Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:25

TS: Ik heb zo veel respect voor met hoeveel rust en gezond verstand jij hier reageert. Je laat je duidelijk niet gek maken, terwijl je wel degelijk open staat voor tips en adviezen.

Als je op dezelfde manier omgaat met je paardje ( en ik denk maar zo dat dat zo is), dan maak ik me helemaal geen zorgen, dan weet ik heel zeker dat het dier precies krijgt wat ze nodig heeft.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:38

Fijne insteek TS! *\o/*

Avalanche schreef:
sevke schreef:
Ik zie trouwens ook niet in waarom TS niet gewoon met dit paard zou kunnen rijden, als ze niet mank loopt. Als je alle ongunstig gebouwde paarden niet meer zou mogen berijden, er zouden niet veel rijpaarden meer overblijven.

Eens. Plus dat een paard ook enorm kan verbeteren met training.


[ [url=m/iNw1yf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier had je ooit geen cent voor gegeven. Hetzelfde paard een 9 maand later.

[ [url=m/SMFHXV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dat is voor een klein deel vet en voor een heel groot deel spieren.

sanne83 schreef:
Dit heeft niets met bouw te maken, dit is allemaal houding en bespiering. Zo'n jong paard met zowel een hunters bump, een mega strakke rug, vrijwel geen bovenhals bespiering, en algeheel zo'n enorm strak lijf, ik zou niet weten waarom je daar op zou willen gaan zitten? Waarom niet eerst vanaf de grond revalideren en de juiste bespiering erop zetten? Wat is daar precies op tegen?

Niets. Maar sommige mensen zijn een stuk handiger op het paard, dan vanaf de grond, en natuurlijk moet je dan niet op het maximum gewicht zitten wat het paard kan dragen, liefst aan de onderkant.
Mijn zorg is met name het gewicht. Bij een paard met ondergewicht doe ik niet veel, tot het moment dat ik het redelijk acceptabel vind om ze aan het werk te zetten, en dan nog vrij minimaal, en liefst meer constructief dan zinloos rondjes rennen aan een touwtje, want daar worden ze niet beter van.

Maar ik heb er bij zo'n paard ook niets op tegen als daar een heel handige ruiter op gaat zitten die ook nog een lichtgewicht is. Je moet daar alleen absoluut niet een ruiter op zetten die tegen de bovengrens aan zit.



Haha, ik geef er wel een cent voor hoor ;)
Ik begrijp de vergelijking eigenlijk helemaal niet. Paard ziet er op beide foto's prima uit, niks van alles wat je ziet bij het paard van TS? (en dat zegt niet dat je paard niet ergens last van heeft he, maar ik zie zo geen grote dingen in eerste oogopslag).

Als je voor beide de expertise niet hebt, is aan de hand een stuk makkelijker. Plus dat je houding veranderen echt heel lastig is, dus daar heb je niet extra gewicht bij nodig (ook geen 50 kilo extra). Het is niet alsof je je eigen gewicht even kan opbouwen per kilo.
Ik zat meer te denken aan losmaken en hooguit 5-10 minuutjes oefeningetjes in stilstand en stap. Totdat ze minder strak is. Dat kan ongeacht ondergewicht. Zinloos rondjes rennen aan een touw lijkt me altijd zinloos :+

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-22 11:44

Iemand vond dat Mira niet flexibel genoeg was? :')

Afbeelding

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 13:12

Ja joh, laat je niks wijs maken. Pain face enz...schei toch uit. Denk dat als je een 100% gezond paard op Bokt zet mensen er ook van alles over gaan vinden.

Lekker van je paarden genieten TS!!

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 01:45

Moest dit een 100% gezond paard geweest zijn, zou dit topic er nooit hoeven te komen zijn.
Paard is dus niet 100% gezond.

TS weet dat zelf ook als ze eerlijk is met zichzelf.
En al die zachte heelmeesters die anderen hier wegzetten als slecht, mogen eens de bril aandoen en lezen wat er werkelijk staat want niemand hier verwijt TS iets of noemt haar slecht.
Er wordt alleen gereageerd op een topic die TS zelf startte en waar sommigen inderdaad een problematiek zien (nog steeds) bij het betreffende paard.

Al de rest fantaseren de fantasten er zelf bij (à la dat degenen die de problematiek nog steeds zien foto readers zijn, TS slecht noemen, paard beledigen etc etc)... Allemaal niet van toepassing en niet de issue.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 08:27

Ts ik vind je paard enorm opgeknapt ten aanzien van hoe ze was... je bent echt goed bezig...

De strakke lijnen baren mij ook wel een beetje zorgen... in de zin van... "mmm dit is niet hoe het hoort" Echter... ze doet het nu toch vrij goed? JE doet onderzoek en je kijkt naar je paard... meer dan dat hoef je toch niet te doen? Ik vind het knap dat je zo rustig blijft reageren... sommige mensen blijven echt doorzeuren...

Probeer ook vooral lekker te genieten van je paardje <3

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:40

Soepel genoeg om aan haar oren te kunnen :D
Vind het ook knap hoe je positief blijft en hoe je met je paard omgaat.
Bijzonder hoe sommige bokkers aan de hand van foto's nog meer kunnen diagnosticeren dan een dierenarts die een paard live ziet.
Hoop van harte dat je snel een negatieve test krijgt en rustig verder kunt opbouwen met haar.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 23:59

betadine schreef:
Soepel genoeg om aan haar oren te kunnen :D
Vind het ook knap hoe je positief blijft en hoe je met je paard omgaat.
Bijzonder hoe sommige bokkers aan de hand van foto's nog meer kunnen diagnosticeren dan een dierenarts die een paard live ziet.
Hoop van harte dat je snel een negatieve test krijgt en rustig verder kunt opbouwen met haar.


Alleen zijn er hier nog geen gedegen dierenartsen en klinieken bij geweest dus wie weet wat doe zouden vaststellen!

Dat is nou net de ganse point _/-\o_

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 06:29

De dierenarts is er gewoon bij geweest hoor.
Is het nou nodig om zo te blijven drammen?
LyonaHorse schreef:
Dierenarts is net geweest, toch een zeer uitgebreid onderzoek.
De DA vond haar er wel oke uitzien, ze vond ook dat ze wat stijf is met haar achterhand, en Mira heeft wat last van haar rug. Als ze normaal over de verharde weg stapt en draaft is ze niet kreupel. Na de buigproeven wel een beetje.
Er is ook bloed afgenomen en volgende week verwacht ik de uitslag.
Volgens de DA is er niet echt iets mis met haar, ze heeft te weinig spieren en is dus stijf en gevoelig in de achterhand, daar heb ik speciale gel voor gekregen.
Erg opgelucht en blij met de uitslag so far!
Er gaat nog wel een osteopaat komen voor haar.
Mira was echt super braaf, gaf geen kik, zelfs niet met bloedprikken!

Ontworming is onderweg, en ik ga de hoeveelheid krachtvoer verhogen. En ik ga toch een pssm2 test laten doen.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:07

1 dierenarts die een algemeen onderzoek uitgevoerd heeft op een paard die verschillende problematieken toont... Waar is bokt heen? Er wordt hier doorgaans voor veel minder kliniek geroepen...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:12

Little_Gift schreef:
1 dierenarts die een algemeen onderzoek uitgevoerd heeft op een paard die verschillende problematieken toont... Waar is bokt heen? Er wordt hier doorgaans voor veel minder kliniek geroepen...


Ja, ik ga er eigenlijk vanuit dat dit allemaal nog in de planning staat.... Zo heb ik het ook begrepen. Er wordt nu niet echt gewerkt met dit paard.
Eerst een algemene check, even goed laten eten, veel vrije beweging en wennen aan de nieuwe plek, en dan verder inhoudelijk kijken.... ik snap dat wel....

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:22

Ninx schreef:
Little_Gift schreef:
1 dierenarts die een algemeen onderzoek uitgevoerd heeft op een paard die verschillende problematieken toont... Waar is bokt heen? Er wordt hier doorgaans voor veel minder kliniek geroepen...


Ja, ik ga er eigenlijk vanuit dat dit allemaal nog in de planning staat.... Zo heb ik het ook begrepen. Er wordt nu niet echt gewerkt met dit paard.
Eerst een algemene check, even goed laten eten, veel vrije beweging en wennen aan de nieuwe plek, en dan verder inhoudelijk kijken.... ik snap dat wel....

Ja zo zou ik het ook doen. Paard is nagekeken, er is veel veranderd in de tussentijd, wat ook weer stress geeft. Dat moet ook even de tijd krijgen om te landen. En wat er niet van opknapt, kan weer verder bekeken worden als de rust terug is.

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 15:46

Mira is uitgebreid gecheckt door een hele goede dierenarts, die op een grote kliniek werkt. Ik had alleen tijdelijk geen vervoer mogelijkheid, dus is een van de DA's langsgekomen. Die vond het meevallen hoe Mira eruit zag. Stijve spieren, en te mager. Mira is helemaal onderzocht, niks kunnen vinden. Advies was eerst rust en zorgen dat ze wat aankwam, als er niks verandert, dan na een tijdje weer een DA bijhalen. Ik heb weinig haast, ik wil Mira alle tijd geven die ze nodig heeft. Ze is al wel veel beter. Nog niet goed, en ik ga er zeker nog een osteo bijhalen ect.
Maar ik denk niet dat je er vanuit kan gaan dat de DA niet goed is. Niemand hier op bokt heeft Mira echt gezien, en niemand kent mijn DA. Daar kan je dus niet zoveel over zeggen.
Ik ga nu niet overhaast allemaal mensen erbij halen, dan krijgt Mira stress en wordt het misschien alleen maar erger.
Ik doe het op mira's tijd.
En Mira hoeft nu niets te doen en heeft nergens last van op het moment. Ook nauwelijks meer stijf. ik wil natuurlijk dat ze op alle vlakken goed is, maar het is niet zo dat ik haar laat lijden.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:43

Soms zien foto's er ook dramatischer uit, dan wanneer je het paard IRL ziet.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:04

Ja, oordelen en beoordelen in real life is altijd beter.

Waarom dacht de DA dat ze stijve spieren had? door het mager zijn? Osteopaat is denk ik altijd goed, mits er geen onderliggende problemen zijn die het ea in stand houden dus het is wel goed om daar eerst achter proberen te komen. Was ze niet gevoelig verder op de rug oid?

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 12:17

De test resultaten van de pssm2 test zijn binnen.
Mira heeft 1 variant, de k1 variant in heterozygote vorm. Voor de rest is ze negatief.
Ik had enorm gehoopt dat ze negatief zou zijn voor alle varianten, maar helaas...

Ik ga een nieuw topic openen, waar jullie Mira kunnen blijven volgen en mij hopelijk af en toe advies kunnen geven, want hier hoort het niet meer echt thuis nu het probleem bekent is.

Ik ben hier hoewel ik het wel had verwacht ergens, toch wel van slag van. Maar het verklaart veel...

Heel erg bedankt allemaal voor al jullie adviezen, hulp, lieve berichtjes en steun!

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:36

Fijn dat je het nu weet :) ik hoop dat het allemaal een beetje in de hand te houden blijft met goed management:) sterkte in ieder geval

Zet je hier een link naar je nieuwe topic? Ik zou jullie graag willen volgen...

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 13:44


Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:06

Ah dat is balen, maar aan de andere kant geeft het misschien ook meer duidelijkheid welke richtingen je op moet denken en een oorzaak voor de aanwezige spier/ bindweefsel problemen oid.

Nu weet ik niet zoveel van PSSM2, maar weleens topics gevolgd van bokkers die ook een paard hadden ermee en waarbij het toch wel een lastig puzzeltje kon zijn. Ik ga je nieuwe topic volgen.