Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen met spronggewrichtblessure, ervaringen gevraagd

 
Profiel   

Hoi Bokkers,

helaas heeft het noodlot toegeslagen vorige week.
Mijn 3,5 week oude veulen liep donderdag een beetje kreupel, niets te zien aan het beentje en verder was hij heel blij, alert en hij dronk goed.
Ik wilde het even aankijken.
Vrijdag was de sprong aan de binnenkant dik en is de dierenarts geweest. Zij constateerde met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een overrekking van een collateraalbandje van de sprong. Het gewricht voelde goed. We zijn begonnen met metacam en zeer beperkte beweging (postzegelweitje).

Zondagochtend had hij heel hoge koorts (40,3), twee dierenartsen zijn gekomen en na onderzoek vonden zijn het verstandig om direct naar de kliniek te gaan.
Daar zijn röntgenfoto's en echo's gemaakt en is gezien dat een collateraalbandje ingescheurd is.
Hij was zo ziek, had niet gedronken, in de röntgenruimte spoot de melk uit de merrie. M'n hart brak, wat een verdrietig gezicht....
Omdat de dierenartsen de koorts niet helemaal bij de blessure konden plaatsen moest hij blijven. Ze wilden de koorts aanpakken en kijken waardoor die werd veroorzaakt.

Inmiddels zijn zijn ontstekingswaarden weer gestegen maar gelukkig is de temperatuur redelijk stabiel (nog wel ietsje verhoogd). Hij drinkt goed, ziet er patent uit, ondanks de kreupelheid.

Als hij straks naar huis mag moet hij 2 maanden boxrust %)
Omdat hij nog zo jong is vindt de dierenarts dat we hem een kans moeten geven.

Heeft iemand ervaring met deze blessure?
En hoe help ik zo'n jong veulen zo goed mogelijk door die rustperiode heen?

Dank voor het lezen van het verhaal, hopelijk ben ik duidelijk genoeg geweest. Door de emoties doen mijn hersenen het niet helemaal goed :o :o


Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 07-06-22 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 10:36 



 
Profiel   

wat vreselijk. Zijn ze erachter waar de koorts door komt? Klinkt zo meer als een gewrichtsontsteking eigenlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 10:43 



 
Profiel   

fokfanaat schreef
wat vreselijk. Zijn ze erachter waar de koorts door komt? Klinkt zo meer als een gewrichtsontsteking eigenlijk

Nee, ze zijn er nog niet achter. Het spronggewricht is helemaal oké, gewrichtsvloeistof ook in orde.
Verder nergens dikke gewrichten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 10:51 



 
Profiel   

ik heb een veulen van 4 maand oud 3 maanden op boxrust gehad, maar dat was zonder moeder. ruime stal en altijd andere paarden in de buurt, weinig brok, veel hooi

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 10:55 



 
Profiel   

Gewoon in de wei zetten. Als je hem 2 maanden boxrust geeft gaat hij ook verrot. dan zit hij 90%. Zeker met 3 jaar vol OCD. Het kraakbeen van de groeischijven is nu nog zacht en als hij geen beweging krijgt dan gaat dat stuk.

Ik ga overigens met fokfanaat mee in gewrichtsontsteking. Kapot bandje geeft geen hoge koorts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 11:06 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Gewoon in de wei zetten. Als je hem 2 maanden boxrust geeft gaat hij ook verrot. dan zit hij 90%. Zeker met 3 jaar vol OCD. Het kraakbeen van de groeischijven is nu nog zacht en als hij geen beweging krijgt dan gaat dat stuk.

Ik ga overigens met fokfanaat mee in gewrichtsontsteking. Kapot bandje geeft geen hoge koorts.

Dat klopt, kapot bandje geeft geen (hoge) koorts, vandaar dat de dierenartsen verder zoeken. Gewrichtsontsteking lijkt het vooralsnog niet.

Stel dat dat het wel is, iemand hier ervaring mee?

We hebben nu een box van 4 bij 8 voor hem en de merrie klaar staan. Hopelijk werkt dit....
In de wei zetten tegen advies van de dierenarts in, dat durf ik niet zonder heel goed onderbouwde argumenten..
We houden er wel sterk rekening mee dat, mocht hij dit doorstaan, hij toch een probleemkind zal blijven...


Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 07-06-22 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 11:12 



 
Profiel   

maar met hoge ontstekingswaarden moet er toch ergens een ontsteking zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 11:19 



 
Profiel   

fokfanaat schreef
maar met hoge ontstekingswaarden moet er toch ergens een ontsteking zitten?

Uiteraard. Daarom gaan ze hem ook binnenstebuiten keren om die te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 11:21 



 
Profiel   

Wat vreselijk. Gelukkig geen ervaring mee. Hopelijk zijn ze snel gezond en wel thuis

Wel met janderegelaa eens. Ik zou ze gewoon buiten zetten. Kan je geen paddock van 4 bij 8 maken. Dus even groot als de stal. Als er nou een dak boven zit of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 11:32 



 
Profiel   

Dat is heel goed mogelijk, had al een klein weitje gemaakt voor ze.
Normaal gesproken zouden ze een blessure zoals deze in het gips zetten om het te immobiliseren voor beter herstel. Dat willen ze met een veulen niet doen omdat die natuurlijk snel groeit.
Ik vind het zo moeilijk, wat is het beste voor hem als hij straks thuis is, waar is hij het meest bij gebaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 13:54 



 
Profiel   

fokfanaat schreef
ik heb een veulen van 4 maand oud 3 maanden op boxrust gehad, maar dat was zonder moeder. ruime stal en altijd andere paarden in de buurt, weinig brok, veel hooi

Dat is ook heel naar en zwaar, voor jou en het veulen. Hoe is hij hier doorheen gekomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 13:58 



 
Profiel   

Is de koorts geen allergische reactie op metacam?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 14:09 



 
Profiel   

Een update, voor de geïnteresseerden:

Afgelopen donderdagochtend is hij opnieuw onderzocht, foto's en echo.
Er bleek een ontsteking te zitten in het bot, er was een stukje bot afgebroken en de groeischijf leek aangetast.
De dierenarts die ons belde zei dat als we voor operatie kozen, hij het snel moest weten, dan zouden ze zo snel mogelijk gaan opereren.

Na overleg met dierenarts besloten mijn man en ik dat we afscheid van hem zouden nemen. We zagen het zwartste scenario en wilden ons veulen dat besparen.
Maar toen mijn man dat kenbaar maakte, zei de dierenarts dat hij het ons toch nog moeilijk zou maken. In overleg met zijn team hadden ze besloten om hem, op hun kosten, nog een kans te willen geven (uiteraard alleen met onze goedkeuring). Omdat hij nog zo jong is, sterk en tierig. Wij hadden hem zondag een kans gegeven, nu was het hun beurt, zeiden ze.

Lang verhaal kort: hij is donderdagochtend geopereerd, laparoscopisch, het gewricht is schoongemaakt en gespoeld, vloeistof afgenomen om de juiste antibiotica te bepalen en een half uurtje later is meneertje bij zijn moeder in de box weer wakker geworden.
Het blijkt dat een salmonella besmetting de ontsteking heeft veroorzaakt.

Nu is het zaak om de salmonella onder controle te krijgen.

Gisteren mochten we hem ophalen. Hij is fit en vrolijk, eet en drinkt goed, maakte gisteren een vreugdedansje in zijn reuzebox.

Vrijdag komt de dierenarts hier om het verband eraf te halen en te echoën en röntgenfoto's te maken.
Het blijft nog even een spannende tijd en we hopen natuurlijk, met heel ons hart, dat de schade meevalt en dat hij gezond groot mag worden, maar we zijn realistisch genoeg om te weten dat we heel veel geluk moeten hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 09:15 



 
Profiel   

Wauw wat een fantastische dierenarts heb jij!
Heel veel voorspoed en beterschap gewenst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 10:44 



 
Profiel   

Wauw, wat netjes van jouw DA zeg! Geweldig! Heel veel beterschap met de kleine. :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 11:29 



 
Profiel   

Wow, wat een fijne update om te lezen. Hopelijk redt hij het!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 14:37 



 
Profiel   

Waauw, wat een wending! Ik hoop dat hij goed hersteld!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 15:16 



 
Profiel   

Mijn oude merrie had als 4 jarige een afgescheurde collateraalband aan het spronggewricht. Ook geopereerd omwille van losse botfragmenten. Ze heeft er na verloop van tijd artrose op gekregen. Maar ze is er wel 23 mee geworden... Afgelopen jaar door ziekte gestorven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 16:21 



 
Profiel   

Wat een super besluit van jouw dierenarts!
Sterkte ermee en we duimen voor een goed herstel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 16:37 



 
Profiel   

Voor de geïnteresseerden een update:
Ons veulen was al een tijd van de metacam af en het ging eigenlijk heel goed.
Tot dinsdagavond laat, toen was hij ineens weer heel erg kreupel. Op advies van onze dierenarts weer metacam gegeven en een afspraak voor vanochtend gepland om röntgenfoto's te maken.

Helaas is er geen verbetering te zien op de foto's, het bot is (nog) niet aan het herstellen.
De plotselinge kreupelheid heeft niet te maken met een breuk of scheurtje waar de dierenarts aan dacht, maar is vermoedelijk met botpijn.
Nou schijnt botpijn heel heel erg verschrikkelijk te zijn, maar door de metacam voelt hij zich weer een hele hengst en rent en steigert ie en klimt ie op z'n moeder! Wonderlijk spul!

De dierenartsen hebben ons geadviseerd het nog 10 dagen aan te kijken om het bot iets langer de tijd te geven om te gaan herstellen. Als er dan nog niets verbeterd is, is het duidelijk.
Maar, als wij besluiten om nu de stekker eruit te halen, staan ze ook achter ons.
We gaan voor de 10 dagen extra.
Tot na het weekeind moet hij metacam en ik hoop met heel mijn hart dat hij geen terugval meer krijgt en dat het herstel eindelijk doorzet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-22 16:31 



 
Profiel   

Ach wat een tegenvaller. Is de salmonella ontsteking onder controle dan nu?
Mss heeft hij meer tijd nodig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-22 16:50 



 
Profiel   

Babootje schreef
Ach wat een tegenvaller. Is de salmonella ontsteking onder controle dan nu?
Mss heeft hij meer tijd nodig?

Die lijkt onder controle, hij heeft geen koorts meer gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-22 17:02 



 
Profiel   

Wat een drama zeg! Heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-22 17:10 



 
Profiel   

Helaas heel slecht nieuws: Senna had weer koorts gisteren, hij voelde zich ook ziek.
Gisteren heeft hij 2 x metacam gehad en hij knapte ietsje op.
Er is niks meer wat we kunnen doen behalve hem zo comfortabel mogelijk houden.
We hebben besloten om hem maandag te laten gaan. Ik ben er kapot van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-22 11:19 



 
Profiel   

Het is nog geen maandag, het kan nog alle kanten op. Hoop voor jullie dat hij nog heel erg op gaat knappen in de komende paar dagen. Jong spul blijft je verbazen. Zowel negatief, als positief!! Het is een knokkertje zo te lezen, die kan je nog echt versteld doen staan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-22 11:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen