hoefbevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:38

Dan weet jij ook niet hoe het werkt :+
Je kan een topic niet sluiten namelijk.

En als bokt zo eensgezind is, wat niet eens zo vaak is, zou ik eens achter de oren krabben...

Sellyxx

Berichten: 1202
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:44

Haha sorry :+ ik bedoelde eigenlijk aanvragen of een topic gesloten kan worden, dat kan wel toch? Of ben ik nu gek. :D

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:47

Soms.... als het totaal uit de hand loopt.
Vaak niet.
Momenteel loopt het naar mijn idee nog niet uit de hand. Kan snel veranderen, daar niet van :P
De meest berichten blijven ondanks het heftige onderwerp best wel netjes.
En waarom de mods het dan zouden gaan sluiten? Is dat niet het risico van een topic openen en om ervaringen vragen dat je niet te horen krijgt wat je liever wilde?

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:49

Sellyxx schreef:
Haha sorry :+ ik bedoelde eigenlijk aanvragen of een topic gesloten kan worden, dat kan wel toch? Of ben ik nu gek. :D

Welke reden zou je daarvoor willen aanvoeren?

Sellyxx

Berichten: 1202
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:56

Jullie hebben helemaal gelijk hoor. Misschien heb ik mijzelf net wat ongelukkig verwoord, het was zeker niet mijn punt of advies dat ze het topic maar moest sluiten :) het lijkt mij juist slimmer als ze open staat voor alles wat hier gezegd wordt en er ook iets mee doet of het iig meeneemt of, mocht ze hier niet meer an publiek durven te reageren, bepaalde mensen hier in vertrouwen neemt.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:57

In het algemeen is het zo dat topics gesloten kunnen worden, dat klopt. Als dat is wat je bedoelt. :)

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:53

Wat ik misschien wel erger vind is dat een bekapper vind dat dit allemaal wel oke is. Zijn advies 360 graden staat van wat de deskundige adviseren.
Zijn manier van bekappen staat ook geheel haaks hierop.

Ik heb dit helaas veel vaker gezien. Niet in het belang van het dier, de arrogantie dat hun manier alles kan beter maken. Hun zakken vullen over de rug van het paard.
En ik snap echt dat je als eigenaar er veel aan wilt doen om je geliefde dier te willen redden, dat willen we allemaal toch!.
Maar verlies niet uit het oog dat alle deskundige in dit geval wel voor de eerlijkste optie hebben gekozen.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:05

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat dit niet echt zo is. Ik bedoel welke zwans zegt dat een paard met geperforeerde zolen beter kan worden.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:29

Daks schreef:
Ik heb eerlijk gezegd het idee dat dit niet echt zo is. Ik bedoel welke zwans zegt dat een paard met geperforeerde zolen beter kan worden.


Goh ik kan me wel voorstellen dat een smid zoiets uitkraamt… ik heb ook van dierenartsen al behoorlijk wat zever gehoord. Persoonlijk vind ik het ook erger dat een smid of DA onzin vertelt en zo mensen verkeerde info geeft dan iemand die die strohalm wil grijpen.
Het is helaas niet altijd gemakkelijk om een goede dierenarts of smid te vinden. Als je dan van bepaalde problemen niet veel weet, dan is het zeker niet gemakkelijk om je te laten adviseren door de juiste mensen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:32

Nou als toch wel één van de meest gerenommeerde smeden van NL anders beweren, heb je echt met een lapzwans te maken.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 08:55

Daks schreef:
Ik heb eerlijk gezegd het idee dat dit niet echt zo is. Ik bedoel welke zwans zegt dat een paard met geperforeerde zolen beter kan worden.

En toch heb ik er al gezien die met 2 geperforeerde zolen terug beter werden en zelfs weer onder het zadel liepen.

Ik vind ergens wel dat iedereen hier heel hard oordeelt over TS, zonder dat ze het paard in het echt of op film gezien hebben.

Als het paard idd loopt zoals ts zegt, dan lijkt me het niet meer dierwaardig idd, hangt er dan vooral van af welke actie ondernomen wordt en hoe dat op heel korte termijn zou moeten evolueren.

Voor hetzelfde geld loopt paard er heus niet zo slecht bij als TS zegt, en dan is het al een heel ander verhaal.

Hiervoor zouden er echt wel recent beeldmateriaal, foto's van de hoeven en de rx"en nodig zijn om daar even beter naar te kijken.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 10:29

Hoeveel pijnstillers krijgt het dier? Want mijn paard is direct op Equipalazone en gips gezet en toen kon hij eigenlijk direct weer fatsoenlijk lopen en draafde na een paar dagen weer vrolijk naar het land. Als hij met afbouwen slechter werd kreeg hij direct weer meer. Hij heeft 6 weken op pijnstillers gestaan waarvan de laatste twee weken een heel klein beetje maar daardoor is het wel 6 weken een vrolijk paard geweest die gewoon lopen kon. Sterker nog, ik moest met hem stappen maar meneer ging liever hard. Als die pijnstillers niks hadden gedaan had ik zeker andere keuzes gemaakt.

Als je dan toch besluit dit heel lang te laten duren vind ik dat je paard in tussentijd wel pijnvrij moet zijn door middel van medicatie. Al vraag ik me sterk af of dat wel mogelijk is in deze staat.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:22

Ben eigenlijk heel nieuwsgierig naar het volgende... misschien weet iemand dit.

Heeft het zin/effect om bij HB met NSAIDs te spuiten? Word dat überhaupt gedaan?

Ik heb een jaar of 6 geleden mijn tweede enkel 'verstuikt'; m.a.w. de enkelbanden gescheurd. Ik was op vakantie in Finland en de chirurg die mij behandelde zei dat de grootste schade ontstaat door de ontsteking die op een scheuring volgt. Ik had al eens een injectie met corticosteroiden in mijn schouder gehad toen ik een hevige en niet verbeterende 'frozen shoulder' had. De pijnstilling is geweldig - ik kon weer bewegen. Ik ben geen fan van dergelijke 'paardenmiddelen', maar bij hoefbevangenheid lijkt het me heel zinnig... Wordt het gedaan?? Wie weet er meer over?

Paardenfann4
Berichten: 1337
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 22:17

Meestal wordt er buut gegeven en ook wel aspirine voor de bloeddoorstroming. In dit geval zal geen enkele pijnstiller sterk genoeg zijn om het paard zonder pijn te laten zijn. Geperforeerde hoefzolen is zo ontzettend pijnlijk, dat zou niemand zijn paard aan moeten willen doen. Ik krijg echt een misselijk gevoel als ik de berichten van deze TS lees, een paard met doorligplekken, hoe ver wil je in hemelsnaam gaan?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:20

Hevonen schreef:
Ben eigenlijk heel nieuwsgierig naar het volgende... misschien weet iemand dit.

Heeft het zin/effect om bij HB met NSAIDs te spuiten? Word dat überhaupt gedaan?

Ik heb een jaar of 6 geleden mijn tweede enkel 'verstuikt'; m.a.w. de enkelbanden gescheurd. Ik was op vakantie in Finland en de chirurg die mij behandelde zei dat de grootste schade ontstaat door de ontsteking die op een scheuring volgt. Ik had al eens een injectie met corticosteroiden in mijn schouder gehad toen ik een hevige en niet verbeterende 'frozen shoulder' had. De pijnstilling is geweldig - ik kon weer bewegen. Ik ben geen fan van dergelijke 'paardenmiddelen', maar bij hoefbevangenheid lijkt het me heel zinnig... Wordt het gedaan?? Wie weet er meer over?


Het risico bij dit soort "zware" medicatie is dat een paard hier juist HB van kan worden. Paarden kunnen namelijk ook HB worden door medicatie. En bij HB is er al een probleem met de afvalstoffen. Volgens mij is het risico bij cortico's vrij groot. Dierenartsen geven eerder metacam/ novacam en vroeger buut inderdaad. Ascal is een asperine die het bloed verdund.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:35

Hoe gaat het nu weet iemand dat?

Khalid123
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 21:48

*\o/* het gaat goed *\o/*

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 21:56

Khalid123 schreef:
*\o/* het gaat goed *\o/*

Wat fijn!
Wat is er in de tussentijd gebeurd?
Hoe heb je je paard behandeld?
Hoe gaat het met de doorgebroken zolen?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:09

Kan hij weer lopen en staan op zijn benen?

Khalid123
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 21:38

ja zeker, hij is er door heen <3 hij kan al wat voorzichtig stappen, staat al veel en uren lang achtereen :D Nu weer een stijgende lijn omhoog!

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 03:31

Voorzichtig stappen… dat klinkt als dier heeft nog steeds onnodig veel pijn. En daar vind ik wat van….

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 08:45

Dus het goede nieuws is dat hij na een maand liggen weer voorzichtig wat kan lopen en enkele uren kan staan?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:03

Fijn dat er een stijgende lijn is in ieder geval! heb je een filmpje oid..ben wel benieuwd hoe hij er bij staat. Mag ook per PB.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:50

Suzanne F. schreef:
Dus het goede nieuws is dat hij na een maand liggen weer voorzichtig wat kan lopen en enkele uren kan staan?


Onvoorstelbaar dit.. Is er doorheen want hij kan na een paar maand weer wat voorzichtig stappen? Dierenmishandeling in de ergste soort..

Paardenfann4
Berichten: 1337
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:38

Ik begrijp niet dat er niemand in de omgeving ingrijpt, dit kan toch niet een paard met geperforeerde zolen laten lopen. Dan nog zeggen hij is er doorheen? Verdiep je aub in deze ziekte en verlos je paard van deze verschrikking.