IBD, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rinka
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 15:08

Phonix schreef:
Ik ken graszaadhooi niet, maar je hooi moet zo min mogelijk stengelig zijn. Mijne kan daar ook niet tegen.


Dan is het dat misschien, te stengelig en taai dan?

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 15:46

rinka schreef:
Ik ga het hier ook nog eens proberen

Bij mij op stal wordt alleen onbeperkt graszaadhooi gevoerd.
Mijn pony eet dat niet meer sinds vorig jaar winter.
Bleek 4 weken geleden ibd te hebben.

Nou blijft de vraag rondspoken in mijn hoofd of hij ziek zou kunnen zijn geworden van het graszaadhooi of dat dat zou hebben bijgedragen aan het ziek worden.
Aangezien hij het helemaal niet meer wil eten.

Daar moet toch een rede voor zijn lijkt me

Iemand ervaring hiermee?

Wat eet jouw pony nu dan als hij geen hooi krijgt?

rinka
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:56

Rizette schreef:
rinka schreef:
Ik ga het hier ook nog eens proberen

Bij mij op stal wordt alleen onbeperkt graszaadhooi gevoerd.
Mijn pony eet dat niet meer sinds vorig jaar winter.
Bleek 4 weken geleden ibd te hebben.

Nou blijft de vraag rondspoken in mijn hoofd of hij ziek zou kunnen zijn geworden van het graszaadhooi of dat dat zou hebben bijgedragen aan het ziek worden.
Aangezien hij het helemaal niet meer wil eten.

Daar moet toch een rede voor zijn lijkt me

Iemand ervaring hiermee?

Wat eet jouw pony nu dan als hij geen hooi krijgt?



Hij at sinds vorig jaar winter slecht.
Dat duurde al een tijdje voordat we daar achter kwamen (staat 24/7 buiten met zn 3-en op onbeperkt hooi)
Toen we daar achter kwamen at ie alleen nog het beetje korte gras wat er op dat moment in de paddock stond (februari)
Daarna verschillende soorten geprobeerd en elke keer at ie het maar even of niet.
Toen werdt het zomer en genoeg gras.
Afgelopen winter terug in de paddock en stopte weer met eten van hooi.
Hij at alles behalve hooi.
Dus veel bijgevoerd. Grasbrok, musli, seniores priores etc.
Daarna kwam hij met spoed in de kliniek.

Nu heb ik van de zolder op stal wat kleine mooie groene pakjes hooi die hij wel eet.
Maar daar liggen er nog maar een stuk of 6 van.
Daarna wordt het weer tobben. (tenzij de medicatie goed aanslaat en hij weer alles pakt...)

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 08:48

Hoi allemaal,
IBD is nieuw voor mij, maar als ik jullie verhalen zo lees, zie ik helaas veel overeenkomsten met mijn haf. Altijd gevoelige darmen. Veel gas, veel geluid in de darmen. En helaas nu chronisch slappe mest en koeienvlaaien.
Ik wil eerst nog zand uitsluiten door het maken van een foto van de buik. Maar als dat het niet is: welke onderzoeken vraag ik aan voor IBD? Of is het net zoals met het prikkelbare darmsyndroom bij mensen, een diagnose zodra er geen andere oorzaak gevonden kan worden?
Bestaat behandeling altijd uit cortico’s? En werkt dat wel voor paarden met stofwisselingsproblemen en gevoeligheid voor suikers?
Hij krijgt overigens onverpakt hooi van goede kwaliteit. Een balancer (VS van purepaardenvoeding) en grasbrok. Verder Glucobalance en vitamine E. Gras beperkt tot 20 minuten per dag.
En als laatste vraag: wat is voor jullie de meerwaarde van diagnose geweest?

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:21

Om IBd vast te stellen moet je of biopt maken van de darmen of echo doen om te kijken of ze opgezwollen zijn. Ik heb zelf biopt gedaan.

Als was het oliebol om achter te komen wat het was, weet je wel dat je iets moet doen om het beter te maken voor je paard. Het gaat niet over van zich zelf zeg maar.

Mijne heb een heel strict voerschema, kan helaas niet op de wei en wordt slechter als het hooi stengelig is. Elke dag krijgt ze supplementen om de microbiome in haar darmen goed te houden. Ze krijgt ook met regelmaat massage omdat rugpijn is een vaak voorkomende kwaal bij IBD paarden omdat de buik pijn dot.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:38

Wat een complexe aandoening. Dank voor je toelichting Phoenix. Ben je vooral zelf door uit te proberen wat werkt achter het management gekomen? Of word je daarin nog ondersteund door DA/andere behandelaar?

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:25

Ik heb vooral heel veel research zelf gedaan. Zit ook in meerderen Facebook groepen om te leren van andere paarde eigenaren. Merk toch dat dierenartsen weinig informatie over deze ziekte nog hebt. Dierenartsen willen het vaak proberen op te lossen met prednisolon, maar stel dat je paard allergisch is voor graan en jij blijft dat geven, dan blijft het ook terugkomen.

Het is een super complexe ziekte, waar wat werkt voor een paard niet altijd werkt voor de volgende. Ik probeer het te benaderen als Crohns voor mensen. Wat kan ze tegen, wat kan ze niet tegen. En daarop super streng zijn.

Ik merk om mij heen dat mensen snel denken “ach een snoepje hier of een beetje kuil daar” “waarom doe je er zo moijlijk over?” Terwijl een paard met IBD kunt heel snel ziek worden van de kleinste dinges.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 07:44

je moet idd heel voorzichtig zijn met je voeding.
Mijne mag eindelijk na 2 en halve week naar huis! met een streng dieet 7 kilo hooi en 4 hap en niks anders erbij, wel opbouwend 1 a 2 uurtjes gras met graasmasker. het is echt zo niet leuk allemaal maar we moeten ons er maar aan houden.
dan nog de rapidexon en gastro en surcralan.
over 3 weken nieuwe scopie en biopten.
daarna kijken we of we iets kunnen bij voegen in zijn rantsoen en hebben we de uitslag van de glutentest.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 17:40

Jeetje wat heftig…hopelijk slaat het aan allemaal.
Gisteren is de DA hier geweest en die begon zelf over IBD. We hebben wel eerst nog andere puntjes om uit te sluiten zoals zand en maagzweren. Maar als dat het niet is, gaan we verder zoeken. Het maakt me wel ongerust. Lees heel wisselende ervaringen hier in het goed kunnen managen van de klachten.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 15:29

Misschien kunnen jullie helpen. Ik merk toch dat er iets in de voer(Gastro Muesli van Marstall) van mijn paard zit dat die niet helemaal goed tegen kunt wat zich uit in 10 seconden kribbenbijten, dit dot ze niet als ze bijvoorbeeld Slueslimix krijgt.

Ik heb een beetje het gevoel dat het komt door de soja in het voer. Dus ik ben op zoek naar en voer die
-graanvrij
-melassevrij
-zonder soja
-zonder Lucerne

Ik dacht dat Agrobs Alpengrun muesli het antwoord was maar die wordt niet aanbevolen van Pure Horse omdat het blijkbaar te stengelig is. Het enige wat nu sort van in de buurt komt is st.hippolyt glyx wiese muesli, maar die ken ik niet zelf.

Mijn paard kan niet tegen brok, dus moet muesli zijn….lijk naald in een hooistak.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 16:15

En de Hunsrucker Trift van een Per Naturam? Die lijkt een beetje op de Alpengrun Muesli van Agrobs maar is veel zachter. Geen harde stengels.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 17:28

Ik gaf alleen Pavo Vital en daarnaast Fibrebeet met Marstall Mash (voor de smaak) 2x daags. Daar deed hij het goed op. Ik gaf wel nog soja schroot bij voor extra eiwit, daar geen problemen mee gehad.

Echt een fijne graanvrije, suikervrije brok of muesli die ze wilde eten heb ik niet gevonden.

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 20:41

Phonix schreef:
-knip-

Ik merk om mij heen dat mensen snel denken “ach een snoepje hier of een beetje kuil daar” “waarom doe je er zo moijlijk over?” Terwijl een paard met IBD kunt heel snel ziek worden van de kleinste dinges.


Dit vind ik met name erg lastig! Hoewel ik op een hele fijne stal sta heeft de stal eigenaar een andere mening over de voeding van mijn paard dan ik. Zo heeft hij ongevraagd achter mijn rug om haar ruw voer veranderd omdat hij t niet eens was met wat onze dierenarts zei. Ook vind hij het onzin dat ze geen snoepjes mag bijvoorbeeld. Zo hoorde ik dat hij haar dus wel elke ochtend een snoepje geeft als hij haar de vliegenkap op deed.. om er moedeloos van te worden. Veel mensen realiseren zich niet wat voor impact de voeding kan hebben. Nu lijkt de mijne - even afkloppen - niet extreem gevoelig voor bepaalde dingen. Maar frustrerend is het wel.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 21:43

Oooh daar zou ik echt heel pissig om worden.

Ik gevaal van snoepjes heb ik eindelijk iets gevonden die ok lijkt de zijn. De Marstall bonus light. Is letterlijk appepulp en tijm, dus kan niet zo heel erg zijn.

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 08:45

Ik heb ze even opgezocht. Ze zien er goed uit!
Ik geef zelf gewoon muesli als snoepje. Ze krijgt een speciale soort muesli die stimulerend werkt op de darmen. Als beloning geef ik haar daar gewoon wat van. Ze heeft het verschil toch niet door, eten is eten haha.

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 08:45

Hoe gaat het bij jullie paardjes?

Die van mij staat vooral dik te wezen op de wei :'). Geen buik klachten meer. We gaan wekelijks op buitenrit. Mijn zusje rijdt nog wat dressuur met haar. Voor deze zomer maar ik me eigenlijk geen zorgen meer. De overgangs periode naar de winter gaat wel weer spannend worden, dat is ook waar zo vorig jaar ineens erg ziek werd. Maar voor nu eerst maar even genieten dat het goed gaat.
Afbeelding

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 07:58

wat ziet ze er goed uit!! fijn dat het goed gaat!

Ik ben voor controle geweest vorige week, zijn maagzweren zijn weg! nog heel iets licht rood dus we mogen met deze medicijnen gaan afbouwen! zijn darmen waren nog verdikt en goed voelbaar er zijn 3 biopten genomen, gisteren uitslag gekregen en toch matige ontsteking dus echt wel duidelijk ibd volgens de arts.
voor nu gaan we 2 ml zakken in de dex dus krijgt nu 8 ml voor 6 weken en hopelijk daarna weer iets afbouwen. het word helaas nog wel een langdurig weg op de dex en erna nog op de gewone pred pillen. merk wel bepaalde dingen die ik nu zie verbeteren. was het bij jullie paarden uit het bloed gekomen?

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 21:21

Zo gaat het met mijne
https://www.instagram.com/reel/CuWziPCoGmP/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Ze dot het goed op dit moment “knock on wood”. Maar ze vindt sluiten in gallop heel moeilijk, dan is het net of als iets irritant is, maar denk dat het ook een hoop herinnering is.

Ik heb laatste een bloedtest gedaan en die kwam helemaal prima terug. Maar wat is die duur zeg, jeetje mina.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 08:45

zo dat ziet er ook goed uit echt fijn!!

bij jou paard dus ook in het bloed te zien hoe het gaat?

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 13:04

Phonix schreef:
Zo gaat het met mijne
https://www.instagram.com/reel/CuWziPCoGmP/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Ze dot het goed op dit moment “knock on wood”. Maar ze vindt sluiten in gallop heel moeilijk, dan is het net of als iets irritant is, maar denk dat het ook een hoop herinnering is.

Ik heb laatste een bloedtest gedaan en die kwam helemaal prima terug. Maar wat is die duur zeg, jeetje mina.

Waarom zou ze in het bos minder pijn hebben?

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 23:24

Rizette schreef:
Phonix schreef:
Zo gaat het met mijne
https://www.instagram.com/reel/CuWziPCoGmP/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Ze dot het goed op dit moment “knock on wood”. Maar ze vindt sluiten in gallop heel moeilijk, dan is het net of als iets irritant is, maar denk dat het ook een hoop herinnering is.

Ik heb laatste een bloedtest gedaan en die kwam helemaal prima terug. Maar wat is die duur zeg, jeetje mina.

Waarom zou ze in het bos minder pijn hebben?


Ze associeerde de bak met pijn, waarschijnlijk omdat het daar begon. Dus hebben wij de bak voor wat het was gelaten en alleen in het bos gereden. Daarna begon wij met eerst bos en dan buitenbak en toen dat goed ging over gegaan naar binnenbak. Misschien belangrijk om te melden dat mijne kreeg maagzweer van de IBD, dus daarom veel pijn.

Majestic, ze keek alleen naar onstekingswaarden geloof ik, en die was prima.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 10:23

Wat waren de klachten bij jullie IBD paarden? Ik ben namenlijst op zoek naar de oorzaak van de terugkerende maagzweren van mijn paard. Paard ziet er goed uit, is vrolijk, zeker niet te dun, nooit koliek gehad, reageert niet gevoelig op de buik. Maar wel altijd mestwater en niet willen draven onder het zadel en terugkerende maagzweren. Bij de eerste scriptie zei de DA wel dat hij zag dat de dunne darm er onrustig uitzag. Bij de laatste scopie (na 4 wk omeprazole en sucralfaat) zag de darm er goed uit. Andere optie is dat de maagzweren komen vanuit stress vanwege pijn ergens anders in z’n lijf, maar dan wordt het wel zoeken naar een spelt in een hooiberg. Z’n leefomstandigheden zijn namelijk ideaal (altijd hooi/gras, vaste kudde, geen wedstrijden of trailerritten). En ik voer hem al graanvrij en suikerarm.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 22:08

maartje0987 schreef:
Wat waren de klachten bij jullie IBD paarden? Ik ben namenlijst op zoek naar de oorzaak van de terugkerende maagzweren van mijn paard. Paard ziet er goed uit, is vrolijk, zeker niet te dun, nooit koliek gehad, reageert niet gevoelig op de buik. Maar wel altijd mestwater en niet willen draven onder het zadel en terugkerende maagzweren. Bij de eerste scriptie zei de DA wel dat hij zag dat de dunne darm er onrustig uitzag. Bij de laatste scopie (na 4 wk omeprazole en sucralfaat) zag de darm er goed uit. Andere optie is dat de maagzweren komen vanuit stress vanwege pijn ergens anders in z’n lijf, maar dan wordt het wel zoeken naar een spelt in een hooiberg. Z’n leefomstandigheden zijn namelijk ideaal (altijd hooi/gras, vaste kudde, geen wedstrijden of trailerritten). En ik voer hem al graanvrij en suikerarm.

Denk dat er geleidelijk aan steeds meer bekend wordt over maagzweren. Nu denkt men nog aan stress, dat dacht men bij mensen vroeger ook. Achteraf blijkt dat bij mensen een bacterie te zijn die voor de zweren zorgt. Ik verwacht dat er bij paarden ook nog veel meer over aan het licht komt. Welk ras is jouw paard?

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:24

Rizette schreef:
Denk dat er geleidelijk aan steeds meer bekend wordt over maagzweren. Nu denkt men nog aan stress, dat dacht men bij mensen vroeger ook. Achteraf blijkt dat bij mensen een bacterie te zijn die voor de zweren zorgt. Ik verwacht dat er bij paarden ook nog veel meer over aan het licht komt. Welk ras is jouw paard?

Kwpn

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:43

Majestic1 schreef:
Ik ben voor controle geweest vorige week, zijn maagzweren zijn weg! nog heel iets licht rood dus we mogen met deze medicijnen gaan afbouwen! zijn darmen waren nog verdikt en goed voelbaar er zijn 3 biopten genomen, gisteren uitslag gekregen en toch matige ontsteking dus echt wel duidelijk ibd volgens de arts.
voor nu gaan we 2 ml zakken in de dex dus krijgt nu 8 ml voor 6 weken en hopelijk daarna weer iets afbouwen. het word helaas nog wel een langdurig weg op de dex en erna nog op de gewone pred pillen. merk wel bepaalde dingen die ik nu zie verbeteren. was het bij jullie paarden uit het bloed gekomen?


Wat fijn dat er langzaam een stijgende lijn in zit! Gaat nog een lange weg zijn, hopelijk gaat het vanaf nu bergopwaarts.
De mijne had extreem lage eiwit en albumine. Ook verhoogd SAA na de koliek aanval, maar dat is daarna niet meer terug gekomen.

Die van jou ziet er ook goed uit Phonix! Zit veel meer body op, mooi om te zien.

maartje0987 schreef:
Wat waren de klachten bij jullie IBD paarden? Ik ben namenlijst op zoek naar de oorzaak van de terugkerende maagzweren van mijn paard. Paard ziet er goed uit, is vrolijk, zeker niet te dun, nooit koliek gehad, reageert niet gevoelig op de buik. Maar wel altijd mestwater en niet willen draven onder het zadel en terugkerende maagzweren. Bij de eerste scriptie zei de DA wel dat hij zag dat de dunne darm er onrustig uitzag. Bij de laatste scopie (na 4 wk omeprazole en sucralfaat) zag de darm er goed uit. Andere optie is dat de maagzweren komen vanuit stress vanwege pijn ergens anders in z’n lijf, maar dan wordt het wel zoeken naar een spelt in een hooiberg. Z’n leefomstandigheden zijn namelijk ideaal (altijd hooi/gras, vaste kudde, geen wedstrijden of trailerritten). En ik voer hem al graanvrij en suikerarm.


De mijne had - nu achteraf kijkend - al jaren moeite met het opbouwen van spieren. Ze was vroeger echt een giga spierbundel. Kreeg er altijd van iedereen complimenten over. Ze was echt een buffel gewoon. Maar na een langdurige blessure is ze er nooit meer bovenop gekomen. Ook altijd lastig dikker worden. Op het einde was ze echt extreem vermagerd en koliek. Ze heeft ook altijd een hele gevoelige huid gehad, wat ook te maken kan hebben met IBD. Snel littekens, bultjes, witte haren die terug groeien.
Op de kliniek bleek ze ook maagzweren te hebben, maar daar hebben we nooit wat van gemerkt. Volgensmij heeft die van mij ook een ietwat hoge pijngrijns. Heb haar onlangs nog behandeld voor een huidtumor. De dierenarts had gewaarschuwd dat ik mogelijk 2 man nodig had om haar vast te houden terwijl ik zou smeren. Ze stond te slapen.. :')

Met wat voor scopie is er naar de darm gekeken? Bij de mijne hadden ze de dunne darm bekeken via de maagscopie, en die zag er gewoon goed uit. Maar nog steeds IBD dus.. Je kon t bij de mijne ook zien op de echo, dat ze verstoppingen had in de dikke darm. Maar zo ver kan je helaas dus niet kijken met een maagscopie..
Heb je ook bloedonderzoek laten doen?