Paard gevoelig op bil/staart met poetsen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Paard gevoelig op bil/staart met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 14:48

Ik heb een paard van 30 die met pensioen is. Sinds een tijd is ze gevoelig als je haar bij de billen borstelt. Ik borstel altijd heel zacht, dus had er niet echt iets achter gezocht en het toen een extreme reactie gaf.

Ik heb een nieuwe verzorger en toen zag ik echt dat in elkaar trok toen die met borstel of haar bil heen ging en toen dacht ik dit is niet goed. Want zij borstelde veel harder dan ik.

Ik heb een filmpje gemaakt hoe ik borstel. Ik ga nu zacht over haar bil heen. Normaal ga ik niet zo vaak erover, maar wilde het goed op beeld krijgen. Volgens mij is dit niet goed. Iemand enig idee wat dit kan zijn en is dit iets voor de DA of juist iets voor de osteopaat?

De ene dag reageert ze amper en de andere keer wat gevoeliger. Op de rest van haar lijf kan ik wel 'druk' uitoefenen met poetsen. Soms poets ik ook alleen met de Magicbrush en dacht misschien vindt ze die niet zo fijn op haar bil, dat zie je bij meerdere paarden, dan vermeed ik dat. Alleen het valt mij nu ook op dat het bij de zachte borstel ook is.

https://youtu.be/LNfSMcbHlVk

Munchitos

Berichten: 63
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Paard gevoelig op bil/staart met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:28

Wat goed dat het je opvalt! Lijkt mij inderdaad slim om een osteopaat ernaar te laten kijken. Klinkt alsof het gedrag komt vanuit pijn/ongemak bij het SI-gewricht. Een osteopaat zou dit kunnen nagaan en behandelen en eventueel doorverwijzen naar dierenarts als er mogelijk artrose is. Op het filmpje is namelijk te zien dat je paard echt haar rug weg drukt wanneer je bij de kont borstelt. Je zegt dat zij dit vooral laat zien als je wat harder borstelt. Ook is het een wat ouder paard en heb je niet eerder in deze mate de klachten gehad. Allemaal symptomen van een mogelijk SI-probleem. Succes!

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard gevoelig op bil/staart met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:00

Even een hele andere insteek maar vind ze het niet gewoon prettig? aangezien ze haar staart omhoog doet? of krimpt ze echt in een?

Bij zo'n oudje zou ik als eerste denken aan de DA, artrose of last van spieren door eventuele tekorten door vermindere voedselopname door ouderdom oid. Wordt ze nog gereden? soms is het iets simpels als dat ze vastgelegen hebben.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 16:20

Elisa2 schreef:
Even een hele andere insteek maar vind ze het niet gewoon prettig? aangezien ze haar staart omhoog doet? of krimpt ze echt in een?

Bij zo'n oudje zou ik als eerste denken aan de DA, artrose of last van spieren door eventuele tekorten door vermindere voedselopname door ouderdom oid. Wordt ze nog gereden? soms is het iets simpels als dat ze vastgelegen hebben.


Als je naar het begin van het filmpje kijkt zie je dat ze haar flanken beweegt/intrekt. Normaal gesproken is de reactie beetje die staart bewegen, daarom zocht ik er niet veel achter en dacht ik dat ze het niet fijn vond, maar de verzorgster borstelde harder dan ik en toen kromp ze echt heeeeel erg in elkaar, waardoor ik nu iets heb van hmm dit is niet goed.

Nee is echt volledig met pensioen. Momenteel goed op gewicht. Wordt bijgevoerd waaronder Pavo vital.

Atrose zit sws in haar hak, dat is al eens op de foto gezet.

Rocamor

Berichten: 10850
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:23

Elisa2 schreef:
Even een hele andere insteek maar vind ze het niet gewoon prettig? aangezien ze haar staart omhoog doet? of krimpt ze echt in een?

Bij zo'n oudje zou ik als eerste denken aan de DA, artrose of last van spieren door eventuele tekorten door vermindere voedselopname door ouderdom oid. Wordt ze nog gereden? soms is het iets simpels als dat ze vastgelegen hebben.


Jij schrijft wat ik dacht. Mijn merrie draait ook wel eens volledig haar kont om om maar vooral gekrabbeld te worden. Zakt dan nog net niet door de benen, maar of ik toch maar door wil gaan.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard gevoelig op bil/staart met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:29

Ja ik dacht in eerste instantie ook aan inkrimpen maar daarna juist dat ze het prettig vond. Maar goed, een filmpje is natuurlijk lastig beoordelen. Ik zou zeggen bij twijfel laat eerst de DA of het liefst een DA die ook osteo of fysio is ofzo.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Paard gevoelig op bil/staart met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 17:24

Hmm prettig vinden heb ik nog nooit aan gedacht. Ik zal het binnenkort beter proberen te filmen en denk dat een afspraak met de osteopaat maar eens ga maken.

Equikitt

Berichten: 96
Geregistreerd: 04-02-20
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:26

Rocamor schreef:
Elisa2 schreef:
Even een hele andere insteek maar vind ze het niet gewoon prettig? aangezien ze haar staart omhoog doet? of krimpt ze echt in een?

Bij zo'n oudje zou ik als eerste denken aan de DA, artrose of last van spieren door eventuele tekorten door vermindere voedselopname door ouderdom oid. Wordt ze nog gereden? soms is het iets simpels als dat ze vastgelegen hebben.


Jij schrijft wat ik dacht. Mijn merrie draait ook wel eens volledig haar kont om om maar vooral gekrabbeld te worden. Zakt dan nog net niet door de benen, maar of ik toch maar door wil gaan.


Ik ken ook zo’n merrie! Die draait ook gewoon de kont naar je toe en kijkt je heel lief aan of je haar toch even wilt kriebelen. :Y) De staart en bips gaan alle kanten op, en soms staat ze zo krom dat ik inderdaad ook bang ben dat ze elk moment om kan kiepen. :+ Dit is wel los in de paddock trouwens, niet tijdens het borstelen.

TS, jij kent je paard natuurlijk het beste. Als het toch een gedragsverandering is die je zorgen baart, zou je de DA voor de zekerheid even naar haar kunnen laten kijken. Misschien is het ook een optie om eerst/ook het filmpje door te sturen. En dan zou het inderdaad een hele geruststelling zijn als (hopelijk) blijkt dat ze het gewoon lekker vindt. :D

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Paard gevoelig op bil/staart met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 21:44

De osteopaat dacht niet meteen aan mijn pijn, maar moest nog wel wat plekjes in drukken om te kijken hoe ze daar op reageert.

Afspraak ga ik wel nog in plannen, maar ze kan pas in september vanwege de drukte en vakantie.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paard gevoelig op bil/staart met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:05

Zo doet 'ie van mij ook als hij jeuk heeft aan zijn staart. Je kunt proberen te kriebelen op de staartwortel. :j

marleen_88

Berichten: 14049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Paard gevoelig op bil/staart met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:09

Mijne doet dit ook met zijn volle gewicht als ik een jeukplekje raak.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Paard gevoelig op bil/staart met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:48

In periodes van jeuk doet de mijne dat ook. De staart ziet er dan ook altijd geschuurd uit.