Headshake Immunotherapie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equistretch

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-01-09

Headshake Immunotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 23:27

Hallo Bokkers

Ik heb een specifieke vraag..
Ons paard is wat je noemt een flinke headshaker. Zo ernstig dat rijden, longeren en soms zelfs wandelen geen optie is. Na veel onderzoek, behandelingen ben ik nog geen stap verder gekomen zoals onder andere:

- Osteopathie
- Cranio therapie
- CT scan
- Endoscopie
- Energetisch behandelen
- Controles luchtwegen
- 2x neuromodulatie (geen resultaat)
- Medicatie en supplementatie (cetirizine, cyproheptadine, gabapentine) en zo voorts.....

Het uit zich in neus schuren, oog schuren, lastig ademen voorste luchtwegen, verticaal en horizontaal shaken, witte neusvloeiing(geen ontsteking maar overmatig slijmvlies). Omdat ons paard ook in de wintermaanden deze klachten heeft en de hooikoorts medicatie in hoge dosering niet aansloeg ging ik er vanuit dat het niets te doen had met allergie....

Tot vorige maand!.. de pollen radar stond 2 dagen op rood en ons paard had meer klachten dan ooit. Dit is de reden dat ik uitgebreid bloedonderzoek heb laten uitvoeren. Algemeen en uitgebreid allergieonderzoek. Nu blijkt dat 3 van de 4 groepen positief zijn!! Insecten/mijten, pollen en grassoorten, schimmels (geen bomen). Deze 3 groepen worden nu uitgefilterd zodat we exact weten om welke allergenen het gaat.

Mijn dierenarts adviseert immunotherapie. Ik ben op zoek naar ervaringen van eigenaren van headshakers die deze therapie hebben toegepast.

Er is hier veel informatie te vinden over headshakers en ook over immunotherapie, maar niet specifiek de therapie toegepast op het headshakesyndroom

Alle info is welkom. Alvast bedankt

nnicolex

Berichten: 1231
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Headshake Immunotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 11:09

Ik volg even! Ben ook heel benieuwd.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Headshake Immunotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:07

Vraag dit anders even in het zomerecxeem topic, volgens mij heb ik het daar weleens voorbij zien komen. Volgens mij is het, het enige wat een beetje kan werken bij allergieen. Wat goed dat je door gezocht hebt naar de oorzaak.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Headshake Immunotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:19

Ik heb het gedaan bij mijn haflinger. Hij is allergisch voor mijten en bepaalde boomsoorten. Het sloeg niet aan, dus ik ben weer gestopt na 2 jaar. Ik gebruik nu humane antihistamine (loratadine) en dat werkt eigenlijk nog het beste.
Verder zo min mogelijk ballast in het voer. Dus zo laag mogelijk suiker en zetmeel en zoveel mogelijk natuurlijke grondstoffen. En geen luzerne. Helemaal over gaat het niet, maar zo is het te managen.

Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Re: Headshake Immunotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:45

De mijne krijgt dagelijks loratadine of ceterizine en daarmee kan ik het hoofdschudden redelijk onder controle houden.

Equistretch

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 09:57

Elisa2 schreef:
Vraag dit anders even in het zomerecxeem topic, volgens mij heb ik het daar weleens voorbij zien komen. Volgens mij is het, het enige wat een beetje kan werken bij allergieen. Wat goed dat je door gezocht hebt naar de oorzaak.

Dank je wel. Jazeker

Equistretch

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 10:03

Ik heb de uitslag binnen van het bloedonderzoek. Ze is allergisch voor 4 soorten mijten, kakkerlakken, en knutten . Ook voor grassoorten/kruiden maar die uitslag moet ik nog binnen krijgen. Dat wordt een behoorlijk management….
De luchtwegen klachten komen daar vandaan en kan headshake veroorzaken.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Headshake Immunotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:53

Jeetje, dat is wel mooi balen...is het een sokkenpaard? en heeft ze ook ZE door de allergie voor de knutten?

Equistretch

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-22 13:57

Elisa2 schreef:
Jeetje, dat is wel mooi balen...is het een sokkenpaard? en heeft ze ook ZE door de allergie voor de knutten?

Ja ook knutten helaas. Is geen sokkenpaard maar een Westfalen merrie

Equistretch

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-01-09

Re: Headshake Immunotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-22 14:03

inmiddels ook de laatste uitslag binnen. Grassen en pollen ook flink raak. In totaal 12 allergenen. We beginnen volgende week met immunotherapie ..... zal mij benieuwen

Het is me nu wel duidelijk waarom ze de allergieën heeft ontwikkelt.
Inmiddels contact met de vorige eigenaar gehad (woont in Spaje). Zij heeft haar 10 jaar in bezit gehad. Ze kwam in Spanje met een teek besmetting !! het Equine piroplasmose. Vanaf haar 3e levensjaar elke 6 maanden antibiotica gehad. Niet zo gek dat het immuunsysteem heeft gefaald .... Ze heeft door de lange periode symptoom bestrijding veel gevoeligheden ontwikkelt.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 14:35

heftig!
maar dat is een parasiet toch?
dat is nu wel onder controle?