hoefbevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 15:25

marleen_usar schreef:
Moderatoropmerking:
Deze post is verwijderd omdat deze niet voldoet aan de Bokt Regels


Vind je dit niet wat ver gaan?
Zolang niemand behalve ts het fijne van de situatie weet kan je er ook geen oordeel over geven of dit dierenmishandeling betreft ja of nee.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 15:27

marleen_usar schreef:
Moderatoropmerking:
Deze post is verwijderd omdat deze niet voldoet aan de Bokt Regels



En dan? Wil je haar opzoeken ofzo? Voor een hoog sensitief persoon, zoals je jezelf omschrijft, moet je ook aanvoelen dat dat natuurlijk geen goed idee is.

Onkunde is er overal in paardenland. Je kunt alleen maar hopen dat mensen in haar nabije omgeving haar kunnen sturen. Maar zo te horen is ze niet van plan zich hierin veel te laten sturen omdat ze denkt dat ze het juiste doet.

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 15:30

Door er wel een melding van te maken zijn er uiteindelijk wel inspecteurs met kennis van zaken die kunnen bekijken of het allemaal wel goed gaat met het paard.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 17:53

Marjo schreef:
Door er wel een melding van te maken zijn er uiteindelijk wel inspecteurs met kennis van zaken die kunnen bekijken of het allemaal wel goed gaat met het paard.


En als zij zo zeker is dat het supergoed gaat met het paard dan moet dat ook geen probleem zijn. Maar dan moet een filmpje of een foto ook geen probleem zijn.. Dus ik denk dat ze stiekem zelf ook wel weet dat het niet oké is.

Suzanne F.

Berichten: 49283
Geregistreerd: 03-03-01

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 18:17

Is dit geen troll account ofzo? Kan me bijna niet voorstellen dat dit echt waar is.

Cinnepin

Berichten: 8938
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 18:22

Suzanne F. schreef:
Is dit geen troll account ofzo? Kan me bijna niet voorstellen dat dit echt waar is.


Ik ben dus niet de enige die dit begon te denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 18:29

Ik heb ook een tijd een hoefsmid gevolgd die werkte met geperforeerde zolen waarbij het wel goed is gekomen bij meerdere paarden. Dit was overigens wel een proces van een jaar. Het kan dus wel! Helaas ben ik hem uit het oog verloren..
De ts schrijft dat het paard alle nodige zorg krijgt, misschien moeten we daar dan ook maar vanuit gaan.
Succes met je paard ts, fijn te horen dat jullie op de goede weg zijn. Heb je toevallig ook foto's of video van het proces? Mag je uiteraard via pb sturen (maar hoeft niks te sturen natuurlijk). Vind dit soort dingen wel heel interessant als hoevennerd.

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 18:35

Humpiedumpie schreef:
Ik heb ook een tijd een hoefsmid gevolgd die werkte met geperforeerde zolen waarbij het wel goed is gekomen bij meerdere paarden. Dit was overigens wel een proces van een jaar. Het kan dus wel! Helaas ben ik hem uit het oog verloren..
De ts schrijft dat het paard alle nodige zorg krijgt, misschien moeten we daar dan ook maar vanuit gaan.
Succes met je paard ts, fijn te horen dat jullie op de goede weg zijn. Heb je toevallig ook foto's of video van het proces? Mag je uiteraard via pb sturen (maar hoeft niks te sturen natuurlijk). Vind dit soort dingen wel heel interessant als hoevennerd.

Ik ben wel benieuwd, is daar nog iets van te vinden op internet?

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 20:05

Humpiedumpie schreef:
Ik heb ook een tijd een hoefsmid gevolgd die werkte met geperforeerde zolen waarbij het wel goed is gekomen bij meerdere paarden. Dit was overigens wel een proces van een jaar. Het kan dus wel! Helaas ben ik hem uit het oog verloren..
De ts schrijft dat het paard alle nodige zorg krijgt, misschien moeten we daar dan ook maar vanuit gaan.
Succes met je paard ts, fijn te horen dat jullie op de goede weg zijn. Heb je toevallig ook foto's of video van het proces? Mag je uiteraard via pb sturen (maar hoeft niks te sturen natuurlijk). Vind dit soort dingen wel heel interessant als hoevennerd.


Maar heeft zo'n paard dan eerst maanden lang ondraaglijke pijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 21:07

Marjo schreef:
Humpiedumpie schreef:
Ik heb ook een tijd een hoefsmid gevolgd die werkte met geperforeerde zolen waarbij het wel goed is gekomen bij meerdere paarden. Dit was overigens wel een proces van een jaar. Het kan dus wel! Helaas ben ik hem uit het oog verloren..
De ts schrijft dat het paard alle nodige zorg krijgt, misschien moeten we daar dan ook maar vanuit gaan.
Succes met je paard ts, fijn te horen dat jullie op de goede weg zijn. Heb je toevallig ook foto's of video van het proces? Mag je uiteraard via pb sturen (maar hoeft niks te sturen natuurlijk). Vind dit soort dingen wel heel interessant als hoevennerd.

Ik ben wel benieuwd, is daar nog iets van te vinden op internet?


Nee ik ben zijn naam helaas verloren toen m'n telefoon crashte. Ik ga nog even verder zoeken want ben zelf nu ook wel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 21:09

Jildau schreef:
Humpiedumpie schreef:
Ik heb ook een tijd een hoefsmid gevolgd die werkte met geperforeerde zolen waarbij het wel goed is gekomen bij meerdere paarden. Dit was overigens wel een proces van een jaar. Het kan dus wel! Helaas ben ik hem uit het oog verloren..
De ts schrijft dat het paard alle nodige zorg krijgt, misschien moeten we daar dan ook maar vanuit gaan.
Succes met je paard ts, fijn te horen dat jullie op de goede weg zijn. Heb je toevallig ook foto's of video van het proces? Mag je uiteraard via pb sturen (maar hoeft niks te sturen natuurlijk). Vind dit soort dingen wel heel interessant als hoevennerd.


Maar heeft zo'n paard dan eerst maanden lang ondraaglijke pijn?


Deze werkte met siliconenkit om de hoeven te ondersteunen en er zal vast wat pijnstilling in zijn gegaan. Daar weet ik eerlijk gezegd het fijne niet van, maar lijkt me niet dat dat zo zou hoeven zijn.
Ik ga nog ff zoeken naar de naam, want dat zijn vragen die dan gesteld kunnen worden.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:05

Humpiedumpie schreef:
Deze werkte met siliconenkit om de hoeven te ondersteunen en er zal vast wat pijnstilling in zijn gegaan. Daar weet ik eerlijk gezegd het fijne niet van, maar lijkt me niet dat dat zo zou hoeven zijn.
Ik ga nog ff zoeken naar de naam, want dat zijn vragen die dan gesteld kunnen worden.


Die 'siliconenkit' heet vettec superfast en was destijds echt een uitkomst voor mijn hoefbevangen pony. Al had die van mij dan geen geperforeerde zool, op deze manier hoefden er geen nagels door haar hoeven, en kreeg ze wel extra demping/verlichting.

Naar mijn weten heeft de gemiddelde hoefsmid in Nederland dit op voorraad, maar wordt het niet vaak gebruikt omdat vettec er maar korte tijd onder blijft terwijl het vrij 'duur' is. Volgensmij had mijn hoefsmid hier ook geen specifieke opleiding/ervaring in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:15

Icelandshet schreef:
Humpiedumpie schreef:
Deze werkte met siliconenkit om de hoeven te ondersteunen en er zal vast wat pijnstilling in zijn gegaan. Daar weet ik eerlijk gezegd het fijne niet van, maar lijkt me niet dat dat zo zou hoeven zijn.
Ik ga nog ff zoeken naar de naam, want dat zijn vragen die dan gesteld kunnen worden.


Die 'siliconenkit' heet vettec superfast en was destijds echt een uitkomst voor mijn hoefbevangen pony. Al had die van mij dan geen geperforeerde zool, op deze manier hoefden er geen nagels door haar hoeven, en kreeg ze wel extra demping/verlichting.

Naar mijn weten heeft de gemiddelde hoefsmid in Nederland dit op voorraad, maar wordt het niet vaak gebruikt omdat vettec er maar korte tijd onder blijft terwijl het vrij 'duur' is. Volgensmij had mijn hoefsmid hier ook geen specifieke opleiding/ervaring in.


Mijn telefoon heeft er zelf siliconenkit van gemaakt :') , maar dat is inderdaad wat zij gebruikte. Siliconen.

SjonnieZ

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 23:18

Humpiedumpie schreef:
Ik heb ook een tijd een hoefsmid gevolgd die werkte met geperforeerde zolen waarbij het wel goed is gekomen bij meerdere paarden. Dit was overigens wel een proces van een jaar. Het kan dus wel! Helaas ben ik hem uit het oog verloren..
De ts schrijft dat het paard alle nodige zorg krijgt, misschien moeten we daar dan ook maar vanuit gaan.
Succes met je paard ts, fijn te horen dat jullie op de goede weg zijn. Heb je toevallig ook foto's of video van het proces? Mag je uiteraard via pb sturen (maar hoeft niks te sturen natuurlijk). Vind dit soort dingen wel heel interessant als hoevennerd.



Dat het na een jaar lijden beter gaat is geen reden om een paard door een hel te laten gaan.

In de natuur overleeft een paard niet als ze zo erg bevangen zijn en komt het dus ook niet goed.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 00:50

SjonnieZ schreef:
Humpiedumpie schreef:
Ik heb ook een tijd een hoefsmid gevolgd die werkte met geperforeerde zolen waarbij het wel goed is gekomen bij meerdere paarden. Dit was overigens wel een proces van een jaar. Het kan dus wel! Helaas ben ik hem uit het oog verloren..
De ts schrijft dat het paard alle nodige zorg krijgt, misschien moeten we daar dan ook maar vanuit gaan.
Succes met je paard ts, fijn te horen dat jullie op de goede weg zijn. Heb je toevallig ook foto's of video van het proces? Mag je uiteraard via pb sturen (maar hoeft niks te sturen natuurlijk). Vind dit soort dingen wel heel interessant als hoevennerd.



Dat het na een jaar lijden beter gaat is geen reden om een paard door een hel te laten gaan.

In de natuur overleeft een paard niet als ze zo erg bevangen zijn en komt het dus ook niet goed.


Ik ben het niet eens met het laatste stuk wat je schrijft. De zorg en de innovatie ervan zorgt er natuurlijk voor dat bepaalde ziektes en problemen opgelost kunnen worden. Dat is ook de reden waarom we bijvoorbeeld dieren niet direct (meer) inslapen worden bij een bepaald probleem.
Klein voorbeeld, een paard met een peesblessure zou ook een kleinere tot nihil kans hebben om te overleven in het wild, maar dit kan ook genezen worden door onze zorg.
Even losstaand van wat er hier gebeurd natuurlijk hè..

KSHancox
Berichten: 1259
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 06:57

Ik denk dat het stukje waar je naar verwijst is gebaseerd op de uitspraak van de eigenaar van het paard dat hoefbevangenheid een natuurlijke ziekte is.

Want dat is op zich een bijzondere uitspraak als je je realiseert wat er in de natuur gebeurt met paarden die niet meer kunnen staan of lopen. Daar zit echt geen 'ze leefden nog lang en gelukkig' scenario tussen.

Als het paard echt in de staat verkeert waar over wordt gesproken dan vind ik het schokkend dat niemand in de omgeving ingrijpt.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 08:28

Oh ja ik zie net inderdaad dat ik het verkeerd gelezen heb, ik dacht dat het een gegeneraliseerde opmerking was ipv alleen richting hoefbevangenheid.
Maar inderdaad, in de natuur zou de hoefbevangenheid nooit zo erg worden als het paard van ts.. om het maar even ruwweg te zeggen.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 08:54

We moeten nooit vergeten dat paarden niet kunnen zitten zoals mensen, dat ze afhankelijk zijn van hun vier benen als vluchtdier om te overleven en deze dus ook merendeel van de tijd moeten belasten. Dat maakt dat het al snel een lijdensweg wordt als dat niet (meer) kan.

Maar om de TS nu een mishandelaar te noemen of de dierenpolitie er op af te sturen daar bereiken we helemaal niks mee. De kans wordt alleen maar groter dat TS weg gaat van Bokt en we nooit meer wat horen.

Ik vroeg om een filmpje zodat ik gewoon zelf kan zien hoe het paard er bij staat voordat ik (ver)oordeel. Ik snap wel dat TS haar paard wil redden en er alles voor over heeft, en de wetenschap en ontwikkelingen staan niet stil. Heb ook weleens een HB paard gezien die door een speciale manier van bekappen toch weer vrij goed liep. Die had dan geen geperforeerde zool. Hoewel ik zelf waarschijnlijk anders had gekozen wil dat niet zeggen dat ik denk alle wijsheid in pacht te hebben.

In de natuur is een paard gewoon dood die niet meer kan lopen..

KSHancox
Berichten: 1259
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:05

Ook ik ben wel benieuwd naar een filmpje. Het is natuurlijk lastig om een echt goede (feitelijke!) voorstelling te maken te maken van dergelijke geschreven tekst. Het is mogelijk dat het net op een manier beschreven is die de situatie geen recht aan doet, plus dat de lezer zijn of haar eigen referentiekader gebruikt om een voorstelling te maken.

Ik hoop gewoonweg dat de situatie niet echt zo erg is als het overkomt.

3heathcliff5
Berichten: 462
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:33

Humpiedumpie schreef:
Ik heb ook een tijd een hoefsmid gevolgd die werkte met geperforeerde zolen waarbij het wel goed is gekomen bij meerdere paarden. Dit was overigens wel een proces van een jaar. Het kan dus wel! Helaas ben ik hem uit het oog verloren..
De ts schrijft dat het paard alle nodige zorg krijgt, misschien moeten we daar dan ook maar vanuit gaan.
Succes met je paard ts, fijn te horen dat jullie op de goede weg zijn. Heb je toevallig ook foto's of video van het proces? Mag je uiteraard via pb sturen (maar hoeft niks te sturen natuurlijk). Vind dit soort dingen wel heel interessant als hoevennerd.

Ik heb dat proces ook een keer gezien via foto’s en filmpjes van een hoefsmid. Herstel kan idd mogelijk zijn en dat is op zich heel mooi. Ik blijf er zelf wel heel gemengde gevoelens bij houden, omdat het echt een heel lang proces is. Een paard op hele goede pijnmanagement dat het mentaal ook aankan om een aantal maanden volledige hulpeloos te zijn zou dus niet per se ingeslapen hoeven te worden. Gelet op de mogelijkheden hangt het erg van het paard af of je dit moet willen proberen en dat er maar bar weinig paarden fysiek en mentaal geschikt zijn om zo’n lang proces in te gaan.

Zou ik voor behandeling kiezen als alle seinen op groen staan en het paard een perfecte kandidaat is om dit proces te kunnen doorlopen? Mijn eerste gedachte blijft dan nee. Maar echt beslissen kan ik met bovenstaande info pas wanneer ik echt voor de keuze zou staan. Dus ook van mij TS… mijn keuze zou het denk ik niet zijn, maar ik hoop voor jou en je paard dat de prijs die nu betaald moet worden op zal wegen tegen het eindresultaat.

Wat de in de natuur was hij dood gegaan opmerkingen betreft. Onze paarden leven niet in de natuur en hebben pijnstilling, medicatie en intensieve behandelingen tot hun beschikking. Tegenwoordig is er veel mogelijk en worden behandelingen alleen maar beter. Maar verbetering is alleen mogelijk wanneer trailblazers het aandurven om een onorthodoxe behandeling in te zetten. Wie weet kunnen we daardoor over 10 jaar wel zeggen dat de behandeling voor doorgebroken zolen zo goed is, dat inslapen niet nodig is.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:55

3heathcliff5 schreef:
Wat de in de natuur was hij dood gegaan opmerkingen betreft. Onze paarden leven niet in de natuur en hebben pijnstilling, medicatie en intensieve behandelingen tot hun beschikking. Tegenwoordig is er veel mogelijk en worden behandelingen alleen maar beter. Maar verbetering is alleen mogelijk wanneer trailblazers het aandurven om een onorthodoxe behandeling in te zetten. Wie weet kunnen we daardoor over 10 jaar wel zeggen dat de behandeling voor doorgebroken zolen zo goed is, dat inslapen niet nodig is.


Volgens mij hebben veel mensen hier de context niet helemaal begrepen waarin paarden in de natuur genoemd werden.

De TS zei zelf: "Iets is pas diermishandeling als een mens een dier iets aandoet, en hoefbevangenheid is een natuurlijke paardenziekte"

Daarop wordt dan gezegd dat ze dat niet zo kan stellen want een paard in de natuur had geen doorligplekken gekregen omdat hij zoveel ligt door de pijn. Dus nee dit paard had dit in de natuur helemaal niet meegemaakt.

Daarnaast vraag ik me af of het wel zo'n natuurlijke paardenziekte is want volgens mij is dit vaak een welvaartsziekte en zullen paarden die in 't wild leven zelden hoefbevangen raken. Ik durf te stellen dat mijn paard in 't wild nooit hoefbevangen was geraakt.

Anoniem

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:00

Er zijn bijna geen gevallen bekend van wilde paarden die bevangen raken.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:21

Jildau, met je eens in principe. Of ze moeten aan de nageboorte blijven staan, dan zou het nog kunnen.

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:11

dubbel
Laatst bijgewerkt door hahahatsjoe op 20-07-22 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:12

Brainless schreef:
3 maanden is TS al bezig... 3 maanden en alsnog loopt hij niet goed!


Nou ik ben al veel meer dan 3 maanden bezig en ze lopen nog steeds niet goed. Als een hoefbeen gekanteld is kost dat soms wel een jaar volgens mijn hoefsmid. Dus ik zou niet zo hard oordelen. De mijne lopen uit zichzelf, hebben ook nooit heel veel gelegen, maar zijn wel hoefbevangen geweest en eentje heeft aan een voet een vrij erge kanteling, de rest van de kanteling is licht. Ze worden elke 3 weken bekapt waar nodig.