Topic van pure wanhoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NATASxBAILEY

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-01-22
Woonplaats: Arnhem

Topic van pure wanhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 02:42

Goedenacht Bokkers.

Voor wie zin heeft in een héél lang verhaal; hier ben je bij het juiste adres. Ik zit volledig met mijn handen in het haar en ik ben de wanhoop nabij. Soms hebben mensen buitenaf nog bruibare tips. Hier naar ben ik op zoek.

Wat achtergrond informatie over ons:
Wij zijn een team van 3, bestaande uit; mij (eigenaar in september is ze al 8 jaar van mij), bijrijder (inmiddels is dit haar 6e jaar bij ons) en mijn 14 jarige tinker merrie Bailey. Bailey staat op onze huidige stalling sinds Mei 2019, staat 24/7 buiten met een ruime inloop stal samen met haar kudde van intotaal met haar erbij 4 paarden. Bailey krijgt dagelijks vitalbix brokken met Timothee, schepje Fiber Mix van vitalbix en dan luchtweg kruiden van de Groene Os. Ook wordt zij om de 5 a 6 weken bekapt, afhankelijk van hoe hard de hoeven groeien. Dit wordt gedaan door een natuurlijk bekapper. Bijrijder en ik zijn vanaf dag 1 eigelijk altijd samen bij Bailey, ik rij zelf niet. Heb haar nooit in armen genomen omdat ik het financieel niet kon of omdat ik er geen tijd voor had. Ik rij zelf niet, Bailey wordt ontzettend snel heel dik, had toen veel overgewicht en met longeren red je ook de wereld niet. Dus daarom de keuze voor een bijrijder. Altijd getraind met de focus op afvallen en conditie. In de 8 jaar dat ik haar aankomende september heb heeft ze nooit qua grote problemen wat gehad. Dit op dingen als mok, mijt, staart en manen schuren en een hoestje kuchje en kreuntje tijdens het aandraven na. Enige heeft ze al vanaf 2018 terugkerende rotstraal in alle weersomstandigheden. T komt en het gaat weer weg, maar het komt ook altijd na 1 a 2 bekapbeurten weer terug.

Zomer periode 2020 kwamen de online proefjes van We All Ride op ons pad en hebben we samen de keus gemaakt haar wat serieuzer dressuurmatig aan het werk te zetten omdat we die ambitie kregen. Bail ging van een luie tinker naar een redelijk actieve tinker, werd steeds fijner op de hulpen en we merkte echt dat ze zeer zeker verbeterde. Beter gebruik van de achterhand, hoofdje mooi lang en laag, redelijk tempo. Goed bespierd, dikke gespierde tinker kont!

Nu het hele probleem, van voor af aan van A tot Z... Hier komt alles:
September 2021 is zij ernstig ziek geworden. We troffen haar aan met koorts van 42 graden, wilde niet meer eten en lag helemaal gestrekt in de inloop stal. Meteen DAP gebeld, DA was er nog geen 25 minuten later. Ze had een flinke virusinfectie. Ze heeft 2 injecties gehad, op 1 of 2 van deze injecties heeft zij een allergische reactie gehad. Dit uitte zich in spiertrillingen, extréém zweten waarbij dikke druppels zweet gutste van haar lichaam en hier naast ook nog extreem snelle hoge ademhaling. DAP gebeld en bovenstaande reactie verteld; ik moest het een uurtje aankijken wanneer dit niet verbeterd was moest ik wederom bellen dan zou hij terug komen. Echter gelukkig met een halfuurtje werd het aanzienlijk minder. Verder hadden wij van de DA een pasta gekregen wat wij moesten geven de komende dagen zolang zij koorts had en hiernaast kregen wij een flesje haemolytan voor de eetlust en energie op te wekken. Het flesje mochten wij opmaken omdat het volgens hem ook een vitamine boost was. DA vertelde: Zodra ze koortsvrij is, geef dr een dag of 3 a 4 om bij te komen daarna kunnen jullie dr weer oppakken. Dit vonden we wel heel erg snel na deze fikse ziekte en hebben wij haar anderhalve week de tijd gegeven om bij te komen.

Van het flesje haemolytan werd zij WAAAAANZINNIG!!!!!! Ze had een témpo, ze had er zín in, waar ze voorheen met 45 minuten toe was aan het uitstappen konden we nu een uur lang vol gas en nóg had ze power en energie over. Ze was voor de ziekte al stukken beter aan het been maar je hoefde nu écht amper kuitdruk te geven en hop actief weg was ze. Sta nog versteld en krijg kippenvel als ik eraan terug denk. Echter zoals alle flesjes ging ook deze op. En vrijwel meteen werd ze weer sloom en lui. En niet zomaar sloom en lui, ze was zelfs vele malen erger dan ooit tevoren. Zelfs slechter dan voordat wij haar in 2020 serieus op zijn gaan pakken. We waren nog veel verder terug bij af dan ooit.

Contact opgenomen met DAP omdat bovenstaande mij de indruk gaf dat er ergens een vitamine tekort moest zijn, omdat die haemolytan een cocktail was van vitamines en mineralen. DA dacht ditzelfde en bloed af laten nemen voor een vitamine tekort bloedonderzoek. De uitslag was perfect, geen tekorten. DA stelde vervolgens voor om een algeheel bloedonderzoek te doen. Ook deze uitslag was perfect. DA wilde langskomen voor een inspanningsonderzoek. Zo gezegd zo gedaan, hart geen bijzonderheden. Rechter long hoorde die erg zachtjes wat kraken maar dit was zo minimaal. Aan het werk gezet, hoestje kuchje kreunen met aandraven en zo traag als dikke stront door een trechter en ook snel buiten adem. Weer controle en hij kwam met het vermoeden dat zij een astma patiënt was maar dit kon echter alleen op de kliniek dmv een endoscopie worden vastgesteld. Nou hop wij naar de kliniek en tijdens de endoscopie zat er inderdaad slijm in de luchtwegen en kreeg ze de stempel astma. Hier kwamen we er ook achter dat zij een vernauwde luchtpijp heeft. Deze is op veel plekken ipv rond wat platgedrukt. Afijn, astma stempel gekregen gradatie 2 van de 4 waarvan 1 het minste en 4 het ergste is. Van DA een 10 daagse kuur ventipulmin en equisolon voor gekregen, wij zagen hierbij wel iets verbetering maar ze was nog niet waar ze hoorde te zijn. DAP weer gebeld; waarschijnlijk was 10 dagen te kort en hierop hebben wij nog een 10 daagse kuur gedaan waarbij we zo goed als helemaal niks gemerkt hebben van de 2e medicatie kuur. Inmiddels was dit eind december rond de kerst. DA zei gewoon aan het werk zetten en zo goed als mogelijk rekening houden met de astma. Wij dr rustig en wel weer van voor af aan opgepakt korte ritjes gedaan en zodra ze ook maar conditioneel moeite begon te krijgen weer even rustig aan doen etc.

Begin Januari is DA op stal geweest omdat paardlief nog niet naar mijn wens functioneerde en presteerde. Hiernaast had ze ook dagen ertussen zitten waarbij ze erg down, deprie leek en zonderde zich een beetje af van alles wat om haar heen gebeurde. DA was lovend en vond haar zo'n 80% verbeterd in vergelijking tot het inspanningsonderzoek. Zijn advies was lekker veel aan het werk houden, beweging is gezond dit alles met haar astma rekening houdende natuurlijk. Maar ik kreeg steeds meer en meer de indruk dat dit niet oke was. Bail is een schat van een beest maar kan écht wel babbeltjes hebben. En voor haar doen was ze nu gewoon ook zo tam en timide dat het allemaal niet meer klopte. Ze stond op de poetsplaats alleen maar stil, met onderhand dr hoofd tegen de muur. Tijdens het lopen naar de bak stond ze met dr hoofd laag bijna op de grond en legde ze dr hoofd zachtjes tegen mijn of bijrijder dr scheenbeen aan. Zelfde tijdens het stilstaan terwijl bijrijder zich klaar ging maken om op te stappen en ik bij Bail stond om te leunen. Veel afwisselingen toegepast in de training tussen een klein sprongetje (haar favo), slalommen, balkjes, figuren en vanalles om het niet saai bakwerk te maken.

Kort hierna liep zij in draf niet meer zuiver en begonnen wij steeds meer mentaal aan haar te merken dat ze niet oke was. De depressieve dagen kwamen steeds vaker door en ze leek er helemaal doorheen te zitten. Oogde depressiever dan eerder, stond tijdens t poetsen alleen maar stil met dr hoofd tegen de muur, sloot zich af van ons en zonderde zich veel af van de kudde. Het niet zuivere lopen was precies hetzelfde loopje als zomer 2021 waarbij ze zich verrekt had om onder het draad door tóch nog nét het lange gras te kunnen snacken. Dit is zomer 2021 opgelost door osteopaat, en omdat dit loopje identiek aan toen was weer osteopaat laten komen. Dit was eind Januari begin Februari.

Osteopaat heel het bovenstaande verhaal uitgelegd van de ziekte in September tot de Astma tot waar we nu waren. Haar kijk op onze problemen waren als volgt: Waarschijnlijk is ze met de ziekte door het oog van de naald gekropen. En het was dan ook te gek voor woorden dat de DA ons had verteld met 3 a 4 dagen weer verder te gaan. Die anderhalve week dat wij gewacht hebben was lief bedoeld, maar hadden eerder aan 8 a 9 weken moeten denken volgens haar. Ze nam ons niks kwalijk, wij wisten niet beter en hadden netjes raad van DA opgevolgt. Ze vertelde dat zij geen enkel sprankeltje energie meer over had. Ze noemde het geen burn out maar alles wat ze benoemde wezen naar een menselijke burn out. Op haar advies Bail 8 weken stil gezet en alleen leuke dingen met dr gedaan (denk aan hersenwerk, lekker tutten op de poetsplaats en buiten wandelen aan de hand).

Omdat wij geen DA medicatie meer gebruikte vond ik dit een goed moment om een bioresonantie uit te laten voeren voor haar hardnekkige rotstraal. Iets wat ik al geruime tijd de afgelopen jaren wilde laten doen maar financieel mij niet kon perimiteren.

Uit de bioresonantie is het volgende gekomen:
Bailey heeft maag en darm zweertjes. Haar microbioom is uit balans, waardoor de vertering niet helemaal goed verloopt en dat geeft teveel afvalstoffen. De lever en niet belasting is te hoog (was perfect bij algeheel bloedonderzoek van DA) en deze afvalstoffen slaan zich op deels in de bronchiën. Haar hele lichaam is verzuurd en de doorbloeding kan beter doordat er de afvalstoffen de pompfunctie van de haarvaatjes blokkeren. Hier komt ook de rotstraal vandaan. De "astma" komt dus doordat er teveel afvalstoffen die vanuit de stofwisseling worden opgeslagen in de longen. En door de ontstekingsreacties in haar buik wordt ze deels ook kortademiger.

Psyche:
Alle chakra's blokkeren. Bailey ervaart veel inwendige stress en angst omdat haar lichaam te hard moet werken. Het maakt haar down/depressief en ze slaapt niet diep genoeg. Ze kan nu simpelweg de rust niet in zichzelf vinden. Ook heeft zij last van straling.


Dit was de uitslag van de bioresonantie en sinds 15 April zijn wij bezig met druppels en 2 x poedertjes om haar te ondersteunen. In het begin leek zij wat op te fleuren. Vandaag de dag merken we eigelijk vrij weinig verbetering. Enige wat we merken is dat zij wel degelijk minder hoest en zich niet meer zo afzonderd van de kudde. Soms heeft ze er goede dagen tussen zitten waarin ze lekker zit te kijken naar alles wat om haar heen gebeurd, echter merendeel van de dagen is ze weer down en deprie.

Hier tussendoor hebben we ook nog een Cranio Sacraal behandeling gedaan eind Mei, waarvan ik niks gemerkt heb. De dame vertelde dat het wel een behandeling of 3 nodig had om aan te slaan. Zaterdag komt zij voor de 2e behandeling.

Ik ben zelfs zo wanhopig met wat ik hier nou in godsnaam mee aan moet dat ik contact heb gezocht met een dierentolk en zo informatie hoop te winnen hoe ik nu verder kan. Want het doet mij intens veel verdriet, brengt slapeloze nachten en grote zorgen met zich mee. En ik heb werkelijk waar geen idee waar ik verder nog goed aan doe. Het voelt alsof ik faal als eigenaar dat ik dit niet opgelost krijg.


Dit is zo'n beetje alles wat er gebeurd en gezegd is. Ik hoef niet aan de schandpaal gehangen te worden met ideeën hoe ik het had moeten doen, want ik voel me al kl*te genoeg. Ik heb gehandeld hoe ik dacht dat juist was met niks meer dan het welzijn van mijn paardenkind voorop. Dit is echter een schreeuw om hulp voor ideeën wat ik nog kán doen. Plus het zou ook zo fijn zijn om iemand te spreken met soortgelijke situatie... want iedereen verklaard mij voor gek. Want van buiten is er zo niks aan dr als je dr in de kudde ziet lopen, hup ga lekker aan het werk ze is prima in orde. Maar ze is niet in orde, ik merk en zie het aan alles.

Ben héél benieuwd naar jullie reacties.

:* :* :* :*

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 03:41

Wat rot dat het niet goed gaat en je niet weet waar te beginnen.

Ik heb je hele verhaal gelezen, en bij elk stukje en klacht die je noemt gaat mijn alarmbel harder rinkelen: pssm. Zelfs de uitslag van de bioresonantie past hierin. Zowel pssm1 als pssm2 komt veel bij Tinkers voor. Hier hoeven ze niet altijd klachten van te hebben, maar het kan zeker wel. Pssm1 kan je laten testen voor een paar tientjes (40 a 60 euro), pssm2 is helaas een stuk duurder, 240 euro, maar waar pssm1 1 genetische test is, is pssm2 een soort verzamelnaam voor 6 genetische testen.

Is er iets bekend van haar afstamming? Ik draai al heel wat jaartjes mee in het ras, wie weet is er iets bekend over uitslagen van familieleden van haar. Of eventueel andere bakkers die (gaan) meelezen.

Er is een facebookgroep over deze aandoening. Daar vind je ook een dieet wat bij veel paarden een positief verschil maakt. Soms kiezen eigenaren ervoor dit te proberen zonder te testen. Maar vergis je niet, de keuze van ingrediënten komt vrij nauw en de juiste keuzes zijn niet zo goedkoop.

Edit: ik heb haar afstamming gevonden en er zit helaas behoorlijk wat pssm1 in. Over pssm2 is weinig/niets bekend van haar familie.
Laatst bijgewerkt door Caily op 14-06-22 04:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 03:54

Ik had het wel zin in een lang verhaal, dank :)

Wat ontzettend vervelend dat Baily niet lekker in haar vel zit.
Nav je verhaal zou ik eens van voer wisselen. De vitalbix stoppen en een tijdje de haemolytan geven. Daarna over op een andere balancer. Gewoon eens kijken wat het doet. Ik zou ook eens kijken wat los zout voeren (mixen bij de voerbeurt) voor effect heeft.

En is er al eens naar PSSM gekeken?
Daar moest ik bij de virusinfectie aanval aan denken.

Hopelijk vinden jullie een oplossing :)

NATASxBAILEY

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-01-22
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 04:23

Caily schreef:
Wat rot dat het niet goed gaat en je niet weet waar te beginnen.

Ik heb je hele verhaal gelezen, en bij elk stukje en klacht die je noemt gaat mijn alarmbel harder rinkelen: pssm. Zelfs de uitslag van de bioresonantie past hierin. Zowel pssm1 als pssm2 komt veel bij Tinkers voor. Hier hoeven ze niet altijd klachten van te hebben, maar het kan zeker wel. Pssm1 kan je laten testen voor een paar tientjes (40 a 60 euro), pssm2 is helaas een stuk duurder, 240 euro, maar waar pssm1 1 genetische test is, is pssm2 een soort verzamelnaam voor 6 genetische testen.

Is er iets bekend van haar afstamming? Ik draai al heel wat jaartjes mee in het ras, wie weet is er iets bekend over uitslagen van familieleden van haar. Of eventueel andere bakkers die (gaan) meelezen.

Er is een facebookgroep over deze aandoening. Daar vind je ook een dieet wat bij veel paarden een positief verschil maakt. Soms kiezen eigenaren ervoor dit te proberen zonder te testen. Maar vergis je niet, de keuze van ingrediënten komt vrij nauw en de juiste keuzes zijn niet zo goedkoop.

Edit: ik heb haar afstamming gevonden en er zit helaas behoorlijk wat pssm1 in. Over pssm2 is weinig/niets bekend van haar familie.


PSSM oh nee toch! Inderdaad ik weet dat het bij ons lieve tinker ras erg veel voorkomt. Echter heb ik alleen van de verhalen de hele extreme aanvallen etc gehoord en had ik dit hier never nooit achter gezocht...

Ik ben meteen lid geworden van de FB groep, dankjewel voor de tip. Ga daar zeker door neuzen of er meerdere zijn met dit soort klachten.

Ik ben erg benieuwd waar je hebt gevonden dat PSSM1 in haar afstamming zit, zou hier graag zelf ook een blik op werpen. Zou je mij dat kunnen vertellen?

Heel erg bedankt voor het lezen van het hele verhaal en dankjewel voor deze eye opener. Tijd om mijzelf hierover in te gaan lezen en te testen.

NATASxBAILEY

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-01-22
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 04:28

Hannanas schreef:
Ik had het wel zin in een lang verhaal, dank :)

Wat ontzettend vervelend dat Baily niet lekker in haar vel zit.
Nav je verhaal zou ik eens van voer wisselen. De vitalbix stoppen en een tijdje de haemolytan geven. Daarna over op een andere balancer. Gewoon eens kijken wat het doet. Ik zou ook eens kijken wat los zout voeren (mixen bij de voerbeurt) voor effect heeft.

En is er al eens naar PSSM gekeken?
Daar moest ik bij de virusinfectie aanval aan denken.

Hopelijk vinden jullie een oplossing :)


Haha gelukkig heb ik je er blij mee kunnen maken!

Ik zou inderdaad een switch qua voer kunnen maken, ben alleen erg huiverig ivm het super gevoelig zijn op suikers. Zal mij is verder oriënteren dan vitalbix en dit overleggen met de dame die de bioresonantie uitgevoerd heeft, want zij heeft al het voer ook uitgemeten vandaar.

Beginnen met haemolytan durf ik niet. Wel aan gedacht maar mijn merrie is een echte binnenvetter en laat pas iets merken op het moment dat het eigelijk al veel te laat is. Geef ik haar haemolytan en ze zou weer als een zonnestraal lopen onder het zadel ben ik erg bang om de eerste signalen te missen en dat wij dan een grens over gaan die ik zou willen en moeten respecteren. Want paardlief zelf zal doorgaan puur op karakter.

Ik had dit uit mezelf never nooit geassocieerd met PSSM. Ik ken enkel verhalen van de hele extreme gevallen. Ik had dit er nooit achter gezocht.

Dankjewel voor je input & tips mbt het voer.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Topic van pure wanhoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 06:16

Hele verhaal gelezen en pfoe...wat een ellende zeg!
En super dat je naar je eigen gevoel luisterd over baily en niet naar anderen...jij kent je paard het beste.

Ik zou je ook sterk adviseren om asap te testen op PSSM1/2
Dit is ook waar ik namelijk aan dacht.

Verder om alvast te ondersteunen, zou je oerbalans kunnen toevoegen aam haar eten, dit is een geheel natuurlijk product die helpt bij het afvoeren van de afvalstoffen.
Dit heeft bij mijn tinker heel erg geholpen toen we er achter kwamen dat hij eczeem had, met de oerbalans verwerkte hij zijn afvalstoffen veel beter en had hij nagenoeg geen jeuk meer in combi met vitalbix.

Ik wil je heel veel succes wensen en nogmaals: jij kent je paard het beste...volg je eigen gevoel, maakt niet uit wat anderen daarvan vinden

gerlindie

Berichten: 4639
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 06:28

Ik vind ook de haemolytan het interessantst klinken in dit verhaal.
En dan niet per se als oplossing van het probleem, maar meer als diagnostisch hulpmiddel.
Als ze het daarop opeens fantastisch doet, weet je toch ongeveer in welke hoek je het probleem moet zoeken?
Toch kijken naar wat er in zit en wat het doet dan.

Verder denk ik dat je jezelf niet zo schuldig moet voelen. Je hebt altijd het beste gehandeld met de kennis die je had. Meer kan je toch niet van jezelf verwachten?

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Topic van pure wanhoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 07:23

Je hebt duidelijk al heel veel geprobeerd en wil het beste voor je paard. Ik vind het echt knap hoe je het aangepakt hebt.

Ik heb weinig tips voor jou helaas. Mijn pony heeft 1 dag ook wel eens zich als erg depri laten zien wat totaal niets voor hem is. De oorzaak was wel snel duidelijk. Hij had een beet van een of ander beest gehad waar hij extreem op reageerde (zijn hele nek was opgezwollen.
Wat ik me afvraag: zit je in een gebied met veel teken? Heb je ooit een teek of tekenset opgemerkt bij je paard? Ik zeg niet dat het dat is, maar ik moet bij je verhaal denken richting lyme oid. Maar nogmaals ik ben uiteraard geen dierenarts…

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:06

Ik denk ook richting de PSSM en ik snap niet dat de dierenarts die niet geopperd heeft. Je hebt er inmiddels al genoeg peuten en laten bijgehad maar ik zou nog 1 x goed laten doorlichten bij een goede kliniek. Dan weet je het zeker.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:09

Ik dacht ook meteen aan PSSM en het zou zeker de moeite waard zijn om te testen op PSSM1, zeker als dat in de bloedlijn voorkomt.
Qua voeding kun je haar daar al mee gaan ondersteunen. Hooi laten analyseren is interessant, zodat je weet wat er in zit. Maar alleen handig als je een langere tijd dezelfde partij kunt voeren.
Verder reageert niet ieder paard fijn op Vitalbix en is een andere balancer een goed idee. Sowieso is om de zoveel maanden wisselen van balancer niet verkeerd. Er zijn er genoeg op de markt. Ik ben zelf erg fan van de Agrobs Naturmineral of weidemineral. Daar voer je echt heel weinig van en zit geen rotzooi in. Maar er zijn meer goede (OerBalans, Okapi, Je paard gezond en fit, VS200, enz).

Verder doen PSSM'ers het goed op weinig suiker en meer eiwit + vitamine E. Van het gras af en hooi met laag suikergehalte en hoog eiwitgehalte geven (daarom is ook de analyse handig), eventueel aangevuld met gerstestro. Geen snoepjes, appels, wortels, beloning of wat dan ook. Muesli kan, als deze onder de 10% suiker en zetmeel blijft (bijvoorbeeld Agrobs Alpengrun muesli of Slueslimix).
En dan een gerichte eiwitbron toevoegen al je hooi te laag is in eiwit. Ik vind gemalen lijnzaad altijd erg prettig, maar er zijn er ook die het goed doen op erwteneiwit, coolstance copra of weypoeder. Daar zou je ervaringen voor kunnen vragen op de Facebookpagina. Vitamine E heb je in een los supplement.

Voor het herstel van maag en darmen kun je denken aan een kuur bitterkruiden: https://purehorse.nl/product/bitterkruiden/

En is je paard met de bloedtest ook getest op Lyme? Dat is ook nog wel een interessante.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:00

En zonder eentonig te willen zijn dacht ik hier ook direct aan PSSM als mogelijke verklaring.

Hopelijk vind je de oorzaak en kunnen jullie met goed management samen nog veel plezier hebben!

hahahatsjoe

Berichten: 2390
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:00

Hier ook de gedachte aan PSSM. Enne, jij hebt al het mogelijke gedaan, meer kon niet.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Topic van pure wanhoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:15

Ook hier meteen PSSM in gedachten.
Vergis je niet; veeartsen hebben vaak nog steeds geen flauw idee wat PSSM precies is en wat ze er mee moeten. Gelukkig is het wel goed te testen, en zit er ook aardig wat kennis in specifieke hoeken, waarbij ik je wil verwijzen naar de dames van deze site: http://www.pssm.eu/nl/

Laat maar even testen. Ik denk dat je dan eindelijk je antwoord vindt.

Ik wens je sterkte en stuur je in gedachten een dikke knuffel. De wanhoop straalt van je bericht af. Je doet het goed, echt. Je luistert naar je paard en zoekt door. Topbaasje.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:28

Ik zou haar ook op pssm1 testen, ik ken een paar Tinkers met pssm1 die wel wat rare dingetjes hadden maar niks extreem, bleken ze het toch pssm1 te hebben. Met een goed beleid worden deze dieren wel gewoon recreatief gereden en dat gaat prima.


Pssm2 test zou ik nog wat mee wachten, die test is al jaren op de markt maar nog steeds niet wetenschappelijk gevalideerd. Recent is er een onderzoek verschenen (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35288976/) waaruit bleek dat er uit die pssm2 test zowel veel vals-positieven als vals-negatieven komen. In plaats van de test te betalen, zou ik eerst een ‘pssm2’-dieet proberen en de test zo laten, als het dieet werkt weet je dan ook genoeg.

Ik zou wel in volgorde werken en dingen 1 voor 1 uit zoeken, zodat je zeker weet wat welk effect heeft.

Kan je niet toch nog eens zo’n flesje haemolytan gevrn? En haar dan tijdens de kuuur gewoon rust geven. In dat geval zie je dan wel hoe zij erop reageert. Of misschien eerst weer een bloedonderzoek laten doen; volgens de bijsluiter bevat dat flesje namelijk niks dan vitaminen, sporenelementen en mineralen. Maar als ze nu een tekort heeft en je geeft haar eerst een flesje, waarna ze top is, dan is dat tekort misschien tijdelijk niet zichtbaar in haar bloedbeeld. Het is ook een optie om eens je voer (hooi + Vitalbix etc, alles) door te laten lichten door een deskundige om te kijken of ze wel voldoende mineralen etc binnen krijgt, wie weet zit er daar ook al een probleem. Het is best mogelijk dat zowel je hooi als je balancer arm zijn aan een mineraal en je paard zo een tekort opgelopen heeft. maar van voeding heb ik niet zo heel veel verstand. Mizora, hier op bokt, weet er wel erg veel van.

Edit: link onderzoek toegevoegd

irmaz

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:12

Ik heb even gekeken wat er precies in de Haemolytan zit, anders dan in de Vitalbix en dat zijn vitamines B. Op zich passen de klachten van niet voorruit te branden en depressief heel goed bij vitamine B tekorten dus dat zou kunnen verklaren waarom ze het op de Haemolytan goed deed.
Volgens mij kun je bijvoorbeeld 1 van de volgende dingen doen:

Weer Haemolytan bij kunnen geven. Als het om de Equistro Haemolytan gaat dan zijn het gewoon vitamines en mineralen die aanvullen wat de Vitalbix te kort komt. Er is geen reden om bang te zijn dat ze daarmee over een grens gaat, het is geen doping ofzo. Je kunt eerst 2 weken iedere dag geven en daarna overgaan op 2 a 3 x per week bv.
https://www.equistro.com/products/equistror-haemolytan

Biergist bijgeven maar dan zou je moeten beginnen met een flinke hoeveelheid.
https://www.horseflex.nl/product/biergist-voor-paarden/

Een andere vitaminemix kiezen in plaats van de Vitalbix, waar wel vitamines B aan toe zijn gevoegd. Bijvoorbeeld Masters vit-crix.
https://www.mastersdiervoeders.nl/produ ... -crix.aspx

Persoonlijk zou ik de laatste optie kiezen, ik heb inmiddels een aantal paarden gezien die vitalbix gevoerd krijgen maar niet lekker in hun vel zitten. Maar dat is natuurlijk helemaal aan jou :Y)
Als ze zich mentaal beter voelt zal ook duidelijker worden waar ze eventueel echt last van heeft en dat dan gerichter aan gaan pakken mocht dat dan nog nodig zijn.

Er is geen enkele reden om jou aan de schandpaal te nagelen hoor, ik denk dat iedere paardenhouder vroeg of laat wel te maken krijgt met een paard dat het om onduidelijke redenen niet goed doet. Heel veel succes met haar :j

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:14

Ik heb weinig toe te voegen aan wat er hier boven wordt genoemd maar ik wil je even een dikke pluim geven TS!
Je hebt alles gedaan wat je kan doen en nu, ondanks dat ze er gezond uitziet voor andere, zoek je door (ondanks dat dit alles al erg veel heeft gekost en daar hoor ik je niet over).
Top baasje ben je! <3

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Topic van pure wanhoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:40

Arm dier dat ze zich zo ellendig voelt en respect voor baasje die zo haar best doet om de oorzaak te vinden!

Bij mij gingen de gedachten uit naar PPID/cushing vooral door de ernstige infectieziekte en de depressie, precies hoe het bij onze pony begon/aan het licht kwam. Komt meest bij oudere dieren voor, maar helaas soms ook bij jongere.

PSSM1 lijkt mij ook goed om te onderzoeken. Daar zou ik gezien het ras eerst mee beginnen, als daar niks uitkomt PPID(meestal zijn er in augustus/september acties met korting op het onderzoek) en daarna evt PSSM2

NATASxBAILEY

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-01-22
Woonplaats: Arnhem

Re: Topic van pure wanhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 09:06

Dag lieve leden.

Ik heb mij inmiddels wat ingelezen over PSSM. En ben er eigelijk van geschrokken. Ik ken alleen de hele ernstige verhalen erover, vandaar dat ik het nooit in die regio gezocht heb.

Contact gezocht met de eigenaresse van Bailey's moeder en zij was n/p1. Haar vader weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat Bailey's oma (vaders moeder) ook n/p1 heeft. Dit zou dus van beide kanten kunnen komen. Ik heb gister meteen de PSSM1 kit besteld zodat ik kan testen. PSSM2 wil ik ook testen echter zie ik een beetje door de bomen het bos niet meer en overvalt het mij nu allemaal een beetje.

Het haemolytan verhaal is iets wat de DA ook nooit kon verklaren. Er zitten alleen vitamines in, het bloedonderzoek is daarna afgenomen dus dan zouden tekorten naar boven moeten komen. Echter kan een bloedonderzoek nooit kwaad voor de Algehele beeldgeving.

De tip over PPID neem ik mee en hou ik in mijn achterhoofd indien ze negatief test op PSSM.

Ik had nog enkele domme vragen:
- Kan een paard in haar leven altijd "goed te zijn geweest" maar wel onderliggend PSSM gehad hebben; wat dan nu eruit komt na de virusinfectie?

- als beide ouders n/p1 zijn heeft ze dan alsnog 50% kans om geen PSSM te hebben??

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie input en lieve woorden!! Hartelijk dank!

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:36

Als beide ouders N/p1 zijn heeft ze:

25% kans op N/N
50% kans op N/p1
25% kans op p1/p1

Dus 75% kans te zijn aangedaan

Als de bloedtest na de heamolitan is gedaan dan kan het zijn dat tekorten (tijdelijk) zijn aangevuld en daarna weer ontstaan.

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Re: Topic van pure wanhoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:05

Wat mag Bailey in haar hoefjes klappen met een eigenaar als jou. Wat een liefde voor jou paard in dit bericht, word er gewoon emotioneel van. Ik heb geen ervaring hier mee, dus ik zou je niet kunnen helpen. Ik ben wel heel benieuwd wat dadelijk uit de PSSM1 test komt. Heel veel sterkte en een dikke knuffel voor jou TS :knuffel:

ConnemaraP
Berichten: 124
Geregistreerd: 31-08-19

Re: Topic van pure wanhoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:58

wil ook even mijn ervaring delen m.b.t. de vitalbix. ik zou uiteraad wel eerst pssm uitsluiten/laten testen. MIjn pony heb ik ook lang mee gesukkeld incl dierenarts bezoeken die nooit iets konden vinden, niet vooruit te branden, depri, lusteloos. ik ben toen tegen mijn principes in met gewoon 'normaal' krachtvoer begonnen. in mijn geval gewoon de pavo basisbrok en na een paar dagen had ik al een ander paard. ze was weer lekker actief onder het zadel, vrolijk in de wei en in haar gehele doen een veel blijer paard. mijn pony kwam dus echt duidelijk energie tekort op de vitalbix. wellicht een tip om even in gedachten te houden. Verder wil ik nog zeggen dat je je absoluut niet schuldig naar je pony hoeft te voelen, je komt op mij over als een zeer zorgzame eigenaar die het beste wil voor haar pony.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Topic van pure wanhoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:26

Wat een zoektocht zo. Ik herken je zorgen. Het is 1x genoemd, maar mocht PSSM en PPID uitgesloten worden, dan zeker ook even op Lyme laten onderzoeken. Ook dat geeft wisselende kreupelheden en depressief gedrag. Sterker nog, als ze PSSM blijkt te hebben, zeker ook even Lyme nakijken. Symptomatisch zijn gaat bij die 2 helaas vaak hand in hand. Daar wordt op het Pssm forum ook wat over gezegd. Sterkte en beterschap.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 12:54

Ik ben heel benieuwd hoe het nu gaat.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 13:12

Weet niet of je het zelf ook al gevonden had, na wat speurwerk, gevonden dat haar vader ook tenminste N/P1 is...

Het verhaal van haar vader komt ook wel wat overeen met Bailey
Citaat:
De prachtige dekhengst Jordy van de Langedijk liep Z1 dressuur.
Had de winstpunten om over te gaan naar het Z2 dressuur.
Helaas maakte de stress van een demonstratie een heftig einde aan zijn sport carrière!
Het pssm gen in zijn lijf maakte hem in 1x symptomatisch.


[TI] Tinkers met pssm gezocht.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Topic van pure wanhoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 13:38

Ik ben eigenlijk benieuwd wat er qua management aangepast is sinds die diagnose astma?
Hoe wordt ze gehouden en voer je haar droog, staat ze ook op strooisel?