Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 11 [ 275 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

hoefbevangen

 
Profiel   

Hey bokkers, ik wil graag mijn drama delen,

Met pasen dit jaar is mijn arabiertje van 15 acuut hoefbevangen geraakt! Röntgenfoto's laten maken, 2 voorbenen zijn gekanteld. Rechts erger dan links, advies was euthanasie. Dat heb ik niet gedaan. Gekozen nog voor speciaal hoefbeslag, maar hij werd niet beter. Weer advies euthanasie.

Toen heb ik een andere arts ( met haar hoefsmid waarmee ze samen werkt ) om raad en advies gevraagd.
Die hoefsmid is langs geweest en zei,, ze hebben precies gedaan wat ze niet hadden moeten doen, die teen eraf gehaald, paard moet juist op zijn hak worden gezet,, . Dus het werk van die andere smid eraf, en deze man zijn werk gedaan zover hij nog kon natuurlijk. En nu zijn we al 2 maanden bezig.

Zijn rechter been is inmiddels geperforeerd, en kan hier weer op staan/steunen. Maar nu ontlast hij volledig zijn linker been. Volgens mij gaat met dat been nu hetzelfde gebeuren. Het zal toch niet zeker! Iemand ervaring mee? Kan ik en mijn paard dat nog wel aan...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 10:58 



 
Profiel   

Een paard dat hoefbevangen is, heeft ontzettend veel pijn. Als het advies 2x euthanasie is geweest, vraag ik me af of het eerlijk is naar je paard om door te gaan.
Het klinkt niet alsof het paardwaardig goed komt.
Veel sterkte, een beslissing nemen lijkt mij moeilijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 11:05 



 
Profiel   

Dit wordt nooit meer beter, hoefbenen kantelen niet terug. Als je paard al zo slecht is dat het geperforeerd is dan is euthanasie echt het beste. Ik snap dat je er geen afscheid van kunt nemen, maar je paard lijdt nu ondragelijk. Mijn advies is er zo snel mogelijk een eind aan maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 11:10 



 
Profiel   

Kan natuurlijk ook nog een hoefzweer zijn in dat linkerbeen. Vaak meegemaakt tijdens en na bevangenheid. Maar het hele plaatje klinkt niet goed. Paard wel op maximale medicatie, neem ik aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 11:14 



 
Profiel   

Als het geperforeerd is, is het einde verhaal. Ik zou hem uit zijn lijdensweg verlossen.

Ook al ben ik ook voor natuurlijk oplossen e.d als dat kan, maar ik vrees dat hier een fatale cruciale fout is gemaakt door de teen in te korten. En perforatie komt nooit meer goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 11:19 



 
Profiel   

Deze hoefsmid red die paarden dus wel, zegt hij. Hij doet dat al 35 jaar. En hij zegt dat 't goed is dat het geperforeerd is zodat de druk eraf is en inderdaad, hij kan er weer op staan en steunen. Het komt goed, zeg hij, dus daar vertrouw ik op. Inslapen kan altijd nog.
Alleen het vervelende is nu dat zijn andere been aan de beurt is.
Voor mij is het nieuw, ik was totaal niet bekend met hoefbevangenheid! Ik wist niet dat dat zo ernstig was!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 11:29 



 
Profiel   

Wie heb je er dan bij als smid? Ik weet dat Ronald Aalders heel veel doet met bevangen paarden. Je zou hem nog eens z'n mening kunnen vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 11:32 



 
Profiel   

Dan weet je waarschijnlijk ook niet hoe extreem pijnlijk het is?
Ik zou het een paard niet aan doen, zeker niet aan twee voorbenen!

"Sincker
De meest extreme vorm van hoefbevangenheid wordt sincker genoemd. Hierbij kantelt het hoefbeen geheel verticaal naar beneden. Dit wordt veroorzaakt doordat de gehele lamellenconstructie aan de voorzijde van de hoef radicaal vernietigd is en daarop geheel loslaat. Hierop zal de teenstrekker verlengen en heeft de buigpees de vrijheid gekregen het hoefbeen geheel te kantelen. Met als gevolg dat de onderliggende bloedvaten afgekneld worden, die hierop zullen afsterven. Verder zal de zool uit gaan bollen doordat de punt van het hoefbeen hierop drukt. Het uiterste gevolg hiervan is dat het hoefbeen via de zool naar buiten breekt. Dit wordt ook wel zoolbreuk genoemd. Op het moment van een zoolbreuk zal men het paard in moeten laten slapen, aangezien dit niet meer hersteld en een ondragelijke pijn met zich mee brengt voor het paard."

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 11:52 



 
Profiel   

Heb je de oorzaak van de hoefbevangenheid al achterhaald? Insulineresistentie, PPID, te suikerrijk gras, hooi getest?
Heel veel sterkte verder gewenst met je paardje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 12:03 



 
Profiel   

Ik zou het paard ook zsm uit zijn lijden verlossen! Ik heb helaas ook ervaring met hoefbevangen paard. Die heb ik ook moeten laten inslapen. Dit is gewoon geen paardwaardif bestaan voor zo'n dier:( persoonlijk vind ik het ook heel egoïstisch om het paard nog in leven te houden als de dierenarts al 2x euthanasie advies heeft gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 12:04 



 
Profiel   

Ik ga met de rest mee hier helaas ook ervaring met hoefbevangenheid. Zou ook een afspraak maken voor inslapen en niet verder tobben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 12:07 



 
Profiel   

Wat is de rede van de hoefbevangenheid?
Te dik, insuline resistentie, PPID?

De oorzaak weg (proberen te) halen is ook heel belangrijk.

Hoefbevangenheid is echt iets wat heel heftig is. Veel mensen onderschatten het flink.

Bij een zool perforatie zou ik wel goed na denken of je dan verder wil. Hier zou dat, uit liefde voor mijn pony's, meteen einde verhaal betekenen, die leidensweg om daar weer uit te komen doe ik ze niet aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 12:08 



 
Profiel   

Hoe groot is de kans dat hij pijnvrij wordt? Hoe lang moet hij daarvoor ondraaglijke pijn lijden?
Voor wie probeer je dit nog te redden? Omdat je zelf geen afscheid kunt nemen of omdat je hem nog een aantal jaar wilt geven?
Waarmee maak je jouw paard het gelukkigste?

Ik denk dat euthanasie de vriendelijkste oplossing is

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 12:11 



 
Profiel   

Hoi, ik reageer bijna nooit, maar wil nu toch wat tegenwicht geven aan de negatieve berichten.
Hier ook dramatisch bevangen inclusief kantelen en sincker.
Advies was ook inslapen, maar de pony was vreemd genoeg klinisch niet eens zo slecht.
Dus het hele traject in gegaan met een smid die daar heel veel ervaring mee had.
Het is een lange adem hebben en ik heb ze aan huis dus kon haar heel goed in de gaten houden
Pony rent weer vrolijk rond en doet zelfs stap ritjes met mijn dochter. Loopt ijzerloos weer vlot over het harde.
Wat wel essentieel is, wat er hierboven al gezegd is, is om te weten waardoor de pony bevangen is geraakt.
In ieder geval heel veel succes met je keuzes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 12:13 



 
Profiel   

Dit arme dier loopt dus al maanden met enorme pijn?

Ik zou toch echt even goed bekijken wat het perspectief is en op welke termijn. Zien wat eerlijk is voor het paard en of eventjes doorbijten(met pijnstillers?) Het waard is.

Mogelijk is inslapen gewoon echt het eerlijkste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 12:14 



 
Profiel   

Krijgt je paard wel pijnstillers momenteel en afgelopen tijd? Zo niet dan zou ik dat wel direct regelen.

Er zijn heel veel meningen over wat de beste aanpak is, zoals jij ook hebt gemerkt met tegenstrijdig advies, maar een paard langdurig met pijn laten lopen is wel problematisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 12:18 



 
Profiel   

Ik heb altijd veel bewondering voor mensen die überhaupt de behandeling voor hoefbevangenheid aangaan. Ik heb het bij 3 pony's meegemaakt waarvan alleen de laatste goed hersteld is, de andere 2 hebben nooit meer onbezorgd kunnen leven. In jouw geval was ik nooit zo ver gegaan.
Lees je heel goed in over bevangenheid en bedenk voor jezelf of je je paard en jezelf dit traject wil aandoen.
Veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 13:05 



 
Profiel   

Ik heb zelf geen ervaring met sinckers, dus daar kan ik je niet bij helpen. Maar gezien de ernst van je verhaal en je (terechte) twijfel of jullie dit aankunnen is het belangrijk om je te realiseren dat een hersteltraject hoe dan ook erg lang gaat duren, aangezien de beschadigde lamellen niet meer herstellen en moeten uitgroeien. Dit kan alleen als zowel de oorzaak van de hb wordt weggenomen en er daarnaast wordt voldaan aan de voorwaarden voor herstel. Ter illustratie: bij mijn paard duurde het uitgroeien van de beschadigde hoefdelen 2 jaar.

Ik denk dat het wel heel fijn is dat je een da en smid hebt die goed samenwerken. Mocht je voor herstel willen gaan dan is dat echt een goede basis. En eens met bovenstaand, er is op dit gebied heel veel tegenstrijdig advies te vinden, dus oriënteer op visies waar je je in kan vinden en zoek ook voor jezelf steun/hulp voor een langere periode.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 13:19 



 
Profiel   

Zoveel pijn..... Zelfs als er een traject is waarmee je het iets kan verlichten, dat kost (veel) tijd en de slagingskansen zijn twijfelachtig.

In laten slapen, ik zou geen dag meer twijfelen.... hoe verdrietig ook dat je je maatje gaat verliezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 15:04 



 
Profiel   

Ik wil je vooral aanraden niet te veel te gaan dokteren en te varen op hoop. Het is een enorm pijnlijke ziekte en het moet wel paardwaardig blijven. Heb je een smid die verbonden is aan een kliniek? Wat zeggen de artsen daar? Wat zegt je eigen dierenarts ervan?

Nu heb ik in dezelfde situatie gezeten, al had zij gelukkig geen sincker (al beweerden ze dat bij de Lingehoeve wel). Mijn shet is in 2010 voor het eerst bevangen geraakt. Toen ik van alles geprobeerd had en haar niet pijnvrij kreeg ben ik op advies van wat bokkers voor een second opinion naar Rob van Nassau gegaan, die smid is bij de Visdonkkliniek. Hij heeft haar toen bekapt en beslagen en toen werd binnen 10 dagen de stijgende lijn ingezet. Ze is toen bijna 10 jaar hb-vrij geweest dankzij een streng dieet en medicatie voor ppid. Uiteindelijk heeft ze een terugval gehad en toen ben ik naar de Lingehoeve gegaan, omdat dat qua reistijd gigantisch scheelt. Daar had ik echter niet dat vertrouwde gevoel als bij de andere smid. Dus ik had er geen vrede mee toen ik daar het advies inslapen kreeg. Toen heb ik met mijn pa overlegd om terug te gaan naar Van Nassau. Als hij het verhaal zou onderschrijven dan zou ik op de terugweg nog een afspraak maken met mijn dierenarts om haar in te laten slapen. Omdat ik veel vertrouwen in Rob heb en omdat ik weet dat hij de eigenaar niet naar de mond praat. Het paard staat echt voorop.

Dus toen terug gegaan naar van Nassau. En idd vond hij ook dat ze verkeerd op de voeten stond. Na het bekappen zag ik gelijk verschil. Ik kwam met een strompelende pony aan en ze ging dribbelend mee terug. Het leek daarna weer goed te gaan. Helaas kreeg ze uiteindelijk toch weer een terugval. Toen heb ik met de artsen en met Rob overlegd dat we nog een keer ijzers zouden proberen. Als ik dan niet binnen een aantal weken verbetering zag moest ik de beslissing nemen. En daar had ik toen vrede mee, omdat ik voor mijn gevoel alles geprobeerd heb. Het leek even weer beter te gaan, maar uiteindelijk stond ze toch weer met pijn en toen heb ik haar laten gaan.

Het is moeilijk. Je wil alles doen voor je paard om weer pijnvrij te kunnen laten leven. Wanneer is het tijd en heb je genoeg geprobeerd? En wanneer wordt het lijden? Probeer daar kritisch naar te kijken. Wat mij hielp was mezelf de vraag stellen, wie doe ik hier een plezier mee? Ik heb kritische vragen gesteld aan mensen in mijn omgeving die mijn pony kende maar met meer afstand keken, mijn dierenarts thuis en de artsen op de kliniek en mijn smid. Er zijn helaas in iedere beroepsgroep mensen die denken alles te kunnen fixen. Dus ik zou voor mezelf helder willen hebben of dit voor jou smid ook geldt of dat hij ook echt weet waar hij mee bezig is. Stel voor jezelf een grens, binnen zoveel tijd moet er ook daadwerkelijk verbetering zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 15:22 



 
Profiel   

Iris_Casper schreef
Hoi, ik reageer bijna nooit, maar wil nu toch wat tegenwicht geven aan de negatieve berichten.
Hier ook dramatisch bevangen inclusief kantelen en sincker.
Advies was ook inslapen, maar de pony was vreemd genoeg klinisch niet eens zo slecht.
Dus het hele traject in gegaan met een smid die daar heel veel ervaring mee had.
Het is een lange adem hebben en ik heb ze aan huis dus kon haar heel goed in de gaten houden
Pony rent weer vrolijk rond en doet zelfs stap ritjes met mijn dochter. Loopt ijzerloos weer vlot over het harde.
Wat wel essentieel is, wat er hierboven al gezegd is, is om te weten waardoor de pony bevangen is geraakt.
In ieder geval heel veel succes met je keuzes!


Ik sluit me hierbij aan. Onze welshmerrie is na hoefbevangenheid (met 1 sinker en heel veel pijn en kreupelheid) eigenlijk volledig hersteld. Strikt dieet, zware medicijnen en een goede smid die heel vaak kwam en corrigeerde hebben geholpen. Ze stond op nat zand, we koelden haar hoeven heel vaak tegen de pijn. Uiteindelijk liep ze weer helemaal goed en wilde zelfs graag springen. Ik had dat nooit gedacht.

Hoefbevangenheid is erg verraderlijk, niet alleen niet op het gras, maar ook oppassen met hooi, kuil en luzerne. Bevangenheid ligt altijd op de loer. Er is een groot topic over ergens op dit forum.

De ontsteking van de lederwand zorgt voor het kantelen van het hoefbeen, en die ontsteking is ook wat het zo ontzettend pijnlijk maakt.

Wij hebben onze pony er uiteindelijk wel om moeten laten inslapen, maar ze was toen 24 en had cushing, waardoor ze steeds weer bevangen werd, hoe erg we ook opletten. Haar eerste bevangenheid (waarvan wij weten) was toen ze 6 jaar oud was. Ze heeft echt heel veel jaren prima gelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 15:44 



 
Profiel   

frensje schreef
Een paard dat hoefbevangen is, heeft ontzettend veel pijn. Als het advies 2x euthanasie is geweest, vraag ik me af of het eerlijk is naar je paard om door te gaan.
Het klinkt niet alsof het paardwaardig goed komt.
Veel sterkte, een beslissing nemen lijkt mij moeilijk.



Hier ben ik het zo mee eens….

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 16:20 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Zoveel pijn..... Zelfs als er een traject is waarmee je het iets kan verlichten, dat kost (veel) tijd en de slagingskansen zijn twijfelachtig.

In laten slapen, ik zou geen dag meer twijfelen.... hoe verdrietig ook dat je je maatje gaat verliezen.



Echt.. ik ben mijn paard verloren aan hb, gruwelijk hoeveel pijn dit deed. Ja, de keuze om in te laten slapen deed mega pijn, de zwaarste keuze die ik ooit heb moeten maken. Maar de lijdensweg langer laten duren was geen optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 16:25 



 
Profiel   

Ik heb niet alles gelezen, maar ik had een paard die ook extreem hoefbevangen was. Twee gekantelde hoefbenen en een doorzakking van een voet.

Is kliniek Visdonk voor je aan te raden? Daar zit een hoefsmid die heel veel ervaring heeft met hoefbevangenheid en heeft mijn paard bovenop gekregen. Ondertussen loopt mijn paard ook ijzervrij. Ze stond toen op breakover beslag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 17:05 



 
Profiel   

Paardenfann4 schreef
Dit wordt nooit meer beter, hoefbenen kantelen niet terug. Als je paard al zo slecht is dat het geperforeerd is dan is euthanasie echt het beste. Ik snap dat je er geen afscheid van kunt nemen, maar je paard lijdt nu ondragelijk. Mijn advies is er zo snel mogelijk een eind aan maken.


hoefbeen kan wel degelijk terug kantelen, echter moet de hoek van kanteling niet te groot zijn anders is dit inderdaad onbegonnen zaak.

Wanneer het paard aan twee voorbenen bevangen is, dan nog de twee benen waar het meeste gewicht op staan is het dan niet gewoon het dier kwellen?
.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 17:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 11 [ 275 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen