IBD, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 08:19

Ugh, ik kreeg gisteren de laatste rekening van de medicijnen en die was 2000€. Ik moet zeggen dat ik nu begin een punt te bereiken waar ik dit niet meer wil. Wij hebben zo veel voor der gedaan maar dit kost te veel geld.

Maar ja, ik kan haar niet verkopen, ik vindt fokken ook niet heel verantwoordlijk denk ik, en ik heb al een beest in een rusthuis.

Ik heb nu besloten om een laatste kans aan Utrecht te geven en anders houd het op.

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:57

Wat een lastige keuze om te maken Phonix... Ik kan het me heel goed voorstellen. Ik heb er ook overna moeten denken "wat als het weer fout gaat..". Het heeft hier ook al duizenden euro's gekost, en is ook al ten koste gegaan van een vakantie. Het moet een keer ophouden, maar wanneer is het genoeg..

@Majestic, vind ik een lastige vraag. Ze heeft eigenlijk vanaf het moment dat ze terug kwam van de kliniek in een stijgende lijn gezeten voor zolang ze op de predison stond. Toen we daarvan afbouwden kreeg ze echt buik krampen, maar die zijn na verloop van tijd ook (nagenoeg) verdwenen. Ze heeft (nog) geen terugval gehad. Ik ben inmiddels begonnen met bijvoeren al voor de winter. Speklaagje krijgen maar ook dat ik haar voerbeleid niet halsoverkop verander. Heb ook al gesprekken gehad met de staleigenaar over het bijvoeren van ruwvoer. Ik ben er nog wel goed druk mee!

Wat Janneke stuurde ziet er ook goed uit! Nu ben ik tevreden hoe het bij ons gegaan is, maar bij een terug val zal ik dat in gedachten houden om eens voor te leggen aan de dierenarts.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:45

oo jeetje wat een geld he! ik weet er alles van het is ook gewoon niet meer te betalen zo en idd wanneer houd het op..ik hoop voor je dat ze je in Utrecht kunnen helpen,

oke, ja lastig soms dan om te merken of het dan wat gedaan heeft of niet, ik denk dat hij mijn paard het transfauneren niks heeft gedaan..heb wel het idee dat de cytotec nu wat doet, hij gaapt weer stuk minder..

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:54

Hoe gaat het nu met jullie paarden?

Ik merk dat het hier redelijk moeizaam gaat. Niet met het paard, zij doet het goed. Maar ik ben zelf erg gestresst. Een jaar geleden werd ze zo ernstig ziek. Dit is ook voordat ze ziek werd altijd al een moeilijke periode voor haar geweest. Ze ziet er verder echt kei goed uit, heeft er nog nooit zo goed uit gezien in deze tijd van t jaar. Rijden staat momenteel op een laag pitje, er gaat veel eten in. En dat lijkt zich echt uit te betalen. Maar toch blijf ik zitten met spanning en angst dat het weer fout gaat..

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:48

Chinas schreef:
Hoe gaat het nu met jullie paarden?

Ik merk dat het hier redelijk moeizaam gaat. Niet met het paard, zij doet het goed. Maar ik ben zelf erg gestresst. Een jaar geleden werd ze zo ernstig ziek. Dit is ook voordat ze ziek werd altijd al een moeilijke periode voor haar geweest. Ze ziet er verder echt kei goed uit, heeft er nog nooit zo goed uit gezien in deze tijd van t jaar. Rijden staat momenteel op een laag pitje, er gaat veel eten in. En dat lijkt zich echt uit te betalen. Maar toch blijf ik zitten met spanning en angst dat het weer fout gaat..


wat fijn dat je paard het in ieder geval goed doet! maar ik snap goed dat je er zelf erg gestrest van ben
t lastig wel om dat los te laten herken dat wel. maar hopelijk kun je het een beetje loslaten en genieten dat het op dit moment wel goed gaat..hoe lastig ook. mijn paard gaat nog niet zo. vorige week controle gehad, maagzweren onderin nu weg, maar halverwege weer wat terug, darmen voelde wel oke geen verdikte wanden gelukkig. we zijn gaan afbouwen naar om de dag injecties en toch weer terug op de gastrogard voor zn maag. over 6 weken weer controle.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:48

Oh ik herken dat echt. Mijne werd slecht over de zomer door beschimmeld hooi. Toen is ze op medicijnen weer gegaan, ineens midden in kreeg ze een rare koliek aanval. Dit kwam omdat ze griep kreeg.

Tot nu toe gaat het redelijk maar onder het zadel heb ze altijd even 15 min nodig om op de warmen en dan loopt ze als een zonnetje, wat niet de bedoeling is. Ik heb afspraak met Utrecht maar die is al 2 keer verschoven door ziekte op stal.

Het blijft spoken in mijn hoofd waneer ze weer koliek gaat krijgen, zeker nu dat ze bijna klaar is met de medicijnen.

Helaas heb ik ook niet meer het geld of interesse in zo een kuur weer te geven. Mijn dierenarts is erg makkelijk in medicijnen uitgeven, en lui in oplossingen denken en vinden. Dus daarom wil ik nu ook verder kijken. Mijne lijkt goed te gaan op sucralfaat, dus ik had gevraagd om ik dat zou kunnen krijgen in poeder vorm. Die wiste ze niet eens dat het bestond.

Het is echt een heel vervelende ziekte.

Ergens denk ik dat wij moeten leren leven me dat je elke dag bekijk hoe het gaat.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:02

Phonix schreef:
Oh ik herken dat echt. Mijne werd slecht over de zomer door beschimmeld hooi. Toen is ze op medicijnen weer gegaan, ineens midden in kreeg ze een rare koliek aanval. Dit kwam omdat ze griep kreeg.

Tot nu toe gaat het redelijk maar onder het zadel heb ze altijd even 15 min nodig om op de warmen en dan loopt ze als een zonnetje, wat niet de bedoeling is. Ik heb afspraak met Utrecht maar die is al 2 keer verschoven door ziekte op stal.

Het blijft spoken in mijn hoofd waneer ze weer koliek gaat krijgen, zeker nu dat ze bijna klaar is met de medicijnen.

Helaas heb ik ook niet meer het geld of interesse in zo een kuur weer te geven. Mijn dierenarts is erg makkelijk in medicijnen uitgeven, en lui in oplossingen denken en vinden. Dus daarom wil ik nu ook verder kijken. Mijne lijkt goed te gaan op sucralfaat, dus ik had gevraagd om ik dat zou kunnen krijgen in poeder vorm. Die wiste ze niet eens dat het bestond.

Het is echt een heel vervelende ziekte.

Ergens denk ik dat wij moeten leren leven me dat je elke dag bekijk hoe het gaat.



welke medicijnen krijgt die van jou?
maar wel ook.fijn ze nu goed gaat. wanneer moet je nu naar Utrecht? ik ben wel echt tevreden met hun!
het is echt een rot ziekte en idd elke dag maar kijken hoe het gaat. merk als mijn paard gevast heeft hij beter op.zn darmen is. nu sinds vorige week weer op.de gastro en hij lijkt zich al weer wat beter te voelen.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:38

Ze staat nu op prednisolon en sucraalfat. Moet het helaas verhogen omdat ze weer bollig en knorrig met rijden wordt. Ik heb nu afspraak 10 november.

Welke medicijnen kreeg jij van hun?

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:08

Phonix schreef:
Ze staat nu op prednisolon en sucraalfat. Moet het helaas verhogen omdat ze weer bollig en knorrig met rijden wordt. Ik heb nu afspraak 10 november.

Welke medicijnen kreeg jij van hun?


oke, ja hij staat dan nu op de gastrogard en rapidexon injecties.

maar ook tijd op de sucraalfaat gestaan en cytotec voor zijn maag.

okee spannend! weet jij welke arts je hebt?

krijgt ze dan ook opgeblazen buik?

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:10

Ik had oorspronkelijk alleen Morgan Ashley maar heb nu gevraagd of een internist ook kan kijken naar der.

Ja ze wordt opgeblazen, maar zou niet weten waarom ze nu reageer. Het eten leek goed te gaan. Ze staat op Agrobs Alpengrun muesli en een st Hippolyt balancer.

Jij moet ook een geldboom hebben met al die medicijnen. Hebben ze gezegd tegen jouw wat het uitkomst zou kunnen zijn?

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:43

Phonix schreef:
Ik had oorspronkelijk alleen Morgan Ashley maar heb nu gevraagd of een internist ook kan kijken naar der.

Ja ze wordt opgeblazen, maar zou niet weten waarom ze nu reageer. Het eten leek goed te gaan. Ze staat op Agrobs Alpengrun muesli en een st Hippolyt balancer.

Jij moet ook een geldboom hebben met al die medicijnen. Hebben ze gezegd tegen jouw wat het uitkomst zou kunnen zijn?



oke,ben benieuwd! succes alvast!
ja blijft lastig mijne heeft dat ook ineens kan die opgeblazen zijn en waarvan..
nee hebben niks gezegd, wel dat ze verwachten bij hem dat ie misschien niet van de prednison af komt maar het is afwachten..hij is nu weer echt helemaal opgeknapt nu die weee gastrogard krijgt dus zn maag speelt wel een grote rol..het blijft lastig met die rot ziekte.
helaas geen geldboom wel verzekerd scheelt nog iets. En het is zo fijn en braaf paard en bij mij geboren dus wil zo voor hem vechten, maar denk dat we allemaal voor ons paardje alles willenbproberen, ik hoop echt dat ik hem op de rit kan krijgen zo.

Lolali1
Berichten: 33
Geregistreerd: 23-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:24

Ha allemaal,
Ik heb met interesse jullie berichten gelezen. Ben er ook best van geschrokken eerlijk gezegd want ik was me niet zo bewust van hoe lastig IBD bij veel paarden te managen is.
Mijn paard heeft ook IBD. In het (heel) kort: Na ineens explosief gedrag 2 jaar geleden werden zweren door de hele maag geconstateerd, behandeld, bij controle schoon maar 2 maanden later weer helemaal vol. Toen biopt dunne darm genomen en matige IBD als conclusie. Hij reageerde goed op omeprazole en sucralan en 2 keer kuur pred gegeven. Nu sinds mei gestopt met pred, kreeg sinds paar weken weer klachten met rijden en bleek weer onderin zweren te hebben.

Hij wordt behandeld in Utrecht en die zeiden dat het positief is dat hij het goed deed op de pred maar daar wil je hem natuurlijk liever niet zijn hele leven op hebben.. het lastige is dat je niet weet wat het nou veroorzaakt. Ook hier staat hij op een schraal simpel dieet, met vrienden in de groep aan huis, rust en geen stress.

Gek genoeg is mijn paard eerder te vol dan te mager en heeft hij wel kleinere hopen mest vergeleken met de rest maar wel goede mest en nooit koliek gehad. Dus lijkt toch weer een andere variant dat de meeste IBD-ers?

Lees bij jullie nieuwe dingen over transfauneren, micro onderzoek mest, maar ook medicijnen als cytotec en rapidexon. Zou iets daarvan wellicht de moeite waard zijn te proberen?

Ps bijkomende klacht is dat mijn paard heel traag is met rijden. Ik doe weinig met hem maar vind het hard werken hem aan de gang te houden. Dacht eerst dat t door darmen/zweren kwam, toen door pred maar het verandert niet. Herkent iemand dit?

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:36

Welkom in het “niet zo leuke darm clubje”.

Ik wil voor mijn paard een allergie test bij Laboklin uitvoeren, maar helaas kan je die best doen als ze niet op prednisolon staat. Ik ben van mening dat IBD heel erg komt van dat ze ergens voor allergisch is. Net zoals crohns bij mensen.

Maar ja, moet eerlijk zeggen dat sommige dagen weet ik het zelf ook niet.

Lolali1
Berichten: 33
Geregistreerd: 23-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:58

Dank Phonix.
Ik denk ook dat een allergie een oorzaak kan zijn/is. Die Laboklin test moet via je dierenarts denk ik hè? Wel interessant al begreep ik ook weer van Utrecht dat dit soort testen op paarden nog niet heel betrouwbaar zijn.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:29

Ja, je moet het bij de dierenarts doen. Mijn dierenarts zei hetzelvde maar als ik die Finse groep ziet en hoeveel mensen er baat bij hebben denk ik dat het wel het proberen waard is.

Ik sprak met iemand die human dokter is zeg maar. Die zei dat de testen heel lang voor mensen beschikbaar zijn, dus waarom zou het niet werken voor paarden.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:40

Phonix schreef:
Ja, je moet het bij de dierenarts doen. Mijn dierenarts zei hetzelvde maar als ik die Finse groep ziet en hoeveel mensen er baat bij hebben denk ik dat het wel het proberen waard is.

Ik sprak met iemand die human dokter is zeg maar. Die zei dat de testen heel lang voor mensen beschikbaar zijn, dus waarom zou het niet werken voor paarden.



wat is dat voor test?

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 21:11


Lolali1
Berichten: 33
Geregistreerd: 23-11-21

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 21:43

Is dat 1 test die alles op die pagina’s test? En heb je een idee wat dat kost?
Eens kijken of mijn dierenarts dat voor me kan doen voordat ik weer aan de pred ga..

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 23:06

Dat weet ik niet zeker, mijn dierenarts heb alleen ingestemd om het bloed naar hun te versturen. Met de kanttekening dat die testen niet altijd betrouwbaar zijn.

De uitslagen dat ik heb gezien gaat het alleen voor de voedselallergie. Afbeelding

Omdat mijne op pred staat ben ik aan het wachten, maar ik wilde ze eerst bellen voordat ik alles ging regelen om te checken hoeveel het koste. In Finland en Duitsland kost het volgens mij een paar honderd euro totaal.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:58

Hoe gaat het met jullie paarden?

Heeft een van jullie ervaring met het medicijn azathioprine??

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:08

Mijne gaat redelijk.

Wij had vorige week echt heel droog stengelijk hooi, dus ik was bang dat ze zou reageren maar ze did er juist super goed op. Helaas kwam er zaterdag een neuiwe baal die super zacht maar ook een beetje vet was en die reageerde ze weer op. Dus pieken en dalen hier.

Ik heb zelf niet ervaring met die medicijn, maar die geeft Utrecht uit toch? Mijn dierenarts kent alleen prednison.

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:27

Hier gaat het ook wel redelijk. Ze staan nu 6(?) weken op ruwvoer en haar buik was in het begin erg onrustig. Het lijkt nu te kalmeren. Er gaat naast het ruwvoer ook nog aardig wat ander voer in. Maar ze ziet er verder goed uit, vacht glanst mooi. Over 2 week komt de dierenarts dus ik hoop dat zij ook tevreden is. Nu hopen dat het snel wat droger wordt zodat we het rijden ook weer wat kunnen oppakken, de bak is al weken een zwembad en ik ben van suiker :+


Ik ben verder ook niet bekend met die medicatie, wat is het precies?

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:05

fijn dat jullie paarden wel redelijk gaan! lastige he met dat ruwvoer die wisselingen waar ze zo op reageren, klopt utrecht geeft dat medicijn soms.
Indicaties Azathioprine wordt onder andere gebruikt bij afwijkingen in het bloed, chronische darmontstekingen en diverse huidziekten die veroorzaakt worden door een ongewenste afweerreactie van het lichaam tegen deze organen (auto-immuunziekten). Azathioprine wordt vaak gecombineerd met andere geneesmiddelen die het afweersysteem beïnvloeden zoals prednisolon.
mijn paard blijft kwakkelen, glimt op zich goed, valt niet af, maar hij blijft echt heel erg gapen/kauwen likken lopen ook niet fijn, niet happy..z'n maag was goed laatste keer..maar waarom die toch zo blijft doen..ik weet het niet meer..
nu kwam de dierenarts met dit medicijn.

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:42

Wat vervelend dat ie wat blijft kwakkelen.. Ik kan je verder met dit medicijn niet echt helpen helaas.. Geef je hem verder ook iets ter ondersteuning van de maag? Iets qua poedertjes ofzo? Misschien dat je het nog wat in die hoek kan zoeken om hem te ondersteunen zodat er niet nog meer medicatie in hoeft..

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:39

Poh. Vorige week stopte wij met sucralaan geven.
Bijna dag erna wilde ze niet meer haar muesli eten. Maar of het komt omdat ze dan pijn kreeg van eten of dat het vanille smakte weet ik dus niet.

Wat voeren jullie? Hooi eet ze zonder enkele problemen.