Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Allergische reactie, tips gevraagd

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Sinds ongeveer 1.5 maand heeft mijn merrie een gekke allergische reactie tussen haar voorbenen.

Het begon zo vanuit het niets:

[ img ]

De dierenarts heeft er naar gekeken en ons hydrocortiderm voor tien dagen 2 keer per dag laten smeren en we moesten 3 keer per week met betadine shampoo wassen.

Daarmee was het helaas nog niet opgelost. Dus voor 4 dagen vochtafdrijvers erbij en moest door blijven smeren.
De vochtafdrijvers hielpen enigszins maar zodra we hiermee stopten, begon de zwelling weer terug te komen.

Hierna nogmaals voor 6 dagen vochtafdrijvers mee gekregen en inmiddels waren we ook al drie weken met hydrocortiderm aan het smeren (op verzoek dierenarts moesten we hier mee door gaan).

Voor mijn gevoel deed werkte de hydrocortiderm niet optimaal meer (+de max 10 dagen smeren al lang voorbij). Dus in overleg hier mee gestopt en gaan smeren met calendula zalf.

Vandaag trok ik haar zo uit de paddock.
Het is helemaal dik, warm en opgezet. Voornamelijk in haar oksel. Haar borst is wel rustig.
In de naden is nu een snee ontstaan.


[ img ]


[ img ]


De dierenarts heeft er vandaag weer naar gekeken en gaat in overleg met andere dierenartsen en denkt aan het nemen van een biopt als ze geen andere oplossing weten.

Vandaag is de wond ook gelaserd omdat de pees van mijn merrie ook gelaserd werd. Dus dit is meteen meegenomen. En verder smeren we nu tweemaal daags met honingzalf. Ook staat ze nu met spring schoenen in de paddock mocht het toch iets met haar hoeven zijn wanneer ze ligt.

Ik smeer verder geen nieuwe dingen op haar benen/ hoeven. Geen nieuwe spray in gebruik. We hebben wel immunotherapie opgestart dit jaar voor haar eczeem maar dierenarts denkt niet dat het daar vandaan komt omdat ik steeds wissel van prikplek (in hals) en dan zou de werking ook minder moeten zijn aan einde van maand bij eenmaal per maand prikken.

Ik kreeg de tip om het hier eens te proberen. Wellicht hebben jullie nog ideeën waar het van zou kunnen komen of nog beter, een oplossing wat we hier aan zouden kunnen doen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 21:36 



 
Profiel   

Ik zou denken schimmel.. dus ivomarol erop ( zalf of shampoo)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 22:08 



 
Profiel   

Waarom heeft dit paard nog geen prednison gehad? Het eerste wat gegeven wordt bij een allergische reactie om zo in ieder geval de reactie te stoppen. Dan kun je rustig verder zoeken naar waar ze op reageert. Vaak zijn dit soort reacties erg naar voor het paard en jeukt het flink.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 22:40 



 
Profiel   

Overleg even met de dierenarts voor anti-histamine. Dat kan evt ook helpen, ivm de vochtafdrijvers nog een keer. Anders evt overleggen voor prednisolon inderdaad.

De hele buik lijkt mee te doen (in mindere mate). Eczeemdeken erop voor erbij zodat beestjes er ook niet bij kunnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 23:58 



 
Profiel   

Utixo schreef
Waarom heeft dit paard nog geen prednison gehad? Het eerste wat gegeven wordt bij een allergische reactie om zo in ieder geval de reactie te stoppen. Dan kun je rustig verder zoeken naar waar ze op reageert. Vaak zijn dit soort reacties erg naar voor het paard en jeukt het flink.

Omdat er enorme risico's aan kleven? Dat schrijft mijn DA ook niet zomaar voor hoor :n , zeker niet als het paard ook te dik is, ik weet niet of dat hier zo is natuurlijk, dan hebben ze een grote kans om hoefbevangen er van te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 08:00 



 
Profiel   

+ als het een schimmel blijkt dan maak je het met prednison veel erger

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 08:05 



 
Profiel   

Ik denk ook gelijk aan anthistamine, bijv ceterizine of loratadine.
Ook denk ik aan Puur Apis ter ondersteuning van binnen uit, maar dat heeft wat langer nodig voor je er baat bij hebt.

Zelf zou ik ook voor honingzalf kiezen.

Wat een lastige plek! Mijn paard had vorige week toevallig ook zo’n bult daar, maar die is gelukkig met een halve week weer zelf weg getrokken.
Wellicht nog een 2nd opinion bij een andere DA als er uit huidschraapsel niets komt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 08:08 



 
Profiel   

dat lijkt op wat mijn pony eens had.
[MD] Allergische reactie? Met foto's


is toen met afspoelen en zinkzalf in de vouwen doen om te laten indrogen weer in orde gekomen.
juist omdat in die vouwen het natvochtig is hou je bacterie.
zinkzalf of zalf met zinc oxide er in laat het heel mooi indrogen.
zou er geen oliehoudende middeltjes op doen,want dan heb je dus kans dat het erger word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 08:24 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips en het meedenken.

Merrie krijgt op dit moment immunotherapie tegen zomereczeem. Dus heb haar inderdaad al ingepakt staan in een eczeemdeken (die niet tussen haar benen door gaat).

En ze staat ook nog met een peesblessure (gaatje van 2mm in pees rechtsachter). Dus op wandelrust. Hierdoor is ze helaas wel dikker dan gewenst.

Schimmel dacht ik zelf meteen al aan toen het ontstond. Maar da dacht toen aan allergische reactie dus daar op verder gegaan. Kan het nog even bij haar aankaarten.

2nd opinion bij andere da staat zeker op de planning als hier niets uit komt maandag/dinsdag. Ik wil dat het zo snel mogelijk opgelost is. Ze loopt er echt al te lang mee en door die snee loopt ze ook nog eens moeizaam :(


ellepel schreef
dat lijkt op wat mijn pony eens had.
[MD] Allergische reactie? Met foto's


is toen met afspoelen en zinkzalf in de vouwen doen om te laten indrogen weer in orde gekomen.
juist omdat in die vouwen het natvochtig is hou je bacterie.
zinkzalf of zalf met zinc oxide er in laat het heel mooi indrogen.
zou er geen oliehoudende middeltjes op doen,want dan heb je dus kans dat het erger word.


Dit lijkt er inderdaad heel erg op! Bedankt voor je berichtje en tips! Ik heb het wel met zinkolie geprobeerd maar zag al snel dat dat niet de oplossing was. Maar wat jij zegt, is op oliebasis.
Gewone zinkzalf is ook nog een goeie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 09:46 



 
Profiel   

In ieder geval niet meer wassen met betadine shampoo, daar kunnen ze met een huidallergie heel heftig op reageren weet ik helaas uit ervaring.
Je zou vetericyn kunnen proberen, dat is fijn spul voor zulk soort dingen.

Sterkte ermee

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 17:11 



 
Profiel   

Ik vind dit een gekke plek, gek patroon en gek beloop voor een allergische reactie.
Doet veel meer aan een primair huidprobleem denken, al dan niet door een infectie.

Dus biopt lijkt me goed idee en anders toch eens een andere dierenarts laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 17:26 



 
Profiel   

Als je er niet uit komt is een biopt het enige logische vervolg inderdaad…

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 17:41 



 
Profiel   

Mijn merrie had een week of 3 geleden ook zoiets, een dikke bult die vocht leek te bevatten en waarvan de huid flink beschadigd was. Het lijkt erg op je laatste foto, maar bij mijn paard zat het echt in de oksel.

Ik heb er niet veel verder over nagedacht, ik dacht dat er misschien een achterhoef in haar oksel beland was bij het liggen/rollen oid. Ze zou wel durven haha.
Ik heb zalf gesmeerd (heel basic zalfje van de Decathlon, gebruik het spul al meer dan 10 jaar en ben er echt suuuper tevreden van). Ondertussen is alles genezen en zie je er niks meer van. De vochtbult is weg, de huid is super mooi genezen.

Ik weet dus niet of het perse een allergische reactie was, bij mijn merrie.

Ik kan je hoe dan ook de zalf wel aanraden bij beschadigingen van de huid; ik gebruik hem altijd bij wondjes (paard is een brokkenpiloot), en hij werkt echt héél goed. Toen mijn weigenoot 2 jaar geleden op reis was, werd haar paard door een ander paard gebeten in de borst, was een flinke wonde, gelukkig niet diep maar wel groot. En op een wit paard valt zo'n grote rode plek wel heel hard op natuurlijk, zijn vel was er echt afgeschraapt. Ik ben toen met mijn zalf gaan smeren, en ook hier verrichte de zalf weer wonderen, genas heel snel en heel mooi. Er zit iets anti-insecten in (dus ruikt lekker naar citroen haha), en het zou de haargroei bevorderen - dit kan ik echt bevestigen!

[ img ]

Het neemt, mocht het een allergische reactie zijn, misschien niet de oorzaak weg, daar zal je nog verder naar moeten zoeken, maar het zal hopelijk wel voor verlichting zorgen, en bestrijding van de symptomen. Het kan ook simpel zijn hoor - een klein stom wondje, en dan een allergische reactie op iets van een insect dat op/in de wonde komt. Als het zoiets is, zou je het met de juiste zalf misschien wel kunnen oplossen.

Zou het met zweten, warm weer te maken kunnen hebben? Is er een patroon?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 18:21 



 
Profiel   

Biopt laten nemen en op laten sturen naar Utrecht voor een diagnose.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 10:12 



 
Profiel   

Even andere invalshoek. Wat krijgt ze voor voeding?

Overigens wbt de peesblessure zou ik even kijken naar de hoeven, de foto kan vertekenen, maar de tenen lijken erg lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 11:34 



 
Profiel   

Tessebes schreef
Biopt laten nemen en op laten sturen naar Utrecht voor een diagnose.


Lijkt me nog het beste. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 13:07 



 
Profiel   

Zou het kunnen komen door de immunotherapie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 13:17 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties en tips. Gaan we zeker meenemen :)

Het warme weer lijkt nu zeker niet te helpen omdat het verdikt is en het gaat broeien tussen te plooien. Dat maakt het zo lastig.

Qua voeding krijgt ze al voer wat laag in suikers etc is omdat ze ook eczeem heeft.
Ze krijgt vitaminebrokjes van dodson&horrel. Verder staat ze in een paddock paradise op hooi. Geen gras.

De hoeven vertekenen op deze foto inderdaad erg. Ze wordt elke drie weken bekapt door een kundige smid die haar ook helpt met haar hoefstand. Dit staat los van blessure. Is al besproken bij de kliniek :)

Immunotherapie dacht ik zelf ook aan. Maar de dierenarts acht dit niet waarschijnlijk aangezien we al sinds april prikken en dit pas van de laatste maand is. En ik eens per maand prik en het nu juist heel heftig is terwijl ik deze week in principe weer zou moeten prikken.

Het ziet er nu zo uit. De zwelling is wat minder en ze loopt ook alweer beter. Morgen gaan we de wond ook weer laseren.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 12:45 



 
Profiel   

Och jeetje Caroline wat vervelend, beterschap voor Suzy, wat lastig dat je niet weet wat t is. Hopelijk kan de dierenarts iets voorschrijven dat wel helpt. Sterkte ermee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 13:41 



 
Profiel   

ja het moet droog tussen die plooien,dat was bij mijn ruin toen ook zo.
want dat gaat smetten,( intertrigo,google even)
je kunt tussen die plooi even iets van engels pluksel doen, ik gebruikte zelf even een stuk keukenrol om het vocht er uit te halen .
en dan dus in de zinkzalf zetten, eventueel kun je ook miconazolcreme gebruiken.

beetje vreemde plek zo he, hoop dat het snel opknapt!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 14:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen