamine e, voor weefselherstel. Wat wordt nu jouw volgende stap?

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Hoe breek je dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:49

Wat een verhaal ook. Boxrust is zo ellendig, maar soms kan het gewoon niet anders.
Die van ons is dan ook maar lastig te stappen aan de hand, als hij er dan even uit mag, dat geeft ook weer een uitdaging.
Wij hebben hem daarom tot nu toe toch maar de wei op gedaan. Alleen hoorde ik dit weekend dat hij bovenop een hengstige merrie had gezeten :-(
Ik wacht vandaag de uitslag af om te horen of er ook daadwerkelijk een breukje is en dan denk ik dat we toch moeten overwegen om hem op een heel klein paddock te zetten. Op stal ben ik bang dat hij hetzelfde gaat doen als jouw merrie en dat we daarmee misschien mer kwaad doen qua blessure.
Ik heb Heesch als 2nd opinion naar de MRI en de behandeling laten kijken. Zij zeiden ook heel duidelijk dat er door een ontsteking of breukje ook druk komt op de bandjes maar (in ons geval iig) ook op de diepe buiger dus dat het heel goed is om met beslag en revalidatie daar rekening mee te houden. Dat bevestigd ook jouw laatste alinea.

Volgende stap is dus even afhankelijk van de bevindingen van de radioloog, die ik hopelijk vandaag hoor.

Jeetje en dan trapt ze het ijzer af :-( Dat soort dingen zul je net zien en zit je zo niet op te wachten. Die tijd geven, daar ontkom je niet aan inderdaad. Mijn potje geduld is toch allang op ;-)

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Hoe breek je dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:27

En als aanvulling krijg ik net de uitslag; een breukje op de aanhechting van het hoefbeen naar de hoefbeentak.
Dus hij gaat op een klein paddockje de komende 3 maanden icm met het beslag dat hij heeft en gecontroleerde beweging aan de hand op een goede bodem.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:30

Hier geen hoefbeentak fractuur, maar twee botsplinters van het hoefbeen. Het zit aan de binnenkant van de rechtervoet.
Wij kwamen er inderdaad ook achter omdat het voornamelijk op de harde cirkel zichtbaar was, hij geen dikke of warme benen had en ook echt zijn hals liet vallen met lopen.

Dit gebeurde ik geloof zo begin april? (Net na een andere blessure...)
Zooltje onder zijn voeten ook inderdaad.
Drie weken boxrust ingekort tot 2 en daarna mocht 'ie op een kleine paddock en daarna weide omdat hij de boel afbrak. Slaan tegen de muren, steigeren ed. Dus keuze was snel gemaakt. Dat ging gelukkig goed, op af en toe een gekke sprong of een drafje na.
Dierenarts is geweest na 3 weken en ze waren wel tevreden met de voortgang, maar wilde hem ontstekingsremmer geven om die voet nog verder te helpen. We mochten gaan stappen, 10 min per dag op het zachte. Ging op zich wel, maar ja; hij kon wel erg gefrustreerd raken...
Inmiddels mogen we sinds donderdag de draf weer opbouwen. Het is zo verd*md moeilijk met een jonge volbloed van vijf. Hij wil gewoon rennen en gek doen. Het is van nature zo'n lief ding die prima braaf is en goed luistert, maar na de boxrust en al het gedoe was hij soms echt niet meer te houden.
Hij krijgt nu nog steeds elke dag tranquigel. 2,5 puntje ongeveer. Haalt nét effe de top er af.

Onze prognose is nu wel heel positief en hij draaft al goed. Zo stijf als een hark, maar dat komt door al het compenseren en stilstaan... Dus dat werken we er langzaam weer uit. Met vier weken zou hij inmiddels alles weer moeten kunnen. Maar we doen rustig aan. Helaas komt er weer slecht weer aan en buiten dat de rijbakken dan niet begaanbaar zijn, kan hij daar nu flink heftig op reageren.

Ik duim voor je TS!
En voor jou ook @Koekie73!

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 21:36

Koekie73 schreef:
En als aanvulling krijg ik net de uitslag; een breukje op de aanhechting van het hoefbeen naar de hoefbeentak.
Dus hij gaat op een klein paddockje de komende 3 maanden icm met het beslag dat hij heeft en gecontroleerde beweging aan de hand op een goede bodem.


Oh wat fijn dat je niet op complete boxrust hoeft Koekie!!

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 21:44

AlwaysH schreef:
Hier geen hoefbeentak fractuur, maar twee botsplinters van het hoefbeen. Het zit aan de binnenkant van de rechtervoet.
Wij kwamen er inderdaad ook achter omdat het voornamelijk op de harde cirkel zichtbaar was, hij geen dikke of warme benen had en ook echt zijn hals liet vallen met lopen.

Dit gebeurde ik geloof zo begin april? (Net na een andere blessure...)
Zooltje onder zijn voeten ook inderdaad.
Drie weken boxrust ingekort tot 2 en daarna mocht 'ie op een kleine paddock en daarna weide omdat hij de boel afbrak. Slaan tegen de muren, steigeren ed. Dus keuze was snel gemaakt. Dat ging gelukkig goed, op af en toe een gekke sprong of een drafje na.
Dierenarts is geweest na 3 weken en ze waren wel tevreden met de voortgang, maar wilde hem ontstekingsremmer geven om die voet nog verder te helpen. We mochten gaan stappen, 10 min per dag op het zachte. Ging op zich wel, maar ja; hij kon wel erg gefrustreerd raken...
Inmiddels mogen we sinds donderdag de draf weer opbouwen. Het is zo verd*md moeilijk met een jonge volbloed van vijf. Hij wil gewoon rennen en gek doen. Het is van nature zo'n lief ding die prima braaf is en goed luistert, maar na de boxrust en al het gedoe was hij soms echt niet meer te houden.
Hij krijgt nu nog steeds elke dag tranquigel. 2,5 puntje ongeveer. Haalt nét effe de top er af.

Onze prognose is nu wel heel positief en hij draaft al goed. Zo stijf als een hark, maar dat komt door al het compenseren en stilstaan... Dus dat werken we er langzaam weer uit. Met vier weken zou hij inmiddels alles weer moeten kunnen. Maar we doen rustig aan. Helaas komt er weer slecht weer aan en buiten dat de rijbakken dan niet begaanbaar zijn, kan hij daar nu flink heftig op reageren.

Ik duim voor je TS!
En voor jou ook @Koekie73!


Oh jij ook een heel traject, maar je gaat de goeie kant op! Ik gaf in het begin ook 3 streepjes Tranquigel inderdaad. Ik heb een heel wakker paard, maar momenteel kijkt ze steeds zowat voor goedkeuring naar mij 'doe ik het goed??'. Ze moet ook.weer vertrouwen krijgen in haar lijf. Ik doe nu veel grondwerk en longeren met Equiband om haar core stability weer te prikkelen. Ze vind het leuk om weer wat te mogen doen. En de rest van de dag heerlijk aan het hooi in de paddock met een maatje en lekker opbouwen op het gras.

Succes met jullie lieverds meiden!!