Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaike_lotte

Berichten: 613
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Bathmen

Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 23:41

Hoi,

Mijn paard (5 jaar) heeft helaas heel gevoelige mondhoeken… Ik heb een groot aantal bitten geprobeerd, helaas hebben deze allemaal hetzelfde effect; na een paar dagen rijden of longeren met bit heeft ze aan de binnenkant van haar mondhoeken kapotte plekjes. Ze is altijd wat onrustig met het bit waardoor die veel beweegt in haar mond… onder het zadel is ze niet perse sterk en probeer ik er altijd op te letten niet teveel druk te zetten op het bit, maar ze pakt deze soms wel eens iets vast bijvoorbeeld na de sprong of in het bos waardoor er toch iets meer druk op komt te staan wat direct resulteert in wondjes in haar mondhoeken.

Natuurlijk geef ik haar (mond) meteen rust als dat zo is, tot de wondjes weer helemaal genezen zijn, maar helaas komt het probleem na een paar dagen met bit dan weer terug… Insmeren met vaseline helpt hierin ook niet of de boter van effol helpt hierin ook niet.

Het helen van de wondjes is niet zo’n probleem, ze zijn meestal oppervlakkig en snel weer dicht. Ik heb daar wel eens pyralvex voor gebruikt en dat werkte prima. Het probleem is dat de wondjes iedere keer weer terugkomen wanneer we weer zijn begonnen met rijden. Is er een manier om de huid hierin wat sterker te maken? Ik heb gelezen dat kamferspiritus ervoor kan zorgen dat de huid wat dikker wordt… heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Of heeft iemand andere ideeen om de huid wat weerbaarder te maken zodat ze wel een bit kan verdragen?

Ik hoor het graag! Alvast bedankt.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:50

Heb je foto.? En hoe bedoel jij binnen kant

Echt in de mond
of precies in het hoekje wat op elkaar komt

En bedoel je velletjes of echt een rood open wondje..

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 00:04

Bitloos rijden is geen optie?

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 00:11

Heel vervelend mijn ruin had dit ook toen ik hem terug kreeg van de ruiter waar hij tijdens mijn zwangerschap in training stond.... Super fijn, niet :roll:
Was echt drama, wat je er ook in hing, hoe zacht je hand ook was... Het was zomaar kapot met gevolg dat ie weer paar dagen tot een week stil kon staan om te genezen. Had hem toen ook nog in de verkoop dus was helemaal drama.

Mijn fysio heeft wel eens verteld dat paarden ook wel eens gelaserd werden voor dit probleem, en dat daar best goede resultaten mee werden behaald. Wellicht is dat een optie om eens te proberen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 00:13

Eigenlijk noem je de oplossing zelf al; De wondjes ontstaan nadat je "iets" meer druk moet nemen. Vrijwel elke ruiter onderschat met hoeveel druk die rijdt. Als ze alleen ontstaan wanneer jij zelf al aan geeft dat je "iets meer druk" gehad hebt dan is lichter op de hand maken je beste optie lijkt me. Het laatste wat ik zou willen is een paard zijn mond "harder" maken. :\

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 00:34

Is de tandarts al eens geweest? Ik zie dit ook veel bij paarden met haken op de voorste kiezen of scherpe punten op de kiezenrij

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 06:08

Ik zou ook eerst even het etiket van spiritus lezen voordat je het in en rond de mondhoeken van je paard gaat smeren.

Verder eens met bovenstaande commentaren.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 06:38

Kamferspiritus zou ik absoluut niet gebruiken bij de mond omdat inname een schadelijke werking heeft.
Verder zou ik met een goede bitfitter kijken of er een geschikt bit is net voldoende ruimte welke minder snel voor wondjes zorgt.
Als die mond open is proberen met een hackemore oid te rijden zodat het goed kan genezen.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 07:33

Ik had dit probleem bij het gebruik van een watertrens, nu rij ik met een bustrens en nooit meer plekjes

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 07:48

Wat voor bit gebruik je? Het kan zijn dat je paard een te smalle onderkaak heeft, of erg vlezige lippen(mondhoeken) voor een dubbel gebroken bit, in dat geval zou een enkel gebroken bit een oplossing kunnen zijn.
Tevens zijn bitten vaak te breed, waardoor het flink kan schuiven in de mond wat je zelf niet altijd in de gaten hebt.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:33

Dit komt best vaak voor en soms is het echt heel moeilijk weg te krijgen. Kennis van mij had alles al geprobeerd, alle soorten bitten en alle soorten materialen. Steeds tijden met een hackamore gereden om het te laten genezen en er hoefde maar 1 x een bit in en het was weer open. Ik hoorde dat er inderdaad weleens gelaserd wordt om het echt dicht te krijgen. Het heeft trouwens echt niet altijd met hard handgebruik te maken. Ik denk dat je heel goed moet letten op of het bit goed past qua maat maar ook qua pasvorm voor de mond en de lagen. En ook in combinatie met het hoofdstel of het bit niet te hoog of te laag hangt. En sommige paarden kunnen niet tegen bepaalde materialen.

maaike_lotte

Berichten: 613
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 08:36

Ayasha schreef:
Eigenlijk noem je de oplossing zelf al; De wondjes ontstaan nadat je "iets" meer druk moet nemen. Vrijwel elke ruiter onderschat met hoeveel druk die rijdt. Als ze alleen ontstaan wanneer jij zelf al aan geeft dat je "iets meer druk" gehad hebt dan is lichter op de hand maken je beste optie lijkt me. Het laatste wat ik zou willen is een paard zijn mond "harder" maken. :


Ik heb veel paarden gereden en nog nooit eerder dit probleem gehad. Zoals ik al aangaf ben ik constant bezig om zo min mogelijk druk uit te oefenen, echter werkt het nou eenmaal niet om de teugels van het begin tot het eind los te laten hangen.

maaike_lotte

Berichten: 613
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 08:40

Suzanne F. schreef:
Dit komt best vaak voor en soms is het echt heel moeilijk weg te krijgen. Kennis van mij had alles al geprobeerd, alle soorten bitten en alle soorten materialen. Steeds tijden met een hackamore gereden om het te laten genezen en er hoefde maar 1 x een bit in en het was weer open. Ik hoorde dat er inderdaad weleens gelaserd wordt om het echt dicht te krijgen. Het heeft trouwens echt niet altijd met hard handgebruik te maken. Ik denk dat je heel goed moet letten op of het bit goed past qua maat maar ook qua pasvorm voor de mond en de lagen. En ook in combinatie met het hoofdstel of het bit niet te hoog of te laag hangt. En sommige paarden kunnen niet tegen bepaalde materialen.


Ik heb gister contact gehad met een dierenarts met betrekking tot laseren, dit schijnt inderdaad goed te werken om de wondjes te laten genezen!
Echter zijn de wondjes van mijn paard al wel weer genezen, ik ben alleen bang om haar weer een bit in te doen omdat het dan waarschijnlijk weer terugkomt. Of zou een paar keer laseren dan zorgen dat de huid wat minder snel kapot gaat?

Qua bitten is het zeker erg lastig, allemaal verschillende materialen geprobeerd en gelbitringen bij allemaal soorten bitten etc… zou de neusriem ook nog invloed hebben hierop? Heb nu gewoon een gecombineerde neusriem. Misschien een lage neusriem proberen?

maaike_lotte

Berichten: 613
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 08:42

different1 schreef:
Wat voor bit gebruik je? Het kan zijn dat je paard een te smalle onderkaak heeft, of erg vlezige lippen(mondhoeken) voor een dubbel gebroken bit, in dat geval zou een enkel gebroken bit een oplossing kunnen zijn.
Tevens zijn bitten vaak te breed, waardoor het flink kan schuiven in de mond wat je zelf niet altijd in de gaten hebt.


Misschien heeft ze inderdaad wat dikke lippen waardoor haar lip iets dubbel komt ofzo?
Maar helaas bij zowel watertrens, bustrens, kneveltrens, dubbel of enkelgebroken of recht mondstuk allen geen verschil..

maaike_lotte

Berichten: 613
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 08:43

VValar schreef:
Kamferspiritus zou ik absoluut niet gebruiken bij de mond omdat inname een schadelijke werking heeft.
Verder zou ik met een goede bitfitter kijken of er een geschikt bit is net voldoende ruimte welke minder snel voor wondjes zorgt.
Als die mond open is proberen met een hackemore oid te rijden zodat het goed kan genezen.


Dat wist ik niet, idd niet geschikt dan, bedankt!

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:44

Al eens titanium geprobeerd? Oa fager heeft die.
Kramer heeft er meen ik ook 2.
Dan kun je vrijwel zeker een metaal allergie uitsluiten.

maaike_lotte

Berichten: 613
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 08:45

eilleen333 schreef:
Is de tandarts al eens geweest? Ik zie dit ook veel bij paarden met haken op de voorste kiezen of scherpe punten op de kiezenrij


Ja de tandarts komt periodiek controleren, met gebit is gelukkig niks mis.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:46

Heb je al bitloos geprobeerd of anders een leer bit

maaike_lotte

Berichten: 613
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 08:47

snorkel1986 schreef:
Heb je foto.? En hoe bedoel jij binnen kant

Echt in de mond
of precies in het hoekje wat op elkaar komt

En bedoel je velletjes of echt een rood open wondje..


Sorry ik weet niet hoe een foto te uploaden. Het is ook erg lastig om een duidelijke foto te maken omdat ik dan echt haar mond open moet houden. Het zijn kleine rood/roze ‘streepjes’ aan de binnenkant van haar mondhoek echt in het hoekje ja

maaike_lotte

Berichten: 613
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 08:50

magic_lover schreef:
Heel vervelend mijn ruin had dit ook toen ik hem terug kreeg van de ruiter waar hij tijdens mijn zwangerschap in training stond.... Super fijn, niet :roll:
Was echt drama, wat je er ook in hing, hoe zacht je hand ook was... Het was zomaar kapot met gevolg dat ie weer paar dagen tot een week stil kon staan om te genezen. Had hem toen ook nog in de verkoop dus was helemaal drama.

Mijn fysio heeft wel eens verteld dat paarden ook wel eens gelaserd werden voor dit probleem, en dat daar best goede resultaten mee werden behaald. Wellicht is dat een optie om eens te proberen?


Dank, inderdaad heel vervelend…

Zoals hierboven beschreven inderdaad ook informatie gevraagd over laseren, maar ik weet dus niet of dat voor langere termijn de oplossing is. Iemand misschien ervaringen met laseren??

maaike_lotte

Berichten: 613
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 08:51

DuoPenotti schreef:
Al eens titanium geprobeerd? Oa fager heeft die.
Kramer heeft er meen ik ook 2.
Dan kun je vrijwel zeker een metaal allergie uitsluiten.


Heb ik nog niet geprobeerd, denk alleen dat het geen materiaalallergie is omdat ik wel verschillende materialen heb gebruikt… metaal plastic rubber en leer

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:52

Maar die kunststof en leer varianten kunnen stroever zijn dan metaal.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:00

Als de wondjes echt aan de binnenkant zitten zou het ook kunnen komen doordat het middenstukje van je dubbelgebroken trens te breed is en ook nog wat heen en weer schuift door onrust in de mond.
Mijn paard had dit met een myler waarvan het middenstukje net iets breder was dan van mijn andere bit.

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:16

Heb je al een ongebroken bustrens geprobeerd? Sommige paarden reageren erg gevoelig op de schakels van gebroken bitten.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:20

Heeft echt niet altijd met je handinwerking te maken. Heb dit ook bij een merrie en bij alle andere paarden niet. Ik let bij haar dus wel extreem op mijn handen. Maar wat verder het proberen waard is is glijmiddel! Had dit ook van bokt en maakt hier echt een verschil.