Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 209 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

IBD, ervaringen?

 
Profiel   

Aangezien mijn paard terugkerende IBD (klachten) heeft en hij helaas nog steeds niet heel lekker gaat, lijkt het mij fijn om ervaringen te kunnen delen.

    - Zijn er meer mensen met IBD paarden?
    - Hoe is het management van jullie patiënten?
    - Verloop van de behandeling / ziekte / prognose
    - Nog handige tips and tricks?

Wat achtergrond informatie over IBD:
Inflammatory Bowel Disease (IBD) describes a group of intestinal diseases in horses that result from the abnormal accumulation of leukocytes in the intestinal wall. The cause of these diseases is not fully understood, however they are thought to be due to an abnormal immune response to antigenic stimulus. The IBD spectrum of diseases affect different parts of the intestinal tract and cause either weight loss or colic as the primary symptom. In some cases, other body systems are also affected, such as the skin, internal organs and respiratory tract. Some of these IBD diseases respond well to treatment while others respond poorly.


https://www.succeed-vet.com/equine-gi-d ... brary/ibd/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5775604/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11202375/
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 10:38 



 
Profiel   

Hoe komt het paard aan deze diagnose, wat is er aan diagnostiek gedaan?
En welke behandelingen zijn al ingesteld?

Ik heb goede ervaringen met IBD en microbioom onderzoek. Maar dan is het wel zaak dat andere medische oorzaken zijn uitgesloten.
Ik werk samen met dit bedrijf, die binnenkort ook commercieel gaat www.healthequest.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 12:59 



 
Profiel   

eilleen333 schreef
Hoe komt het paard aan deze diagnose, wat is er aan diagnostiek gedaan?
En welke behandelingen zijn al ingesteld?

Ik heb goede ervaringen met IBD en microbioom onderzoek. Maar dan is het wel zaak dat andere medische oorzaken zijn uitgesloten.
Ik werk samen met dit bedrijf, die binnenkort ook commercieel gaat https://www.healthequest.nl


Meerdere keren scopie, darmbiopt en opname test. Er is dus echt bevestigd dat het IBD is. Matige lymfoplasmacellulaire enteritis en steeds weer ESGD/EGGD graad 3 / matig ernstig. Steeds in het glandulaire gedeelte problemen.

Naast de onderzoeken gaan we uit van klinische beeld (eetlust) en gewicht. Na de opname in februari woog hij nog maar 535kg voor een paard van 1,75m. Inmiddels iets bijgetrokken op de corticosteroïden, echter laatste maand slechts 10KG bijgekomen ondanks weideseizoen.

Management is al helemaal aangepast:
- paard staat stressvrij met een vast vriend aan huis
- paard wordt gezien voedingstoestand niet gereden of gelongeerd
- onbeperkt hooi goede voedingswaarde (getest)
- 3kg fibrebeet (ongeweekt gewogen)
- glutenvrij vitamine supplement
- bijna hele jaar rond 4 uur weidegang

Dit was hem op zijn slechts, kan binnenkort wel nieuwe foto maken. Hij ziet er beter uit maar nog steeds / weer weg schraal.
[ img ]

Kan je meer info geven over wat het inhoudt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 15:21 



 
Profiel   

Ik zal de eigenaar van Health Equest even een bericht sturen van dit topic, zij kan het beter verwoorden dan ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 15:48 



 
Profiel   

Ietsjes laat, excuus :o

Bij een darmflora-analyse stuur je een mestmonster van je paard op, waarna er wordt gekeken welke bacteriën, schimmels en/of archaea hierin zitten. De samenstelling van deze darmflora wordt dan vergeleken met die van een database van gezonde paarden: zo kan er worden gekeken of er een onbalans in het microbioom van je paard zit. Voor een gezonde darmflora is het namelijk niet alleen belangrijk dat er geen overgroei is van ziekteverwekkende microbes, maar ook dat er genoeg "goede" microbes in de juiste verhoudingen tot elkaar leven.

Hier krijg je een duidelijk rapport over toegestuurd, met wetenschappelijk bewezen (voedings)adviezen specifiek voor jouw paard om zijn/haar darmflora op te ondersteunen. Ik denk dat een darmflora-analyse mogelijk waardevolle informatie over je paard kan geven met waar je mogelijk nog wat kan ondersteunen op het gebied van de darmflora, er is in de literatuur ook e.e.a. te vinden op bijvoorbeeld het gebied van colitis. Wel raad ik daarbij ten stelligste aan om het met je dierenarts te bespreken voordat je iets in de voeding gaat aanpassen, die kent het algehele traject van je paard natuurlijk het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 19:49 



 
Profiel   

Ik heb ook een paard waar de diagnose IBD is gesteld in oktober 2021.
Begon met koliekverschijnselen, maar knapte niet op. Uiteindelijk door maagscopie en biopt bij IBD uitgekomen. Hij woog toen nog maar 498kg en is ongeveer 1.65m.
Hij heeft toen 2 maanden prednisolon capsules gekregen en bonpard colon voeding. Is toen echt wel bekomen en was weer actief.
Na 2 maanden overgegaan op lannoo fibermix muesli. Daarnaast nog bietenpulp, zemelen en een beetje slobber per dag om aan te komen.

Het is een aantal maanden heel goed gegaan. Hij kwam aan en zat vol energie.
Eind april weer koliekverschijnselen en heeft hij darmontspanner en pijnstilling gekregen en is daar weer van opgeknapt.
Nu een maand verder lijkt hij toch weer opnieuw koliekverschijnselen te hebben. Schrapen met de voorbenen en geen eetlust.
In april dacht de da niet aan een terugval in IBD. Ik begin alleen nu wel te twijfelen.
Afgelopen week was hij vol energie en fijn getraind en nu weer futloos.

Hoe is het verloop bij jou?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 20:40 



 
Profiel   

Ik reageer morgen even uitgebreid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 20:54 



 
Profiel   

Ik heb je een PB gestuurd. Het is een heel verhaal namelijk en wil niet alle details hier neerzetten.

Mijn paard staat sinds februari weer op de Dex en we krijgen hem nog niet stabiel. Vorige week weer terug opgehoogd. Hopelijk komt hij hiermee weer bij…

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-22 21:25 



 
Profiel   

Ik schop dit topic even omhoog.

Mijn paard heeft afgelopen week de diagnose IBD gekregen. Ze had koliek verschijnselen, hoge koorts en ontstekingen en flinke maagzweren. Ze weegt nog maar 470 kg terwijl ze 1.63m is...
Ze staat nu nog op de kliniek waar ze een week transfauneren (poep van een dik gezond paard inbrengen via maagsonde) plus prednison en medicatie voor de maag. Morgen mag ze naar huis. Flinke aanpassingen in het voermanagement (deels hopelijk tijdelijk) meegekregen.

De onzekerheid valt me zwaar. We weten niet hoe ze gaat reageren op de behandeling (al zijn onze kansen statistisch gezien best goed, transfaunatie geeft goede lange termijn uitkomsten), of en wanneer ze gaat terug vallen, hoe heftig dat gaat zijn etc.
Het lukt me niet om hoop te hebben, ik heb ergens het gevoel dat een goede afloop ons niet gegund is.

Ik hoop dat het met jullie paarden beter/goed gaat!
Hebben jullie tips rondom stal en voer management?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 14:27 



 
Profiel   

Hier helaas de meest slechte uitkomst. Na 6 maanden ups en downs was een (in eerste instantie) een kleine complicatie de laatste druppel. Wij hebben in augustus afscheid moeten nemen. Daar heb ik het nog steeds erg moeilijk mee, na 3 jaar alle zorg(en) dat het op moet geven.

Mijn paard kwam met rapidex (prikken prednison) en heel veel voer heel langzaam aan. Zonder / met minder dex ging het minder en viel hij af. Na de opname in februari had hij ook zo ingeleverd, hij is ook zijn bespiering op gaan eten. Zijn hele lichaam was strak en pijnlijk. Hij speelde niet meer. De rapidex heeft ook zijn lichaam gesloopt.

Over de zomer heen ook toch kleine koliekaanvallen, in combinatie met zijn gewicht was daardoor afbouwen heel lastig. Nu denk ik toch wel eens, hadden we maar sneller afgebouwd… Maar ik weet niet of dat mogelijk was geweest.

We hebben hem eerder helemaal van de pred af gehad. Dat ging 6 maanden goed, tot een heftige koliekaanval in januari. Toen toch weer maagzweren en actieve IBD. En hoe? Alles was optimaal, voer (ze zwemmen hier in het hooi), vrije beweging, bijna jaar rond gras, vriendje, aan huis met vast ritme en regelmaat, hij hoefde ook niet meer te werken.

Ik vind het echt een rot diagnose, zo ontastbaar en grillig.

Ik hoop echt dat het voor jullie anders verloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 17:42 



 
Profiel   

Ik ben heel benieuwd hoe je paard gaat reageren op het transfauneren Chinas.

Mijn paard staat nu sinds mei op prednisolon. Eerst 4 capsules van 150mg per dag.
Nu staat hij nog op 1 capsule per dag en willen we verder afbouwen na 2 weken lang om de dag een capsule en dan stoppen.
Ik vind het heel spannend. We zijn in augustus verhuisd naar een kleinschaligere stal met 3 andere paarden. Hopelijk gaat dit in de toekomst ook voor meer rust en stabiliteit zorgen.
Door de verhuizing langzamer afgebouwd en door wat stress van verbouwing die 2 maanden na de verhuizing is gestart. Nu is hij weer een stuk rustiger.

Ik voer op dit moment lannoo fibermix en extra seniores priores met zemelen om gewicht aan te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 19:40 



 
Profiel   

Ik meld me ook. Mijn paard is donderdag gediagnosticeerd met IBD. Ik heb haar vorige jaar gekocht.

Na een maand kreeg ze ineens koliek. Toen ging het goed tot april en dan kreeg ze ineens koliek weer, en na een week nog een keer. Met scopie kwam er maagzweren uit boven in de buik. Dit behandelde en na twee manden was ze bijna schoon dus begonnen met afbouwen. Over de zomer liep ze kreupel dus niet op gereden maar we mochten twee weken geleden weer beginnen maar ze wilde niet in draf dus weer scopie en nu heb ze heftige zweren onderin haar buik en IBD. Vindt het onzettend moijlijk om informatie over te vinden. Heb wel veel meer informatie gevonden op Engelse pagina’s.

Waarom hebben ze voor die oplossing besloten Chinas? Mijne staat nu op pred, sucraalfat en ulcer gold. Vorige keer merkten ik dat het past begon te healen waneer ze de sucraalfat kreeg. Dus vraag me af of dat de oplossing voor haar is. Maar kan je dat als onderhoudsdosis geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 01:05 



 
Profiel   

Mijne is trouwens niet dun en niet slecht mest

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 01:06 



 
Profiel   

Ook ik heb helaas een patientje...

22 jarige ruin, maar hij stond al 4 jaar met vervroegd pensioen ivm artrose.
Heeft vanaf begin dat we hem hadden al dunne mest gehad en mestwater. Dierenarts vond dat niet zorgelijk toen.

Afgelopen zomer begon hij ineens iets af te vallen. In het najaar van alles laten testen door bloedonderzoek, o.a. ook PPID.
Ook kreeg hij allerlei andere vage (huid) klachten.
Hij bleef heel langzaam afvallen hoewel hij toch flink bijgevoerd werd in het rusthuis, o.a. met pavo 18plus en seniores priores.
In het voorjaar weer bloed en mestonderzoek gedaan waar niks uitkwam. Volgens het rusthuis was hij misschien wel gewoon 'op'...
Mijn man en ik hadden besloten de zomer nog even aan te kijken en hem anders maar in te laten slapen als hij nog meer af zou vallen.

Begin augustus: paard is echt mager en we zouden na onze vakantie in september maar de knoop doorhakken...

Eind augustus kreeg hij koliek. Toen was er een andere dierenarts bij gehaald. En die zei: laat die mensen mij even bellen morgen, ik denk dat ik weet wat hij heeft waardoor hij vermagert!
Toen kwam hij dus met vermoedelijk IBD en heeft hij 2 dagen later de darmwand gescand. Die bleek inderdaad verdikt.
Gelijk gestart met 4 capsules prednison per dag. Binnen 3 tot 4 weken moest er verbetering zijn, anders sloeg het niet aan volgens hem.
Paard was er verschrikkelijk aan toe op dat moment, echt zo'n Brooke Hospital paardje, zo zielig.

We hebben hem begin September opgehaald uit het rusthuis en weer bij ons op stal gezet. Om tijdig in te grijpen als de prednison niet aan zou slaan....
Maar hij was toen al aardig wat aangekomen!
Mest is mooi, geen mestwater meer.
Hem iom onze eigen dierenarts toen 1 pil minder gegeven.

Hij krijgt per dag bijna 3 kilo pavo 18plus, 2 kilo masters seniorenslobber, 1 kilo grasbrok en een paar kilo hartog senior.
Daarnaast gewoon kuil, het hooi at hij niet.

Vorige werk kreeg hij helaas plotseling een koliekaanval, waarbij zijn darmen klem zaten over het nier/mild bandje. Dat is gelukkig goedgekomen.

Iom de dierenarts krijgt hij sinds vorige week nu nog 2 prednison per dag. Zijn vacht is weer mooi, huidklachten zijn allemaal weg, mest is mooi en hij is flink aangekomen.

Alleen die koliekaanval vind ik erg zorgelijk.
We hebben besloten dat als hij er weer eentje krijgt op korte termijn, dat we hem in laten slapen. Die aanval was voor hem echt heel pijnlijk. En waarschijnlijk is er dan echt flink iets mis met die darmen.
Ik wil het hem niet aandoen elke 6 weken zo'n koliek aanval.

Uiteraard hoop ik dat dit niet nodig is, we hebben hem niet voor niks naar huis teruggehaald. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 08:50 



 
Profiel   

biancaaaa schreef
Hier helaas de meest slechte uitkomst. Na 6 maanden ups en downs was een (in eerste instantie) een kleine complicatie de laatste druppel. Wij hebben in augustus afscheid moeten nemen. Daar heb ik het nog steeds erg moeilijk mee, na 3 jaar alle zorg(en) dat het op moet geven.

Mijn paard kwam met rapidex (prikken prednison) en heel veel voer heel langzaam aan. Zonder / met minder dex ging het minder en viel hij af. Na de opname in februari had hij ook zo ingeleverd, hij is ook zijn bespiering op gaan eten. Zijn hele lichaam was strak en pijnlijk. Hij speelde niet meer. De rapidex heeft ook zijn lichaam gesloopt.

Over de zomer heen ook toch kleine koliekaanvallen, in combinatie met zijn gewicht was daardoor afbouwen heel lastig. Nu denk ik toch wel eens, hadden we maar sneller afgebouwd… Maar ik weet niet of dat mogelijk was geweest.

We hebben hem eerder helemaal van de pred af gehad. Dat ging 6 maanden goed, tot een heftige koliekaanval in januari. Toen toch weer maagzweren en actieve IBD. En hoe? Alles was optimaal, voer (ze zwemmen hier in het hooi), vrije beweging, bijna jaar rond gras, vriendje, aan huis met vast ritme en regelmaat, hij hoefde ook niet meer te werken.

Ik vind het echt een rot diagnose, zo ontastbaar en grillig.

Ik hoop echt dat het voor jullie anders verloopt.


Wat triest, heel veel sterkte!

Ik heb een paard gehad met een hele gevoelige spijsvertering, nu achteraf denk ik ook misschien een vorm van IBD. Deze kon absoluut niet tegen voordroog en reageerde ook heel erg op myotoxines in het voer. Myotoxinebinder hielp hem heel goed.
Ik kan alleen maar aanraden om Micriobioom onderzoek te laten doen naar ziekmakende bacterieen/ gisten/ schimmels/ parasieten etc. omdat eventueel gericht de onderliggende oorzaken aan te kunnen pakken. (voor zover mogelijk)
Medicatie is vaak symptoombestrijding, wat super is en goed kan helpen maar zonder dat de onderliggende oorzaken aangepakt worden blijft dat dweilen met de kraan open vrees ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 09:27 



 
Profiel   

Elisa, is Micriobioom een sort biopt? Ik heb dit laten doen maar snap weinig van het uitslag behalve dat ze zeggen dat het lijkt op IBD.

Wat ik apart vindt is dat in andere landen diagnoseren ze verschillende IBD’s terwijl hier zeggen ze maar IBD. Ik wist dus bijvoorbeeld dat je eentje heb dat de huid en longen ook slecht maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 12:33 



 
Profiel   

Bedankt Elisa.

Medicatie was hier helaas de enige optie. Maar mijn paard had 3 jaar terug nog maar opname van 50% bij absorptietest. Alle orale medicatie viel daarmee eigenlijk ook af. We hebben wel eens 6 weken lang een volle spuit omeprazole per dag gegeven zonder resultaat.

Uit de biopt moet ook het type IBD komen. Ik heb een fijn onderzoek over IBD gevonden destijds van de universiteit van Gent. Afhankelijk van het type is de lange termijn prognose gunstig of minder gunstig.

Het ligt er ook aan of het na behandeling terugkeert (en dus chronisch wordt) of dat het na behandeling / met aangepast management goed blijft gaan.

(Gluten) allergie kan overigens ook IBD triggeren. Ik voerde sowieso alles laag in suiker en graanvrij. Ook geen tarwe stro in de stal. Wel alles hoog mogelijk in eiwit en op het laatste nog extra eiwit erbij in de vorm van soja schroot omdat hij zoveel bespiering inleverde.

Van wat ik mijn IBD’er voerde kan ik nu 2 paarden voeren en dan staan ze nog eigenlijk te rond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 12:56 



 
Profiel   

De onderzoeken:
https://bmcvetres.biomedcentral.com/art ... 018-1343-1
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5775604/ (zelfde onderzoek / net andere publicatie)

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11202375/

Mijn paard had LPE.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 13:01 



 
Profiel   

Phonix schreef
Elisa, is Micriobioom een sort biopt? Ik heb dit laten doen maar snap weinig van het uitslag behalve dat ze zeggen dat het lijkt op IBD.

Wat ik apart vindt is dat in andere landen diagnoseren ze verschillende IBD’s terwijl hier zeggen ze maar IBD. Ik wist dus bijvoorbeeld dat je eentje heb dat de huid en longen ook slecht maken.


Maartje legt hier boven goed uit wat het is.

In andere landen zijn ze wellicht al verder qua medische kennis en ontwikkeling?

Bianca: Ja als het al heel heftig is dan kan medicatie helaas nog de enige optie zijn. Het is best ingewikkelde en complexe materie allemaal en er is ook nog ontzettend veel wat ze niet weten helaas.

Luzerne kan ook triggeren bij sommige paarden en doorgemaakte worminfecties, ik denk dat zo min mogelijk suiker en graanvrij sowieso beter is voor de meeste paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 15:49 



 
Profiel   

Dankjewel, heb Maartje een bericht gestuurd om het te doen.

Bij lezen van de link van Bianca kwam er ook uit dat ze in Nederland en België ook verschillende IBD hebben. Maar waarschijnlijk is het moijlijk om te onderzoeken welke je hebt?

Ik denk bijvoorbeeld dat die van mij Meed hebt. Omdat ze vaak huid problemen hebt en ook apart geluid van de longen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 17:11 



 
Profiel   

Hoe gaat het met jullie paarden? Welke medicijnen gebruiken jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 07:59 



 
Profiel   

Wat spijtig om zulke vervelende en verdrietige verhalen te lezen over jullie paarden...
Het wordt mij steeds meer duidelijk wat voor vreselijke ziekte dit is. Ik geloof meteen dat iedereen hier alles op alles zet voor zijn paard en om dan te lezen dat het alsnog zo slecht gaat maakt me gewoon verdrietig. Dat gun je niemand.

Phonix schreef
Waarom hebben ze voor die oplossing besloten Chinas? Mijne staat nu op pred, sucraalfat en ulcer gold. Vorige keer merkten ik dat het past begon te healen waneer ze de sucraalfat kreeg. Dus vraag me af of dat de oplossing voor haar is. Maar kan je dat als onderhoudsdosis geven?

Mijn dierenarts op de kliniek heeft het aangeraden! De dierenarts vertelde dat ze sinds het toepassen van deze techniek een stuk betere uitkomsten hebben. Ze passen de behandeling nu sinds een jaar of 3 toe en maar een handjevol paarden valt terug of reageert niet op de behandeling.
Wat doet sucraalfat precies?
Wij hebben ook geen biopt gedaan omdat mijn paard daarvoor in te slechte conditie was.

Mijn paard staat sinds zaterdag weer op onze eigen stal. Ze doet het redelijk. Ze staat nu op een onderhoudsdosis ulcer gold en 3 pillen predniselon per dag. Transfaunatie is in 5 dagen op de kliniek gedaan. Over 3 week moeten we terug naar de kliniek en moeten we haar ook weer achterlaten om alle onderzoeken te herhalen en te kijken of hoe de behandeling aanslaat.
Het gaat nu redelijk, ze eet voldoende, lijkt wat aangekomen te zijn (is op de kliniek in een week ook 20 kg aangekomen), en neemt de medicatie braaf. Toch droom ik elke nacht over haar en in elke droom die ik heb werkt de behandeling niet... Onzekere tijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 08:15 



 
Profiel   

Phonix schreef
Dankjewel, heb Maartje een bericht gestuurd om het te doen.

Bij lezen van de link van Bianca kwam er ook uit dat ze in Nederland en België ook verschillende IBD hebben. Maar waarschijnlijk is het moijlijk om te onderzoeken welke je hebt?

Ik denk bijvoorbeeld dat die van mij Meed hebt. Omdat ze vaak huid problemen hebt en ook apart geluid van de longen.


De precieze oorzaak / type kan zo ver ion weet, enkel middels een biopt van de darmen. Dat doen ze via maagscopie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 09:01 



 
Profiel   

Ze kunnen via een maagscopie alleen een biopt nemen van de dunne darm toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 09:08 



 
Profiel   

Ja, volgens mij wel Chinas.

Bianca ik heb mijn uitslag weer gelezen en mijne hebt LPE net zoals die van jouw. Wat mij niet heel optimistisch maakt.

Het rare is dat als je haar ziet zonder haar te kennen zou je nooit denken dat er iets fout is. Ze is een beetje opgeblazen en wil niet werken onder de zadel, maar voor de rest ziet ze er tip top uit.

Ik herken wel dat probleem met slapen Chinas, dat heb ik ook. Constant denken aan wat ik meer kunt doen voor haar. Sucraalfat legt een laagje op de buik zodat de zweren kunnen healen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 10:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 209 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen