Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaike_lotte

Berichten: 613
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 11:02

frunnik schreef:
Heeft echt niet altijd met je handinwerking te maken. Heb dit ook bij een merrie en bij alle andere paarden niet. Ik let bij haar dus wel extreem op mijn handen. Maar wat verder het proberen waard is is glijmiddel! Had dit ook van bokt en maakt hier echt een verschil.


Haha dat klinkt best logisch eigenlijk ja… dat doe je dan gewoon op het bit?

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:08

waarom niet gewoon bitloos rijden?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:27

mystery1980 schreef:
waarom niet gewoon bitloos rijden?

Omdat dat het probleem niet op lost maar enkel het symptoom bestrijd.
Bovendien doen niet alle paarden het goed op bitloos.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:45

Je paard is gelukkig niet ziek ofzo, er is geen probleem met hem. Enkel jij hebt een probleem met wat je graag zou willen met hem.
Waarom doet je paard het niet goed op bitloos? Er zijn zoveel manieren van bitloos rijden en van bitloze optomingen dat ik me niet kan voorstellen dat ze allemaal niet werken bij je paard. Wat heb je al geprobeerd en waar liep je vast?

Overigens heb ik zelf ook moeten zoeken welke bitloze optomingen en welke rijstijlen pastte bij mij en mijn paard in het verleden. Ging zeker niet vanzelf.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:30

Ayasha schreef:
Omdat dat het probleem niet op lost maar enkel het symptoom bestrijd.
Bovendien doen niet alle paarden het goed op bitloos.


Welk symptoom wordt er dan precies bestrijdt in deze?

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:43

Bit bandage wel eens geprobeerd?
Ik rij ook bitloos trouwens op een groot paard ,kan gewoon al zijn er nog veel mensen die dat bijzonder vinden.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:43

Heb je een foto van je paard met bit in? Ik vermoed dat je bit te breed is. Dit geeft gaat dat soort streepjes wat jij omschrijft.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 00:16

Nielojram schreef:
Ayasha schreef:
Omdat dat het probleem niet op lost maar enkel het symptoom bestrijd.
Bovendien doen niet alle paarden het goed op bitloos.


Welk symptoom wordt er dan precies bestrijdt in deze?

Dat het paard wondjes krijgt van het bit. Daar is een reden voor. :) Ofwel past het bit niet bij de mond van dit paard, ofwel is het de ruiterhand. TS zegt dat het niet de ruiterhand is dus dan past het bit niet bij dit paard zijn/haar mond. Als wondjes krijgen van het bit "de regel" was dan zouden we vermoedelijk al lang talrijke oplossingen hebben of niet meer met bit rijden. Dus ik denk dat ik er van uit mag zijn dat wondjes krijgen van het bit uitzonderingen zijn. En dan is er veelal een reden. Ik zou dan de reden willen weten ipv er maar een bitloze optoming rond te hangen.

En ik zal mezelf maar herhalen; Niet elk paard doet het goed op bitloos. Bitloos is niet dé magische oplossing voor álles. Het kán een oplossing zijn bij problemen. Maar ik zou dan eerst willen weten wat het probleem is. Hoe TS daar tegenover staat weet ik natuurlijk niet. :)

Nu begrijp ik dat TS springt wat wedstrijd rijden al iets makkelijker maakt met een bitloze optoming maar als TS ook dressuurwedstrijden zou willen rijden zou dat ook al moeilijker zijn met bitloos. (En voor mij persoonlijk onmogelijk aangezien het in België niet is toegestaan.)

Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet per definitie tegen bitloos. Ik zou alleen willen weten waarom mijn paard wondjes krijgt terwijl de meerderheid van de paarden die niet krijgen. :)

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 05:21

Het is al een paar keer voorgesteld (maar je hebt er niet op gereageerd) maar waarom niet bitloos. Je zegt zelf dat het paard altijd wat onrustig is met het bit. Denk je niet dat hij je heel misschien iets probeert te vertellen? Het lijkt me zeker geen teken dat hij het bit leuk vindt. Het zou jullie hobby moeten zijn om te rijden, niet enkel die van jou. Dus als hij het echt onprettig vindt en dit ook duidelijk aangeeft, en hij er ook nog gewond van raakt, waarom dan toch op die manier door willen gaan? Zo erg is het toch niet om bitloos te proberen? Buitenritten maken en springen kan prima bitloos. Er zijn prachtige optomingen voor te vinden, bij sommige zie je niet eens heel duidelijk dat er geen bit in zit.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2417
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 07:27

Hier loste een D trens het probleem op, daarmee verdween het probleem van het beetje bewegen en de plekjes ervan. En altijd sudo crème voor het bit in doen in de mondhoeken.
Ik ben geen voor of tegenstander van bitloos, doen wat jezelf prettig vind. Ik had er 1 die altijd ging hangen op een bitloos hoofdstel, hoe goed je hem dan ook maar corrigeerde hij ging hangen :')

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 07:49

Ik ben ook niet voor of tegen bitloos, maar ik zie niet in waarom je het niet zou proberen. Waarom moet er perse een bit in als alles wondjes geeft?
Elk bit veroorzaakt (=oorzaak) wondjes, dan gebruik je toch geen bit?
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 08:27

Bitringen wil ook nog weleens helpen. Van die ouderwetse rubberen.

kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 08:44

Kan er geen bit fitter komen? Dan heb je een fijn en passend bit

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 08:45

billy3105 schreef:
Hier loste een D trens het probleem op, daarmee verdween het probleem van het beetje bewegen en de plekjes ervan. En altijd sudo crème voor het bit in doen in de mondhoeken.
Ik ben geen voor of tegenstander van bitloos, doen wat jezelf prettig vind. Ik had er 1 die altijd ging hangen op een bitloos hoofdstel, hoe goed je hem dan ook maar corrigeerde hij ging hangen :')


D-trens is een goeie inderdaad. Vind het zelf ook een fijn bit. Ik heb voor mijn merrie nu een sidepull, maar een D-trens verhielp dit probleem bij ons hiervoor.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 10:58

Slmt9 schreef:
Ik ben ook niet voor of tegen bitloos, maar ik zie niet in waarom je het niet zou proberen. Waarom moet er perse een bit in als alles wondjes geeft?
Elk bit veroorzaakt (=oorzaak) wondjes, dan gebruik je toch geen bit?
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Elk bit veroorzaakt wondjes? Dan heb ik hier twee wonderpaarden staan.

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:01

Ze bedoelt volgens mij bij dit specifieke paard, niet in het algemeen :).

Ik heb hier ook een paard staan dat geen bit verdraagt. Ik heb mijn hele leven op al mijn paarden met bit gereden, maar deze wil het niet. De tandarts bevestigde ook dat hij eigenlijk geen plek in zijn mond heeft: smalle mondspleet en een hele dikke gespierde tong. Van alles geprobeerd, hij bleef zijn tong maar over het bit gooien. Die rij ik nu bitloos, terwijl ik daar helemaal geen grote promotor van ben, maar voor dit paard is het de beste oplossing.

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:16

Je paard is onrustig met een bit in geef je aan en ze krijgt wondjes. Dus bitloos lijkt mij een prima oplossing.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:21

Hier waren bitringen de oplossing :) Haar mondhoeken kwamen schijnbaar in het gat van de ringen terecht. Maar ik zou bitloos ook zeker als optie zien in dit geval.

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:29

Is de mond van je paard droog na het rijden? Of heeft het wat schuim, lippenstift zegmaar?

Bergen schuim is niet goed, maar als de mond erg droog is dan kun je ook dit soort wondjes krijgen. Vaak met rubberen bitten etc, maar ook een gewoon bit kan schuren in een te droge mond.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:31

JudithGigi schreef:
Hier waren bitringen de oplossing :) Haar mondhoeken kwamen schijnbaar in het gat van de ringen terecht. Maar ik zou bitloos ook zeker als optie zien in dit geval.

maar dan is je bit waarschijnlijk ook te smal.

Ik lees hier veel over bitten zijn vaak te breed.
Toch als ik kijk bij watertrenzen zie ik ook vaak lippen tegen het gat aan liggen.
Prima maat bij een bus/D/Knevel niet bij watertrenzen.
Dat even ter info :)

Maar ik heb het idee dat de wondjes niet zitten bij de gaatjes maar meer aan de binnenkant.
Maar bij dit paard zou ik wat dat betreft het zekere van het onzekere nemen en altijd bus/d/ of knevel kiezen.
En dan ook eens ongebroken dan sluit je uit dat de schakels niet te breed kunnen zijn.
Loopt hij daar niet fijn op kijken nar dubbel gebroken met een klein tussenstukje.
Daar zit echt erg veel verschil in. De brede tussenstukjes zijn bij erg veel paarden te breed.

maaike_lotte

Berichten: 613
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Bathmen

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 11:48

Wat een hoop reacties! Waarvoor dank.
Wat betreft alle suggesties om bitloos te rijden: Ik begrijp inderdaad dat bitloos hierin de makkelijkste oplossing lijkt. Echter wil ik in beide disciplines op concours kunnen blijven gaan, en is het dan gewoon niet ideaal met bitloze optoming en wil ik graag een geschikte oplossing vinden om toch gewoon te blijven rijden met een bit waar het paard zich ook goed bij voelt.

Bitringen hebben helaas ook geen verschil gemaakt en met een ongebroken bit is ze onrustiger met haar tong, ze wil dus blijkbaar toch dat het bit wat kan bewegen. Hiervoor zou ik evt nog een ongebroken bit met tongboog kunnen proberen, dat heb ik nog niet gedaan...

Ik heb weer een aantal suggesties aangeschaft waaronder glijmiddel, mirre tinctuur en purolvaseline, en zal eerst proberen om met een enkelgebroken d-trens te gaan rijden...

Wat betreft de droge mond; dat kan inderdaad ook nog wel een goed punt zijn, het bit schuurt dan natuurlijk meer... Ze maakt van zichzelf inderdaad weinig schuim over het algemeen, ook met bijvoorbeeld een koper bit of iets dergelijks. Hoe zou je die speekselproductie het best kunnen stimuleren? Geef haar altijd al suiker of een snoepje nadat ik het bit in heb gedaan.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:54

Waarom zou je bitloos niet op wedstrijd kunnen? Kan tegenwoordig in de dressuur ook tot zz-licht lees ik

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:43

Heb je in je zoektocht naar verschillende bitten ook wat verschillende diktes geprobeerd?

Ik ben zelf op advies van de tandarts met een veel dunner bit (10-12mm) gaan rijden nadat ik ook zo'n probleem had, en het was meteen opgelost. Ook geen onrustige verbinding meer. Volgens de tandarts heeft m'n paard een dikke tong en (hoewel ze er aan de buitenkant normaal uitziet) klein mondje, en waren de standaard bitten die ik geprobeerd had gewoon te groot/dik voor haar.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:53

maaike_lotte schreef:
Wat een hoop reacties! Waarvoor dank.
Wat betreft alle suggesties om bitloos te rijden: Ik begrijp inderdaad dat bitloos hierin de makkelijkste oplossing lijkt. Echter wil ik in beide disciplines op concours kunnen blijven gaan, en is het dan gewoon niet ideaal met bitloze optoming en wil ik graag een geschikte oplossing vinden om toch gewoon te blijven rijden met een bit waar het paard zich ook goed bij voelt.

Bitringen hebben helaas ook geen verschil gemaakt en met een ongebroken bit is ze onrustiger met haar tong, ze wil dus blijkbaar toch dat het bit wat kan bewegen. Hiervoor zou ik evt nog een ongebroken bit met tongboog kunnen proberen, dat heb ik nog niet gedaan...

Ik heb weer een aantal suggesties aangeschaft waaronder glijmiddel, mirre tinctuur en purolvaseline, en zal eerst proberen om met een enkelgebroken d-trens te gaan rijden...

Wat betreft de droge mond; dat kan inderdaad ook nog wel een goed punt zijn, het bit schuurt dan natuurlijk meer... Ze maakt van zichzelf inderdaad weinig schuim over het algemeen, ook met bijvoorbeeld een koper bit of iets dergelijks. Hoe zou je die speekselproductie het best kunnen stimuleren? Geef haar altijd al suiker of een snoepje nadat ik het bit in heb gedaan.

Appels werken vaak goed voor speekselaanmaak.
Maar het kan ook een rijtechnische dingetje zijn, veel paarden beginnen pas te schuimen wanneer ze de kaak loslaten.

Als ze een droge mond heeft, zou ik voorlopig in ieder geval geen kunststof bitjes meer proberen, dat geeft sowieso problemen.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Wondjes aan binnenkant mondhoeken, hoe huid weerbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:59

Ik weet niet of je je paard wel eens ostheopatisch laat checken, maar ik zie bij dieren die niet/nauwelijks schuimen nog wel eens dat ze op het tongbeen wat te vast zitten. Even laten checken kan sowieso geen kwaad.
Verder misschien eens een lage neusriem (en dan niet zo'n anatomisch geval, maar echt zo'n ouderwetse waar vroeger alle manegepaarden ook mee liepen, weet je welke ik dan bedoel?) proberen? Dat geeft toch soms net iets meer rust op de bitligging.