Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Allergie kan niet meer buiten staan

 
Profiel   

Ik weet niet hoe het inmiddels is maar zo’n 6 jaar geleden heb ik een pony mee laten doen aan een onderzoek van drs Sloet in Utrecht.
Dat was een onderzoek om te kijken of de allergie testen die aangeboden werden bij paarden betrouwbaar waren.
Hij heeft op de faculteit gestaan met nog meer paarden en na een tijd is gebleken dat de allergie testen niet betrouwbaar waren.
Ik ben er uiteindelijk ook nooit achter gekomen wat het is geweest het werd op zomereczeem geschoven.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 07:05 



 
Profiel   

Zo dit is echt een heftige reactie, heb zoiets een keer eerder gezien bij een paard die allergisch was voor bepaalde medicatie. Ik zou ook de DA bellen denk ik voor iets om de reactie tegen te gaan, dit is imo ook wat te heftig om mee rond te blijven lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 07:25 



 
Profiel   

cinniz123 schreef
Ik weet niet hoe het inmiddels is maar zo’n 6 jaar geleden heb ik een pony mee laten doen aan een onderzoek van drs Sloet in Utrecht.
Dat was een onderzoek om te kijken of de allergie testen die aangeboden werden bij paarden betrouwbaar waren.
Hij heeft op de faculteit gestaan met nog meer paarden en na een tijd is gebleken dat de allergie testen niet betrouwbaar waren.
Ik ben er uiteindelijk ook nooit achter gekomen wat het is geweest het werd op zomereczeem geschoven.

Ohh daar heb je vrij weinig aan dan
Ik kan op internet ook niet veel meer vinden dan allergie pollen, stof of inderdaad zomerexceem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 07:31 



 
Profiel   

Ik heb er een paar weken geleden eentje gehad met een vergelijkbare reactie. Begon de eerste dag met het en der wat bultjes, leek een milde allergische reactie. Dat even aangekeken want dat trekt vaak in 1 tot 2 dagen gewoon weg. Echter de volgende ochtend was het verschrikkelijk veel erger geworden, net iets minder dan op jouw foto maar bij hem zat het bijvoorbeeld heel erg onder zijn buik en op zijn borst. Daarop de dierenarts gebeld die hem wel meteen gespoten heeft en ook aangaf dat dit zeer verstandig was omdat het bij zo'n heftige reactie erg moeilijk word voor het paard om dat zelf weer op te lossen. En ook hij gaf aan dat dit wel een erg heftige reactie was en het goed was dat we gebeld hadden. Hij voelde zich ook echt heel snel beduidend beter.

Da gaf ook aan dat je zelden achterhaalt waar het aan ligt, bij ons was er niks veranderd, hij staat op zand, eigen hooi, buiten bereik van rupsen (die idd heftige reacties kunnen geven). Mogelijk hebben ze op straat gespoten tegen processie rupsen en is dat verwaaid maar hij staat daar vrij ver vandaan. Tja en anders toch iets buiten, heeft er wat in het hooi of stro gezeten, ander merk verzorgingsproducten of wasmiddel...

Kortom, dierenarts bellen en laten spuiten, zoveel mogelijk uitsluiten en een voor een opnieuw introduceren zodat mocht het terugkomen, je dan hopelijk weet waardoor.

En niet meer longeren oid in zulke situaties, dat verergert de reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 07:33 



 
Profiel   

superpony schreef
Onze jonge hengst had dit ook en toen was er eigenlijk geen sprake van de processierups.

De veearts kwam meteen en spoot hem wel wat in en trok het weg. Het bleef terug komen en hij heeft een tijd op prednison gestaan, maar het bleef terug komen.

Paard werd er ook wel hangerig van.

Uiteindelijk naar Steffi vd Laarse gegaan. Voor ons de eerste ervaring met een andere weg, maar stom verbaasd staan kijken.

Ze begon met acupunctuur en ik zag gelijk een reactie in zijn lijf. We kregen Chinese kruiden mee en ik was echt heel sceptisch, maar het hielp.
Heel soms als we enkele bulten zagen, antihistamine pilletje erbij en de Chinese kruiden wel bijna een jaar gegeven.

Daarna is het weggebleven. Een enkele keer kwam het na zweten op, maar met goed afspuiten zette het nooit meer door.

Dankje voor deze tip
Dus acupuntuur heeft geholpen voor jou paardje?
Kan je ongeveer nog herrineren wat ze zei, waar de link lag tussen acupuntuur en de allergische reactie? Of waar de reactie vanaf kwam?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 07:36 



 
Profiel   

0000 schreef
Ik heb er een paar weken geleden eentje gehad met een vergelijkbare reactie. Begon de eerste dag met het en der wat bultjes, leek een milde allergische reactie. Dat even aangekeken want dat trekt vaak in 1 tot 2 dagen gewoon weg. Echter de volgende ochtend was het verschrikkelijk veel erger geworden, net iets minder dan op jouw foto maar bij hem zat het bijvoorbeeld heel erg onder zijn buik en op zijn borst. Daarop de dierenarts gebeld die hem wel meteen gespoten heeft en ook aangaf dat dit zeer verstandig was omdat het bij zo'n heftige reactie erg moeilijk word voor het paard om dat zelf weer op te lossen. En ook hij gaf aan dat dit wel een erg heftige reactie was en het goed was dat we gebeld hadden. Hij voelde zich ook echt heel snel beduidend beter.

Da gaf ook aan dat je zelden achterhaalt waar het aan ligt, bij ons was er niks veranderd, hij staat op zand, eigen hooi, buiten bereik van rupsen (die idd heftige reacties kunnen geven). Mogelijk hebben ze op straat gespoten tegen processie rupsen en is dat verwaaid maar hij staat daar vrij ver vandaan. Tja en anders toch iets buiten, heeft er wat in het hooi of stro gezeten, ander merk verzorgingsproducten of wasmiddel...

Kortom, dierenarts bellen en laten spuiten, zoveel mogelijk uitsluiten en een voor een opnieuw introduceren zodat mocht het terugkomen, je dan hopelijk weet waardoor.

En niet meer longeren oid in zulke situaties, dat verergert de reactie!

Begrijp me niet verkeerd ik heb hem zekee niet in deze staat gelongeerd.
Het was toen al weggetrokken en had hem even aan de longe voor de benen te strekken omdat hij binnen stond.

Sta wel verpand dat alle dierenartsen komen en ik terug kan bellen pas als het op de luchtwegen slaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 07:41 



 
Profiel   

Ik denk dat als je wil bepalen of het voedsel of iets van buitenaf is geweest, je naar de huid onder de manen kam moet kijken. Zaten daaronder minder, weinig of geen bulten, dan is het invloed van buitenaf. Zat het onder de manenkam ecen vol als de rest, dan is het waarschijnlijk iets in het eten of drinken geweest.

Van de foto lijkt het alsof de bulten minder worden dichterbij de onderkant van de manen, waardoor ik denk dat het iets van buitenaf is geweest, maar ik kan het verkeerd zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 07:41 



 
Profiel   

Daphara schreef
Ik denk dat als je wil bepalen of het voedsel of iets van buitenaf is geweest, je naar de huid onder de manen kam moet kijken. Zaten daaronder minder, weinig of geen bulten, dan is het invloed van buitenaf. Zat het onder de manenkam ecen vol als de rest, dan is het waarschijnlijk iets in het eten of drinken geweest.

Van de foto lijkt het alsof de bulten minder worden dichterbij de onderkant van de manen, waardoor ik denk dat het iets van buitenaf is geweest, maar ik kan het verkeerd zien.

Ooh nooit geweten! :wow:
Onder de manenkam indd minder

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 07:43 



 
Profiel   

Zoals ik al geschreven heb, maar waar je volgens mij overgeen gelezen hebt;
Hier kon de kliniek gewoon testen op allergie en wat er uit de test kwam kwam qua tijd in het jaar ook precies overeen met de pollen kalender. Maar ik vind het erg slecht dat de da niet wilde komen. Slecht kunnen ademen ben je echt al heel erg ver en het kan best heel snel gaan met die reacties, zoals je gemerkt hebt.
Hier klopte de redenering van daphara alleen niet :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 08:16 



 
Profiel   

dynara schreef
Begrijp me niet verkeerd ik heb hem zekee niet in deze staat gelongeerd.
Het was toen al weggetrokken en had hem even aan de longe voor de benen te strekken omdat hij binnen stond.

Sta wel verpand dat alle dierenartsen komen en ik terug kan bellen pas als het op de luchtwegen slaat


Heeft jou DA ook de foto’s gezien, want dit is wel een hele heftige reactie.
Mijn paard heeft ook een keer een allergische reactie gehad op iets, maar dat was vele malen minder en de DA kwam ook gewoon langs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 08:33 



 
Profiel   

Mocht je er over twijfelen, dit is geen zomereczeem, dat heeft echt andere symptomen.

Echter mocht hij wel allergisch zijn voor iets op zijn vel, dan kan een eczeemdeken omdat die zo goed afsluit, natuurlijk prima helpen.

Staan er wel eikenbomen in de buurt? Die haartjes van die stomme rupsen kunnen wel met de wind mee, maar geen 100-en meters en dan nog zo’n reactie opleveren.

Hoe gaat het nu met je paard? Binnen geen last?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 08:41 



 
Profiel   

Hoi zonneallergie kan ook het is best warm geweest.Dat geeft ook zulke plekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 08:59 



 
Profiel   

Oh wat ziet dat er vreselijk naar uit.
Ook helemaal bij zijn ogen en mond.

Ik hoop dat je vandaag een andere dierenarts belt. Eentje die wel wil komen. Die je paard wat verlichting kan geven.
Ik zou zeker niet akkoord gaan met dat slappe excuus over zijn luchtwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 09:05 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft dit in 2016 gehad alleen had ze een veulen aan de voet.
Ze zat van voor tot achter onder de bulten, kling mega gezwollen, ogen dicht, uier geheel leeg.
Da gebeld en die vermoedde dat ze ergens door geprikt was. Qua voeding etc was er ook niets verandert. Ze was op dat moment ook het enige paard op stal die er last van had.
Da had er toen wat gespoten ( ik dacht prednisolon, maar weet niet 100% zeker meer) en toen zakte het af. De da waarschuwde wel dat als de meds uitgewerkt waren het terug kon komen. In dat geval kwam ze terug om een ander langwerkend middel te spuiten.
In haar geval kwam het niet terug.

Een paar jaar later een ander paard op stal, die had het nog veel heviger. Binnen een half uur van niks naar vrij veel bulten. Eigenaresse belde direct de da, deze zou komen. In de tussentijd werd dat paardje flink benauwd.
Ditmaal kwam er een andere da en heeft het paard behandeld met medicatie. Ook deze gaf aan, vermoedelijk ergens door geprikt.
Maar ook bij dit paardje was het na behandeling met medicatie over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 09:15 



 
Profiel   

Mijn dochter had vroeger een pony die soms ook zulke bulten had..zelfs dikke tong,lippen en benauwd. Dierenarts kwam dan spuiten waarna het weer weg trok. We zijn er nooit achter gekomen waardoor het kwam.
Ben toen, op advies van een homeopaat, Utrica urens en Apis mellifica druppels gaan geven op het moment dat het opkwam.
Dan trok het weer weg zonder dat de dierenarts nodig was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 09:15 



 
Profiel   

Slechte zaak dat de dierenarts niet kwam. Als zijn hoofd zo gezwollen is ga je niet afwachten of hij misschien last krijgt met ademen. En buiten dat is de jeuk ook extreem oncomfortabel. Het is met 1 spuitje op te lossen, ipv dat dier uren met jeuk te laten staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 09:38 



 
Profiel   

DAP Horst komt wel, weet niet of jullie in de regio vallen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 13:07 



 
Profiel   

Wat naar zeg. Hopelijk komen jullie erachter waardoor het komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 13:12 



 
Profiel   

Paard gaat gelukkig goed.
In de rijbak doet hij het prima voor zo ver. Dus blijft hij in de rijbak waar mogelijkheid is.
Want wil een paard niet opsluiten, vooral geen jonkie van 4 jaar.

Ik ga indd een andere DA bellen als het weer zo ver is. *afkloppen*

Maar heb al meerdere reacties gekregen dat eeb test doen niet betrouwbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-22 00:23 



 
Profiel   

dynara schreef
Dankje voor deze tip
Dus acupuntuur heeft geholpen voor jou paardje?
Kan je ongeveer nog herrineren wat ze zei, waar de link lag tussen acupuntuur en de allergische reactie? Of waar de reactie vanaf kwam?


Ik ben gewoon naar Steffi vd Laarse gegaan omdat we de prednison wel zat waren en het terug bleef komen, zonder duidelijke redenen.

We kwamen dus niet specifiek voor acupunctuur, maar zij heeft hem bekeken en koos daarvoor. Ik was sceptisch, maakte nog een foute opmerking, maar zag wel wat gebeuren.

Alleen dat was zeker niet voldoende. Hij heeft een jaar Chinese kruiden gehad die toch ook gek genoeg heel duidelijk hielpen.
1 Keer dachten we; het is wel goed zo, de klachten zijn weg, maar kwam het weer terug.

Na dat jaar kruiden was het wel 95% weg. Een paar keer met zweten weer bulten, maar toen goed afgesponst en dat hielp ook goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-22 00:38 



 
Profiel   

Gaat het nu wel goed met je paard? :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 13:32 



 
Profiel   

Appeltje_1 schreef
Gaat het nu wel goed met je paard? :(:)

Met het paard gaat het weer prima, met passen en meten staat hij gewoon weer lekker buiten
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-22 13:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen