Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:09

Helemaal eens Achterom. PSSM2 is helemaal hip en ik denk dat er nogal veel paarden afgeschreven worden, die helemaal geen last hebben van PSSM. Heel erg zonde!
https://diergeneeskunde.nl/2019/02/pssm ... en-op-een/

Je krijgt uiteraard nooit het hele plaatje vanaf een foto. Maar dit paard ziet er zo extreem uit, dat er echt heel veel te zien is op die foto's. Na honderden paarden voelen, kan ik prima op een eerste oogopslag zien wat ik waarschijnlijk te voelen krijg. Dat geeft nog steeds helemaal geen garantie dat het paard er nú last van heeft. In rust, in de wei zijn de meeste paarden gewoon prima happy hoor. Ik probeer TS alleen te waarschuwen dat je dit paard niet zomaar moet gaan belasten en dat heel specifiek revalidatie-werk heel verstandig zou zijn als ze dit paard langdurig heel wil houden.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:03

Amen met Sanne!
En Elisa, ik begrijp heel goed wat jij schrijft, maar nee, kan het nog steeds niet serieus nemen en heb nu wel voldoende aandacht besteed aan jou, als niet TS zijnde immers...

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:34

Er wordt hier wel veel gemiept. Paard ziet er duidelijk al veel beter uit dan over twee maanden. OK, ze heeft niet de beste bouw, maar aan de bouw van een paard kun je niet veel veranderen. Je kunt het hoogstens verdoezelen door er wat vet op te kweken.
TS doet PSSM2 test en het is weer niet goed! OK, die test is niet ge-peer-reviewd, maar volgens de kliniek waar wij altijd mee samenwerken (Merelbeke: zeer goede reputatie), testen de meeste paarden met P2 symptomen positief op die test, én doen de P2 positieve het goed met een aangepast voerbeleid.
TS kan er alleen maar mee aan de gang in het voordeel van Mira, moest ze positief testen.
Waarom altijd zo negatief op bokt??
Ik zie trouwens ook niet in waarom TS niet gewoon met dit paard zou kunnen rijden, als ze niet mank loopt. Als je alle ongunstig gebouwde paarden niet meer zou mogen berijden, er zouden niet veel rijpaarden meer overblijven. En van een foto aflezen dat een paard ongelukkig zou zijn vind ik ook nogal knap. :o

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:44

Ik vind dat idd ook wel heel bijzonder.
Plus dat foto's serieus kunnen vertekenen.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:46

@sevke: en heeft jullie kliniek nog een mening over het nut van de test? Het enige dat ik aangeef is dat de test weinig toevoegt, ts kan ook zonder testuitslag het voerbeleid aanpassen en kijken of dat effect heeft op haar paard :j
Al vraag ik me echt af of dat nut heeft, nu het paard al zo opknapt.

Wat betreft het rijden ben ik met je eens dat je ook op een ongunstig gebouwd paard prima kunt rijden, als ie maar goed in zijn vel zit. Maar dat geldt voor een gunstig gebouwd paard (whatever dat mag zijn, je ziet in dit topic dat de meningen daarover nogal uiteen lopen :D) ook.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:03

Avalanche schreef:
Ik vind dat idd ook wel heel bijzonder.
Plus dat foto's serieus kunnen vertekenen.


Toch serieus niet als alle foto's van begin tot heden dezelfde aftekeningen en lijnen en gezichtstrekken vertonen?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 17:34

Achterom schreef:
@sevke: en heeft jullie kliniek nog een mening over het nut van de test? Het enige dat ik aangeef is dat de test weinig toevoegt, ts kan ook zonder testuitslag het voerbeleid aanpassen en kijken of dat effect heeft op haar paard :j
Al vraag ik me echt af of dat nut heeft, nu het paard al zo opknapt.

Wat betreft het rijden ben ik met je eens dat je ook op een ongunstig gebouwd paard prima kunt rijden, als ie maar goed in zijn vel zit. Maar dat geldt voor een gunstig gebouwd paard (whatever dat mag zijn, je ziet in dit topic dat de meningen daarover nogal uiteen lopen :D) ook.


Ja, omdat het de vinger kan leggen op een aantal vage klachten zonder dat je moet gaan experimenteren via trial en error. Paard van TS wordt inderdaad dikker, maar de zgn hunters bump verdwijnt niet en het dier blijft strak in de bovenlijn. Een positieve testuitslag zou veel duidelijkheid brengen, en dat is alleen maar goed omdat TS dan gericht kan gaan werken, en nu in het duistere tast.
Bij ons op de kliniek zijn ze helemaal niet tegen die test, en ze wijzen hem ook niet zomaar af.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 17:38

Ik vind een dergelijke test veel keren nuttiger dan er een horde zelfverklaarde osteopaten en fysiotherapeuten op loslaten. Of nog erger: de fotoreaders van Bokt :+

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 17:54

Nochtans zeggen de foto readers hetzelfde als jij qua strak in de lijn etc dus euh...

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:45

Little_Gift schreef:
Avalanche schreef:
Ik vind dat idd ook wel heel bijzonder.
Plus dat foto's serieus kunnen vertekenen.


Toch serieus niet als alle foto's van begin tot heden dezelfde aftekeningen en lijnen en gezichtstrekken vertonen?

Mja, ik heb ze vanaf het begin gekeken, en het blijft een feit dat foto's een eendimensionale momentopname zijn.
Paard was mager, paard is mooi aangekomen, paard is nog steeds strak.
Maar meer dan observeren kun je niet, en dan nog zie je maar een heel klein deel van het totale beeld, en te weinig om er een oordeel over te geven.
Observatie is een ding, er een conclusie aan verbinden een tweede.

Little_Gift schreef:
Nochtans zeggen de foto readers hetzelfde als jij qua strak in de lijn etc dus euh...

Een kapotte klok geeft ook 2x per dag de tijd aan.
Strak op de bovenlijn is een symptoom, niet de kwaal.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:49

Niemand zegt toch dat dat de kwaal is? Wat wel gezegd wordt is dat er nog veel symptomen zichtbaar zijn op de foto's ondanks de toename in gewicht

Elisa2

Berichten: 37152
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:24

sevke schreef:
Er wordt hier wel veel gemiept. Paard ziet er duidelijk al veel beter uit dan over twee maanden. OK, ze heeft niet de beste bouw, maar aan de bouw van een paard kun je niet veel veranderen. Je kunt het hoogstens verdoezelen door er wat vet op te kweken.
TS doet PSSM2 test en het is weer niet goed! OK, die test is niet ge-peer-reviewd, maar volgens de kliniek waar wij altijd mee samenwerken (Merelbeke: zeer goede reputatie), testen de meeste paarden met P2 symptomen positief op die test, én doen de P2 positieve het goed met een aangepast voerbeleid.
TS kan er alleen maar mee aan de gang in het voordeel van Mira, moest ze positief testen.
Waarom altijd zo negatief op bokt??
Ik zie trouwens ook niet in waarom TS niet gewoon met dit paard zou kunnen rijden, als ze niet mank loopt. Als je alle ongunstig gebouwde paarden niet meer zou mogen berijden, er zouden niet veel rijpaarden meer overblijven. En van een foto aflezen dat een paard ongelukkig zou zijn vind ik ook nogal knap. :o


Spijker op de kop en typisch Bokt, TS kan het gewoon niet goed doen.

Ik denk dat het wel goed gaat komen met dit dier met zo'n eigenaar die kosten noch moeite spaart en het paard de tijd geeft en een paardwaardig leven. Zelfs al zou ze niet meer te berijden zijn dan hoeft ze volgens mij nog steeds niet weg. :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:06

Little_Gift schreef:
Nochtans zeggen de foto readers hetzelfde als jij qua strak in de lijn etc dus euh...


Ik heb niks gezegd over of het paard zich nu ongelukkig voelt of niet. Dat kan ik onmogelijk weten! En als TS zegt dat het paard gewoon happy is, dan geloof ik dat eerder dan al die fotoanalysten op bokt hier, die al een volledige karakteranalyse kunnen maken op basis van één beeld.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:11

sevke schreef:
Achterom schreef:
@sevke: en heeft jullie kliniek nog een mening over het nut van de test? Het enige dat ik aangeef is dat de test weinig toevoegt, ts kan ook zonder testuitslag het voerbeleid aanpassen en kijken of dat effect heeft op haar paard :j
Al vraag ik me echt af of dat nut heeft, nu het paard al zo opknapt.

Wat betreft het rijden ben ik met je eens dat je ook op een ongunstig gebouwd paard prima kunt rijden, als ie maar goed in zijn vel zit. Maar dat geldt voor een gunstig gebouwd paard (whatever dat mag zijn, je ziet in dit topic dat de meningen daarover nogal uiteen lopen :D) ook.


Ja, omdat het de vinger kan leggen op een aantal vage klachten zonder dat je moet gaan experimenteren via trial en error. Paard van TS wordt inderdaad dikker, maar de zgn hunters bump verdwijnt niet en het dier blijft strak in de bovenlijn. Een positieve testuitslag zou veel duidelijkheid brengen, en dat is alleen maar goed omdat TS dan gericht kan gaan werken, en nu in het duistere tast.
Bij ons op de kliniek zijn ze helemaal niet tegen die test, en ze wijzen hem ook niet zomaar af.

En daarmee ben ik het dus niet eens. Ook al ligt er een positieve testuitslag, ze weet niets meer dan voordat ze de test deed. In de humane geneeskunde zouden we zeggen dat dit niet evidence based is.
En, maar nu ga ik behoorlijk offtopic, ik vraag me af waarom dat evidence zo lang op zich laat wachten. Ondertussen hebben de laboratoria wel een mooi verdienmodel aan een dergelijke test.
Eigenlijk vind ik het ook vreemd dat een dergelijke gerenommeerde kliniek blijkbaar op een dergelijke manier iets promoot dat tot nu toe op geen enkele manier wetenschappelijk onderbouwd is.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:30

Kijk, ik heb de vraag letterlijk gesteld en ze hebben mij zeker niet afgeraden om de test te doen. Het is ook allemaal niet zo kort-door-de-bocht als jij het laat uitschijnen, en PSSM is blijkbaar een hele ingewikkelde ziekte, zeker de 2,3,4,... varianten.
Volgens hen is en zeker een positieve correlatie tussen een paard met 'vage' problemen en een positieve testuitslag, en zijn dergelijke dieren gebaat bij een aangepast stal- en voerbeleid, zoals voorgeschreven bij P2 lijders, en kun je zeker bepaalde dna-afwijkingen vaststellen bij paarden die positief testen op die CAG test. Of die dna afwijkingen dan gerelateerd zijn aan wat wij noemen P2 of iets anders, is weer een andere zaak.
Het omgekeerde is ook waar. Een perfect gezond paard, wat positief zou testen bij CAG, raden zijn niét aan om uw beleid aan te passen, of het paard bv uit de fok te halen.
Enfin, ik heb er al urenlange gesprekken met bepaalde professoren over gevoerd (wij komen er dikwijls, in Merelbeke) en het is wel een interessante, maar nog niet helemaal wetenschappelijk uitgepluisde materie.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:03

sevke schreef:
Kijk, ik heb de vraag letterlijk gesteld en ze hebben mij zeker niet afgeraden om de test te doen. Het is ook allemaal niet zo kort-door-de-bocht als jij het laat uitschijnen, en PSSM is blijkbaar een hele ingewikkelde ziekte, zeker de 2,3,4,... varianten.
Volgens hen is en zeker een positieve correlatie tussen een paard met 'vage' problemen en een positieve testuitslag


Ik ben het grotendeels met je eens, ik denk dat de nuance ook wel te lezen is in het stuk dat ik gelinkt heb. Het zegt niet niks, er is een bepaalde correlatie, ze weten alleen nog niet helemaal hoe en wat. Maar het gemak waarmee men nu PSSM2 testen aanraadt, vind ik ook niet correct. Dat geeft er teveel waarde aan. Ik snap best dat je de test doet nadat allerlei andere dingen uitgesloten zijn en de vage klachten ook daadwerkelijk zouden kunnen wijzen op PSSM. Ik zou eerder m'n geld uitgeven aan een goed kreupelheidsonderzoek op een gerenommeerde kliniek persoonlijk.

Verder worden er hier af en toe wat ongenuanceerde dingen gezegd misschien, maar niemand zegt volgens mij dat TS niet enorm haar best doet?
Verder ben ik geen fotoreader helaas, alleen maar dierenarts en chiro :+

sevke schreef:
Ik zie trouwens ook niet in waarom TS niet gewoon met dit paard zou kunnen rijden, als ze niet mank loopt. Als je alle ongunstig gebouwde paarden niet meer zou mogen berijden, er zouden niet veel rijpaarden meer overblijven. En van een foto aflezen dat een paard ongelukkig zou zijn vind ik ook nogal knap. :o


Dit heeft niets met bouw te maken, dit is allemaal houding en bespiering. Zo'n jong paard met zowel een hunters bump, een mega strakke rug, vrijwel geen bovenhals bespiering, en algeheel zo'n enorm strak lijf, ik zou niet weten waarom je daar op zou willen gaan zitten? Waarom niet eerst vanaf de grond revalideren en de juiste bespiering erop zetten? Wat is daar precies op tegen?

3heathcliff5
Berichten: 446
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:43

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de osteo al langs is geweest en wat die op dit moment van het paard vindt.

Volgens mij is dit topic gestart omdat TS graag tips wil om haar paard te verbeteren en om de voortgang te laten zien. Niet om hele onnodige discussies te voeren over testen, over het kwakzalvergehalte van osteopaten en nog meer van dat soort aangelegenheden. Mira moest van ver komen en heeft nog een weg te gaan voor duidelijk is wat voor het maximaal haalbare gaat zijn.

TS is op zoek naar alle puzzelstukjes en heeft op bokt om tips, inzichten en ervaringen met paarden die een soortgelijk beeld laten zien gevraagd. Ik denk dat, naast alle onderzoeken/testen, het paard veel baat zal hebben met een fascia release behandeling. Wanneer de bindweefsels niet meer zo strak zijn, kan Mira ook een eerlijker beeld geven waar zij in haar lichaam mogelijk nog belemmeringen heeft. Ik ben het met sanne83 eens dat dit paard van kop tot staart strak in haar lichaam is, niet alleen de rug. Een eerlijke zadelpasser zou op een paard in deze staat geen zadel aanmeten en tenminste aangeven dat die rug eerst goed behandeld moet worden. Dit is verder een traject van de lange adem en niet een gevalletje 1 diagnose, 1 behandelplan en alles is opgelost. Mira heeft gelukkig een baasje getroffen dat van puzzelen houdt.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:12

sevke schreef:
Ik zie trouwens ook niet in waarom TS niet gewoon met dit paard zou kunnen rijden, als ze niet mank loopt. Als je alle ongunstig gebouwde paarden niet meer zou mogen berijden, er zouden niet veel rijpaarden meer overblijven.

Eens. Plus dat een paard ook enorm kan verbeteren met training.


Afbeelding
Hier had je ooit geen cent voor gegeven. Hetzelfde paard een 9 maand later.

Afbeelding
Dat is voor een klein deel vet en voor een heel groot deel spieren.

sanne83 schreef:
Dit heeft niets met bouw te maken, dit is allemaal houding en bespiering. Zo'n jong paard met zowel een hunters bump, een mega strakke rug, vrijwel geen bovenhals bespiering, en algeheel zo'n enorm strak lijf, ik zou niet weten waarom je daar op zou willen gaan zitten? Waarom niet eerst vanaf de grond revalideren en de juiste bespiering erop zetten? Wat is daar precies op tegen?

Niets. Maar sommige mensen zijn een stuk handiger op het paard, dan vanaf de grond, en natuurlijk moet je dan niet op het maximum gewicht zitten wat het paard kan dragen, liefst aan de onderkant.
Mijn zorg is met name het gewicht. Bij een paard met ondergewicht doe ik niet veel, tot het moment dat ik het redelijk acceptabel vind om ze aan het werk te zetten, en dan nog vrij minimaal, en liefst meer constructief dan zinloos rondjes rennen aan een touwtje, want daar worden ze niet beter van.

Maar ik heb er bij zo'n paard ook niets op tegen als daar een heel handige ruiter op gaat zitten die ook nog een lichtgewicht is. Je moet daar alleen absoluut niet een ruiter op zetten die tegen de bovengrens aan zit.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:36

@avalanche: ik vind dat paard in jouw post er ook in de bovenste foto niet echt slecht uitzien. Dier heeft gewoon geen spieren, maar voor de rest ziet hij (zij) er helemaal niet slecht uit.

XladyX

Berichten: 1331
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 19:33

Hee TS! Stille meelezer hier, maar wat knapt ze op zeg! Je bent super goed en doordacht met haar bezig en alle respect voor dat je blijft updaten in een topic met zoveel kritiek, meningen en discussies (waarvan de meeste er niet thuishoren en toch regelmatig ontstaan of doorgaan terwijl je duidelijk aangeeft dat het om Mira gaat :o ) ga zo door *\o/*

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 19:58

XladyX schreef:
Hee TS! Stille meelezer hier, maar wat knapt ze op zeg! Je bent super goed en doordacht met haar bezig en alle respect voor dat je blijft updaten in een topic met zoveel kritiek, meningen en discussies (waarvan de meeste er niet thuishoren en toch regelmatig ontstaan of doorgaan terwijl je duidelijk aangeeft dat het om Mira gaat :o ) ga zo door *\o/*


Aw wat een lief bericht, fijn zo af en toe! <3 Dank je wel!


@avalanche, ik vind je paard er op de eerste foto ook niet echt slecht uitzien. Ze is wel erg knap trouwens!


Over de pssm2 test, ik ben blij dat ik haar laat testen, als ze positief is zou dat wel flink wat verklaren. En dan heb ik in die zin meer zekerheid dat ik dan niet eindeloos hoef te blijven zoeken naar wat de oorzaak van wat het zou kunnen zijn. Mira heeft best wel een aantal van de symptomen. Ik hoop natuurlijk enorm dat ze negatief is.

Ik doe wat ik kan, ik blijf zoeken tot ik de oorzaak vind. Tot die tijd staat ze heerlijk blij ei te spelen op de wei.
Ik focus me op 1 ding tegelijk, als dat niet werkt zoek ik verder. Als ik alles tegelijk ga proberen en uitzoeken word ik gek. Ik heb ook mijn max.

Mira zal voor altijd bij mij blijven. Ik hou zielsveel van haar, zelfs al zou ze nooit bereden kunnen worden en kan ik nooit met haar fokken, ze blijft mijn lieve blije Mirtje. Ze heeft een moeilijk begin van haar leven gehad, nu verdient ze het allerbeste en fijnste leven wat ik haar kan geven.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:28

Fijne instelling TS :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:51

LyonaHorse schreef:
Mira zal voor altijd bij mij blijven. Ik hou zielsveel van haar, zelfs al zou ze nooit bereden kunnen worden en kan ik nooit met haar fokken, ze blijft mijn lieve blije Mirtje. Ze heeft een moeilijk begin van haar leven gehad, nu verdient ze het allerbeste en fijnste leven wat ik haar kan geven.


Wat fijn <3

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:56

@ avalanche, ik zie weinig verschil eigenlijk. Nog steeds dip voor de schoft en onderstandige voorbenen, niet noemenswaardig heeel veel meer bespiering op de foto. Wel iets meer vulling.

@ ts: het is straks uitzoeken wat ze mankeert/mankeerde. Je bent namelijk anders gaan voeren, verplaatst naar een andere weide én gestopt met rijden. Ik zou ook zeker eerdaags een kreupelheidsonderzoek laten herhalen door een goede dierenarts. Ben het eens met littlegift dat de painface-score niet veranderd is. Dan kan een paard nog zo happy zijn, je kunt ook best happy zijn met chronische pijn. Dus dat is een lastige afweging. Zeker bij een paard wat nieuw is, je hebt dus eigenlijk geen goed vergelijk. Het timide gedrag etc toen je haar net had kan ook vanuit de verhuizing komen en een eventuele slechte tijd met de verkeerde mensen gehad te hebben. Kan alsnog de pijn hetzelfde blijven, terwijl al haar andere factoren met zo’n super baasje als jij helemaal fijn zijn :)

Elisa2

Berichten: 37152
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:18

Avalanche schreef:
sevke schreef:
Ik zie trouwens ook niet in waarom TS niet gewoon met dit paard zou kunnen rijden, als ze niet mank loopt. Als je alle ongunstig gebouwde paarden niet meer zou mogen berijden, er zouden niet veel rijpaarden meer overblijven.

Eens. Plus dat een paard ook enorm kan verbeteren met training.


[ [url=m/iNw1yf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier had je ooit geen cent voor gegeven. Hetzelfde paard een 9 maand later.

[ [url=m/SMFHXV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dat is voor een klein deel vet en voor een heel groot deel spieren.

sanne83 schreef:
Dit heeft niets met bouw te maken, dit is allemaal houding en bespiering. Zo'n jong paard met zowel een hunters bump, een mega strakke rug, vrijwel geen bovenhals bespiering, en algeheel zo'n enorm strak lijf, ik zou niet weten waarom je daar op zou willen gaan zitten? Waarom niet eerst vanaf de grond revalideren en de juiste bespiering erop zetten? Wat is daar precies op tegen?

Niets. Maar sommige mensen zijn een stuk handiger op het paard, dan vanaf de grond, en natuurlijk moet je dan niet op het maximum gewicht zitten wat het paard kan dragen, liefst aan de onderkant.
Mijn zorg is met name het gewicht. Bij een paard met ondergewicht doe ik niet veel, tot het moment dat ik het redelijk acceptabel vind om ze aan het werk te zetten, en dan nog vrij minimaal, en liefst meer constructief dan zinloos rondjes rennen aan een touwtje, want daar worden ze niet beter van.

Maar ik heb er bij zo'n paard ook niets op tegen als daar een heel handige ruiter op gaat zitten die ook nog een lichtgewicht is. Je moet daar alleen absoluut niet een ruiter op zetten die tegen de bovengrens aan zit.


Volgens Bokt heeft deze ook een painface hoor :+

Super TS dat je alles stap voor stap gaat uitzoeken, dat is ook belangrijk en ondertussen is het dier happy op de wei en mag ze blijven no matter what. Zijn er maar weinig met zo'n instelling dus nogmaals chapeau voor jou.