Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 9 [ 209 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

IBD, ervaringen?

 
Profiel   

jeetje dus met dat beetje gras merk je het al evt vervelend, staat hij helemaal niet op de wei?

Die van mij had gisteren de hele dag koliek dierenarts thuis geweest maar knapte niet op uiteindelijk weer naar Utrecht waar hij nu nog staat.
dierenarts denkt toch van de ontsteking in zijn dunne darm en wilt met zwaardere prednison gaan behandelen,hij denkt dat deze te weinig doet.
ik vond hem al dagen erg opgezet,en niet lekker ogen.
verder word hij nu op gluten getest, weet iemand hoe ze dit doen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 06:55 



 
Profiel   

Nee helaas niet. Het ging zo goed dat ik niet durfte om iets te veranderen.

Wat bagger! Gluten testen ze met een bloedtest. Maar blijkbaar doen ze het alleen als ze genoeg testen hebben, dus bij mij duurden het een maand. Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 07:39 



 
Profiel   

Phonix schreef
Nee helaas niet. Het ging zo goed dat ik niet durfte om iets te veranderen.

Wat bagger! Gluten testen ze met een bloedtest. Maar blijkbaar doen ze het alleen als ze genoeg testen hebben, dus bij mij duurden het een maand. Sterkte!


okew,dat snap ik.
hoe bedoel je als ze genoeg testen hebben? die van jou gluten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 07:23 



 
Profiel   

Ze verzamelen genoeg testen om uit te voeren in plaats vaan een bij een doen. Wat betekend dat ze het bijvoorbeeld doen alleen als ze 20 testen moet doen zeg maar. Weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen :)

Mijne was negatief, maar merk wel dat ze niet goed kan tegen gluten. Wat mij onzettend irriteer is dat in Engeland, Duitsland en Finland kan je bloedtesten doen en je krijgt een hele lijst met uitslagen wat ze allergisch voor zijn, terwijl hier krijg je alleen te horen of ze allergisch zijn voor gluten “ja/of nee”. Terwijl je allergisch kan zijn voor stro en niet een andere product zeg maar…

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 07:43 



 
Profiel   

Majestic1 schreef
jeetje dus met dat beetje gras merk je het al evt vervelend, staat hij helemaal niet op de wei?

Die van mij had gisteren de hele dag koliek dierenarts thuis geweest maar knapte niet op uiteindelijk weer naar Utrecht waar hij nu nog staat.
dierenarts denkt toch van de ontsteking in zijn dunne darm en wilt met zwaardere prednison gaan behandelen,hij denkt dat deze te weinig doet.
ik vond hem al dagen erg opgezet,en niet lekker ogen.
verder word hij nu op gluten getest, weet iemand hoe ze dit doen?


Ah nee.. Ik hoop dat hij snel opknapt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 07:46 



 
Profiel   

Chinas schreef
Majestic1 schreef
jeetje dus met dat beetje gras merk je het al evt vervelend, staat hij helemaal niet op de wei?

Die van mij had gisteren de hele dag koliek dierenarts thuis geweest maar knapte niet op uiteindelijk weer naar Utrecht waar hij nu nog staat.
dierenarts denkt toch van de ontsteking in zijn dunne darm en wilt met zwaardere prednison gaan behandelen,hij denkt dat deze te weinig doet.
ik vond hem al dagen erg opgezet,en niet lekker ogen.
verder word hij nu op gluten getest, weet iemand hoe ze dit doen?


Ah nee.. Ik hoop dat hij snel opknapt!


dank je wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 10:24 



 
Profiel   

Majestic1 schreef
jeetje dus met dat beetje gras merk je het al evt vervelend, staat hij helemaal niet op de wei?

Die van mij had gisteren de hele dag koliek dierenarts thuis geweest maar knapte niet op uiteindelijk weer naar Utrecht waar hij nu nog staat.
dierenarts denkt toch van de ontsteking in zijn dunne darm en wilt met zwaardere prednison gaan behandelen,hij denkt dat deze te weinig doet.
ik vond hem al dagen erg opgezet,en niet lekker ogen.
verder word hij nu op gluten getest, weet iemand hoe ze dit doen?

Hoe gaat het nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 11:10 



 
Profiel   

Rizette schreef
Majestic1 schreef
jeetje dus met dat beetje gras merk je het al evt vervelend, staat hij helemaal niet op de wei?

Die van mij had gisteren de hele dag koliek dierenarts thuis geweest maar knapte niet op uiteindelijk weer naar Utrecht waar hij nu nog staat.
dierenarts denkt toch van de ontsteking in zijn dunne darm en wilt met zwaardere prednison gaan behandelen,hij denkt dat deze te weinig doet.
ik vond hem al dagen erg opgezet,en niet lekker ogen.
verder word hij nu op gluten getest, weet iemand hoe ze dit doen?

Hoe gaat het nu?


nog niet echt goed.. blijft nog steeds wat koliekerig, na de morfine gaat het wat beter maar daarna toch weer slechter, hij kreeg vandaag 2 kilo hooi, hij ligt nog veel, sinds gisteren dan de dexamethason.
ik snap het niet zo goed want uit de biopt kwam een milde ontsteking en nu na de normale prednison was de wand wel al minder dik geworden nog niet goed maar wel dunner, en nu zo ziek staan ze denken echt van de ibd, ze was niet zo positief vandaag..de dexamethason moet gaan aanslaan en de koliek moet minder gaan worden..hebben jullie ervaring hiermee?
ik hoop zo dat mijn paard het gaat redden ben echt verdrietig.

hopelijk hebben jullie positieve verhalen of nog ervaringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 21:24 



 
Profiel   

Och wat een zorgen. Is de koliek de reden van het weinige hooi en daarna de opbouw? Ik heb begrepen dat paarden met maagzweren en darmproblemen toch niet graag liggen? Of heb ik dat niet goed? Ik hoop van harte dat jouw paard er doorheen komt. Heel veel sterkte gewenst met alles. Heb helaas geen ervaring met deze behandeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 21:33 



 
Profiel   

Rizette schreef
Och wat een zorgen. Is de koliek de reden van het weinige hooi en daarna de opbouw? Ik heb begrepen dat paarden met maagzweren en darmproblemen toch niet graag liggen? Of heb ik dat niet goed? Ik hoop van harte dat jouw paard er doorheen komt. Heel veel sterkte gewenst met alles. Heb helaas geen ervaring met deze behandeling.


ja daardoor weinig hooi, voorzichtig opbouwen, doordat de dunne darm niet goed werkt door de ontsteking. o dat weet ik niet.. hij ligt wel veel.

dank je wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 21:45 



 
Profiel   

Hier hielp de Dex een pak beter dan de reguliere pred bij IBD. Maar het is geen wondermiddel en mijn paard viel na stoppen met de Dex met paar maanden weer terug, incl. koliek. Had altijd wel paar dagen nodig om aan te slaan, en daarnaast compleet aangepast management.

Het is wel heftige behandeling maar dankzij Dex het toch nog 2 jaar kunnen rekken.

IBD kan zo’n rot aandoening zijn, heel veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 21:48 



 
Profiel   

Wat rot dat de koliek zo hardnekkig is, bij die van mij is het tot nu toe altijd met een darmontspanner weer ok gegaan. Ook nog geen ervaringen met dex.

Nu ondertussen staat die van mij denk ik zon 10 weken op volle dosis prednison, waarvan de laatste 6 weken met sucralfaat (dosis gehalveerd sinds 2 weken). Sinds de laatste 3 weken zie ik eindelijk weer een blij paard zonder heftige buikkrampen. Ze is nog steeds wel dun, maar niet meer mager. Ook komt ze moeilijk uit de wintervacht. Ze krijg best veel te eten en komt nog steeds weinig aan in verhouding, dus het probleem is echt nog niet verdwenen..

Hebben jullie deze fase doorgemaakt? Is het nog beter geworden of is dit wel een beetje het best haalbare als de darmen al ver aangetast zijn geweest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 22:10 



 
Profiel   

Hoe gaat het met jullie paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 20:14 



 
Profiel   

[quote="Phonix"]Hoe gaat het met jullie
mijn paard staat nog steeds op utrecht, ligt nog wel regelmatig maar verder wel koliek vrij, de dex is nu op 10 ml gezet, als dat goed gaat mag hij na het weekend naar huis en dan nog 4 weken op de dex thuis. hooi max 7 kilo en 4 kilo hap haverpellets.
wat een ellende en geregel voor thuis straks zeg moet verdeeld over de dag die 7 kilo, hebben jullie dat ook zo?
over 4 weken terug en dan nieuwe scopie en biopt.

en met jou paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 20:29 



 
Profiel   

Mijne had een kleine terugval, maar nu dat het hooi minder stengelig is, lijkt het veel beter te gaan.

Ze zat wel helemaal vast in haar rug, wat een terugkerende probleem is helaas. Waarschijnlijk omdat haar buik vaak pijn dot

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 20:32 



 
Profiel   

Majestic1 schreef
Phonix schreef
Hoe gaat het met jullie
mijn paard staat nog steeds op utrecht, ligt nog wel regelmatig maar verder wel koliek vrij, de dex is nu op 10 ml gezet, als dat goed gaat mag hij na het weekend naar huis en dan nog 4 weken op de dex thuis. hooi max 7 kilo en 4 kilo hap haverpellets.
wat een ellende en geregel voor thuis straks zeg moet verdeeld over de dag die 7 kilo, hebben jullie dat ook zo?
over 4 weken terug en dan nieuwe scopie en biopt.

en met jou paard?

Toch fijn dat er vooruitgang is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 21:13 



 
Profiel   

Die haverpellets zijn in die van Arie blok? Ik kan geen andere vinden op internet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 11:52 



 
Profiel   

Phonix schreef
Mijne had een kleine terugval, maar nu dat het hooi minder stengelig is, lijkt het veel beter te gaan.

Ze zat wel helemaal vast in haar rug, wat een terugkerende probleem is helaas. Waarschijnlijk omdat haar buik vaak pijn dot


ahh jeetje dat is minder, mijne ook snel last van rug ja.

de haver pellets zijn van arie blok ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 21:51 



 
Profiel   

ik geef zo zacht mogelijk hooi maar is af en toe ook een ramp om te vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 21:52 



 
Profiel   

hebben jullie ervaring met transfauneren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 17:08 



 
Profiel   

Ik niet, maar iemand had het er over in deze topic geloof ik. Die had goede ervaringen er me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 17:51 



 
Profiel   

Wat vervelend dat het zo lastig gaat met jullie paarden...
De mijne doet het goed, staat op t land de gehele dag en is mooi rond. We doen wekelijks een buitenritje en energie voor 10. Ze blijft wel wat gassig, maar geen krampen meer dus dat nemen we voor lief.

Majestic1 schreef
hebben jullie ervaring met transfauneren?


Wij hebben dat gedaan! Mijn paard doet het super, dus erg tevreden met de keuze om dat te doen. Werd ook veel toegepast op de kliniek waar wij stonden bij paarden met IBD.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 21:14 



 
Profiel   

Chinas schreef
Wat vervelend dat het zo lastig gaat met jullie paarden...
De mijne doet het goed, staat op t land de gehele dag en is mooi rond. We doen wekelijks een buitenritje en energie voor 10. Ze blijft wel wat gassig, maar geen krampen meer dus dat nemen we voor lief.

Majestic1 schreef
hebben jullie ervaring met transfauneren?


Wij hebben dat gedaan! Mijn paard doet het super, dus erg tevreden met de keuze om dat te doen. Werd ook veel toegepast op de kliniek waar wij stonden bij paarden met IBD.


super zeg dat jouwe het goed doet en lekker de hele dag op het land!
heeft die van jou dan ook de hele tijd zijn staart erop?
die van mij zie ik op de kliniek al weer met zijn staart erop staan, als hij loopt hele tijd staart van huis en veel gas wat ik eruit zie komen.
dus vandaar ik dacht aan transfauneren, maar ze zeggen omdat hij geen diaree heeft, maar ik denk toch dat het wel wat met die darmflora kan doen.

had die van jullie wel diarree of ook niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-23 08:03 



 
Profiel   

Ik ga het hier ook nog eens proberen

Bij mij op stal wordt alleen onbeperkt graszaadhooi gevoerd.
Mijn pony eet dat niet meer sinds vorig jaar winter.
Bleek 4 weken geleden ibd te hebben.

Nou blijft de vraag rondspoken in mijn hoofd of hij ziek zou kunnen zijn geworden van het graszaadhooi of dat dat zou hebben bijgedragen aan het ziek worden.
Aangezien hij het helemaal niet meer wil eten.

Daar moet toch een rede voor zijn lijkt me

Iemand ervaring hiermee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-23 10:15 



 
Profiel   

Ik ken graszaadhooi niet, maar je hooi moet zo min mogelijk stengelig zijn. Mijne kan daar ook niet tegen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-23 11:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 9 [ 209 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen