Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Padoertje
Berichten: 1537
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:22

Super zeg! Goed nieuws!
Kun je haar niet verweiden, of een ander landje splittten zodat ze toch lekker kan scharrelen?

MyWishMax

Berichten: 25312
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 19:04

Nee, alles is hier op helaas. Juist omdat we al aan het verplaatsen waren. En het landje wat wij nu gebruiken bouwen we ook telkens om naar een nieuw stuk, maar dat was al een landje wat gebruikt was door anderen om af te wisselen. Maar die warmte is echt funest geweest. Daarvoor was het weinig (op het groepsland) maar nog wel te scharrelen. Nu zijn zelfs die grote weilanden dor en op.
Komt ook omdat er meer groepen waren als de bedoeling was eigenlijk. Wij zouden bijvoorbeeld 2 weides hebben als griep, zodat we konden afwisselen. De ene heeft veel meer schaduw en zo heb je genoeg gras. Maar 2 van de groep hebben veulens, dus die staan apart in 1 van die landen dus. :+

Padoertje
Berichten: 1537
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:18

Oh balen is dat. Dan is bijvoeren het enige wat je kunt doen. Hopelijk kun je snel wat met haar gaan doen ter extra afleiding.

MyWishMax

Berichten: 25312
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 20:21

Zelfs gewoon weer bij de groep zal al een enorm verschil maken, maar dat duurt nog even week. Ze krijgt nu telkens een groter stuk, vanaf morgen de helft van het landje waar ze op staat. Dat nog een week en dan 1 dag volledige stuk en daarna mag ze bij haar vriendinnen. Dat zal al enorm veel schelen.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:39

Hoe gaat het nu met je merrie MWM? Introductie goed gegaan? Ben erg benieuwd of je nog meer verschil merkt nu :)

MyWishMax

Berichten: 25312
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 12:53

De 1e dag ging heel goed, ja. Ze heeft een half uur door het weiland gerend en was echt heel blij. Daarna helaas wel aantal trappen gehad, dus even dik been en aantal andere wondjes. Dat is wel jammer, want ze is nooit een vechter geweest en kon alles oplossen met een oor of blik. Enige keer dat ze wel wat utideeld is als de ander 'begint' en dat was hier aan de hand. Begin van het seizoen ook, maar het lijkt nu weer goed te gaan.
Maar ondertussen zijn we weer aan het rijden, met 1 rondje galop per hand. En dat gaat erg goed.

We merken enorm veel verschil, nog meer als gedacht. Ze blijft wel af en toe hinniken als je haar uit het land haalt en ze alleen op stal staat, maar niet meer tijdens het poetsen, de hoefsmid of het rijden. En op stal niet meer de blinde paniek waarbij ze uit de stal probeerde te komen, alleen een keer roepen en dan verder eten. Ze hinnikt nog een keer als je haar terug naar het land brengt, maar dat zijn dingen die ze altijd deed en gewoon aan een los touwtje ipv continu moeten corrigeren dat ze niet door je heen mocht. Ze is dus echt veel relaxer. Ook tijdens het rijden is ze niet meer zo in paniek dat ze continu gaat rennen, maar gewoon weer zoals ze was. Maar ook buiging ineens weer veel makkelijker, aanleuning fijner, gewoon alles fijner. Het bijzonderste is dat ze achterbenen beter gebruikt, meer buiging en verder onderbrengen. Daardoor is de galop ook veel makkelijker weer en dat is het echt een tijd niet geweest. Maar omdat dat altijd haar moeilijke punt was, samen met gaan zitten en meer buiging en ruimte in de benen hebben we daar nooit zo bij stilgestaan dat het nog slechter werd door de tumor.

Er zijn nog wel wat dingetjes die nog anders zijn als vroeger, maar er zal ook nog wat gedrag moeten slijten. En omdat ze nu bereikbaar is zal dat veel makkelijker zijn. Hiervoor kon ze zich enorm afsluiten wat dus niet normaal was.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:02

Fijne update en interessant om te lezen dat het doorwerkt op meer dan alleen karakter... Super positief zeg, heel fijn voor jullie!

Flubberboot

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:31

Oh fijn om te lezen TS!!!

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:30

Fijne update TS! Leuk dat je ons nog even op de hoogte brengt.

MyWishMax

Berichten: 25312
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 09:40

Soms verloor ik eigen topic wat uit het oog := Ik ben niet zo heel goed in updaten, want gewoon druk met van alles en nog wat, haha.

Gisteren bewees maar weer hoeveel invloed het had. Rumoerig en druk op het erf, veel paarden langs de bak. Voor de operatie was rijden dan echt een ramp. Continu rennen en echt in paniek raken, zo erg dat je de hartslag tussen benen voelde door het zadel, dekje en laarzen heen. Dan verstijfde ze echt en niet bereikbaar voor hulpen en bij elk paard of ander geluid ging ze weer en amper tot niet te kalmeren.

Gisteren dus druk en 1 keer wilde ze gaan rennen, maar bleef gewoon bereikbaar en kon haar dus opvangen voor ze ging. Spanning blijft ook niet meer hangen en kan je af laten vloeien. Die spanning opbouwen is nog wel wat wat niet normaal is, maar het is iig niet meer zo erg. Want het was gewoon enorm sneu, maar ook mega frustrerend dat je niet eens meer normaal kon rijden of wandelen zonder continu wen paard over de zeik te hebben die niet meer bereikbaar was. Nu komt ze weer snel terug op aarde en bouwt ook niet meer zo hoog op.

En ze herinnert zich haar opvoeding ineens weer :') Gewoon stilstaan met poetsen en opzadelen bijvoorbeeld, aan losse lijn mee lopen. Ook weer komen knuffelen en het tutten heerlijk vinden.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:42

Jemig wat een impact had die tumor dan zonder dat je daar eigenlijk bij stil staat. Gelukkig dat je zelf goed hebt kunnen voelen dat ze "anders" was dan normaal. Ik vind het best frappant dat ze nu haar achterbenen beter gebruikt dan daarvoor.

Dat het invloed heeft op gedrag dat snap ik helemaal, maar dat de invloed fysiek zo groot is daar sta ik wel van te kijken.

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:47

Echt bizar inderdaad hoeveel invloed zo'n tumor dan had en zo fijn dat jullie erachter zijn gekomen en ze het nu dus zo goed doet!

MyWishMax

Berichten: 25312
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 09:49

Vind ik ook hoor, elisa. En ik dacht dat ik de enige was die het merkte, maar staleigenaar zei het ook. Nu is het natuurlijk geen bewegingswonder en wat vlakker van zichzelf. Je weet hoe ze loopt. Ik dacht zelf dat het gewoon training was, want toen we haar net hadden was ze ook korter, vlakker en minder buiging in benen en dat werd beter met training. Maar achteraf was ze de laatste tijd best al wat verder qua training maar bleef die verandering uit en bleef ze wat lastiger als normaal qua galop en buigen. Die buiging vooral de andere kant als normaal.
Die aanleuning is een logisch gevolg natuurlijk van die achterhand. Ik heb het dan iver de dagen dat de paniek niet zo extreem was, want we zijn wel gaan zoeken wanneer het rijden het beste ging. Dus andere tijden en samen met andere paarden. En soms gewoon af stappen als de paniek te erg werd. Want doorrijden is 1e reactie, maar die maakte het erger.

Maar dat het in 1 keer zo anders was lichamelijk was een verrassing. Vooral omdat de tumor dus niet zo enorm groot was. Er zijn wel paarden die met rijden echt last hebben maar dan zijn ze meestal al een stuk groter.

En ik ben een enorme miep. Zie en voel heel snel verschil. Daarom ben ik wel overal op tijd bij. Alleen dit hebben we te veel op de verlatingsangst en lange tijd stik staan geschoven. Dat vind ik nog steeds wel lastig en sneu...

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:53

Daar kun jij ook niks aan doen, dit soort zaken moet je eerst meemaken voordat je dit soort dingen leert en linken gaat leggen denk ik. Het is juist goed dat je een enorme miep bent.

Misschien zijn dit ook wel zaken die sowieso niet te voorspellen zijn, ook niet door de dierenarts. Want ze kunnen helaas niet praten en zo weet je eigenlijk niet hoeveel last ze ergens van hebben en waar het allemaal invloed op heeft.

MyWishMax

Berichten: 25312
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 09:56

Ja, je hebt gelijk hoor, maar het knaagt wel :+ we hebben toen wel hulp ingeroepen van een gedragstherapeut om ons te helpen. En dat gaf wel handvaten om haar te stoppen en hielp op stal wel wat (ze kreeg een hartslag van 115 of 120 als de buurvrouw de stal uit ging en kwam dan zowat de stal uit), maar het haalde de paniek niet volledig weg natuurlijk. Achteraf heel logisch