Knobbel in hals

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Knobbel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 12:29

Mijn paard heeft al enkele maanden een knobbel in haar hals (zie foto)

Afbeelding

Het verschuift als je het vastneemt, soms voel je het heel goed als ze opzij kijk maar als ze rechtdoor kijkt voel je het niet zo goed.
2 jaar geleden heeft ze op exact dezelfde plek een abces gehad, kan dit dat dit littekenweefsel daarvan is?
Het groeit niet en aan de andere kant heeft ze het ook niet.
Een dierenarts dacht aan de foto en uitleg te zien dat het waarschijnlijk de schildklier is maar omdat ze het aan de andere kant niet heeft vond ik het raar.
Laatst bijgewerkt door horsegirlyin op 13-06-22 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Knobbel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:41

Is het geen opgezette lymfeklier?
Staat ze op kort gras?

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 12:44

Saaams schreef:
Is het geen opgezette lymfeklier?
Staat ze op kort gras?

Denk het niet omdat ze het echt al enkele maanden heeft en omdat het op exact dezelfde plek is als waar het abces 2 jaar geleden was…

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Knobbel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:03

Vreemd.
Misschien door het abces wat er gezeten heeft is het een holte geworden wat zich gewoon vult.

Als je het zeker wil weten kan je de dierenarts vragen er een naald in te zetten. Dan weet je of er vocht, bloed of toch weer pus in zit

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 13:09

Saaams schreef:
Vreemd.
Misschien door het abces wat er gezeten heeft is het een holte geworden wat zich gewoon vult.

Als je het zeker wil weten kan je de dierenarts vragen er een naald in te zetten. Dan weet je of er vocht, bloed of toch weer pus in zit

Het zit er al maanden en groeit niet dus een abces weer denk ik niet… misschien toch de schildklier

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:10

Saaams schreef:
Vreemd.
Misschien door het abces wat er gezeten heeft is het een holte geworden wat zich gewoon vult.

Als je het zeker wil weten kan je de dierenarts vragen er een naald in te zetten. Dan weet je of er vocht, bloed of toch weer pus in zit

Zouden eventuele slechte cellen zich daardoor niet juist gaan verspreiden? Heb ik wel eens gehoord,ik ben geen DA!!

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 13:24

anjali schreef:
Saaams schreef:
Vreemd.
Misschien door het abces wat er gezeten heeft is het een holte geworden wat zich gewoon vult.

Als je het zeker wil weten kan je de dierenarts vragen er een naald in te zetten. Dan weet je of er vocht, bloed of toch weer pus in zit

Zouden eventuele slechte cellen zich daardoor niet juist gaan verspreiden? Heb ik wel eens gehoord,ik ben geen DA!!

Een tumor kan je niet verschuiven denk ik en het groeit niet

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Re: Knobbel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 14:05

Mijn paard heeft precies hetzelfde dus ik volg even!

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 14:19

horsegirlyin schreef:
anjali schreef:
Zouden eventuele slechte cellen zich daardoor niet juist gaan verspreiden? Heb ik wel eens gehoord,ik ben geen DA!!

Een tumor kan je niet verschuiven denk ik en het groeit niet


Een tumor hoeft ook niet constant te groeien. Die van mij heeft (waarschijnlijk meer dan) 3 jaar met een gek bultje gelopen wat ik ook een beetje kon bewegen. Uiteindelijk toch laten biopteren, maar dit ging niet helemaal goed omdat het op zo'n rare plek zit, tussen zijn kaken maar dan meer richting zijn kin. Steeds wat bloed bij het weefsel waardoor het niet goed beoordeeld kon worden in het lab.
Toen ineens kreeg hij ook een knobbel op zijn borst, en ook in zijn theezakje. Je had tussen zijn benen binnen een week of twee ineens een handvol knobbel. "Och," zei de dierenarts toen nog bij het maken van de echo, "maak je maar geen zorgen, want tumoren groeien niet zo snel."
Die op zijn borst is er toen uitgehaald, en daar bleek toch uit dat het lymfomen zijn. :+

Dus ja, ik zou het zomaar aanprikken toch nog even goed overwegen. Het komt natuurlijk niet zo vaak voor, maar hier heeft het toch zeker wel iets in gang gezet.

Edit: ik zie nu dat de knobbel zelf echt verschuift? Dat doen ze hier niet zozeer, ze zijn meer los van de huid en zitten met een 'steeltje' vast op ander weefsel. Maar littekenweefsel lijkt me toch ook juist meer vast te zitten?

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Re: Knobbel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 15:29

Heb naar de dierenarts gestuurd helemaal uitgelegd met dezelfde foto en hij zegt dat het waarschijnlijk de schildklier gewoon is die langs die kant meer voelbaar is, heeft dezelfde vorm,grotte en is bewegelijk blijkbaar heb het bij 2 dierenartsen gevraagd zij denken allebij gewoon de schildklier

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Re: Knobbel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 18:19

Update
Morgenvoormiddag komt de dierenarts voor een echografie voor de zekerheid, zij denkt dat het de schildklier is maar laat toch voor de zekerheid een echografie doen

Naborah

Berichten: 3552
Geregistreerd: 30-01-10

Re: Knobbel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 08:53

Heb je met de komst van de DA meer duidelijkheid gekregen TS?

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Re: Knobbel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 09:30

Het was gewoon de schildklier die aan de ene kant wat lager zat en je het daarom zo goed kon voelen