hoefbevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:15

SjonnieZ schreef:
Tis een account van juni 2022 dus fake zou kunnen.
Anderzijds de aanpak past wel bij het gedachte goed van de paard natuurlijk aanhangers.
Daarvan zie je op FB ook wel eens dit soort verhalen langskomen.


Ik ben geen lid ( meer ) van zulke groepen, maar bekap al heel lang zelf en mijn man heeft die cursus via hun gedaan, dus ken hun theorie.

Heb wel wat betere bekappers die ik volg en ook al veel verhalen gevolgd waar het inderdaad goed is gekomen met goed en regelmatig bekappen. MAAR daar wordt ook altijd gezegd dat het een totaal plaatje is en daar moet ook aandacht aan besteed worden.

Mijn eigen ruin was hb, maar nog niet zo ernstig. Die was ik bijna kwijt door hoefsmeden met ervaring en goede naam. Met respect voor zijn hoeven en niet naar een plaatje willen bekappen, is hij de laatste 2jr goed geweest en daarna aan iets anders overleden.

Heel vroeger een paard gehad waar hoefbeen door zool zakte en toen was de prognose slecht en is ingeslapen.

Maar we leven nu in 2022 en ik snap ook dat mensen nu proberen te kijken hoe ze het kunnen aanpakken. Er overlijden veel paarden door hb of aan de gevolgen van en daar wil men iets aan kunnen doen.

Ik lees ook wat traditionele hoefsmeden proberen en dan zijn er ook minder ervaren gasten die weer iets gaan na doen.

Geen idee waar en hoe TS staat als hij/zij echt een paard heeft en dit verhaal dan klopt. Maar op een stal zouden mensen toch moeten ingrijpen. Ik zou zoiets niet op stal willen. Dus of er moet echt verbetering zijn en zeer nauw contact met de veearts of je laat hem nu gaan of vertrekt.....

Als bij mn buren een paard er zo bij loopt, zou het ook anderen opvallen en er iets van zeggen of het melden.

En welke veearts of hoefsmid laat je zo doormodderen? Zowel een goede hoefsmid als bekapper wil wel dat het verbeterd, dat ze vaker kunnen komen en je ook de rest aanpakt zoals voeding bijvoorbeeld. Die blijven niet komen en staan toekijken.
Alleen eentje met een te grote ego zou door blijven gaan als het niet gaat.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:05

Ik vermoed eerder nep en anders dat TS HB en een zweer behoorlijk door elkaar haalt.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:09

Maar een zweer en doorligplekken?

Ik hoop zo dat het nep is, ik ben bang van niet... er bestaan mensen die niet los durven laten...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:44

Oh..ik was de doorligplekken even vergeten.

-O-

Het blijft een raar verhaal.

Khalid123
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-06-22

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 11:35

Het is helemaal geen raar verhaal, in die eerste weken toen die hoeven aan 't perforeren waren, ligt het paard toch voornamelijk. Dan is het toch logisch dat er doorlig plekken ontstaan! Hij staat nu 80% van de dag weer, en zijn die plekken aan het genezen en groeien de haartjes alweer terug! Het gaat de goede kant weer op.

Ik wil nu gaan beginnen met een hoefspray, verzorgende hoefspray, iemand ervaring mee?

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 11:36

Dit moet wel nep zijn. Het verhaal wordt steeds vreemder en het is zomervakantie..

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 11:38

Khalid123 schreef:
Het is helemaal geen raar verhaal, in die eerste weken toen die hoeven aan 't perforeren waren, ligt het paard toch voornamelijk. Dan is het toch logisch dat er doorlig plekken ontstaan! Hij staat nu 80% van de dag weer, en zijn die plekken aan het genezen en groeien de haartjes alweer terug! Het gaat de goede kant weer op.

Ik wil nu gaan beginnen met een hoefspray, verzorgende hoefspray, iemand ervaring mee?


Gezien de reacties in dit topic en jouw beleid omtrent deze casus… denk je echt dat mensen serieus goede aanbevelingen hebben mbt hoefspray? Letterlijk een paar zinnen terug rep je nog over geperforeerde zolen :+
Ik vind dat je veel te ver gaat hierin en vraag me werkelijk af of dit niet idd een troll is. Want niemand kan daadwerkelijk toch zo achterlijk zijn.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:05

Khalid123 schreef:
Het is helemaal geen raar verhaal, in die eerste weken toen die hoeven aan 't perforeren waren, ligt het paard toch voornamelijk. Dan is het toch logisch dat er doorlig plekken ontstaan! Hij staat nu 80% van de dag weer, en zijn die plekken aan het genezen en groeien de haartjes alweer terug! Het gaat de goede kant weer op.

Ik wil nu gaan beginnen met een hoefspray, verzorgende hoefspray, iemand ervaring mee?


Weken liggen _O-
Ik ga ontstippen.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:05

Khalid123 schreef:
Het is helemaal geen raar verhaal, in die eerste weken toen die hoeven aan 't perforeren waren, ligt het paard toch voornamelijk. Dan is het toch logisch dat er doorlig plekken ontstaan! Hij staat nu 80% van de dag weer, en zijn die plekken aan het genezen en groeien de haartjes alweer terug! Het gaat de goede kant weer op.

Ik wil nu gaan beginnen met een hoefspray, verzorgende hoefspray, iemand ervaring mee?


Logisch dat een paard ligt ja, maar dat een paard zoveel ligt is het lichaam niet op gebouwd. Zoals je hebt gemerkt met de doorligwonden. En dat hij nu nog steeds 20% van de dag ligt is nog veel te veel. Dan heeft hij nog steeds pijn, dus voordat je met hoefspray begint, ga eerst eens goed te rade of het paard wel pijnvrij is en kan blijven. Galoppeert hij alweer rond? Maakt hij al een drafje? En dan uit zichzelf, niet opgejaagd door een ander pard of meegaand met de kudde.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:06

Ik geloof er ook niks meer van. Niemand laat een paard met geperforeerde zolen weken liggen met doorligplekken tot gevolg. En nu wordt er om hoefspray gevraagd? :') Om de zolen weer dicht te maken ofzo? Het bot stak er toch doorheen of nu niet meer?
Ik denk dat er beter een slotje op dit topic kan komen eigenlijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:08

Van teveel en te lang liggen krijgt een paard niet alleen doorlig wonden, ook de ingewanden kunnen dat niet onbeperkt hebben.

En hoefspray? hahahaha, dat helpt niks, alleen om je portemonnee leger te maken.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 17:22

Ik zou eens een goede dierenarts raadplegen als ik jou was

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 17:54

MarjanB schreef:
Ik zou eens een goede dierenarts raadplegen als ik jou was


De 1e arts was prima, maar als je het advies tot 2x toe in de wind slaat maakt het allemaal niet meer uit of je een goede of minder goede arts inschakelt.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 19:50

Pff ik schrik wel van je reactie TS, dat het paard twee weken heeft gelegen.... Neem nu het advies van de da serieus en laat het paard gaan, hoe moeilijk het ook is. Dat je al zo lang bezig bent en het paard nog steeds niet goed loopt, blijf het met verbazing volgen.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 20:17

Ik wacht nog altijd op een röntgen foto van de voetjes.
En een filmpje van hoe hij nu loopt.
Tot die tijd zegt dit topic mij niets.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 17:07

Voor het zelfde geld lacht ts zich rot en is alles verzonnen.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 17:26

Khalid123 schreef:
Nee hoor, die weken met pijn zijn voorbij sinds dat hoefbeen is doorgebroken, maar dat wil niemand horen en geloven. Het is een dierenkliniek geweest die kai verkeerd bekapt heeft waardoor hij langer moest afzien omdat zijn hoeven moeten aangroeien en hij weer wel goed gezet kon worden op zijn hoeven.


Weet je zeker dat je écht niet in de war bent met een abces/hoefzweer?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:02

Twiggy2008 schreef:
Khalid123 schreef:
Nee hoor, die weken met pijn zijn voorbij sinds dat hoefbeen is doorgebroken, maar dat wil niemand horen en geloven. Het is een dierenkliniek geweest die kai verkeerd bekapt heeft waardoor hij langer moest afzien omdat zijn hoeven moeten aangroeien en hij weer wel goed gezet kon worden op zijn hoeven.


Weet je zeker dat je écht niet in de war bent met een abces/hoefzweer?

Dat was mijn vraag ook al..
TS: Geen aanval maar: Een hoefbeen dat doorbreekt kan toch niet opluchten?
Als jouw hielbeen door jouw huid komt gaat het toch ook niet beter?

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:07


kanjerroos
Berichten: 219
Geregistreerd: 13-07-07

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:16

Ik ga met mijn voorgangers mee, hoop dat dit paard niet bestaat of dat het verhaal in ieder geval niet klopt

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:07

Jet schreef:
Kennelijk zijn er wel methodes om een zoolpenetratie "op te lossen".
https://www.thelaminitissite.org/feet-f ... enetration .

Maar dat lijkt wel de enige link die ik hierover kan vinden. Alle andere links geven aan dat het hopeloos is als zoiets gebeurt.

Even globaal doorgelezen, maar moet eerlijk zeggen dat bij sommige het doorbreken door de zool minimaal is. Sommige hoeven zien er nadien zo wel weer redelijk uit waar andere nog steeds niet best zijn.
Maar wat ik mis, hoe was het verloop. Hebben die dieren ook weken (of zelfs wel langer) hopeloos enkel maar kunnen liggen met open doorlig plekken?

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:41

Dat wordt er inderdaad niet bij verteld, ik kan me niet voorstellen dat die paarden het zonder erg veel pijn hebben moeten doorstaan.

Paardenfann4
Berichten: 1339
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:55

Dit is verschrikkelijk pijnlijk voor paarden, ik zou mijn dier dat nooit aan doen. Je krijgt het toch nooit weer helemaal goed, dat is onmogelijk. Die dieren lopen gewoon de rest van hun leven met pijn rond. Dat vind ik onacceptabel.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:38

Jet schreef:
Dat wordt er inderdaad niet bij verteld, ik kan me niet voorstellen dat die paarden het zonder erg veel pijn hebben moeten doorstaan.

Dat dus!
Ik vind dit in dezelfde categorie vallen als paarden een beenprothese krijgen. Dier onterende een lijdensweg omdat de eigenaar niet zijn verantwoording kan nemen

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:40

Ja precies, en waarvoor? Wie heeft hier nu baat bij? Het paard in ieder geval niet....