Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tips gevraagd: paard bijt wond telkens open

 
Profiel   

Dit kan heel goed een Sarcoid zijn. Dat zag er bij mijn pony ook zo uit. Dat was ook steeds dicht paar dagen met korstje en daarna ging het weer open.

Daar kun je enorm lang last van houden dus zeker DA laten komen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 07:56 



 
Profiel   

Hier zou ik ook een dierenarts voor laten komen.

Als ik die ronde plek zie heeft het wel wat weg van Habronemiasis. Weet alleen niet of dat ook op andere plekken dan rond de mond voor kan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 07:57 



 
Profiel   

Pallatin schreef
toen ik ‘s ochtends op stal kwam was t weer bloederig en had hij idd gelegen. De avond ervoor was t nagenoeg genezen. Ik denk echt dat hij zelf de wond telkens kapot maakt, dan wel door te bijten, schurken of per ongeluk…

Heeft je paard ijzers voor? Dan kan dat zeker de reden zijn. Check de voor ijzers/nagels op scherpe randjes? Ook voor wondjes bij de elleboog. Typische plekker daarvoor. Vet en dus korst soepel houden is de andere goede tip. Feit dat er een korstje op komt betekend immers ook dat het niet voortdurend jeukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 08:22 



 
Profiel   

ff iets om hoef doen, bv medicinale hoefschoen of juist gewone hoefschoenen als je die hebt, kinderluier met ducktape werkt ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 08:37 



 
Profiel   

Iedereen weer bedankt voor het meedenken. Ik neem maandag even contact op met de vee arts voor overleg, als hij het nodig vindt om het te zien dan laat ik m langskomen. Het zag er vanmorgen wel beter uit maar iets naar achter zit nog een korstje (dat is op de foto’s ook te zien). Ik heb ondertussen de Rambo slinky besteld en ben er waarschijnlijk achter hoe het telkens stuk gaat want ik zag het net gebeuren: hij is erg gevoelig voor beestjes/ vliegen, dus als hij vliegen op z’n buik of bij die plek voelt dan trapt hij tegen z’n buik of tegen z’n ‘oksel’ waar de plek zit. Hij tikte met dat voorheen hup op de plek ivm vlieg…ik heb m z’n vliegendeken met buikflap dus direct op gedaan, het laat de wond vrij maar zal hopelijk het trappen tegen gaan…een aantal van jullie had gelijk dat ie het met de hoeven doet. Een halsrek heeft dan ook denk ik niet veel zin, maar dat mag de vee arts bepalen. Hij staat overigens op rust, dwz hij staat op de wei en ik wandel aan de hand en ik heb gelongeerd met halster om. Hij heeft iig al 2 weken geen singel oid omgehad

@ speurneus, zo’n luier om de hoef: hoe pak ik dat aan? En doe ik dan ook z’n andere voorhoef ivm ongelijk staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 18:33 



 
Profiel   

Mmm, dat lijkt groter te worden. Ik denk ook dat het wel eens een sarcoid zou kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 19:16 



 
Profiel   

Pallatin schreef
@ speurneus, zo’n luier om de hoef: hoe pak ik dat aan? En doe ik dan ook z’n andere voorhoef ivm ongelijk staan?


dat is zo dun, staat ie echt niet gelijk heel erg ongelijk van, kan het met google ff niet zo snel vinden, maar neem kleine maat luier en omwikkel deze met duck tape zodat het vast zit. Al zijn prof medicinale hoefbeschermers niet echt duur, scheelt je miss ergernis, zitten beter en kan je in de toekomst miss nog meer gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 19:44 



 
Profiel   

Ik weet niet of mensen het nog interessant vinden maar ik plaats nog wat foto’s om voor mezelf het verloop bij te houden. De DA heeft de foto’s gezien en ziet nog geen reden tot zorg; zolang paard geen koorts heeft en goed eet wil hij t nog even aankijken. Paard staat ingepakt 24/7 in deken met buikflap, vliegenkap en zachte springschoen om.
Vrijdagavond
[ img ]

Zaterdag na voorzichtig wassen en spoelen:

[ img ]

Zondag:

[ img ]

En vandaag:
[ img ]

De Slinky komt als t goed is morgen binnen, hopelijk beschermt dat juist deze plek en voorkomt dat weer een terugval…

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 16:02 



 
Profiel   

Oh fijn, foto’s. Nou, dat gaat goed!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 18:13 



 
Profiel   

Dat is ineens snel dicht. Fingers crossed dat het zo goed blijft gaan. Ben benieuwd naar het verdere verloop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 13:20 



 
Profiel   

MerleSimone schreef
Oef dit lijkt bekend, op de laatste foto lijken meer ronde plekken te ontstaan. Laatst kwam er een topic voorbij met zulke plekken en mijn paard heeft het een paar jaar geleden ook gehad, zeer pijnlijk. Begon ook met 1 ronde plek als een insectenbeet.

[ [url=m/p1wdL7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien toch even dierenarts erbij om een schimmel of iets anders uit te sluiten?


Hoi heb jij misschien een link naar dat topic?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 15:00 



 
Profiel   

Rubs schreef
Dat is ineens snel dicht. Fingers crossed dat het zo goed blijft gaan. Ben benieuwd naar het verdere verloop.


:') Het gaat mij allemaal veels te langzaam haha, ik ben elke keer op stal weer blij dat het nog dicht zit…we zijn morgenavond weer precies een week verder dan de laatste terugval, dus idd fingers crossed….kan alle positieve gedachten goed gebruiken want ik ga een weekendje weg en vind het heel moeilijk en spannend om de zorg nu even los te laten…

De wond vandaag:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 17:49 



 
Profiel   

Ziet er alweer beter uit dan 3 dgn geleden. Goeie timing even weg. Is er iemand die de slinky enzo omdoet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:25 



 
Profiel   

paars schreef
Ziet er alweer beter uit dan 3 dgn geleden. Goeie timing even weg. Is er iemand die de slinky enzo omdoet?


Ja erg hè? Er gebeurt altijd iets met je beesten als je weg moet…. :o Ik blijf liever thuis, maar ja, van hopen en duimen op de bank gaat t niet sneller over. (Al heb ik er echt slapeloze nachten van, ookal heeft m’n paard daar niks aan) :D
Ik heb gelukkig een hele goede en verantwoordelijke bijrijder die m’n paard verzorgt en zondag ben ik er zelf weer…de slinky blijft 24/7 om, die gaat alleen af bij poetsen of het longeren/ wandelen. Ook de vliegendeken heeft ie 24/7 om en mag ie even niet op de paddock; rollen doet ie maar in de wei

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:37 



 
Profiel   

Pallatin schreef
Ja erg hè? Er gebeurt altijd iets met je beesten als je weg moet….

:o Ik bedoelde het niet cynisch ! De timing is juist goed vind ik, want je ziet nu echt per dag bijna de verbetering. Dus dit weekend even weg is dan een stuk beter dan vorig weekend. Want het is precies wat je zegt: van blijven zitten op de bank geneest het niet sneller.
Fijn dat je goeie backup hebt. Geniet van je weekendje weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 22:25 



 
Profiel   

XXXX2015 schreef
MerleSimone schreef
Oef dit lijkt bekend, op de laatste foto lijken meer ronde plekken te ontstaan. Laatst kwam er een topic voorbij met zulke plekken en mijn paard heeft het een paar jaar geleden ook gehad, zeer pijnlijk. Begon ook met 1 ronde plek als een insectenbeet.

[ [url=m/p1wdL7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien toch even dierenarts erbij om een schimmel of iets anders uit te sluiten?


Hoi heb jij misschien een link naar dat topic?


MerleSimone @ [MD] Paard heeft jeukende bultjes bij oksel. (Foto's)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 22:31 



 
Profiel   

Fijn dat het nu snel beter wordt, hongingzalf (Vetramil) kan ook echt nog helpen bij dit soort wondjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 22:59 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Fijn dat het nu snel beter wordt, hongingzalf (Vetramil) kan ook echt nog helpen bij dit soort wondjes.

Ja klopt, ik heb de vetramil met de Slinky mee besteld en smeer dat dus idd op de wond.
@ Paars: ik heb een leuk weekend gehad en ben gister meteen na thuiskomst naar stal gereden. Heb van gister geen foto maar het was dicht met een flinke korst erop. Vandaag was die korst weer weg en zag t er zo uit:

[ img ]
Volgens weer wat kleiner

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-22 17:22 



 
Profiel   

Fijn dat je een lekker weekend hebt gehad! Gaat nog steeds goed! Mooi schoon. Het gele is nu weg en nu kan het dichtgroeien. Afdeling ongevraagd advies: zou idd met iets van vetramil gaan smeren om het wondbed te beschermen en de randen soepel te houden (dan jeukt het ook minder). Zou ook nu stoppen met soppen ;-) voor zover je dat nog deed. Granulatieweesfel is erg kwetsbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-22 17:40 



 
Profiel   

Nee hoor ik ben nog steeds blij met alle tips en al het advies, dus blijf dat vooral graag doen. Ik was de wond al sinds een week niet meer maar gezien de hoge temperaturen zweet m’n paard nu bij inspanning wel dus dan spoel ik m af. Dan stap ik m droog en doe dan weer een verse laag vetramil op de wond. Dan de slinky en vliegendeken eroverheen. De slinky zal wel af en toe ‘contact’ maken met de wond maar zonder is al helemaal geen optie. Hij werd vandaag echt belaagd door de vliegen, echt niet normaal….hij heeft ook een paar enorme bulten op z’n kont; ik denk dazensteken en dat terwijl hij die deken vrijwel 24/7 op heeft. De oorzaak van de wond blijft wel gissen…..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-22 19:37 



 
Profiel   

[ img ]
*\o/* ik heb goede hoop dat ik er volgende week weer ns op kan klimmen. Het is iig eindelijk dicht. Nu hopen dat het pigment en het haar snel terugkomt en ik denk dat ik voor de zekerheid even een rechte zachte singel haal. Degene die ik nu heb is anatomisch en heeft de ronde kant richting de voorbenen lopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 19:15 



 
Profiel   

Gaat super goed!! Fijn. Lekker blijven smeren. Zie je straks denk ik niks meer van want er zullen vast ook weer haartjes gaan groeien.
Goed plan om te kijken of je de plek vrij van je singel kan houden. Beter paar dagen langer wachten dan te vroeg beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 22:17 



 
Profiel   

[ img ]

Nou het gaat nog steeds heel goed, foto is een beetje overbelicht maar de huid wordt op de plek alweer zwart, dus hopelijk komt er weer snel haar op. Het enige wat me nog een beetje zorgen baart is dat de plek nog wat hard aan voelt. Misschien omdat het genezingsproces nog bezig is of litteken weefsel. Ben benieuwd of het echt helemaal verdwijnt maar daar heb ik een hard hoofd in. Dat is ook niet zo erg zolang hij er maar geen last van krijgt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 16:18 



 
Profiel   

Huidje is al wel dicht maar wondgenezing is nog lang niet klaar…heeft het lichaam veel meer weken voor nodig… komt goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 19:29 



 
Profiel   

Dinsdag
[ img ]
Vandaag
[ img ]
Nou laatste loodjes wegen het zwaarst… ik al 1,5 week terug een zachte singel besteld maar agradi laat op zich wachten. Ik heb vrijdag heel even met m’n gewone singel gereden maar daarna was t plekje een beetje rozig dus ik wacht (met smart ondertussen) tot de huid zwart is en dan hopelijk met een een nog zachtere en rechte singel :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 16:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen