Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 11:13

Hoi!

Ik heb jullie advies nodig.
Ik heb sinds 3 maanden een Quarter horse merrie Mira.
Ze komt uit Italie, en is gekocht door een kennis in Nederland. In Nederland kwam ze mager en onbespierd aan. Ze heeft daar anderhalve maand gestaan en toen hebben wij haar gekocht. Ze was alleen zadelmak toen ze hier net was, ook niet ingereden. We hebben haar een tijd rust gegeven en niks met haar gedaan, want ze was heel timide en onzeker, en ze was zelfs ziek. Ze zag er kortom ongelukkig uit, alleen maar triest, en zelfs poetsen vond ze eng en naar.
Sinds anderhalve maand zijn we het rijden aan het oppakken. In de bak of wei rijden kan ze niet, ze blokkeert dan totaal.
Dus zijn we haar op buitenrit aan het inrijden. Dan gaat prima, we rijden nu elke ochtend een uurtje, met op de heenweg veel stap en draf, en de terugweg veel galop.
Nu krijg ik van meerdere mensen te horen dat ze er niet goed uitziet, ook niet in haar bouw.
Ik ben het daar op zich mee eens, ze lijkt nauwelijks op een Quarter :o
Kunnen jullie mij advies geven in hoe ik haar er beter uit kan laten zien?

Haar probleem is voornamelijk haar bouw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft een te lange rug, en een beetje een karperrug. Haar hals is heel dun, en haar achterhand is ook niet passend bij haar lijf en dat ze een quarter is. Ook haar benen zijn niet helemaal goed volgens mij. Mira heeft heel veel moeite om haar achterbenen echt onder haar lijf te zetten, ze staan of te ver naar achter, of te ver naar voren.
Ook haar rug is niet goed.

Mira staat 24/7 buiten met onbeperkt hooi, en twee keer per dag brok en muesli, 2 kg in totaal. Het is speciaal voer dat de conditie en bovenlijn ondersteund, althans, dat staat op de verpakking...
We rijden bijna dagelijks met haar een uurtje buiten en wandelen ook veel met haar.
Ze is 6 panel negatief, alleen pssm2 heb ik niet laten testen, kan ik nog doen.
Ze eet goed, en is ondertussen onwijs vrolijk en gelukkig, alleen maar blij!
Binnenkort gaat ze naar de osteopaat.
Ik denk niet dat ze pijn heeft of ziek is, ze is altijd blij en actief.

Mijn vraag is, wat kan ik nog meer doen om te zorgen dat ze er beter uitziet, en gezonder is? Kan er eigenlijk wel wat aan haar veranderen? En hoe erg is het dat ze er zo uitziet? Moet ik de oplossing in training of in voer zoeken?

Alvast dank jullie wel!

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:18

Dat is inderdaad een erg ongunstige bouw. Persoonlijk geen ervaring met trainen met een karperrug, maar ik zou denk ik een fysio erbij halen en in samenspraak daarmee een trainingsschema opstellen.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:20

Ik denk dat ze met training, bespiering en goed voer er al een stuk beter uit gaat zien maar een bouw van een paard ga je nooit echt kunnen veranderen imo..

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:24

Ze mag er nog flink wat spieren bij eten zou ik zeggen. In eerste instantie zou ik daarom niet teveel rijden, maar haar goed de kans geven om nog even bij te komen. Kijken wat er zo uit zichzelf al gebeurt... Fijn dat je deze merrie deze kans geeft :)

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:28

Mijn 1e gedachte was inderdaad testen op pssm. Heb je zelf de panel test laten doen? Je weet zeker dat de test van haar is zeg maar?

Hoe oud is ze?
Ik zou inderdaad een osteo laten komen en een fysio of sportmasseur voor de spieren (met tijd er tussen uiteraard).
Verder bouw je spieren op met eiwitten. Heb je je hooi al eens laten testen? Dan weet je hoeveel eiwit je voert en nog bij moet voeren.
Welke brok/muesli voer je?
En ik zou het rijden even laten. Eerst wat meer vlees op de botten en dan langzaam het trainen op gaan pakken.

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 11:40

Dank voor jullie advies tot nu toe! Mira is 7 jaar, ik heb de test vorige maand zelf laten doen, bij Animal Genetics. Ik voer de brok en muesli van Dodson & Horrel, en dan de Build Up Cubes en de Build up Mix. Ik heb mijn hooi niet laten testen, ik woon ik Frankrijk, en weet ook niet zo snel waar ik dat kan laten doen. Het is normaal weidehooi. Kan bijvoorbeeld luzerne gras of kuilgras door het hooi heen helpen?
Ik weet trouwens heel weinig van haar verleden, alleen dat ze al twee veulens heeft gehad. Dus ik weet niets van haar ouders behalve naam, dus ik kan ook niet zeggen hoe het komt dat ze er zo uitziet...

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:46

Heb je haar nog laten keuren door een veearts toen je haar kocht?
Loopt ze zuiver en had ze geen gebreken?

Hoe oud is de merrie, (oh lees net terug dat ze 7 is :o )
Ze ziet er niet heel jong uit, maar ze was nog wel onbeleerd?
Weet je wel iets van haar voorgeschiedenis af?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 26-04-22 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:47

Ik zou de brok verdubbelen naar 4 kilo per dag. Van hooi wordt geen enkel paard dik. Krachtvoer heeft ze nodig.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:47

Ik zie naast de genoemde dingen ook een huntersbump. Voordat er verder wordt getraind, zou ik eerst willen uitsluiten dat er geen onderliggende schade is. Zeg maar de vraag, is het de oorzaak van de slechte bespiering, of het is 1 van de symptomen van compensatie (wat dus eventueel wel opgelost zou kunnen worden met training, mits de oorzaak van de compensatie wordt weggenomen)

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:48

Leuk topic! Ik hou er van. Ondanks dat de aanleiding altijd verdrietig is, want wat kunnen we ons zorgen maken over ze! Maar het samenwerken en analyseren van zo’n topic dat vind ik altijd interessant.

Heb je bijvoorbeeld bewegingsfilmpjes voor ons?
Heb je rechte standfoto’s van linker en rechter zijkant en precies van voor en achter (van dezelfde dag).
En hoe zien haar hoeven er uit?
Is ze röntgenologisch gekeurd?

Als ze namelijk daadwerkelijk helemaal groen bij jullie kwam, is het erg raar hoe ze in haar bespiering zit. Heeft ze bijvoorbeeld ooit iets gebroken, is er iets in haar hals niet goed (c6/c7 malformatie bijvoorbeeld) of ergens anders in de ledematen of rug en si?

Ps; denk dat haar bouw voor een quarter niet heel vreemd is. Kan beter maar ook slechter. Ook met een slechte bouw kunnen ze goed in de bespiering zitten/komen.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 26-04-22 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 11:49

Barbet schreef:
Heb je haar nog laten keuren door een veearts toen je haar kocht?
Loopt ze zuiver en had ze geen gebreken?


Ja ze is gekeurd voor ik haar kocht, en goedgekeurd. Wel een basis keuring. Ze loopt ook zuiver, alleen zijn haar hoeven erg lang nog en gevoelig, maar morgen komt de hoefsmid weer. Haar hoeven waren echt mega lang...

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:51

Zadelpasser laten komen, want dit is niet de meest voordelige rug om een zadel passend op te krijgen.
Verder verder doen zoals je bezig bent: buitenritjes, bergop en bergaf is ook goede training, balkjes laten lopen zodat ze haar lichaam leert gebruiken, bijgezet longeren.
De bouw zelf kan je niet veranderen. Die is wat ze is. Je kunt haar wel sterker maken door spieren te kweken.
Bij het rijden in de bak vooral veel overgangen rijden en rechtrichten. Het feit dat ze niet 'wil' werken in de bak doet mij ook vermoeden dat er een onderliggend probleem is.
Pssm2 test laten doen. Dat zou al veel verklaren. Alles in mij schreeuwt pssm2 bij het zien van dit paardje.
Eens je daar de uitslag van hebt kun je ook je trainings- en voerbeleid erop aanpassen :j

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:52

LyonaHorse schreef:
Dank voor jullie advies tot nu toe! Mira is 7 jaar, ik heb de test vorige maand zelf laten doen, bij Animal Genetics. Ik voer de brok en muesli van Dodson & Horrel, en dan de Build Up Cubes en de Build up Mix. Ik heb mijn hooi niet laten testen, ik woon ik Frankrijk, en weet ook niet zo snel waar ik dat kan laten doen. Het is normaal weidehooi. Kan bijvoorbeeld luzerne gras of kuilgras door het hooi heen helpen?
Ik weet trouwens heel weinig van haar verleden, alleen dat ze al twee veulens heeft gehad. Dus ik weet niets van haar ouders behalve naam, dus ik kan ook niet zeggen hoe het komt dat ze er zo uitziet...



Is de ontworming ook op orde? De pssm2 test zou ik ook laten doen.
Geen idee of je ook iets van quickscans in Frankrijk hebt. Je zou het zelfs naar Nederland kunnen verzenden. De quickscan van Pavo kun je online bestellen. Dan moet je zelf een monster nemen en opsturen. Zou nog een optie kunnen zijn.

Wat is luzernegras? Is dat vergelijkbaar met een grasmix met luzerne zoals dat in Nederland wordt verkocht? Als je daar het eiwitgehalte van weet is het zeker interessant om naar te kijken.
Het ruwe eiwitgehalte van de Build up Cubes en mix is 13,5%. Plus veel granen.
Je zou ook kunnen kijken of je meer geconcentreerder eiwit kunt voeren met minder granen (= zetmeel, slecht verteerbaar voor veel paarden).
Luzerne kan wel een interessante eiwitbron zijn. Kun je Pavo in Frankrijk krijgen? Dan zou je de In Shape eens kunnen proberen. En voor de vitamines een balancer.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 26-04-22 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:52

Hannanas schreef:
Ps; denk dat haar bouw voor een quarter niet heel vreemd is. Kan beter maar ook slechter. Ook met een slechte bouw kunnen ze goed in de bespiering zitten/komen.


sorry, maar hier kan ik het alleen maar 200% mee oneens zijn. Ook een quarter hoort goed in elkaar te zitten en correct te bewegen. En zo hoort een quarter er NIET uit te zien!

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:55

sevke schreef:
Hannanas schreef:
Ps; denk dat haar bouw voor een quarter niet heel vreemd is. Kan beter maar ook slechter. Ook met een slechte bouw kunnen ze goed in de bespiering zitten/komen.


sorry, maar hier kan ik het alleen maar 200% mee oneens zijn. Ook een quarter hoort goed in elkaar te zitten en correct te bewegen. En zo hoort een quarter er NIET uit te zien!


Ik had ook jouw prachtige topic voor ogen die je vd week plaatste.

Heb je een foto van een correcte quarter indezelfse zeer slechte conditie?

Ps: ik heb nu ongv 100 foto’s van quarters vergeleken en denk echt dat het misschien wel meevalt kwa bouw als ze nu geen problemen had gehad. Dan zou haar nek en bovenlijn meer bespiering bevatten en heb je een heel ander boeg-nek beeld. Dan houd ze haar voorbenen niet meer zo onderstandig. En bovenal lijkt het alsof ze haar bekken naar achteren kantelt waardoor haar croup/staart zo hoog komt en de rug langer lijkt. Zodra ze haar bekken weer neutraal en naar voren gekanteld kan hebben krijg je een hele andere croup, lijkt haar rug korter, loopt het vloeiend over naar schoft en bespierde rug en zal dat hoofd zomaar weer milder kwa grootte lijken. Maar dat is mijn bescheiden mening. Het is dan ook de vraag wat er aan de hand is. Is dit houding en problematiek of is dit serieus de hardware waar niet meer aan gesleuteld kan.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:11

Ik heb wel een paardje gehad, wat wel correct in elkaar zat, maar er op een bepaald moment nog slechter uitzag door een chronische darmziekte. Zal eens zien of ik daar nog foto's van vind. Ook met deze merrie hebben we besloten niet meer te fokken door haar ziekte, ondanks dat ze eerder (voor we wisten dat ze ziek was) wel hele leuke veulens heeft gegeven. De kans dat ze haar ziekte vererft blijft namelijk bestaan in mijn ogen. Een goed veulen begint bij een goede correcte merrie.

Kijk, dit is één van onze fokmerries. Zij ziet eruit hoe een quarter er hoort uit te zien.
Afbeelding

Dit is de merrie waar ik het over had. Op deze foto was ze 150 kg te mager, en balanceerde op leven en dood. Ik heb geen duidelijkere foto, maar je zie wel dat deze merrie correct in elkaar steekt. Ze heeft een normale halsaanzet, korte, rechte rug en een correct aflopend croupe. Deze merrie was op moment van de foto in véél slechtere toestand dan de merrie van TS. Miskijk je niet op haar buik, ze was hier 9 maanden drachtig!
Afbeelding


Dit is dezelfde merrie 5 maanden later.

Afbeelding

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:17

Hannanas schreef:
Ik had ook jouw prachtige topic voor ogen die je vd week plaatste.

Heb je een foto van een correcte quarter indezelfse zeer slechte conditie?

Ps: ik heb nu ongv 100 foto’s van quarters vergeleken en denk echt dat het misschien wel meevalt kwa bouw als ze nu geen problemen had gehad. Dan zou haar nek en bovenlijn meer bespiering bevatten en heb je een heel ander boeg-nek beeld. Dan houd ze haar voorbenen niet meer zo onderstandig. En bovenal lijkt het alsof ze haar bekken naar achteren kantelt waardoor haar croup/staart zo hoog komt en de rug langer lijkt. Zodra ze haar bekken weer neutraal en naar voren gekanteld kan hebben krijg je een hele andere croup, lijkt haar rug korter, loopt het vloeiend over naar schoft en bespierde rug en zal dat hoofd zomaar weer milder kwa grootte lijken. Maar dat is mijn bescheiden mening. Het is dan ook de vraag wat er aan de hand is. Is dit houding en problematiek of is dit serieus de hardware waar niet meer aan gesleuteld kan.


Mee eens. Er zijn genoeg quarters die echt niet zo correct gebouwd zijn, maar het wel prima doen. Onder een pak vlees ziet men dat minder. Of misschien zien ervaren mensen het wel, maar wordt er niks negatiefs over gezegd als het paard er goed uit ziet en ook goed functioneert.

Ik snap waar dit paard vandaan komt en geloof me, deze paarden komen niet voor niks "goedkoop" deze kant op.
Er kan trauma zijn, dus zou je uitgebreid moeten rontgen. Bloed laten trekken lijkt me sws stap 1. Geeft geen 100% garantie, maar wie weet wat je tegenkomt.
En dan de pssm 2 test. Ook nog geen garantie, maar zou hem toch er tegenaan gooien.

En verder veel goed hooi en eiwitten, op vit E letten etc etc. Een normaal, gezond paard, hoort er gewoon gezond uit te zien op voldoende goed ruwvoer en voldoende vitamines en mineralen. Ook als ze niet getraind worden. Je kan altijd ruwvoer vervangers en extra eiwitten geven om het wat sneller te laten gaan.

Niet in de bak willen werken is OF niet getraind OF hele slechte ervaringen OF pijn, dat het te moeilijk is.
Rechtuit is goed om op te bouwen, maar niet meer laten bewegen dan je er tegenaan kan voeren.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:22

TS geeft ook aan dat haar paardje moeite heeft met de achterbenen onder het lichaam te brengen. Dat heeft 100% te maken met haar bouw: de vorm van haar rug en ook veel te lange, zwakke rug en halsaanzet, maar kan ook wijzen op een onderliggend probleem in de rug, of een spierziekte.
Mijn merrie is altijd correct blijven bewegen, omdat ze een heel andere bouw heeft dan paardje van TS.
Mits goede training en voerbeleid zal dit dier en zeker veel beter gaan uitzien, maar de bouw is de bouw, dat kun je verdoezelen, maar niet veranderen. En niet willen werken heeft altijd een reden. Het dier geeft aan: dit kan ik niet!
Zelfs een overpushte reiner kun je nog altijd op een normale manier in de bak werken, zolang je er geen druk op gaat zetten. Ik denk niet dat TS in deze fase druk zet op haar paardje.
Nogmaals : TS je bent een topper met hoe goed je het voorhebt met dit paard. Ze mag blij zijn dat ze bij jou terechtgekomen is :j _/-\o_
Laatst bijgewerkt door sevke op 26-04-22 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:23

Voor na de basischeck:
ik zou niet te veel longeren met dit dier, en zou je een bijzetteugel hebben : laat die onder in de kast liggen. De oplossing is nooit 'als het hoofd maar laag is!'.

De merrie is overbouwd, dus wordt het de kwestie om haar te leren haar achterhand onder te brengen.

Ik weet niet of 'hunters bump' de goede term is voor die bobbel op het bekken (hunters bump zit verder naar voor), maar een goede osteopaath er naar laten kijken.

De manier om een paard te vragen de voorhand wat op te tillen is rechtrichten. Kan ook aan dubbele / enkele longe of lange lijnen.

En bij een dier dat poetsen naar vond: fascia release van harte aanbevolen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:25

ipv naar een osteopaat zou ik hiermee eerst eens naar een echte dierenarts gaan. Rug en bekken laten checken. Bloed afnemen en testen op bloedworm, lyme en pssm2 (dit is met haar, niet met bloed)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:36

(Ten eerste zijn een boel osteopaathen DA, en had ik het ook nog eens over 'na de basischeck', van vitaminen, mogelijke aandoeningen etc.)

En ja: fascia release hoort bij de door sommigen verfoeide 'peuten en paten'. (Het zij zo, minachting voor een techniek die al zo'n 40 jaar in de fysiotherapie wordt gebruikt...)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 26-04-22 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:38

Eens met bovenstaande opties..
En sowieso (ivm je andere topic over het zoeken van een hengst voor deze merrie) zou ik eerst op PSSM2 laten testen voor je haar uberhaupt laat dekken.
Al schijnt die test niet waterdicht te zijn?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-04-22 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:39

De merrie is 6-panel n/n getest. Daar is pssm1 een onderdeel van.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:48

Daihyo schreef:
De merrie is 6-panel n/n getest. Daar is pssm1 een onderdeel van.


Ik bedoelde PSSM2 idd.
Maar die test is niet waterdicht geloof ik?

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:50

Ik denk dat de bouw je hard mee gaat vallen als ze meer vlees en spieren heeft.
Ze heeft een fysiek en mentaal zware reis achter de rug en ze heeft extra voeding en tijd nodig.

Het is nu de tijd van het groeizame gras, dus maak daar met enige opbouw gebruik van. Kijk verder eens naar voer als de flakes van Agrobs en de Coolstance copra.

Ik zou echt fysieke arbeid eens even een maand laten. Stukje aan de hand wandelen en/of grondwerk prima, maar even geen energie van haar vragen.

En als je begint met fysieke training, dan rustig opbouwen en zeker niet dagelijks, zodat ze ook dagen heeft om echt bij te komen