Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 9 [ 209 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

IBD, ervaringen?

 
Profiel   

Chinas schreef
Ze kunnen via een maagscopie alleen een biopt nemen van de dunne darm toch?


Klopt, zover ik weet enkel dunne darm biopt. Ze kunnen ook met opvoelen wat dingen uitsluiten en scan van de buik maken. Bij mijn paard was opname test + dunne darm biopt voldoende voor diagnose.

Phonix schreef
Ja, volgens mij wel Chinas.

Bianca ik heb mijn uitslag weer gelezen en mijne hebt LPE net zoals die van jouw. Wat mij niet heel optimistisch maakt.

Het rare is dat als je haar ziet zonder haar te kennen zou je nooit denken dat er iets fout is. Ze is een beetje opgeblazen en wil niet werken onder de zadel, maar voor de rest ziet ze er tip top uit.

Ik herken wel dat probleem met slapen Chinas, dat heb ik ook. Constant denken aan wat ik meer kunt doen voor haar. Sucraalfat legt een laagje op de buik zodat de zweren kunnen healen.


Sulcrafaat deed hier weinig. Maar dierenarts had wel positieve resultaten bij andere paarden gezien (in stressvolle periodes / overgang weide seizoen standaard sulcrafaat geven).

Overigens liepen wij ook al een poos met “vage klachten”, voor we echt de relatie met maag/darm hadden gelegd. Zoals hij vorig jaar hier nog rondliep hadden we echt goede hoop, je zag er niets meer aan. Helaas kwam het bij ons weer terug en waren we aangewezen op rapidex. Denk dat het met orale medicatie misschien al anders was gelopen. Mijn paard was tijdens eerste behandeling al een grensgeval (als in - behandeling deed wel iets maar niet naar verwachting). Normaal moet prednison na 4 weken goed aanslaan en anders kan je weinig verbetering meer verwachten. Wij hadden altijd minimaal 2 maanden nodig.

Maar er zijn ook paarden die wel goed te managen zijn. Ik hoop echt dat het voor jullie allemaal beter verloopt.

Bij welke kliniek loop je? Ik kan echt Utrecht aanraden. Volgens mij ook de enige kliniek in Nederland met interne geneeskunde afdeling.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 10:18 



 
Profiel   

Ik zit bij Wolvega! Zij hebben ook een interne geneeskunde afdeling met 2 internisten.
Mijn behandeld dierenarts is ook de hoofdauteur van één van de genoemde artikelen in de openingspost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 10:57 



 
Profiel   

Mag ik vragen welke voeradvies jij heb gekregen Chinas?

Ik vindt het moijlijk dat je niet weet waar het vandaan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 11:02 



 
Profiel   

Ons voeradvies het nu het volgende
-Onbeperkt zacht en fijn weidehooi
-2x per dag een schep Bonpard Motility
-2x per dag 80ml lijnzaadolie
-1x per dag een emmer bietenpulp (geweekt uiteraard)
-1x per dag een emmer luzerne
-1x per dag 50 gram Nutripower & shine (maakt de kliniek zelf, heb een emmer meegekregen)

Mijn paard staat op een halve hectare land (in haar eentje ivm aangepast ruwvoer) tussen 9-5.
De rest van de kudde staat wel om haar heen. We hopen dat ze snel overdag met de rest van de paarden mee kan komen. Deze krijgen alleen grof ruwvoer wat nu niet aan te raden is voor de mijne. Als ze met de rest mee kan houden we haar wel in de nacht op ander ruwvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 11:13 



 
Profiel   

Dat is inderdaad een heftige voeradvies. Ben je wel even me bezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 11:17 



 
Profiel   

Alle credits naar mijn staleigenaar! Hij denkt gigantisch mee en neemt dit allemaal op zich.

Hoe ziet jouw management er dan uit Phonix?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 11:24 



 
Profiel   

Mijn staat op onbeperkt hooi
3 x per dag kleine portie Gastro müsli met fibre mix van Vitalbix
Oerbalans
Magnesium

Ga vandaag beginnen met lijnzaadolie weer. Om de stoelgang de helpen

Verder krijgt ze ulcergold, sucraalfat voor de maagzweer en prednison voor de IBD. En hopen dat het aanslaat. Maagscopie weer over 6 weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 11:56 



 
Profiel   

Hoe gaat het bij jullie paarden?

Ik begin nu bij de mijne toch wel duidelijk de effecten van de medicatie te merken. Ze is nog prima alert, schooit nog steeds om eten en is fit genoeg om te laten merken dat ze knuffelen niet leuk vindt. Maar ze lijkt alles te doen in slow-motion. Haar ogen zijn ook wat minder ver open. Herkennen jullie dit ook van de prednison bij jullie paarden?
Wel in ze mooi aangekomen in gewicht! De eerste foto is van haar op 3e dag op de kliniek, de tweede foto van gisteren. Zit ongeveer een tijdsverschil tussen van 3 week. De 13e gaat ze terug naar de kliniek voor een nachtje om weer een echo en maagscopie te doen. Fingers crossed...

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-22 12:53 



 
Profiel   

Moet zeggen dat ik ziet al veel verbetering in hoe haar buik aan de buitenkant uitziet. Ze is niet meer opgezwollen bij de flanken. Ze is vandaag begonnen met de prednison omdat ze een injectie had gehad en de dierenarts durfde ze niet zamen te doen. Dus ik moest even wachten.

Heb wel net gehoord dat ze niet glutenallergie hebt. Had er bijna op gehoopt omdat je dan makkelijk dat kunt weghalen. Nu weet ik nog steeds niet waar het vandaan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-22 18:41 



 
Profiel   

Chinas schreef
Ik zit bij Wolvega! Zij hebben ook een interne geneeskunde afdeling met 2 internisten.
Mijn behandeld dierenarts is ook de hoofdauteur van één van de genoemde artikelen in de openingspost.

Hebben ze bij jouw paard ook een biopt genomen? Bij die van mij wilden ze dat in Wolvega alleen doen met een operatie dus door de buik open te maken. Dat heb ik toen op advies van mijn eigen da niet gedaan .

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-22 09:01 



 
Profiel   

Geven jullie trouwens de gewone bietenpulp of de ontsuikerde speedibeet van pavo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-22 09:02 



 
Profiel   

maartje0987 schreef
Chinas schreef
Ik zit bij Wolvega! Zij hebben ook een interne geneeskunde afdeling met 2 internisten.
Mijn behandeld dierenarts is ook de hoofdauteur van één van de genoemde artikelen in de openingspost.

Hebben ze bij jouw paard ook een biopt genomen? Bij die van mij wilden ze dat in Wolvega alleen doen met een operatie dus door de buik open te maken. Dat heb ik toen op advies van mijn eigen da niet gedaan .


Wat een aparte advies. Bij mijne is er gewoon een biopt gedaan bij maagscopie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-22 12:59 



 
Profiel   

Wat fijn dat ze in ieder geval wat aangekomen is Phonix! Kan me inderdaad voorstellen dat je baalt van de glutenallergie. Als het dat was geweest had je een gerichte aanpak gehad..

Bij de mijne is ook geen biopt genomen van de darm hoor! Ze kunnen via een maagscopie dacht ik alleen een biopt nemen van de dunne darm, en deze was bij de mijne in orde. Ik heb me laten vertellen dat voor een biopt van de dikke darm je paard onder narcose moet en helemaal open gemaakt moet worden. Daarvoor was/is de mijne gewoonweg in te slechte conditie. De dierenarts wou het eventueel wel doen, maar zowel wij als zij zagen dat eigenlijk niet zitten.

maartje0987 schreef
Geven jullie trouwens de gewone bietenpulp of de ontsuikerde speedibeet van pavo?

Ik heb geen idee wat mijn staleigenaar voert als ik heel eerlijk ben, ons stalgeld is inclusief bietenpulp wat hij aan alle paarden voert in de winter. In het voeradvies wat ik heb gekregen van de kliniek stond gewoon '1 emmer bietenpulp per dag' dus daar werd geen onderscheid gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-22 13:59 



 
Profiel   

Weten jullie trouwens waar het vandaag komt bij jullie paarden? Mijn dierenarts zeg dat het gewoon de immune system is die op dit moment niet optimal werkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-22 14:15 



 
Profiel   

Mijne leek super goed te doen op Ulcergold en Sucralfaat, maar nu dat ik pred heb bij gedaan is haar buik weer opgezwolle en ze is zuur.

Heb iemand anders dit gehad? Moet ik het uitzingen aangezien ze pas begon vorige woensdag? Las iets over dat je de eerste periode buikpijn van kunt hebben, maar dat vind ik alleen over mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 21:58 



 
Profiel   

Wat ververlend dat ze het zo slecht doet.... Is het inmiddels verbeterd?
De mijne doet het nog altijd "goed" op de prednison. Is een stuk slomer en braver, wat soms wel handig is maar ik heb toch liever haar vervelende opdringerige karakter terug :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 08:13 



 
Profiel   

Mijn paard doet het goed op dit moment. Nog 3 prednisolon tabletten die hij om de dag krijgt, dus over 6 dagen gaan we stoppen.
Vind het wel heel spannend en ben heel benieuwd hoe hij het doet.
Hij is fit op dit moment en begint langzaam ook weer aan te komen in gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 08:39 



 
Profiel   

Het gaat nu weer beter gelukkig en haar buik wordt een beetje kleiner elke dag. Ga volgende week de Ulcergold verminderen dus ben benieuwd. Ze wil iig weer werken en is alert en blij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 10:34 



 
Profiel   

Hoe gaat het bij jullie paarden?

Ik heb nu heel veel research gedaan en mijne gaat over op graanvrij voer met weinig zetmeel. Hoe zit dat met jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-22 20:33 



 
Profiel   

Hey allemaal

Kan ibd ook vastgesteld Worden door glucose opname test?

Wat waren symptomen bij jullie paardjes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-22 23:04 



 
Profiel   

Nee, volgens mij moet je biopt doen tijdens maagscopie.

Mijne bleef maagzweer krijgen en heel erg opgeblazen. Nooit dunne mest gehad of afgevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-22 09:28 



 
Profiel   

Hoe gaat het met jullie IBD paarden? Mijne lijkt eindelijk de juiste kant op de gaan. Maar ik durf niet de juichen, dan gaat het altijd fout.

Voor die het kunt helpen. Mijn merrie sta op Virabac prednisolon, maar de prednisolon from Grovet is een derde van de prijs en zit precies hetzelvde in volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 13:23 



 
Profiel   

Ik kan mij hier helaas ook melden met een pony met IBD. Toen ik haar kocht begon ze al vrij snel met luchtzuigen (geen idee of ze dat hiervoor ook al deed). Ze had af en toe een opgeblazen buik en reageerde heel soms wat geërgerd bij aanraking bij haar buik. Ik heb met de dierenarts gebeld om te overleggen, maar omdat het allemaal zo vaag leek hebben we er niks mee gedaan. Een halfjaar later werd het zuigen steeds erger en ben ik naar de kliniek gegaan (tegen advies van een aantal dierenartsen in, want zuigen was een verslaving). Op de kliniek hebben ze een gastroscopie en coloscopie gedaan, volgens mij een echo van de buik, bloed gecontroleerd en mest gecontroleerd. Hier kwam allemaal niks uit, het was "gewoon" een verslaving. Hierin neem ik de dierenarts overigens niks kwalijk, want op dat moment was er nou eenmaal niks te zien.

Een klein jaar later begonnen de echte problemen. Ze was verhuisd van stal en hier was ze afgevallen, maar ik dacht dat dat kwam door minder hooi (hoewel het verschil minder groot bleek te zijn dan ik dacht). Nadat het weideseizoen af was gelopen leek ze een paar keer koliekerig. Niks duidelijks, maar ze was ook niet lekker (extra veel zuigen, onrustig, met lange tanden eten) en uiteindelijk kreeg ze echte (milde) koliek. Ook was haar buik veel gevoeliger geworden en hapte ze bij aanraking. Niet goed dus! Met de dierenarts hebben we een aantal dingen uitgeprobeerd en uitgesloten (waaronder omeprazole, wat op dat moment geen verschil in gedrag gaf). Dus op naar de kliniek.

Bij het eerste bezoek waren maagzweren ontdekt (door de hele maag en bij de maaguitgang) en zijn we naar huis gegaan met omeprazole en sulcrafaat. Ditmaal was het verschil gelukkig sneller te zien, lang leve sulcrafaat! Bij controle bij een andere arts bleken de bovenste zweren genezen, maar de onderste zweren waren nog aanwezig. Voor haar was dat gelukkig aanleiding om verder te kijken en tijdens de echo zag ze "swirly content" in de dikke darm, wat wees op IBD. Omdat prednison hoefbevangenheid als bijwerking kan hebben en mijn pony helaas een gevoelig ras is (Welsh cob) hebben we haar eerst 5 dagen op de kliniek gelaten om te transfauneren (via een sonde mest van een gezond paard toedienen). De tweede dag op stal had ze weer koliek in combinatie met een virus en daarna is de buikpijn minder geworden en was de gevoeligheid op de buik zo'n 1,5 week weg. Helaas daarna toch weer koliek en aanhoudende buikpijn. Bij controle was de "swirly content" niks verbeterd (volgens mij eerder verergerd) en ook die laatste zweren waren niet beter geworden.
Nu staat ze dus op de prednison. Op de eerste dag had ze weer koliek, maar wel mild genoeg om met Colosan over te gaan. Nu zit ze 5 dagen aan de prednison. Ik merk nog geen verschil qua buik, maar daarvoor is het vast nog vroeg. Hoefbevangenheid zit ik bovenop, dus elke dag worden de voeten gecontroleerd en moet ze over het harde stappen en draaien.
Nu dus heel hard duimen dat dit aanslaat en ze er bovenop komt. Wat een nare ziekte weer. Mijn vorige pony is overleden aan hoefbevangenheid, maar met Elpha heb ik een afspraak dat ze minimaal dertig gaat worden.

Wel fijn dat hier een topic over loopt op bokt. Kunnen we elkaar misschien een beetje helpen en steunen :) Fijn dat het bij jouw paard de goede kant op lijkt te gaan Phonix! Ik ga voor je duimen dat het zo blijft!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 19:50 



 
Profiel   

Met mijne merkte ik pas verschil drie weken in dus het kan tijd duren. Ik weet niet of je er me bezig bent maar eten is super belangrijk voor IBD paarden. Je moet een beetje uitzoeken wat de triggers zijn, mijne kan dus niet veel zetmeel, graan en zuiker hebben. Ik hoop wel dat ze op het gras kan in de zomer maar dat weet ik niet zeker. Veel dokters kijken niet naar eten maar het is wel super belangrijk. Zeker omdat IBD paarden niet veel voeding goed opnemen, bijvoorbeeld eiwitten dus ze komen vaak eiwitten te kort. Ik wens je veel succes met je pony!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 22:53 



 
Profiel   

Dankjewel! Goed om te weten dat het verschil even kan duren. Dat maakt die eerste weken iets minder spannend.
Eten hebben we inderdaad ook naar gekeken. Voordat we naar de kliniek waren gegaan was ik al overgestapt naar bonpard colon wegens de koliek. Dat is speciaal ontwikkeld voor onder andere koliekklachten en er zit probiotica in. Daar moet ze van de dierenarts voorlopig op blijven. Ze krijgt ook luzernebrok voor de eiwitten, waarvan de waarden bij de laatste controle helemaal netjes waren. En daarnaast lijnzaadolie en een ruwvoermix door haar eten om extra goed te kauwen voor de maagzweren.

Terugkijkend naar haar verleden lijkt gras mijn pony gelukkig heel erg goed te doen. In de zomer gaan ze (na opbouwen) lekker het land op, dus dat scheelt. De dierenarts raadde dit ook aan.

Het verbaast mij wel om te horen dat veel artsen niet naar het eten kijken. Bij mij op de kliniek werd daar gelukkig meteen naar gekeken en kreeg ik een voeradvies mee. Nu tref ik het ook heel erg dat onze dierenarts zich heel erg in IBD heeft verdiept en er onder andere lezingen over geeft. Wat dat betreft is mijn pony in hele goede handen :)

Hoe lang moet jouw paard nog op de prednisolon blijven?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 00:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 9 [ 209 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen