Topic van pure wanhoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 13:47

NATASxBAILEY schreef:
Dag lieve leden.

Ik heb mij inmiddels wat ingelezen over PSSM. En ben er eigelijk van geschrokken. Ik ken alleen de hele ernstige verhalen erover, vandaar dat ik het nooit in die regio gezocht heb.

Contact gezocht met de eigenaresse van Bailey's moeder en zij was n/p1. Haar vader weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat Bailey's oma (vaders moeder) ook n/p1 heeft. Dit zou dus van beide kanten kunnen komen. Ik heb gister meteen de PSSM1 kit besteld zodat ik kan testen. PSSM2 wil ik ook testen echter zie ik een beetje door de bomen het bos niet meer en overvalt het mij nu allemaal een beetje.

Het haemolytan verhaal is iets wat de DA ook nooit kon verklaren. Er zitten alleen vitamines in, het bloedonderzoek is daarna afgenomen dus dan zouden tekorten naar boven moeten komen. Echter kan een bloedonderzoek nooit kwaad voor de Algehele beeldgeving.

De tip over PPID neem ik mee en hou ik in mijn achterhoofd indien ze negatief test op PSSM.

Ik had nog enkele domme vragen:
- Kan een paard in haar leven altijd "goed te zijn geweest" maar wel onderliggend PSSM gehad hebben; wat dan nu eruit komt na de virusinfectie?

- als beide ouders n/p1 zijn heeft ze dan alsnog 50% kans om geen PSSM te hebben??

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie input en lieve woorden!! Hartelijk dank!

Ho, wacht, niet te hard van stapel lopen. Een voor een gaat meestal beter!
Dat ze PSSM heeft is een serieuze optie maar voordat je nu het hele circus overhoop haalt, kun je, in overleg met een fatsoenlijke DA(!), ook kijken wat ze doet op simpele pijnstilling.

Dat levert je twee dingen op:
1) Als ze goed reageert is dat een extra aanwijzing richting PSSM.
2) Het geeft je iets meer tijd en een iets blijere pony om dit proces stap-voor-stap te doorlopen.

Laten we voorop stellen dat alle genoemde adviezen nuttig en zinvol zijn maar laat ik je ook waarschuwen voor de val om alles tegelijk aan te pakken! Doe de dingen een voor een, kijk naar reacties en ga verder met de volgende stap zodra je weet wat de vorige stap opgeleverd heeft (of niet).


Antwoord op je "domme" vragen:
1) Ja, dat gebeurt in bijna 100% van de gevallen. PSSM komt bijna altijd pas op volwassen of latere leeftijd herkenbaar uit, zeker voor mensen die er geen ervaring mee hebben.

2) Ja, en als je er de kansberekening op los laat, ligt het percentage boven de 50% wat de kans nog groter maakt dat je op het goede spoor zit.


Ninx schreef:
Ik ben eigenlijk benieuwd wat er qua management aangepast is sinds die diagnose astma?
Hoe wordt ze gehouden en voer je haar droog, staat ze ook op strooisel?

Heel eerlijk: die diagnose Astma is met een zucht van verlichting gegeven; ik heb wat gevonden waar ik een etiketje op kan plakken; klaar! Dat is wat anders dan astma hebben.

En ja, ik weet waar ik het over heb; ik heb er ook eentje die mogelijk een vernauwing in de luchtpijp heeft. Als ik dat serieus ga onderzoeken, gaan ze vrijwel zeker slijm vinden en zou ik er ook een etiketje op kunnen laten plakken. De praktijk is dat ze prima functioneert en hooguit eens per twee jaar een kuurtje ventipulmin nodig heeft als het weer haar parten speelt.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 13:55

ikke schreef:
Heel eerlijk: die diagnose Astma is met een zucht van verlichting gegeven; ik heb wat gevonden waar ik een etiketje op kan plakken; klaar! Dat is wat anders dan astma hebben.

En ja, ik weet waar ik het over heb; ik heb er ook eentje die mogelijk een vernauwing in de luchtpijp heeft. Als ik dat serieus ga onderzoeken, gaan ze vrijwel zeker slijm vinden en zou ik er ook een etiketje op kunnen laten plakken. De praktijk is dat ze prima functioneert en hooguit eens per twee jaar een kuurtje ventipulmin nodig heeft als het weer haar parten speelt.


Ik heb er zelf ook eentje.....
Astma is een label dat tamelijk vlot afgegeven wordt. Anderzijds is het wel een serieuze klacht. De longen van een paard zijn immens groot en hebben een geweldige capaciteit. Ze kunnen bij wijze van spreken vol met mayo staan en nog steeds functioneert het paard redelijk.

De lusteloosheid, het gebrek aan energie, het down zijn, kan ook samenhangen met die luchtwegen. Daarom wel interessant te weten in hoeverre het management is aangepast op de klachten. Als er alleen ventipulmin is gegeven duren de klachten waarschijnlijk voort.

Verder nog interessant wat het paard dagelijks eet?

En altijd zinnig: een goede standfoto..... je kunt daaraan ontzettend veel aflezen. Dus als je een goede foto hebt zou ik niet aarzelen deze te plaatsen.

Ik zou niet wanhopen..... mijn merrie heeft al heel wat meer kwalen doorstaan, is nu 19, en doet het beter dan ooit! De aanhouder wint!

NATASxBAILEY

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-01-22
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-22 14:45

Hoi dames.

Eventjes een update. Moeder was n/p1 vader tenminste n/p1. Heb de test kit besteld, haren getrokken en opgestuurd. Verwachtte uitslag datum is 13 Juli. Nog eventjes billenknijpen. Het zou een boel verklaren als ze het zou hebben. Hollistische druppels zijn inmiddels op, had van de poeders wel nieuwe potten besteld die zitten nog 3 kwart en halfvol. Heb ook niks meer gehoord van die dame van die bioresonantie en mede omdat ik er niks meer van hoor en vooral omdat het toch niks leek te doen. Ben ik er nu een klein weekje mee gestopt. Hebben er een aantal keer (op 1 hand te tellen) op gezeten op goede dagen onder het mom van eventjes 20 minuten stappen zodat ze straks niet weer doodsbang gaat zijn als we vaker de bak in gaan. Was in de achterhand extreem stijf, terwijl ze 24/7 uitloop heeft dus wel beweging.

Heb vorige week een bucas recuptex gekocht en ook geef ik enkele dagen al suikerbalans van vitalstyle. Hebben net gereden en was aanzienlijk minder stijf van achter en ook is ze de laatste dagen meer aanwezig en zelfs alweer wat aan het klieren. Dus ik heb goede hoop. De cranio sacraal is ook voor de 2e keer geweest en daar was ze ook veel opener dan de eerste keer. Ik hoop dus dat dit allemaal het begin naar verbetering is.

Als de test toch n/n terug komt, wat ik niet verwacht gezien de kansen. Doe ik de PPID test.

Komt de test wel positief terug gaan we bloed trekken en indien nodig vitamine E en magnesium bijvoeren. Ook iets vinden voor de weidegang. Kan haar niet als enige in de paddock laten en de rest op de wei. Ook durf ik geen graasmasker. Het is er zo een die zich eraan ophangt, ook met de speelse ruinen vind ik dit geen fijn idee. Zo'n break away masker hoeft ze 1 keer open te breken en dan doet ze dat ook voor altijd.

We houden nog even vol.

Ben al aan het rondkijken voor een paddock paradise hier in de buurt maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.

Bokt op de telefoon is erg vervelend en ik zie nu dat er nieuwe reacties zijn over de astma; hierover nog wat informatie.

Huisvesting was niet bevoordelijk voor de astma maar kon weinig veranderd worden. Hooi weken was geen optie. Staan in groepshuisvesting en omdat ze onderling afwisselen met de netten zou dat betekenen dat elke voer beurt 4 hooinetten geweekt moeten worden. Dat was gewoon simpelweg niet haalbaar omdat ik fulltime werk en op pension sta. Ook is het een half uur rijden en was ik niet in de gelegenheid 5 tot 6 keer op een dag heen te rijden om alle netten te weken helaas. Staleigebaresse werkt ook fulltime en was dus ook niet de gehele dag thuis. Ze staan in een potstal op stro, hier kon ook niks anders op verzonnen worden enkel voor het opstrooien de stal een uur te sluiten zodat het stof zou dalen na het op strooien. Hetzelfde met de plakken hooi. Ben haar groene os luchtweg kruiden gaan geven ter verlichting. Andere opslag plaats voor het hooi en stro was er helaas ook niet. Al met al geen goede zaak maar goed er zijn weinig 24/7 stallingen en op stal wil ik dr absoluut niet hebben. Equisolon is ook gegeven. Had inderdaad ook het idee dat de diagnose astma erg snel gegeven was.

Ik reageer zometeen nog eventjes wat uitgebreider ik ga nu even aan de dienstoverdracht beginnen. Heb als t goed is ook een foto toegevoegd.

NATASxBAILEY

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-01-22
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-22 14:58

2 foto's

EDIT:
Hmm de foto's laden niet denk ik.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Topic van pure wanhoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 16:32

De foto's laden idd niet..

Waarom wil je bloed trekken als de test positief terug komt?

NATASxBAILEY

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-01-22
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-22 16:45

Caily schreef:
De foto's laden idd niet..

Waarom wil je bloed trekken als de test positief terug komt?


Omdat ik overal lees dat er vitamine E en Magnesium bijgevoerd wordt. Maar als ik over beide ga lezen kom ik tegen dat het giftig kan zijn als je het voert zonder dat er daadwerkelijk tekorten zijn. Vandaar dat ik wil weten of die waardes te laag zijn voordat ik ga bijgeven. Ook raadde mensen op diverse PSSM forum aan om CK waarde van de spieren (??? Ben er nog niet helemaal in thuis) te laten meten dmv een bloedtest. Plus als ik dan toch bij de DA ben met een positief getest paard wilde ik informeren of ze er wel degelijk veel verstand van hebben, anders zoek ik een kliniek die dat dus wel heeft. En als hun er wel degelijk verstand van hebben een plan van aanpak samen opstellen en wilde ik pijnstillers proberen. Balen van de foto's! Moet nog ff kijken hoe ik die dan kan posten.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 17:19

NATASxBAILEY schreef:
Omdat ik overal lees dat er vitamine E en Magnesium bijgevoerd wordt. Maar als ik over beide ga lezen kom ik tegen dat het giftig kan zijn als je het voert zonder dat er daadwerkelijk tekorten zijn. Vandaar dat ik wil weten of die waardes te laag zijn voordat ik ga bijgeven. Ook raadde mensen op diverse PSSM forum aan om CK waarde van de spieren (??? Ben er nog niet helemaal in thuis) te laten meten dmv een bloedtest. Plus als ik dan toch bij de DA ben met een positief getest paard wilde ik informeren of ze er wel degelijk veel verstand van hebben, anders zoek ik een kliniek die dat dus wel heeft. En als hun er wel degelijk verstand van hebben een plan van aanpak samen opstellen en wilde ik pijnstillers proberen. Balen van de foto's! Moet nog ff kijken hoe ik die dan kan posten.

Dat loopt wel los maar je had toch al eens een bloedje laten trekken voor een algemeen beeld? De basis daarvan is je vitamine/mineralen huishouding. Daar MOET uitkomen of je magnesium en selenium klopt!

Magnesium kun je met mate gevoerd vrij straffeloos bijvoeren en dat geeft een verlichting van de symptomen bij PSSM1. Vit. E met selenium moet je inderdaad wat voorzichtiger mee zijn.

Ik heb een Quarter gehad die zeer waarschijnlijk PSSM1 had maar dat is nooit onderzocht omdat het toen nauwelijks bekend was en hij had weinig symptomen. Dat kwam dan weer omdat de stalhouder waar ie stond elk jaar 1000kg magnesium op z'n land gooide (4ha) omdat uit tests kwam dat dat wat laag was (waar niet in NL).
Toen ik 'm verplaatste heb ik dus een poos lopen tobben met vage klachten en kreupelheden. Ik ben toen als proef magnesium gaan voeren en daar knapte hij van op. Wat later hoorde ik dus van die andere stalhouder over z'n magnesium-beleid.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 17:22

Als je toch bloed laat trekken waarom dan niet meteen PPID meenemen? Zeker als je gebruik maakt van de actie zijn dat de extra kosten niet.
Aan de andere kant als het geen PSSM1 is en je laat prikken voor PPID dan kan je net zo goed ook de spierwaardes laten bepalen ivm eventueel een PSSM2 variant. Geeft geen uitsluitsel maar wel een richting waarin je kan zoeken. Ook meteen een uitgebreid bloedbeeld laten maken ivm te korten.
Een keer prikken, een keer dierenarts op het erf dus goedkoper dan alles apart laten controleren.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:09

Allereerst veel sterkte met je paard.
Vit E en magnesium kun je probleemloos geven, en wordt echt aangeraden voor pssm paarden, zeker dus vit E in hoge dosis.
Ook aminozuren en extra eiwitten zijn belangrijk voor de spieren.
Vit E met selenium moet je inderdaad mee oppassen, selenium mag je niet overdosering.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Topic van pure wanhoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 00:27

Vitamine e heb je wel de natuurlijke variant nodig, zo uit mijn hoofd wordt die enkel los van de selenium verkocht.

Daarnaast zegt de waarde in het bloed niks over de waarde in de cellen waar het nodig is. Dus je bloedbeeld is hierin onbetrouwbaar helaas.

De ck waarde geeft inderdaad wel informatie.

Wees voorzichtig met dierenartsen vertrouwen op pssm kennis. Er zijn artsen die een biopt willen nemen, dat absoluut NOOIT doen! Utrecht haalt de pssm2 test graag onderuit. En ja, er zijn vals positieve testen, en ook vals negatieve. Ik heb ze beide helaas, en dat geeft veel verdriet en dilemma's. Maar er zijn enorm veel paarden waarbij de diagnose en behandeling wel veel verbetering geven, als je paard symptomen heeft, is van vals positief iig geen sprake lijkt me.

De pssm1 test is wetenschappelijk wel waterdicht overigens.

NATASxBAILEY

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-01-22
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 01:37

Goedemorgen lieve allemaal.

Na lange tijd te hebben gewacht waarin dagen als maanden aanvoelde heb ik zojuist de uitslag binnen gekregen.

Mijn lieve Bailey is zoals op de test staat drager. Dit houd N/P1 in. Ik wist wel dat ze voor 75% kans had om het te hebben. 25% kans was klein op de N/N uitslag, maar toch tegen beter weten in altijd hoop gehouden. Terwijl ik dit typ zit ik op mijn werk, hetzelfde zoals ik aan het werk was toen ik mijn start post schreef. Mijn wereld stort een beetje in, brokkelt onder mijn voeten vandaan. Had het zo niet gehoopt.

Maar het is nu eenmaal zo. En nu proberen dit allemaal in de beste banen te gaan leiden.

Desondanks ik een hele hoop gelezen en gekeken heb weet ik alsnog niet waar ik allemaal moet beginnen. Maar het overvalt me heel erg, wie weet ben ik morgen als ik wakker geworden ben veel beter te pas. Voor nu is mn hart een beetje gebroken. Mijn kind met zo'n vreselijke ziekte, mijn droom op een veulentje wat ook nooit meer door gaat...

Pff. Heel heftig. Momenteel ben ik niks waard maar ik wilde het hier even delen. Mochten er mensen benieuwd zijn.

Ik ga tot 7 uur morgenochtend doorstrijden en kijken of ik kan slapen.

Bedankt allemaal. Voor het aandragen van PSSM. Want met haar symptomen had ik daar nooit aan gedacht. Was echt tegen mijn gevoel in om het hier uit te typen... maar achteraf blij dat ik het gedaan heb.

Dank jullie wel.
Lieve verdrietige groet,
Natascha.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Topic van pure wanhoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:12

Ach meis, dus toch. Ondanks dat het een rot uitslag is, wel 'goed' dat je nu weet waar je tegen strijdt.

Geef het de tijd om te bezinken en dan, dan ga je kijken hoe je zo goed mogelijk je paard kan ondersteunen in dit. Er zijn ook met PSSM mogelijkheden. Maar dat is wel echt puzzelwerk en vergt tijd en energie.

Eerst lekker knuffelen met je paard en even stevig balen en janken. Dat mag he. Knuff.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:13

Haemolitan bevat is niet gewoon een vitaminedrankje zoals het hierboven genoemd wordt. Het is een ijzerpil voor paarden. Het bevordert de bloedaanmaak bij paarden.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:21

Goed dat je op PSSM hebt laten testen, dit geeft je in ieder geval meer duidelijk en inzicht in de klachten die ze heeft.
Nu je dat weet kun je je daarop gaan richten.
Het is een waardeloze uitslag, maar het is heel verschillend hoe het zich bij paarden uit en wie weet kun je met goed management nog jaren samen plezier hebben.
Er is op bokt een pssm topic en op fb is een pssm forum waar je info kunt vinden.

Standaard aan supplementen is eigenlijk het volgende :
Aminozuren
Eiwitten (in de vorm van erwten- rijstewit, lijnzaad)
Zout
Natuurlijke vit E
Evt magnesium

Ik geef zelf op het moment ook een vrij hoge dosis MSM en ook weer selenium bij omdat ik merkte dat die van mij erg kramperig op de spieren werd en daarmee merk ik echt verschil.
Dis ik het per paard en per situatie ook gewoon goed kijken, proberen, bijstellen…

Sterkte en succes!

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Topic van pure wanhoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:38

Wat een verhaal ts!
Ik snap dat het nu heel ellendig lijkt maar, met een goed stal en voermanagement is pssm prima te controleren.
Ik heb zelf een pssm-er type 1 en een type 2 gehad.
Wat Nouvel hierboven zegt qua aanvullingen is een hele goede, zelf voerde ik graag lucerne bij ivm eiwitten en boekte daarmee icm magnesium(geen citraat ivm opneembaarheid), vitamine e en brandnetel/kleefkruid goede resultaten. Van het gras af. Ivm longen bij voorkeur arm voordroog, veel naar buiten maar vooral een heel goed trainingsschema waarbij ze zeker 5 a 6 dagen (lichte) arbeid uitvoert. Stilstand en te zwaar zijn, is killing voor pssm-ers. Mijn merrie liep 6 dagen per week, zodra ik dit probeerde af te bouwen ging het rap slechter. De beweging is wat veel mensen met een pssm paard vergeten maar enkel op die manier zorg je ervoor dat je de suiker en spierstofwisseling goed houdt.
Het is even een gepuzzel de eerste maanden maar als je eenmaal de balans hebt gevonden dan scheelt dat een hoop!
Veel sterkte en succes!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:15

hoogendroog schreef:
Haemolitan bevat is niet gewoon een vitaminedrankje zoals het hierboven genoemd wordt. Het is een ijzerpil voor paarden. Het bevordert de bloedaanmaak bij paarden.


Kunnen daar ook contra-indicaties voor zijn? Zoiets kun je wellicht niet straffeloos geven?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:56

Een pssm2 paard mag nog wel op het gras, maar suikers in de gaten houden is wel heel belangrijk.
Voor de eiwitten is gras juist een fijne aanvulling.

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:20

Ik herken het verergeren van de symptomen na een virus.

Mijn paard had af en toe last van spierbevangenheid na weidegang of een zwaardere training. Toen er op stal een virus heerste kreeg de mijne daar eigenlijk weinig van mee. Een dag of twee lichte verhoging en wat opgelopen benen. Gewoon rustig aan gedaan en na een week weer opgepakt. Vanaf dat moment is ze heel hard achteruit gegaan. Ik heb nooit getest op PSSM2 gedaan, wel bleek uit de bloedtest dat haar spierwaarden ernstig verhoogd waren.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:29

Die van mij reageert ook heel heftig op dingen die met zijn immuunsysteem te maken hebben. Hij wordt heel ziek van het enten, twee jaar terug viel ook na het enten zijn complete rugbespiering weg.
En ook op insectensteken reageert hij heel erg heftig.
Bij minder weerstand of iets verkeerd qua voer krijgt hij open plekken op zijn benen, hij hoest snel…
Zolang alles aardig op orde is gaat het goed, maar valt er iets weg in het systeem lijk je wel alles kwijt te zijn en is het hele lichaam ontregeld.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Topic van pure wanhoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:38

Heel veel sterkte met dit een plekje geven! Het hoopvolle is dat veel pssm ers met de juiste voeding, supplementen en beweging nog wel een heel eind kunnen opknappen.

Wel zou mijn advies zijn ook pssm2 te testen. Gezien de mate van klachten, zou het mij niet verbazen als er meerdere vormen aanwezig zijn. Kort door de bocht, verschillende vormen kunnen elkaar versterken. Helaas is het percentage paarden wat positief test op pssm2 schrikbarend hoog. Binnen het Tinker ras wordt dit nu pijnlijk duidelijk (echter zit het ook veel in andere rassen, dus het is niet persee een Tinker kwaal).

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:05

Ik weet niet wat er in die heamylytan zit, maar mijn pssm-er werd compleet anders op vitamine E en magnesium.
En dan vrij hoog gedoseerd.

Ook bij mij gingen de pssm alarmbellen namelijk rinkelen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:51

Caily schreef:
Heel veel sterkte met dit een plekje geven! Het hoopvolle is dat veel pssm ers met de juiste voeding, supplementen en beweging nog wel een heel eind kunnen opknappen.

Wel zou mijn advies zijn ook pssm2 te testen. Gezien de mate van klachten, zou het mij niet verbazen als er meerdere vormen aanwezig zijn. Kort door de bocht, verschillende vormen kunnen elkaar versterken. Helaas is het percentage paarden wat positief test op pssm2 schrikbarend hoog. Binnen het Tinker ras wordt dit nu pijnlijk duidelijk (echter zit het ook veel in andere rassen, dus het is niet persee een Tinker kwaal).


N/p1 is toch pssm2?
Of zit ik er nu helemaal naast…

De mijne is n/p3 pssm2, volgens mij kan het dan ook p1 of p2 zijn…

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:18

Citaat:
N/p1 is toch pssm2?
Of zit ik er nu helemaal naast…

De mijne is n/p3 pssm2, volgens mij kan het dan ook p1 of p2 zijn…

N/p1 is PSSM1
Andere variant, andere test.

PSSM1 en PSSM2 komen beide voor binnen de Tinkers.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:04

Poosje81 schreef:
Citaat:
N/p1 is toch pssm2?
Of zit ik er nu helemaal naast…

De mijne is n/p3 pssm2, volgens mij kan het dan ook p1 of p2 zijn…

N/p1 is PSSM1
Andere variant, andere test.

PSSM1 en PSSM2 komen beide voor binnen de Tinkers.



Ahh oke, ik dacht dat je bij pssm2 ook een p1 had, maar dan heb ik dat mis blijkbaar…
Dan zou ik inderdaad ook op pssm2 testen…

goldyc

Berichten: 750
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Topic van pure wanhoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:09

Ik zou toch ook eens kijken naar die luchtwegsymptomen..

Begrijp me niet verkeerd, je paard heeft duidelijk PSSM1 en ik heb volgens mij ergens op de vorige pagina al gereageerd dat ik daar zeker op zou laten testen. De paar tinkers met PSSM1 (N/P1) die ik ken, kunnen echter recreatief bereden worden met een beetje management. Natuurlijk is het ene paard het andere paard niet en het is goed mogelijk dat de jouwe er meer last van heeft.

Ik heb echter een paard met een stofallergie en ik kan je zeggen, toen dat vorig jaar in juni voor het eerst opspeelde had ik binnen twee dagen een in-en in ellendig paard. Ze ging zomaar van een vrolijk, werkwillig paard dat altijd energie te over heeft naar een lusteloos dier dat de hele dag met haar hoofd naar beneden ellendig stond te wezen op de weide/paddock en niet vooruit te branden was. Ze had ook andere symptomen, hoesten, snot en ietwat verhoging. Ik dacht in eerste instantie dat ze de griep had of iets dergelijks omdat ze zo ellendig toonde. De dierenarts heeft haar toen een eenmalige cortisone-injectie gegeven om de klachten tijdelijk te onderdrukken en mij de opdracht gegeven haar hele omgeving zo stofvrij mogelijk te maken. Binnen de maand had ik mijn vrolijke paard weer terug.

Stoffig hooi is voor haar echt een no-go, dat is zelfs haar trigger geweest (ze kreeg altijd al voordroog en tijdelijk door omstandigheden heeft ze droog hooi gekregen; goed voordroog was tijdelijk nergens meer te verkrijgen). In een strostal zou ik ook niet moeten proberen, dan is ze geheid binnen de week weer ellendig. Ik moest toen van de dierenarts wel proberen om te stappen met haar, liefst op de baan of ergens waar er in elk geval weinig stof lag, omdat beweging goed was om slijmen los te krijgen. Maar als ik dan zag hoe ellendig ze achter me aan slofte de eerste dagen, brak mijn hart elke keer weer...

Dus nou ja, je paard heeft zeker PSSM1 en het is heel goed van je dat je daarop hebt laten testen, het kan haar klachten zeker veroorzaken en als je dat aanpakt zou het kunnen dat je zo weer je oude paard terug hebt (of toch bijna), maar vergeet de invloed van mogelijke luchtwegproblemen niet. Als ik jou was zou ik echter niet alles tegelijk doen, maar eerst de PSSM gaan behandelen en dan zien wat er gebeurd. Anders heb je straks dat er iets werkt, maar je niet weet wat er werkt, dan weet je nog de oorzaak niet.

Sterkte, je hebt duidelijk het beste over voor je paardje, ze mag blij zijn dat ze bij jou terecht gekomen is!