Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Allergie kan niet meer buiten staan

 
Profiel   

Ik heb een paardje die opeens de laatste 2 dagen opeens heel erg allergisch is.
In voer is letterlijk niks veranderd, paarden staan in zand paddocks dus geen piek in voedingswaarde door middel van gras o.a.

Is opeens begonnen op donderdag in de avond, de hele dag niks aan de hand en in de avond opeens enorm heftige reactie.
[ img ]

Heb hele avond gekoeld (om de 2 uur) om de enorme zwelling tegen te gaan en de volgende dag was het weg.

Dag erna (vrijdag) heb ik hem alleen eruit gehaald voor te longeren en de rest binnen gehad.
Op zaterdag was het te warm voor overdags buiten te zetten, dus in de avond buiten gezet en nog 10 min. werd hij weer helemaal wanhopig van de jeuk, letterlijk op de knieën over de grond heen op het beton rollen richting stal en blijven slaan naar achteren.

Waar kan ik mijn paard goed testen op allergie?
Of waar kan ik het in gaan zoeken?

Hij stond voordien altijd 24/7 buiten in de kudde en moet nu op stal blijven :(:)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 20:46 



 
Profiel   

Geen proccesierups nest in de buurt?
Mijn tinker kreeg daar ook zo'n zelfde reactie van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 20:47 



 
Profiel   

Wat zegt de dierenarts hiervan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 20:48 



 
Profiel   

Jeutje wat ziet ie er uit. Arm paard. Hoop dat je snel weet wat het is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 20:49 



 
Profiel   

Dit is processierups! Die kunnen ook over de grond lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 20:49 



 
Profiel   

Agh, arm paard! Ik denk ook gelijk aan de processierups.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 20:51 



 
Profiel   

Och jemig het arme ding Y;(
Wat moet dat naar zijn zeg..
Ik heb verder geen tips of iets, ik hoop alleen dat je snel vindt wat er aan scheelt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 20:51 



 
Profiel   

Als je het zo ziet is het een vrij heftige reactie, lijkt het meer op een reactie op de processierups inderdaad, en ik zou de VA laten komen voor antihistamines, tong e.d. kunnen ook opzwellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 20:52 



 
Profiel   

Ik heb destijds mijn pony naar de kliniek gebracht. Maar bij hem trokken de bulten niet weg, pas na spuiten van de da. Misschien als we langer gewacht hadden, maar dat was niet diervriendelijk, hij werd er echt beroerd van. Of eigenlijk hebben we dus nooit gekeken of het wegtrok, meteen de da gebeld want de reactie van hem vond ik niet oké.

Helaas was hij voor bepaalde boom allergisch die dan in de lucht hing. Binnen of buiten maakte niet uit, binnen duurde het soms iets langer voordat er reactie was. Maar wij kregen dus gewoon spuiten van de da die we in de koelkast opsloegen en bij reactie konden geven. Was niet te genezen, alleen de reactie dus wegspuiten. En was maar een paar weken per jaar gelukkig. Waren ook zulke bulten, ging ook jeuken en na een tijdje kwam er verhoging of koorts bij en meer zwelling ipv alleen bulten. Dus naast de bulten ook vocht rond hoofd, benen enzo.

Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 20:53 



 
Profiel   

Freyr schreef
Agh, arm paard! Ik denk ook gelijk aan de processierups.

Kan hier zoveel verschil aan liggen per paard?
Omdat hier meerdere staan...
En ben inderdaad gaan kijken maar nog niets conreet wat gevonden, misschien de losse haartjes?
Deze reactie krijgt hij in twee verschillende stukken wat we hebben aan weide/paddock

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 20:54 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Als je het zo ziet is het een vrij heftige reactie, lijkt het meer op een reactie op de processierups inderdaad, en ik zou de VA laten komen voor antihistamines, tong e.d. kunnen ook opzwellen.

Heb ze inderdaad gebeld, maar zolang de ademhaling goed was zou het over een paar uur weg trekken zeiden ze... mocht het inderdaad op de luchtwegen slaan moest ik nog een keer bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 20:56 



 
Profiel   

Apart, ons paard zat donderdag ook ineens onder de bultjes (niet zo ernstig als die van jou) Vrijdag was het weg en ook niet weer gezien

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 20:56 



 
Profiel   

kan ook komen door reactie op prikken van vliegen.
vliegendeken op, eventueel spoel je hem goed af met verdunde azijn.
dat haalt de jeuk en de vliegen weg.
is wel erg heftig zo te zien,wat sneu!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 20:58 



 
Profiel   

dynara schreef
Freyr schreef
Agh, arm paard! Ik denk ook gelijk aan de processierups.

Kan hier zoveel verschil aan liggen per paard?
Omdat hier meerdere staan...
En ben inderdaad gaan kijken maar nog niets conreet wat gevonden, misschien de losse haartjes?
Deze reactie krijgt hij in twee verschillende stukken wat we hebben aan weide/paddock


Voor zover ik weet kan er per paard heel wisselend op gereageerd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 21:10 



 
Profiel   

Jeetje, meteen de veearts laten komen en een injectie laten geven. Dan trekt het vrij snel weg. Ik heb er ook eentje gehad onder de bulten maar dat was nog niet zo erg als dit. Ik zou geen moment geen getwijfeld hebben en de veearts laten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 21:18 



 
Profiel   

Mijn paard krijgt zo’n reactie op insectensteken, kan daarbij zelfs in shock raken.
Bij zo’n heftige reactie zou ik altijd een dierenarts laten komen om wat te geven.

Ik zou ‘m goed inpakken in een vliegendeken en kijken of de reactie dan weg blijft.

Sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 21:22 



 
Profiel   

Had de DA gebeld maar als het nog niet op de luchtwegen sloeg was er nog geen van paniek, vandaar dat hij niet is geweest.
Ik heb hem nu echter in de rijbak staan en daar lijkt het goed te gaan. (2.5 meter verschil van de paddock)

Maar wil hem echt goed gecheckt hebben voor de allergie just to be sure

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 21:32 



 
Profiel   

Ik zou er op staan dat er een dierenarts komt, dit is geen zuinige reactie. Inderdaad met vliegendeken proberen, binnen houden zonder te weten waar het vandaan komt, zou niet mijn keuze zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 21:42 



 
Profiel   

Jeetje ts, ik zou toch ook wel even de da laten komen... Jeuk dat ie er letterlijk bij neervalt is zeker wel ernstig genoeg lijkt mij. Ik heb geen tips voor je, heb namelijk geen ervaring, denk wel dat ik flink met water zou afspoelen en een deken op met nek en buik en vliegenkap. Misschien ook uit de zon houden?
Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 21:49 



 
Profiel   

Ik zou de standaard vliegendeken overslaan en meteen voor een allergie (zomer eczeem) deken gaan, compleet met vliegen masker en het liefst nog zo’n uitsteeksel voor over de neus. Er zijn zelfs eczeem beenbeschermers verkrijgbaar (van gaas).

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 21:55 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Jeetje ts, ik zou toch ook wel even de da laten komen... Jeuk dat ie er letterlijk bij neervalt is zeker wel ernstig genoeg lijkt mij. Ik heb geen tips voor je, heb namelijk geen ervaring, denk wel dat ik flink met water zou afspoelen en een deken op met nek en buik en vliegenkap. Misschien ook uit de zon houden?
Sterkte!


Inderdaad da laten komen. Als je zelf zo onder de bulten en jeuk zit laat je je ook niet "afwimpelen" met " je kan nog adem halen, dus het gaat wel"

Met een paar bulten zou ik ook wel afwachten, maar zn hele hoofd is gezwollen. Ik zou zo niet prettig de nacht ingaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 22:09 



 
Profiel   

Onze jonge hengst had dit ook en toen was er eigenlijk geen sprake van de processierups.

De veearts kwam meteen en spoot hem wel wat in en trok het weg. Het bleef terug komen en hij heeft een tijd op prednison gestaan, maar het bleef terug komen.

Paard werd er ook wel hangerig van.

Uiteindelijk naar Steffi vd Laarse gegaan. Voor ons de eerste ervaring met een andere weg, maar stom verbaasd staan kijken.

Ze begon met acupunctuur en ik zag gelijk een reactie in zijn lijf. We kregen Chinese kruiden mee en ik was echt heel sceptisch, maar het hielp.
Heel soms als we enkele bulten zagen, antihistamine pilletje erbij en de Chinese kruiden wel bijna een jaar gegeven.

Daarna is het weggebleven. Een enkele keer kwam het na zweten op, maar met goed afspuiten zette het nooit meer door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 00:19 



 
Profiel   

Heb je hem ingespoten met anti vlieg? Misschien daar allergisch voor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 01:13 



 
Profiel   

Heftig hoor. Het kan ook komen doordat er iets in het hooi zit. En dan helpt wat voor deken erop helemaal niets.
Mijn keuze zou ook zijn de DA te laten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 05:26 



 
Profiel   

Mijn rijpaard heeft dit ook een keer gehad. Paard was losgebroken en heeft iets gedaan waarbij zij dezelfde reactie kreeg. Ik had gelukkig nog prednison liggen voor haar en het trok daarna gelijk weg. Daarna nooit meer gehad. Wij zijn e ook nooit achter gekomen waarvan deze reactie is geweest.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 06:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen