Handen in het haar, ik weet het niet meer..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miesie22

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-12-06
Woonplaats: Hoofddorp

Handen in het haar, ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 16:54

Hoi allemaal,

Allereerst, bedankt dat jullie mijn bericht lezen.
Momenteel zit ik met mijn handen in het haar en weet ik het even niet meer. Ik hoop op tips en tricks of misschien zijn er bokkers met ervaring.

Ik heb een geweldige tinker, Saar, een hele lieve merrie met een heerlijk karakter en een flinke dosis humor.
Helaas heeft zij de laatste jaren wel flink wat gezondheidsproblemen.. Zo heeft ze CPL, is ze hoefbevangen geweest en heeft ze ook nog luchtwegproblemen.

Momenteel spelen de luchtwegproblemen weer op, nadat het een periode beter gegaan is. Afgelopen woensdagavond is de dierenarts geweest en heeft ze 3 prikken gekregen(corticosteroïden, ventipulmin en een darmontspanner die schijnbaar ook op de longen werkt) en ben ik meteen begonnen met een kuur ventipulmin en ik maak haar hooi nat. Dit helpt gelukkig en daardoor staat ze er een stuk beter bij!

Nu is het zo dat ik al meerdere trajecten doorlopen heb om haar luchtwegen beter te krijgen, aangezien ik ondertussen weet dat haar luchtwegproblemen komen door een onbalans in de darmen en waardoor haar lever ook niet lekker gaat..
Wat we al geprobeerd hebben of nog doen:
- Den hoek
- bioresonantie
- prednisonpuffers voor een langere periode
- Flexineb (deze gebruik ik nog steeds en geeft tijdelijke verlichting voor wat betreft het slijm)
- Het KPU traject van Pure Horse, dit heeft ook onwijs geholpen en daardoor is haar darmkwaliteit veel beter geworden en is ze een periode vrij van haar luchtwegproblemen geweest.
-24/7 buiten staan, dit is niet alleen fijn voor haar luchtwegen en CPL, maar ook voor het mentale stukje. Als ze op stal staat is ze niet happy en wordt ze vrij snel een bom die op ontploffen staat..
- Craniosecraaltherapie
- Manuele Lymfedrainage

Ik ben vast nog wat vergeten, maar dit zijn de grootste dingen.
Nu weet ik dat hooi het grootste euvel is: voordroog gaat niet vanwege hoefbevangenheid en vanwege het feit dat dat de darmkwaliteit alleen maar slechter maakt. Dit zal dus tijdelijk werken, maar daarna alleen maar een hardere klap geven(spreek helaas uit ervaring aangezien ik dacht dat dit de oplossing was).

Ik ben de afgelopen paar jaar helaas meerdere keren verhuist van stal aangezien het toen ik ging kijken perfect leek, maar er vaak in de periode dat ik er stond toch dingen veranderd werden of anders bleken.
Nu sta ik op een hele fijne plek, alleen blijft de hooikwaliteit een dingetje.. Het is voor Saar onwijs belangrijk dat het hooi is wat niet te veel stof bevat, maar al helemaal zo min mogelijk schimmelsporen. Helaas hebben we nu een partij hooi waar wisselende balen in zitten. De ene baal is beter dan de andere, maar we hebben bijvoorbeeld ook 2 balen weg moeten gooien omdat hier gewoon allemaal wit stof(dus schimmel) uit kwam wanneer je alleen de plakken uit elkaar haalde. Dit ligt in de schuur van de leverancier(en bij ons) natuurlijk ook allemaal bij elkaar en tegen elkaar.

Saar staat nu dus apart, maar dit kan uiteraard ook niet voor altijd(en dat wil ik ook absoluut niet voor haar...) Maar deze partij hooi is helaas voorlopig nog niet op en ik ben bang dat ze snel weer slechter wordt zodra het hooi niet meer nat gemaakt kan worden(voor 5 paarden hooi natmaken is helaas geen doen).

Het liefst heb ik een plekje in eigen beheer, waarbij ik zelf kan bepalen wat voor hooi er komt of met een hooistomer werken. Maar dit is helaas ongeveer onmogelijk in de omgeving waar ik woon. Als ik op marktplaats kijk staan er ongeveer 10 gezocht advertenties en 0 aangeboden..
Moet ik dan maar op zoek naar een pensioenplek verderweg waar ze gestoomd hooi geven of hooi met minder stof? Maar dan kan ik veel minder naar haar toe en dat terwijl ze bijvoorbeeld wandelen nog steeds geweldig vindt!
Of moet ze maar voor altijd op medicatie? Maar dat is naar mijn idee ook geen geweldige oplossing, aangezien ik zelf het idee heb dat het met goed hooi veel beter zou gaan..

Het voelt momenteel een beetje alsof ik het op geen enkele manier goed genoeg kan doen.. :(

Heeft iemand ervaring met paarden met deze klachten en het vinden van een passende stalling? Het lijkt een hele lastige combinatie te zijn...

Alvast bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Handen in het haar, ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:59

Eigen hooi kopen, en dat laten voeren op de plek waar ze nu staat.

miesie22

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-12-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 17:04

Dat had ik graag gedaan, maar ze kan op de huidige plek niet apart blijven staan. Zonder maatjes staan vind ik sowieso sneu aangezien het een heel sociaal paard is. Tijdelijk is oke, maar voor altijd dat is geen optie, dat vind ik niet paardvriendelijk

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 17:32

Lastig wanneer je dit niet in eigen beheer kunt doen. Hier ook een paard gehad met equine astma en waar je paard het meeste baat bij heeft is de oorzaak wegnemen waar hij benauwd van wordt, dus toch het hooi in dit geval. Ik vind alleen of niet alleen dan minder belangrijk, ik neem wel aan dat hij zijn maatjes kan zien, wellicht over een draadje? Maar zich dan lichamelijk wel beter voelen, is dan even niet anders. Ander geval wanneer hij helemaal geen vriendjes kan zien/horen.

Ik begrijp dat een andere plek zoeken lastig is in jouw omgeving, maar eigenlijk wel het enige waar je paard nog zijn/haar voordeel mee kan doen. Medicatie is symptoombestrijding, maar zodra je de oorzaak niet kunt minderen, loop je achter de feiten aan. Ik vind de medicatie die jij allemaal moet geven, vrij heftig eerlijk gezegd en op den duur gaat dat ook een wissel trekken op de verdere gezondheid van je paard.

Ik lees nog ergens anders veel op stal, dat is voor een benauwd paard ook geen optie, zoveel mogelijk buiten in een niet zanderige omgeving is het beste.

Heel veel sterkte gewenst ts, rot situaties. Hopelijk knapt je paardje toch nog op of kan je zijn/haar situatie toch verbeteren wat betreft stofvrij houden.

Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 17:33

Pff heftig, herken deze situatie wel met de mijne. Mijn ruin heeft ook ernstige problemen met zijn longen gehad... Nu heb ik speciaal hooi (wat waarschijnlijk ivm gevoeligheid voor hb weer lastig word) het is wat rijker hooi samengesteld en extra ontstoft.
Met dit hooi nu al bijna een jaar geen klachten meer (hij staat wel aan huis met 24/7 buiten + in de zomer naar het zoute water om te zwemmen).

Klinkt misschien beetje stom maar als ik jou was ook al is het ook tegen mijn eigen zin, zou ik haar op een plekje zetten iets verder weg waar de klachten mogelijk minder worden. Denk dat je paardje het hierdoor ook wat aangenamer heeft. En als ze bvb op een plekje staat waar ze hele dag door met andere paarden staat (ook snachts) en lekker kan bewegen dan denk ik dat ze het misschien niet zo erg vind als je dan een keertje minder komt?
Of is het mogelijk om je paardje samen met een ander paardje op je huidige stal samen te zetten?
Dus of samen of met een klein clubje 24/7 buiten want op stal zal ben ik bang ook niet goed zijn voor der longen :(

Weet niet hoelang dit dan rijden zou zijn voor jou? :)

Heel veel succes met deze lastige situatie :(:)

kwinney
Berichten: 74
Geregistreerd: 07-11-06
Woonplaats: limburg

Re: Handen in het haar, ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:41

Jaren geleden ook een paard gehad met longproblemen. Zo erg dat de dierenarts er geen heil meer in zag. Dikke snot en hoesten. Pakweg 25 jaar geleden. Ik ben toen overgestapt op lucerne van hartog en van het stro af. Het resultaat was verbluffend. Hij is voor 90% vooruit gegaan. Ten tijde van droogte en stof, had hij er nog wel eens last van. Maar hij is uiteindelijk eens gekeurd en longen waren goed.
Ps. Toender tijd was er nog geen voordroog. Maar dat mag jouw paard dus sws niet

miesie22

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-12-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 19:33

Sorry, ben niet helemaal duidelijk geweest over hoe ze nu staat!
Saar staat nu op een paddock paradise waar het creëren van een plekje apart lastig is i.v.m. de ruimte en een plek om te schuilen. Dat maakt het ook lastig om haar voor langere tijd apart te zetten.
Het liefst blijf ik staan waar ik sta, want het is een heerlijke plek waar wij beide heel ontspannen zijn! Alleen vraag ik me af of, wat Saar blijkbaar nodig heeft, hier geboden kan worden.

Wat dat betreft is de combinatie luchtwegproblemen, kans op hoefbevangenheid(al denk ik dat dit niet met eventueel insulineresistentie te maken heeft
maar meer ook door overbelasting van de organen vanwege de onbalans in haar darmen, ze heeft ong 5 jaar geleden namelijk wel nog 24/7 op het gras gestaan, zonder problemen..) en CPL heel lastig :(

In elk geval bedankt voor jullie reacties!! Ik neem alles mee in mijn overdenking wat de beste keuze zou zijn..

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Handen in het haar, ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:35

Ik denk niet dat dat mogelijk is, hoe vervelend ook.

Jouw paard kan niet op hetzelfde management/voer als de grote groep.

Dus als ze daar niet een eigen plekje kan krijgen waar wel aan haar (medische) behoeften voldaan kan worden, dan is het niet de geschikte plek voor haar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 20:50

Oh ik voel dit gewoon helemaal.. Mijn Heidi heeft kan ook niet langer dan een paar weken droog hooi eten, heeft al cushing medicatie, blijft toch gevoelig voor hb... Gelukkig gaat zij wel goed op kuilgras. Uiteindelijk is ze bij een hele bijzondere <3 vriendin van mij gaan wonen, haar gras was schraler en daar ging het wel goed. Maar man ik heb meerdere keren zitten huilen omdat ik echt niet meer wist hoe ik haar manegement nog zo kon aanpassen dat het nog een paardwaardig leven was en ik echt al aan inslapen dacht.. Want dat had ik voor mezelf al wel besloten, ook vanwege haar leeftijd laat ik haar liever inslapen dan dat ze haar laatste jaren alleen op een paddock zou moeten slijten terwijl de rest op de wei staat. Het klinkt misschien hard maar dit is ook nog een optie ts, ik zou dat helemaal begrijpen.

Maar goed. Als je echt héél zeker weet dat geen enkele vorm van voordroog mogelijk is (er zit nog veel verschil in) dan blijft ergens op een paddock met een pony met hetzelfde probleem denk ik de enige optie. Of je nu zelf naar zo'n plek gaat zoeken of de plek zelf creeërt en dan een pony in pension neemt?

Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 21:52

miesie22 schreef:
Sorry, ben niet helemaal duidelijk geweest over hoe ze nu staat!
Saar staat nu op een paddock paradise waar het creëren van een plekje apart lastig is i.v.m. de ruimte en een plek om te schuilen. Dat maakt het ook lastig om haar voor langere tijd apart te zetten.
Het liefst blijf ik staan waar ik sta, want het is een heerlijke plek waar wij beide heel ontspannen zijn! Alleen vraag ik me af of, wat Saar blijkbaar nodig heeft, hier geboden kan worden.

Wat dat betreft is de combinatie luchtwegproblemen, kans op hoefbevangenheid(al denk ik dat dit niet met eventueel insulineresistentie te maken heeft
maar meer ook door overbelasting van de organen vanwege de onbalans in haar darmen, ze heeft ong 5 jaar geleden namelijk wel nog 24/7 op het gras gestaan, zonder problemen..) en CPL heel lastig :(

In elk geval bedankt voor jullie reacties!! Ik neem alles mee in mijn overdenking wat de beste keuze zou zijn..



Gaat het wel goed als ze op het gras staat? Indien ja, wellicht is het mogelijk dmv poeders oid haar darmen in balans te brengen en een plek te zoeken waar ze 24/7 op het gras kan?
Dit is best lastig te vinden denk ik maar wellicht dat dit haar wel helpt en evt een graasmasker op zodat ze het met mate binnenkrijgt ivm hb?
Ik weet niet of het wat is maar dit schoot me te binnen :)

miesie22

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-12-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 22:33

Gypsy schreef:
Oh ik voel dit gewoon helemaal.. Mijn Heidi heeft kan ook niet langer dan een paar weken droog hooi eten, heeft al cushing medicatie, blijft toch gevoelig voor hb... Gelukkig gaat zij wel goed op kuilgras. Uiteindelijk is ze bij een hele bijzondere <3 vriendin van mij gaan wonen, haar gras was schraler en daar ging het wel goed. Maar man ik heb meerdere keren zitten huilen omdat ik echt niet meer wist hoe ik haar manegement nog zo kon aanpassen dat het nog een paardwaardig leven was en ik echt al aan inslapen dacht.. Want dat had ik voor mezelf al wel besloten, ook vanwege haar leeftijd laat ik haar liever inslapen dan dat ze haar laatste jaren alleen op een paddock zou moeten slijten terwijl de rest op de wei staat. Het klinkt misschien hard maar dit is ook nog een optie ts, ik zou dat helemaal begrijpen.

Maar goed. Als je echt héél zeker weet dat geen enkele vorm van voordroog mogelijk is (er zit nog veel verschil in) dan blijft ergens op een paddock met een pony met hetzelfde probleem denk ik de enige optie. Of je nu zelf naar zo'n plek gaat zoeken of de plek zelf creeërt en dan een pony in pension neemt?


Voordroog gaat helaas echt niet. Het gaat op dat moment aardig, alleen krijgt ze na een tijdje toch flink last i.v.m. haar darmproblemen..
Een plek creëeren zou inderdaad geweldig zijn en is ook iets waar ik op ga inzetten. Zal een flinke klus worden, want ik zit wat dat betreft gigantisch in de verkeerde woonomgeving :7


Happy_Hippie schreef:
miesie22 schreef:
Sorry, ben niet helemaal duidelijk geweest over hoe ze nu staat!
Saar staat nu op een paddock paradise waar het creëren van een plekje apart lastig is i.v.m. de ruimte en een plek om te schuilen. Dat maakt het ook lastig om haar voor langere tijd apart te zetten.
Het liefst blijf ik staan waar ik sta, want het is een heerlijke plek waar wij beide heel ontspannen zijn! Alleen vraag ik me af of, wat Saar blijkbaar nodig heeft, hier geboden kan worden.

Wat dat betreft is de combinatie luchtwegproblemen, kans op hoefbevangenheid(al denk ik dat dit niet met eventueel insulineresistentie te maken heeft
maar meer ook door overbelasting van de organen vanwege de onbalans in haar darmen, ze heeft ong 5 jaar geleden namelijk wel nog 24/7 op het gras gestaan, zonder problemen..) en CPL heel lastig :(

In elk geval bedankt voor jullie reacties!! Ik neem alles mee in mijn overdenking wat de beste keuze zou zijn..



Gaat het wel goed als ze op het gras staat? Indien ja, wellicht is het mogelijk dmv poeders oid haar darmen in balans te brengen en een plek te zoeken waar ze 24/7 op het gras kan?
Dit is best lastig te vinden denk ik maar wellicht dat dit haar wel helpt en evt een graasmasker op zodat ze het met mate binnenkrijgt ivm hb?
Ik weet niet of het wat is maar dit schoot me te binnen :)



Gras ging ong 5 jaar geleden prima. Maar na een periode op voordroog(darmen slechter) en daarna een week 1 keer per dag 15 minuten op gras vanwege opbouwen, stond ze al licht hoefbevangen.. Dus dat vind ik heel spannend.
Het zou de ideale oplossing zijn inderdaad! Alleen ben ik bang dat ze dan straks niet alleen met luchtwegproblemen zit, maar ook met hoefbevangenheid |(
Graasmasker kan ik nog overwegen.

Onwijs bedankt voor jullie reacties!

Elisa2

Berichten: 37128
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Handen in het haar, ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 08:54

Andere opties zijn misschien nog, praten met de staleigenaar voor het inslaan van goede kwaliteit hooi? Goed hooi voeren is inderdaad wel erg belangrijk. En anders zou ik ook kijken voor een plek verder weg maar waar zij wel beter staat. Wbt schimmelsporen in het hooi zouden binders kunnen helpen, myotoxine binders/ groene leem/ klei/ zeoliet/ actieve kool etc.

Volg je het KPU protocol nog steeds? is het niet zo dat dat gewoon voor de rest van het leven gevolgd moet worden?

Luchtweg problemen nu vind ik niet zo vreemd met de warmte, droogte en hoog pollen gehalte.

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Handen in het haar, ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 09:08

In overleg met de staleigenaar een grote hooistomer kopen en al het hooi voor alle paarden gaan stomen?
Dan kan jouw paard gewoon in de groep blijven lijkt me.
Is een fikse investering die jij denk ik in je eentje zou moeten willen doen (andere eigenaren en de staleigenaar zullen daar niet aan mee willen betalen lijkt me, voordeel is wel dat het dan jouw stomer blijft die je mee kunt nemen als je toch zou willen of moeten verhuizen), en de staleigenaar moet de hoeveelheid extra werk zien zitten (hoewel dat met stomen nog redelijk meevalt). Daarnaast kost het extra stroom, die dan ook doorberekend moet worden.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 09:10

Die hooistomer van Ibbel klinkt als je beste kans. Mijn merrie met meerdere medische dingen die aandacht vragen heb ik op een stal staan waar ik alles zelf mag regelen. Dat is een gelukje geweest. Ze staat samen met een vriendinnetje waardoor ik maar voor 2 hooi hoef te weken. De eigenaar van de andere pony vindt het gelukkig goed dat die van haar mee gaat in dit regime.

Ik zou heel hard inzetten op je paard stofvrij houden, zelfs als het verhuizen of apart staan betekent. Dat maakt al het verschil. En het liefst dan ook nog in een open gebied met wind. Als je voor een hoefbevangen gevoelig paard cortico’s moet gebruiken om haar goed te houden loop je een hele grote kans op bevangenheid. En die verloopt heftiger dan die van gras.

Je kan je wel focussen op de darmen en dat zal ongetwijfeld helpen maar als de longen eenmaal stuk zijn blijft een paard zonder stofvrij leven benauwd.

[edit]
Wat ik niet snap is dat de andere eigenaren dus wel gewoon stoffig hooi willen voeren? Dat kan er bij mij echt niet in, dat je daarmee risico wilt nemen. Voor meerdere paarden hooi weken is nou ook weer niet zo’n enorme klus.


(Misschien overbodig maar Prednison is ook een corticosteroïde)

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 09:58

Ik heb exact dezelfde combinatie in een Tinker. CPL en luchtweg problemen.
Op het gras met een graasmasker. Een combinatie van hooi en droog verpakt voordroog. Voorkeur voor niet te grof. Dat vinden haar darmen bij het voordroog duidelijk niet fijn.
Hooi zo stofvrij mogelijk.
Daarnaar periodiek MLD behandeling als ik zie dat de benen opspelen.

Sterkte voor jou en je paard. Dit is echt een helse combinatie en continue kiezen tussen 2 kwade. Maar die medicatie gaat je cpl zeker niet ten goede komen.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:30

Hoe is het nu met je tinker?

Ook als je zelf alles in handen hebt, kun je nog met je handen in het haar zitten.
Mijn paardje heeft astma, ben nu een jaar bezig met medicatie. Die slaat gelukkig goed aan maar zodra ik afbouw gaat het mis. De omgeving is zo goed mogelijk aangepast. Hij staat vrijwel altijd buiten, kan naar binnen in stal met matten. Hij krijgt gestoomd hooi, hij wordt 2x daags verneveld met de flexineb 30 ml NaCl plus medicatie, in de schuur is alles een boel afgetimmerd met zeil, een veegmachine en een industriele stofzuiger om de boel nog beter bij te houden. En toch... ineens weer giga slijmproppen...

NATASxBAILEY

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-01-22
Woonplaats: Arnhem

Re: Handen in het haar, ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 04:15

Vanaf September 2021 ben ik al aan het kloten met mijn merrie, waar we sindsdien tegenaan zijn gelopen zijn Astma (gradatie 2 van 4), PSSM1 en waarschijnlijk komt er nu ook artrose uit.

Weet zelf als geen ander hoe het is om in zo'n hulpeloze situatie te zitten waarin jij je nu bevind. Ventipulmin heb ik ook een tijd lang moeten voeren. Het is echt rotzooi. Daarna ook bioresonantie gedaan, die poedertjes gaven mijn merrie geen verschil of verlichting.

Wilde je nog als tip geven om naar een paddock paradise te kijken, maar ik zie dat je daar al staat. Maar dat ze daar nog steeds zulk slechte kwaliteit ruwvoer voeren dat had ik niet verwacht! Misschien eens met de andere pensionklanten over praten, hun mening vragen en misschien met zn alle naar de eigenaar zodat er gesproken kan worden over ander hooi?

Situaties als deze blijven kl*te. Heb een paar dagen spliterwten gegeven, was een tip die ik van de zadelmaker kreeg en naderhand hier op bokt voorbij zag komen, heb het te kort gegeven om te zeggen dat het wat gedaan heeft. Allicht kun je het proberen.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Handen in het haar, ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 05:27

Ik ben misschien heel hard, maar na meerdere ervaringen met zware luchtweg problemen, ben ik van mening dat inslapen vaak de enige oplossing is. Het wordt alleen maar erger.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:20

Rivendell schreef:
Ik ben misschien heel hard, maar na meerdere ervaringen met zware luchtweg problemen, ben ik van mening dat inslapen vaak de enige oplossing is. Het wordt alleen maar erger.


Tja ik hou me dan maar vast aan het feit dat er heel veel mensen met Astma zijn die toch gewoon een manier vinden om goed te functioneren. Misschien is endurance rijden geen optie maar maar zijn er nog voldoende andere mogelijkheden als met of zonder medicatie de boel onder controle te houden is.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Handen in het haar, ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:23

Je vergelijkt nu mensen en paarden. Dat kan niet. Een mens kan zelf beslissen, heeft zelf een rol. Een paard is afhankelijk van wat hij als eigenaar doet en beslist. Als je paard geen fijn, probleemloos en pijnvrij leven heeft, is er maar één optie en dat is inslapen. Doorgaan betekent niet automatisch dat je het goed doet voor je paard.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:55

Mmmm zelf beslissen? Dat zou mijn tante ook graag willen, die ligt al 4 jaar op bed en weet niets meer. Mijn hond daar in tegen, die mocht gewoon 'gaan'. Toen haar leven onleefbaar werd. Definitie van onleefbaar??? Weet ik nog niet, verschilt per dier en per mens....

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:32

Hoi Miesie22 , ben benieuwd hoe het nu met Saar is?

miesie22

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-12-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 23:26

Ik zie nu pas dat ik de berichten in december helemaal gemist heb.
Hierbij een kleine update;

Helaas zijn wij de afgelopen periode nog regelmatig verhuist...
Kort na het openen van dit topic dacht ik op een geweldige plek terecht gekomen te zijn, mega goed hooi en Saar ging van nat hooi in 1 keer naar droog hooi zonder hoesten. Dit was voor mij wel de bevestiging dat ze reageerd op schimmel en niet op stof, aangezien het hoog zomer was..
Helaas was het die winter weer feest en werd er op dezelfde plek zelfs beschimmeld hooi gevoerd.. We stonden hier beide niet meer op onze plek en zijn toen in juli 2023 nogmaals verhuist. Een fijne plek, maar helaas was de schade van het beschimmelde hooi zo groot, dat de hittegolf die volgde haar te veel werd en ze eerst een astma-aanval kreeg en 2 weken later kwam hier een longontsteking overheen..
Ik heb toen op stel en sprong besloten haar naar een zomerweide te verhuizer zodat de prikkel van het hooi compleet weggenomen kon worden.
Dit hielp onwijs en we hebben toen zelfs weer wat ritjes gemaakt!
Momenteel staat ze op een fijne plek, maar wel tegen mijn gevoel in op voordrooghooi... Het gaat goed, ze hoest niet. Ze heeft af en toe wel nog snot en je ziet dat er restschade is waardoor ze een duidelijkere ademhaling heeft dan een 'gewoon' paard.
Verder is ze mega blij en actief!

Nu is het zo dat ik in de zomer naar Apeldoorn ga verhuizen, dus zullen we (hopelijk) nog een laatste keer verhuizen.
Ik heb nu contact met iemand die een plek aanbied waarvan haar pony zelf ook luchtwegproblemen heeft, dus ik hoop dat we daar terecht kunnen!

De reacties hierboven over inslapen herken ik wel hoor.. Ik heb me regelmatig afgevraagd wanneer het genoeg is.. Maar zo lang ik zie dat het paardwaardig blijft, hoop ik haar te kunnen bieden wat ze nodig heeft.

Een heel verhaal, maar wellicht herkenbaar voor anderen. Ik heb namelijk wel het idee dat er steeds meer paarden met luchtwegproblemen zijn...

Elisa2

Berichten: 37128
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Handen in het haar, ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:15

Wat een verhaal inderdaad! voordroog kan veel goed doen bij luchtwegproblemen, mits goede kwaliteit.

Dat er steeds meer paarden met luchtwegproblemen komen verbaasd mij niet als ik zie wat er soms gevoerd wordt. Veel stof en schimmel in ruwvoer, daarnaast komen er steeds meer pollen door de klimaatverandering. En hebben veel eigenaren niet door dat paarden niet lang mogen hoesten (anders dan bij mensen) omdat ze heel snel hun longblaasjes kapot hoesten en dan chronische schade aan de luchtwegen krijgen.

Hopelijk staan jullie op de volgende plek blijvend op de goede plaats.