Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaike_lotte

Berichten: 613
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 22:14

Vanwege de vele reacties met ‘gelijke’ ervaringen even een update. Het is de afgelopen weken heel goed gegaan met haar mond. Ik heb in eerste instantie mirre tinctuur gebruikt (aanstippen met wattenstaafje) om de huid helemaal te laten herstellen, nu gebruik ik dat nog steeds af en toe preventief na het rijden, de huid is er heel rustig door geworden.
Voordat ik een bit in doe smeer ik nu altijd purol binnen in de mondhoeken en ik heb een fager titanium bit (Maria loose baucher) gekocht, daarmee geen problemen meer gehad! Nu recentelijk toch weer een keer met een ander bit (trust flexisoft stang met tongboog) gereden omdat ze wat ging hangen in het andere bit, maar toen had ze meteen weer een klein plekje in haar mondhoek… De ‘normale’ bitten met een groter/dikker mondstuk passen denk ik dus gewoon niet in haar mond, waar het bit van fager heel dun en licht is en stil blijft liggen. Aanrader dus!

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 23:23

Fijne update :D echt super :D

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 07:15

Goede update! Is dit nu een dunner bit? Heb je een afbeelding?

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 07:34

Alle fagers zijn 14 mm
En titanium geeft geen allergische reacties. Want dat kan soms ook het probleem zijn.

Fijn dat het nu opgelost is.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:07

maaike_lotte schreef:
frunnik schreef:
Heeft echt niet altijd met je handinwerking te maken. Heb dit ook bij een merrie en bij alle andere paarden niet. Ik let bij haar dus wel extreem op mijn handen. Maar wat verder het proberen waard is is glijmiddel! Had dit ook van bokt en maakt hier echt een verschil.


Haha dat klinkt best logisch eigenlijk ja… dat doe je dan gewoon op het bit?


Ja doe ik op het bit en in de mondhoeken smeren.

Overigens heb ik hier het probleem nu opgelost door met een Sprenger Max Control bitje te gaan rijden (zgn Dangerbit). Dit is een dubbelgebroken bitje, wat niet helemaal door kan buigen, maar bij sterk worden van je paard alsware een ongebroken bit vormt. Voordeel hiervan is dat bit dus minder nottenkrakereffect heeft. Bij mijn paard bleek bij iedere andere gebroken bit, dan de slijmvliezen klem te komen te zitten en dus kleine wondjes te ontstaan. Nu dus helemaal opgelost.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:23

I vind het altijd boeiend om te lezen dat "het echt niet met inwerking met de hand te maken heeft". Maar men het in dezelfde post standaard over "sterker worden" of "hangen" heeft bij dit soort problemen...

Horselife_F
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 15:06

maaike_lotte schreef:
Vanwege de vele reacties met ‘gelijke’ ervaringen even een update. Het is de afgelopen weken heel goed gegaan met haar mond. Ik heb in eerste instantie mirre tinctuur gebruikt (aanstippen met wattenstaafje) om de huid helemaal te laten herstellen, nu gebruik ik dat nog steeds af en toe preventief na het rijden, de huid is er heel rustig door geworden.
Voordat ik een bit in doe smeer ik nu altijd purol binnen in de mondhoeken en ik heb een fager titanium bit (Maria loose baucher) gekocht, daarmee geen problemen meer gehad! Nu recentelijk toch weer een keer met een ander bit (trust flexisoft stang met tongboog) gereden omdat ze wat ging hangen in het andere bit, maar toen had ze meteen weer een klein plekje in haar mondhoek… De ‘normale’ bitten met een groter/dikker mondstuk passen denk ik dus gewoon niet in haar mond, waar het bit van fager heel dun en licht is en stil blijft liggen. Aanrader dus!


Heb je dat mirre tinctuur gewoon gekocht bij de drogist? Weet niet zo goed hoe ik mij dit moet voorstellen puur of vermengen. Ik loop al jaren te klooien met de mondhoeken. Ooit in de sloot belandt en niet op de meest mooie manier eruit moeten komen, waardoor zn mond kapot is gegaan. Nu zit ik elke keer te tobbe zodra ik met een dubbel gebroken bitje rij. Enige waar die niet op " kapot " ga is op een ongebroken bit met tongboog. Helaas na een paar weken wordt die aan de voorkant zo hangerig en sterk, dat ik hem dan ook rijtechnisch niet meer heel goed krijg, zoals de achterhand eronder er dergelijke. Dus ik ben echt op zoek naar de gouden tip. Iemand ervaring met laseren? Mijn tandarts was daar best sceptisch over en begon over het eventueel open snijden en dicht hechten, zodat er nieuw "vlees" op komt, vind dit zelf wel een hele stap en onderneming als ik niet weet of dit voor 100% de oplossing gaat zijn.