Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

soorten "hooi"

Profiel   

Hoi hoi,

ik hou me de laatste tijd heel erg met 'voer' voor het paard bezig.
Ik ben ABSOLUUT geen voedingsdeskundige, maar wel heel erg nieuwsgierig naar alle verschillende soorten van ruwvoer en ook krachtvoer.

Deze keer wil ik me wat wijzer maken uit het ruwvoer. Wat uiteindelijk het belangrijkste is dat we geven aan onze vriendjes.

Een tijdje geleden kregen we van de boer steeds maar slechter 'afval' hooi en het viel ons op dat Jojo (Quarter van 6 jaar) bij het halen van een nieuwe (grote) baal steeds koliek-achtige klachten kreeg.
Dit was erg licht, hij mestte nog en at na een uurtje weer verder, maar goed. Genoeg om aan de alarmbellen te trekken en van hooi en boer te veranderen!

We vonden onze een nieuwe boer die verkocht ons grote balen hooi in plastiek verpakt. Kuil?
Maar wél geschikt voor paarden. Het rook uiteindelijk goed! En ze aten het hier erg graag!
(We leggen het steeds nog wel te drogen, zodat ze het niet nat/vochtig krijgen)

Nu is er heel wat 'commotie' of zijn er heel wat verschillende meningen omtrent het geven van voordrooghooi.
Hij is immers een Quarter en dit zou echt niet goed voor hem zijn.

Goed, we besloten gisteren ander hooi op te halen bij diezelfde boer, en gaf ons graszaadhooi.
Daar zit (lijkt mij) wat stro in? (Of dat lijkt er heel erg op)
Vandaag had Jojo (Quarter) weer lichte koliekverschijnselen.
Toeval of niet? En moet hij er gewoon aan wennen? Of zou ik het hem echt niet meer geven?

Ik schuim nu het internet af om echt gewoon goed 'hooi' te kopen, maar dat lijkt me precies een onbegonnen zaak...
En zoveel verschillende soorten...

Iemand tips en info?
Ik verruim graag mijn kennis hierover!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 20:25 

Profiel   

Wat belangrijk is, is het gehalte droge stof, eiwit, suiker en vezels.
Idealiter wil je hooi met veel vezels, hoog droge stof gehalte, hoog in eiwit en laag in suiker.
Als je goed voordroog hebt (minimaal 80% droge stof), kun je dat heel goed aan paarden voeren. Maar ook dan is testen aan te raden, net als met hooi. Pas dan weet je wat je voert.

Graszaadhooi is hooi van gras dat geteeld is voor zaaizaad. Dit heeft een nog lagere voedingswaarde. Het is dus eigenlijk een restproduct van de productie van graszaad. Wil je graszaad voeren, is het belangrijk om te kijken naar biologisch graszaadhooi. In de productie van graszaad wordt namelijk vaak gesproeid met stoffen die je liever niet aan je paarden voert, zoals endofyten. Endofyten zijn schimmels die de mycotoxine lolitrem produceren. Hier kunnen paarden ziek van worden.

Er zijn leveranciers die getest hooi leveren. Daar zou je naar kunnen kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 20:38 

Profiel   

[ img ]

Dit is de analyse van het voordrooghooi in plastiek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 20:42 

Profiel   

Ik kan de droge stof niet helemaal lezen, maar volgend mij staat er 865 toch?
Dat is mooi, ruim 86%! Energie prima, eiwit hoog, suiker laag.
Lijkt me mooi spul voor je paard als hij geen probleem geeft op voordrooghooi. Er zijn paarden die last van de darmen kunnen krijgen (mestwater, dunne mest, koliekerig). Soms zie je dit ook later (jeuk, schilfers). Maar er zijn ook paarden die het er prima op doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 20:47 

Profiel   

Wel, dus mijn quarter doet het er goed op.
Mijn andere kwpn ook
maar de andere half quarter / paint niet. Steeds aan de dunne mest.

Van horen zeggen heb ik de info dat quarters het beter niet krijgen...
Vandaar dat ik zei dat er heel wat meningen zijn... ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 20:52 

Profiel   

Ik ken meerdere paarden die het niet goed doen op voordroog, waaronder mijn ruin (een Quarter, maar ik vermoed dat dat toeval is). Hij krijgt er mestwater van. Voor hem dus geen voordroog meer.
Graszaadhooi ging bij de shetlander niet goed, koliek. Dat was wel de goeie variant waar Daihyo het over had, overigens.

Mijn theorie is dat de fermentatie die plaatsvindt in een pak voordroog zorgt voor een zuurtegraad of een stofje waar niet alle paarden goed tegen kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 20:57 

Profiel   

Bij ons 3 paarden:

1 paard dat al 20 jaar is, 14 jaar bij mij en nog nooit koliek heeft gehad en al veel heeft opgevreten!
Dus die reageert niet op andere voeding. Die eet alles...

paard 2 (Quarter van 6) die heeft er precies geen last van. Geen koliek of natte mest.
Wel koliek (achtig) bij het voeren van graszaadhooi.

paard 3: (Quarter/paint) natte mest bij voordroog en graszaadhooi

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 21:04 

Profiel   

Hilary schreef
Mijn theorie is dat de fermentatie die plaatsvindt in een pak voordroog zorgt voor een zuurtegraad of een stofje waar niet alle paarden goed tegen kunnen.

:j

Ondank het hoge gehalte DS vindt er toch fermentatie plaats. En hoe minimaal ook (er zit immers weinig vocht in), er zijn paarden die het er gewoon minder op doen. Of dat rasgebonden is betwijfel ik.

In het geval van de halve quarter/paint is hooi in touwtjes een beter plan. Met dezelfde waarden zou heel mooi zijn :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 21:06 

Profiel   

Ik heb nu 'gewoon' hooi gekregen.
Dat stuur ik maandag op om te analyseren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 21:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen