Tips gevraagd: paard bijt wond telkens open

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Tips gevraagd: paard bijt wond telkens open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 21:39

Sinds twee weken heeft mijn paard een wondje op de huidplooi van zijn linker voorheen, net iets voor de singel plek. Waarschijnlijk een insectenbeet: het was een keurig rond plekje meteen korstje. 2 dagen erna was het dicht en het korstje eraf. De dag erna was t een bloederig gat…dit gaat nu 2 weken zo: bijna dicht, korst, bloedbad… :( ik vermoed dat mijn ruin zodra de korst erop zit hij deze kapot bijt/schuurt, wellicht omdat het dan jeukt. Wie heeft tips, ik ben ondertussen radeloos. Ik plaats wat foto’s: die met singel is enkel omdat ik wilde zien hoe de plek zich verhield tot de singel. Ik heb uiteraard niet gereden


Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6904
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Tips gevraagd: paard bijt wond telkens open

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 21:46

Kan je niet tijdelijk een graasmasker om doen zodat hij het niet kapot kan bijten?

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 21:57

Dit doe ik liever alleen als ik geen andere opties meer heb, want zo’n ding moet ie dan 24/7 om….ik ben bang dat ie zich dan ‘s nachts op stal verwond en ik moet dat ding dan flink verbouwen: hij moet namelijk juist wel makkelijk kunnen eten en drinken. En waarom ik liever niets om z’n hoofd laat zitten: overdag staat ie in de wei en is het geen probleem, maar ‘s nachts op stal met een uitloop en zijn buurman trekt en sjort aan halsters en vliegenkappen van mijn paard….

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:04

Is het geen sarcoid?

Wesseltje

Berichten: 2180
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:05

Kan je er niet iets groots zacht tegenaan doen en dan met zo’n elastiek dekensingel vastzetten?

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Tips gevraagd: paard bijt wond telkens open

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:11

Zit er niet nog een stekel oid in...

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:15

Oef dit lijkt bekend, op de laatste foto lijken meer ronde plekken te ontstaan. Laatst kwam er een topic voorbij met zulke plekken en mijn paard heeft het een paar jaar geleden ook gehad, zeer pijnlijk. Begon ook met 1 ronde plek als een insectenbeet.

Afbeelding

Misschien toch even dierenarts erbij om een schimmel of iets anders uit te sluiten?
Laatst bijgewerkt door MerleSimone op 01-07-22 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 22:15

Daphne__ schreef:
Is het geen sarcoid?

Waarom denk je dat? Komt dit je bekend voor?

Ik hoop en denk t niet hoor; net heb ik mijn paard nog even in de paddock gezet en daarvoor de wond gecheckt: keurig droog netjes korstje (geen foto gemaakt) en uur later de onderste foto -O- de foto erboven is van woensdag

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Tips gevraagd: paard bijt wond telkens open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 22:22

Oeh jeetje Merle Simone wat een nare plek zeg! De huid lijkt daar ook helemaal verdikt….hoe is je paard daar vanaf gekomen.
Als het niet snel verbeterd ga ik de vee-arts bellen voor tips….ik kan het ook niet verbinden, het zit ook op een heel beweeglijke plek en ik zou niet weten hoe….enige wat zou helpen denk ik is zo’n kap als honden wel opkrijgen :+

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:25

zit er niet wat scherps aan/in zijn hoef, dat ie met liggen daar geraakt heeft?

Amber_anne

Berichten: 6904
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:27

Is het anders een idee om de borst te beschermen met zo iets? https://hypostore.nl/rambo-slinky-borstbeschermer.html

Verder is het enige wat ik kan bedenken (maar niet paard vriendelijk) om hem vast te zetten als in een stand vroeger.

Hij kan beter een paar dagen iets ongemak hebben dan dat hij een hele grote wond maakt waar hij weken mee loopt

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:32

Ik zou het laten nakijken door je da. Ik gok dat er nog iets inzit eigenlijk. Gek dat het direct zo'n groot gat wordt namelijk.

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Tips gevraagd: paard bijt wond telkens open

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:34

Zit er niet iets in? Ik zou de DA laten kijken.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:38

Vaseline oid op smeren.
Heb zelf ervaring met exceem.
Als wond dicht is en korstje erop zit en ik doe er niets op gaat het ontzettend jeuken & krab ik het weer open
Als wond dicht is en korstje zit erop en ik doe er vette creme op valt kortje erook af maar doordat huid vetter is (en ik genezen wondje nog gewoon aantal dagen insmeer) jeukt het niet.
Droge huid kan immers ook jeukend aanvoelen (blijkbaar :j ).
Dus gewoon aantal dagen vaseline / uiercrene oid opdoen en kijken of dat helpt..
Suc6 iig!

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 23:00

Rubs schreef:
Zit er niet iets in? Ik zou de DA laten kijken.

Nee er zit niets in, dat heb ik vorige week al uitgesloten toen het de eerste keer zo’n bloedbad was heb ik het gewassen en gecheckt of het niet ontstoken was of er een angel of wat dan ook inzit. Dus goed geknepen maar enkel helder vocht. Maar desalniettemin zal ik overleggen met de vee arts, dit schiet ook niet op.
@Amber Anne, goede tip, zoiets zocht ik idd maar ik kon niks vinden wat meer tegen de voorbenen aanloopt en deze lijkt dat wel te hebben.
@evelienepiene, ik ga dat proberen. Het ging goed toen ik er 2 dagen sudocreme had opgesmeerd maar toen bleef t een beetje nattig, dus overgestapt op honingzalf en begin avond mooie droge korst en dacht er wat vettigs op te smeren nadat ie uit de paddock kwam ivm vet en zand = geen handige combi maar dat was dus niet zo slim.
Superfijn dat jullie allemaal zo meedenken!!!
@speurneus dat is mogelijk ja, afgelopen weekend is t bloedbad waarschijnlijk zo ontstaan; toen ik ‘s ochtends op stal kwam was t weer bloederig en had hij idd gelegen. De avond ervoor was t nagenoeg genezen. Ik denk echt dat hij zelf de wond telkens kapot maakt, dan wel door te bijten, schurken of per ongeluk…

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Tips gevraagd: paard bijt wond telkens open

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 23:29

Heeft ie geen hapers aan zn hoeven? Je zegt dat t open gaat bij liggen, dat net zn hoef erin steekt zeg maar

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 23:40

Snap je redenatie van open wond en vet en zand. Als wond al dichter is, maakt vet en zand niet uit. Huid is dicht. Stel dat je dan er iets op doet (singel) dan gaat zand (wat aan vet plakt) idd schuren maar voor oppervlakige wond (zoals nu ) maakt dat niet uit. Het is gewoon nu aanral dagen proberen om patroon (van bijten, als het dat echt) is, doorbreken…

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Tips gevraagd: paard bijt wond telkens open

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 23:50

Halsrek om. Het is even een paar dagen sneu, maar een ontstoken wond die niet wil genezen is nog veel zieliger.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Tips gevraagd: paard bijt wond telkens open

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 00:01

Dit lijkt geen insectenbeet want het lijkt zich uit te breiden. Zou er toch een da naar laten kijken.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 00:06

bigone schreef:
Dit lijkt geen insectenbeet want het lijkt zich uit te breiden. Zou er toch een da naar laten kijken.

Dat zou ik ook doen. Dit lijkt meer op een onderhuidse ontsteking o.i.d. Erg lenig paard wanneer hij er met z'n mond bij kan. Beterschap.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 00:48

Laat de foto’s via de whatsapp anders eens zien aan de veearts met je verhaal erbij?

Als die het verder niet zorgelijk vindt zou je groene klei over de wond ook kunnen overwegen als er weer een korstje op zit.
Dat ademt en sluit de huid niet af, maar bevorderd wel de genezing

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 08:19

Utixo schreef:
Halsrek om. Het is even een paar dagen sneu, maar een ontstoken wond die niet wil genezen is nog veel zieliger.


DA laten komen lijkt me sowieso noodzakelijk, dit ziet er niet echt lekker uit. Sarcoid zou best een optie kunnen zijn.

En na behandeling/advies van de DA: Een halsrek is idd de oplossing voor dit soort zaken. Kunnen ze gewoon eten en drinken, maar hun hals niet opzij buigen. Is ook niet af te trekken door andere paarden. Ligt de wond dan nog steeds open, dan doet-ie het niet met z'n tanden.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 08:25

je zegt dat je goed hebt geknepen,maar dat is echt niet verstandig om te doen met plekjes als dit.
je kunt juist daardoor bacteriën verspreiden waardoor je een ergere ontsteking kunt krijgen.
nooit pukkels of plekjes gaan uitknijpen :(

even niet meer zelf gaan smeren of wat ook,maar laat het even goed schoonmaken door een arts en misschien is er antibiotica nodig.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Tips gevraagd: paard bijt wond telkens open

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 08:46

Ik betwijfel zeer of het paard dit zelf open bijt. Ik denk het niet eigenlijk. Ik zou hem even op rust zetten, geen singels om etc. En de veearts dit laten nakijken. Misschien toch een bacterie of schimmeltje die het zo onrustig houdt.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Tips gevraagd: paard bijt wond telkens open

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 08:54

Met Suzanne eens. Het lijkt erop dat er een bacterie of schimmel bij gekomen is. Ik zou even overleggen met de da. Op basis van foto's en wat uitleg moet ie een zalfje kunnen voorschrijven.
Ik zou niet te lang zelf blijven proberen. Vanaf foto 3 wordt het steeds erger.