Wat is dit? Huidprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Wat is dit? Huidprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 10:35

Sinds een tijdje heeft mijn paard een probleem met zijn linkerachterbeen. Hij heeft wel vaker in het najaar mok dus ik ging daar eerst vanuit. Echter krijg ik het niet weg.

Ik heb eerst geprobeerd het weg te krijgen met antibioticazalf (daarvoor scrubben met hibi scrub). Dit hielp niet voldoende. Hierna ben ik Frisian Oil Expert gaan proberen (olie op zink basis). Hierna werd zijn been erg dik (niet bekend of dit door de olie kwam of dat dit toeval was).

Ondertussen natuurlijk ook contact met dierenarts. Deze denkt mijt en raad aan te behandelen met Byemite en geeft daarnaast vochtafdrijvers om het been weer dunner te maken. Het been werd inderdaad dunner, alleen na 3 keer behandelen met byemite (steeds 10 dagen ertussen) kan ik nog zeker niet zeggen dat het weg is.

Hij is ook nog een aantal keer door het zeewater geweest om te kijken of dit wat doet.

Ondertussen weet ik niet zo goed wat ik nog meer kan proberen. Ik heb het idee dat de dierenarts het ook niet zo goed weet.

Is er iemand die dit eerder heeft gezien? De klachten:
- Korsten
- Zijn haar valt uit op die plekken
- Geen jeuk
- Geen pijn (niet kreupel en mag er aanzitten zonder reactie)
- Been was na de vochtafdrijvers weer mooi dun maar lijkt nu weer wat dikker te zijn als hij net uit zijn stal komt, na beweging weer dun.

Afbeelding
6 februari (het witte is zalf)

Afbeelding
14 februari

Afbeelding
18 februari

Afbeelding
27 februari

Afbeelding
3 maart

Afbeelding
3 maart

Afbeelding
3 maart

Afbeelding
10 maart

Afbeelding
10 maart

Afbeelding
10 maart

Afbeelding
10 maart

Het gaat om een 22 jarige Welsh NWR ruin die verder gezond is (alleen slokdarmverlamming maar dat lijkt me niet ermee te maken hebben).
Laatst bijgewerkt door Arantes op 12-03-22 10:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Wat is dit? Huidprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:36

dat lijkt op rasp

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Wat is dit? Huidprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:39

Ja ik denk ook dat het wel eens rasp kan zijn

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 10:50

Bedankt voor de snelle reacties! Hoe kun je rasp het beste behandelen? Ik lees daarnaast dat het soms komt door teveel suikers, echt valt dat in zijn voedingspatroon dacht ik wel mee. Hij krijgt per dag:
- 7 kg kuil
- 3 kg hooi
- 200 gram vitalbix nutrimash
- 100 gram Marstall Force

Hij is 1.54 en 437 kg.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat is dit? Huidprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:57

Rasp zou niet die korsten moeten geven. Ik vind het ook wel wat lijken op leucocytaire vasculitis. Dit heeft mijn paard sinds een kleine twee jaar aan één (zwart) been. Bij tijd en wijlen ook wat dikker, schilferig en kan nu bij een uitbraak ook de plukken haar eraf trekken. Er loopt een topic met ervaringsdeskundigen, misschien daar eens in kijken? :)

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:03


Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 11:42

RianneH schreef:
Rasp zou niet die korsten moeten geven. Ik vind het ook wel wat lijken op leucocytaire vasculitis. Dit heeft mijn paard sinds een kleine twee jaar aan één (zwart) been. Bij tijd en wijlen ook wat dikker, schilferig en kan nu bij een uitbraak ook de plukken haar eraf trekken. Er loopt een topic met ervaringsdeskundigen, misschien daar eens in kijken? :)


Vasculitis noemde mijn dierenarts inderdaad ook als optie, maar is het dan niet erg pijnlijk? Want hij heeft er echt totaal geen last van namelijk.


ellepel schreef:
canonbone dermatitis.
en dat is niet hetzelfde als rasp.

lees dit door

https://www.bitmagazine.nl/welzijn/schi ... is/129658/

en probeer even niet te veel te wassen en te smeren.
eventueel even een keer met selsun shampo wassen,maar maak de boel goed droog daarna.


Dankjewel, dit artikel heb ik inderdaad voorbij zien gaan. Maar wordt het been daar ook zo dik van? Ik heb geprobeerd het even met rust te laten maar toen het zo dik werd ging ik me toch wel echt zorgen maken.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat is dit? Huidprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:07

Bij mijn paard niet pijnlijk, jeukt haar heel soms, herken het dikke been wel, die heeft zij ook af en toe. Ik heb toen lang getwijfeld maar uiteindelijk een biopt gedaan, wat me alles mee viel qua schade en herstel (herstelde sneller dan toen ze een uitbraak had na gewoon wassen van dat been) en gaf me toch een hoop rust te weten wat het is en hoe te beschermen.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:11

Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn paard vroeger. Ben er toen nooit achter gekomen wat het was, maar heb toen wel een behandeling gevonden die aansloeg.

Bij mij zat het op twee achterbenen, en aangezien ze geregeld mok had dacht ik ook aan mok. Na een paar dagen was het been echter ineens helemaal dik en opgezet. Ze heeft toen vochtafdrijvers gekregen en ik moest een paar dagen antibiotica injecties geven. Benen werden toen al heel snel veel rustiger. Iedere dag wassen met hibiscrup of hoe heet het, zo'n roze shampoo. En daarna smeren met hydrocortiderm. Edit: de eerste paar dagen moest het ergste been dan goed ingezalfd worden met een antibiotica zalf en ingepakt zodat het goed bleef zitten.

Dit was iets wat daarna wel ieder jaar met name in de natte periode is terug gekomen. Het leek bij die van mij verband te houden met te natte ondergrond en minder beweging.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat is dit? Huidprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:18

canonbone dermatitis had mijn schimmeltje ook.
Jaren niet geweten wat het was tot ik een dergelijk bericht las.
Maar dat was echt aan de voorkant op zijn pijpbeen.
Niet dik, geen korsten alleen maar schilfers, wel eens wat meer en wat minder.
Maar nooit op de kogel.

Rasp heeft 1 tinkertje van mij nu maar daar zit het juist weer net onder de knieholte. Niet op het pijpbeen. Ook niet op de kogels.
Daar heb ik eerder ook van alles mee gedaan want maakte me bang. Ondertussen ook niet meer, want hoe meer ik daar aan frunnikte hoe erger het werd, blijf er nu af en het zijn ook alleen nog maar wat los zittende korstjes, maar geen wondjes meer.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 12:21

RianneH schreef:
Bij mijn paard niet pijnlijk, jeukt haar heel soms, herken het dikke been wel, die heeft zij ook af en toe. Ik heb toen lang getwijfeld maar uiteindelijk een biopt gedaan, wat me alles mee viel qua schade en herstel (herstelde sneller dan toen ze een uitbraak had na gewoon wassen van dat been) en gaf me toch een hoop rust te weten wat het is en hoe te beschermen.


Ah oké, dus dat zou toch nog wel een optie kunnen zijn dan.. Was eigenlijk blij dat dat het waarschijnlijk niet was omdat ik begreep dat dat niet de meest fijne aandoening is :( Zal straks even het topic doorlezen.
Waar kijken ze naar als ze een biopt nemen? Ik begrijp dat ze dus en kunnen zien of dat het is maar ook hoeveel schade er zit?


Snadrem schreef:
Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn paard vroeger. Ben er toen nooit achter gekomen wat het was, maar heb toen wel een behandeling gevonden die aansloeg.

Bij mij zat het op twee achterbenen, en aangezien ze geregeld mok had dacht ik ook aan mok. Na een paar dagen was het been echter ineens helemaal dik en opgezet. Ze heeft toen vochtafdrijvers gekregen en ik moest een paar dagen antibiotica injecties geven. Benen werden toen al heel snel veel rustiger. Iedere dag wassen met hibiscrup of hoe heet het, zo'n roze shampoo. En daarna smeren met hydrocortiderm.

Dit was iets wat daarna wel ieder jaar met name in de natte periode is terug gekomen. Het leek bij die van mij verband te houden met te natte ondergrond en minder beweging.


Wat vervelend dat jouw paard dit ook had! Wel fijn dat de behandeling aansloeg :) Hibiscrub en antibioticazalf heb ik inderdaad geprobeerd, helaas hielp dit niet voldoende. Het is inderdaad wel ontstaan rond december toen hij nog van 8.00 tot 15.00 op de wei stond, het was toen wel wat natter. Vandaar dat mijn eerste gedachte ook mok was. Hij staat nu echter al 2 maanden op een droge paddock en op stal.


DuoPenotti schreef:
canonbone dermatitis had mijn schimmeltje ook.
Jaren niet geweten wat het was tot ik een dergelijk bericht las.
Maar dat was echt aan de voorkant op zijn pijpbeen.
Niet dik, geen korsten alleen maar schilfers, wel eens wat meer en wat minder.
Maar nooit op de kogel.

Rasp heeft 1 tinkertje van mij nu maar daar zit het juist weer net onder de knieholte. Niet op het pijpbeen. Ook niet op de kogels.
Daar heb ik eerder ook van alles mee gedaan want maakte me bang. Ondertussen ook niet meer, want hoe meer ik daar aan frunnikte hoe erger het werd, blijf er nu af en het zijn ook alleen nog maar wat los zittende korstjes, maar geen wondjes meer.



Canonbone dermatitis lijkt het aan de voorkant inderdaad wel erg op, alleen die plekken aan de achterkant zijn zo raar. Of zou hij een combinatie van 2 aandoeningen hebben?

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat is dit? Huidprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:23

Ja dat zou natuurlijk ook nog kunnen :j

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:06

nou ja wat heel goed kan is dat door het wassen de natuurlijke afweer van de huid wat aangetast is en je er een bacteriële infectie bij hebt gekregen.
dat verklaart dan weer heel goed het dik worden van de benen :j

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:16

Arantes schreef:
RianneH schreef:
Bij mijn paard niet pijnlijk, jeukt haar heel soms, herken het dikke been wel, die heeft zij ook af en toe. Ik heb toen lang getwijfeld maar uiteindelijk een biopt gedaan, wat me alles mee viel qua schade en herstel (herstelde sneller dan toen ze een uitbraak had na gewoon wassen van dat been) en gaf me toch een hoop rust te weten wat het is en hoe te beschermen.


Ah oké, dus dat zou toch nog wel een optie kunnen zijn dan.. Was eigenlijk blij dat dat het waarschijnlijk niet was omdat ik begreep dat dat niet de meest fijne aandoening is :( Zal straks even het topic doorlezen.
Waar kijken ze naar als ze een biopt nemen? Ik begrijp dat ze dus en kunnen zien of dat het is maar ook hoeveel schade er zit?


Snadrem schreef:
Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn paard vroeger. Ben er toen nooit achter gekomen wat het was, maar heb toen wel een behandeling gevonden die aansloeg.

Bij mij zat het op twee achterbenen, en aangezien ze geregeld mok had dacht ik ook aan mok. Na een paar dagen was het been echter ineens helemaal dik en opgezet. Ze heeft toen vochtafdrijvers gekregen en ik moest een paar dagen antibiotica injecties geven. Benen werden toen al heel snel veel rustiger. Iedere dag wassen met hibiscrup of hoe heet het, zo'n roze shampoo. En daarna smeren met hydrocortiderm.

Dit was iets wat daarna wel ieder jaar met name in de natte periode is terug gekomen. Het leek bij die van mij verband te houden met te natte ondergrond en minder beweging.


Wat vervelend dat jouw paard dit ook had! Wel fijn dat de behandeling aansloeg :) Hibiscrub en antibioticazalf heb ik inderdaad geprobeerd, helaas hielp dit niet voldoende. Het is inderdaad wel ontstaan rond december toen hij nog van 8.00 tot 15.00 op de wei stond, het was toen wel wat natter. Vandaar dat mijn eerste gedachte ook mok was. Hij staat nu echter al 2 maanden op een droge paddock en op stal.


DuoPenotti schreef:
canonbone dermatitis had mijn schimmeltje ook.
Jaren niet geweten wat het was tot ik een dergelijk bericht las.
Maar dat was echt aan de voorkant op zijn pijpbeen.
Niet dik, geen korsten alleen maar schilfers, wel eens wat meer en wat minder.
Maar nooit op de kogel.

Rasp heeft 1 tinkertje van mij nu maar daar zit het juist weer net onder de knieholte. Niet op het pijpbeen. Ook niet op de kogels.
Daar heb ik eerder ook van alles mee gedaan want maakte me bang. Ondertussen ook niet meer, want hoe meer ik daar aan frunnikte hoe erger het werd, blijf er nu af en het zijn ook alleen nog maar wat los zittende korstjes, maar geen wondjes meer.



Canonbone dermatitis lijkt het aan de voorkant inderdaad wel erg op, alleen die plekken aan de achterkant zijn zo raar. Of zou hij een combinatie van 2 aandoeningen hebben?


Bij een biopt halen ze met een soort klein appelboortje een stukje van de huid weg. Die dwarsdoorsnede gaat onder de microscoop en daarop is te zien of er bijvoorbeeld sprake is van mijten, of bijvoorbeeld vasculitis of sarcoidose. De kosten vielen mij mee en je weet tenminste wat er aan de hand is. Scheelt weer een hoop onnodige en dure andere behandelingen :). Succes!

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 23:10

McGregor schreef:
Bij een biopt halen ze met een soort klein appelboortje een stukje van de huid weg. Die dwarsdoorsnede gaat onder de microscoop en daarop is te zien of er bijvoorbeeld sprake is van mijten, of bijvoorbeeld vasculitis of sarcoidose. De kosten vielen mij mee en je weet tenminste wat er aan de hand is. Scheelt weer een hoop onnodige en dure andere behandelingen :). Succes!


Hmm oké wel het overwegen waard dus inderdaad als het niet over gaat. Wat waren ongeveer de kosten als ik vragen mag?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 23:25

De biopt kostte me 153,- inclusief de pathologie. Daarnaast nog de kosten van het nemen van de biopt etc.

Zal eens kijken of ik een foto kan vinden van de plek, het wondje was heel klein en netjes. Moest wel een drukverbandje omheen omdat het wel even bloedde.


Afbeelding

Afbeelding

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Wat is dit? Huidprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 09:41

Dankjewel! Kosten vallen mee inderdaad. Bij jouw paard is het nog wel wat heftiger zeg, hoop niet dat die van mij ook die kant op gaat :( Tot nu toe lijkt die plek met korsten bij hem wel redelijk stabiel.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Wat is dit? Huidprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:42

Kan passen bij sarcoidosis. Auto-immuun aandoening.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 09:23

Even een update, wellicht zijn er mensen die het interessant vinden.

Ik heb na dit topic een tijdje niets gedaan, om te kijken wat dat zou doen. Opzich ging het redelijk, hij bleef wat plekjes houden maar het werd niet veel erger.

Tot er opeens een punt kwam dat het wel weer erger werd :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Toen heb ik een andere dierenarts laten komen voor een second opinion. Deze wilde graag eerst een afkrabsel nemen. Dit is gebeurd, en de uitslag hiervan was dat er een hele mix van bacteriën is gevonden, maar niet 1 kwalijke welke de hoofdverzoorzaker is. Er is ook geen schimmel gevonden.

Afgelopen woensdag is er een biopt genomen en daar krijg ik de uitslag aankomende week van. Ik ben heel erg benieuwd wat er uit gaat komen. De dierenarts leek vasculitis onwaarschijnlijk, maar sarcoidosis zou wel nog een mogelijkheid kunnen zijn.

Na het biopt (LET OP sommige foto’s bevatten bloed!)

Spoiler:
Afbeelding


Afbeelding

En gisteravond

Afbeelding

Afbeelding

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:44

Valt me op in je bericht dat hij ook wel last van mok kan hebben, en dat hij relatief veel kuil eet. Ik probeer veel van binnenuit naar buiten te denken, ook gezien zijn ras/pony zijn, ik zou proberen om de kuil te vervangen door hooi. Misschien nu hij (neem ik aan) weer op (meer) gras staat wellicht de combi wat te veel voor hem? Ik ken de relatie tussen voeding en zijn klachten niet hoor, maar toch...

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Wat is dit? Huidprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:49

Het lijkt op gelokaliseerde sarcoïdose... Goed dat je da hiernaar kijkt, beterschap!

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 09:50

stefje schreef:
Valt me op in je bericht dat hij ook wel last van mok kan hebben, en dat hij relatief veel kuil eet. Ik probeer veel van binnenuit naar buiten te denken, ook gezien zijn ras/pony zijn, ik zou proberen om de kuil te vervangen door hooi. Misschien nu hij (neem ik aan) weer op (meer) gras staat wellicht de combi wat te veel voor hem? Ik ken de relatie tussen voeding en zijn klachten niet hoor, maar toch...


Bedankt voor het meedenken! Hij staat sinds begin mei op gras, 24/7 (dit wel eerst opgebouwd). Hij krijgt hier geen kuil/hooi meer bij, alleen klein beetje vitalbix nutrimash en Marstall force.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 09:51

Lienboon schreef:
Het lijkt op gelokaliseerde sarcoïdose... Goed dat je da hiernaar kijkt, beterschap!


Dankjewel! Ja dat is waar ik zelf nu het meeste aan denk, dus ben benieuwd of het biopt dat kan bevestigen.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 13:44

Uitslag van het biopt:
Het is geen sarcoidose en geen vasculitis, dus daar ben ik wel opgelucht over. Het is een allergische reactie.

Nu nog uitzoeken of het van binnenuit komt of van buitenaf, ik denk zelf van binnenuit. Ze gaan eerst de reactie onderdrukken met prednison en mokzalf. Ik ga kijken wat ik kan veranderen in zijn voer, het is lastig door die slokdarmverlamming. Dit voer kreeg hij goed weg. Evt zou ik even een periode op alleen gras kunnen proberen maar omdat hij al ouder is ben ik bang dat hij dan toch tekorten krijgt.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Wat is dit? Huidprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:04

Fijn dat je nog laat weten wat het nou is. Jammer dat je geen 'makkelijke' oplossing hebt, je hebt gelukkig wel een richting waarin je kunt zoeken. Hopelijk snel resultaat!