Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 10:21

Ik weet dat er een ander topic is, maar wilde er ook zelf één openen. Vooral om wat van me af te kunnen schrijven, want ik heb nu al de zenuwen.

Wij hebben onze merrie alweer bijna 6 jaar. Echt ideale paard voor ons, heet genoeg te maken voor mij om fijn, eigenlijk boven verwachting goed, mee te komen op wedstrijd en braag genoeg voor mijn moeder om fijn te rijden. Deed zo goed als nooit gek, paar keer per jaar schoot ze er wel eens vandoor maar dat stelde echt niks voor. Helaas aan de longe wel gek en heeft ze zichzelf al een aantal keer ernstig geblesseerd. Sinds vorig jaar zijn we aan het revalideren van een check ligament blessure, die niet zo ernstig leek maar in het begin maar niet wilde herstellen. Niet met gewoon rust en niet met allerlei therapieen. Vorig jaar eind van de zomer leek het eindelijk beter te gaan en konden wel heel langzaam op gaan bouwen.

Een jaar geleden kregen we het nieuws dat de stalling er per 1 december mee zou stoppen. Vanaf dat moment gingen er regelmatig paarden weg, waardoor er veel onrust was in de kudde en op stal. Mijn merrie heeft altijd hele lichte verlatingsangst gehad, maar was nooit een probleem en eigenlijk al bijna helemaal opgelost. Met al die onrust kwam het weer terug en wel 10 keer zo erg. 1 december verhuisden we en werd het nog erger. Zo erg dat we er iemand bijgehaald hebben en toen ging het wel iets beter, maar ze bleef heel raar gedrag vertonen. Dat hadden we in die 5 jaar ervoor nooit meegemaakt. In weideseizoen ging ze ineens andere merries dekken,(hebben we zelf alleen niet gezien, hoorden we pas later van anderen) maar eerst zochten we er niet zoveel achter. De enige 2 weken in het jaar dat ze wat gillerig en onrustig was al die jaren waren ook de 1e week van weideseizoen en de 1e week weer paddock. Het werd alleen niet echt beter.

Bij controle op de kliniek overlegd en voor de zekerheid dus maar een echo gemaakt. De da zei al dat bij hem de alarmbellen gingen rinkelen bij dat dekken. Het bleek dus inderdaad een eierstoktumor te zijn. Nu wordt ze volgende week als het goed is geopereerd. Niet bij onze vaste kliniek, want die doen het niet. Wel bij kliniek die zij aanraden, wat helaas 2 uur rijden is. :+

Nu duimen dat het gedrag er ook vandaan komt, de tumor klein genoeg is om via de flank eruit te halen en dat alles goed gaat natuurlijk... met stalhouder al van alles geregeld, want ze moet officieel op boxrust, maar kan niet alleen achter blijven want ze sloopt de box en zichzelf. Dus hij zorgt voor goede oplossing.

Ik wilde dit topic vooral maken om het van me af te schrijven, want ik vind het enorm spannend.

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 10:29

Ach, wat een pech! Ik ken het helaas. Mijn pony was net een hengst en zat constant op een andere merrie. Met regumate hielden we het binnen de perken, maar daar reageerde ze heel heftig op en werd erg 'down'. Haar tumor was zo groot als een volleybal. Omdat ze ook ppid had en de operatie heftig zou zijn, met wellicht een jaar boxrust, hebben we besloten dat we het haar niet aan gingen doen. Het ging ook periodes heel goed, maar ze is ingeslapen toen ze zichzelf in de flanken ging bijten. Ik heb dus geen ervaring met de operatie... Ik zal heel hard duimen voor jullie voor een geslaagde operatie, een voorspoedig herstel en weer heel veel plezier in de komende jaren!

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 10:46

Hé gedver, wat een rotnieuws! Bij welke kliniek wordt ze geopereerd?
Ik duim met jullie mee dat het gedrag daar vandaan komt en dat de operatie soepel verloopt :*

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 10:57

Bij via nova in België := Dus echt op bezoek als ze daar staat wordt al moeilijk.

Zij valt qua gedrag nog mee, dierenarts ziet ze veel erger en tumor was nog niet enorm groot. Geen volleybal iig := Als die klein genoeg is kan het via de flank en wat ik begreep hoeven ze dan dus niet plat, dus minder risico met opstaan. Hoop dat dat klopt, want dat vind ik heel spannend.

Operatie is wat dat betreft dus niet heel spannend volgens de DA. Tegenwoordig doen ze het veel vaker natuurlijk, maar het blijft wel een operatie. Moet even aanhoren wat arts in België zegt, maar mijn eigen gaf aan dat de boxrust vooral is omdat ze niet mogen rennen en je bijvoorbeeld wel aan de hand mag stappen. Dat klinkt veel beter als jaar boxrust := We hadden liever langer kunnen wachten vanwege het weideseizoen en zodat ze zelf wat sterker was en meer in conditie, maar helaas. Ik ben pas 4 weken wat meer aan het galoperen, daarvoor was het 25 minuten draven en 2 rondjes galop per hand.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:23

Mijn paard is vorig jaar geopereerd aan een eierstoktumor, formaat grote volleybal en 15kg zwaar maar liefst.
Het is bij ons een hele zware weg geweest met veel tegenslagen (waaronder uiteindelijk 10 weken boxrust, echt alleen de box uit om te mesten) maar inmiddels crossen we zelfs weer en is echt weer helemaal in topvorm! :+:

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:58

Jeetje wat heftig zeg. Ook een vraag aan Goldie, merkte je het ook aan het gedrag va je merrie voor en na de operatie?

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:10

Ja ze was ervoor echt niet meer te hanteren, steigeren aan de hand. Ontzettend brullen tegen andere merries, echt hengstengedrag. Zelfs met rijden was ze niet meer onder controle te houden. Het is in korte tijd toen heel extreem geworden. Eerder was er wel een beetje wat, maar dacht dat het aan de verhuizing van stal lag.

En nu, nu is ze gewoon weer m'n lekkere eigenzinnige merrie zoals ik haar ken. Misschien zelfs nog iets meer merrie, want vermoeden is dat die tumor er al een hele tijd heeft gezeten.
Ze loopt nu weer in de kudde en dat gaat ook fantastisch <3

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 12:39

Hier dus ook de schuld bij verhuizing gelegd. 1e keer rijden op nieuwe stal kwam ik er niet op door steigeren als ik haar wilde laten stil staan. Evht niks voor haar, sowieso reageerde zij nooit anders op vreemd terrein, maar steigeren was helemaal raar. Normaal als ze eens dramt geef je 1 zachte kleine correctie en dan weer tijden niet nodig, nu moeten we echt wel heel duidelijk zijn want de focus ligt een soort alleen maar op andere paarden. Met het groot maken / opblazen, blijven hinniken en echt hele heftige reacties op dingen die haar normaal niet konden schelen.

En normaal kon ik haar naast en bij elk paard zetten en na 1 gil was het over. Nu bij bepaalde paarden blijft ze bezig en ook echt tegen muur aanslaan richting de ander :=

Hopelijk wel beter verloop als bij jullie, goldie. Maar wel heel fijn dat ze nu gewoon weer haarzelf is en alles doet en kan!

Padoertje
Berichten: 1518
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:11

Oh jeetje wat spannend zeg! Duimen inderdaad dat haar gedrag veranderd na de operatie. Sterkte alvast en het zou inderdaad mooi zijn als ze staand geholpen kan worden.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 21:00

Dinsdag moeten we haar brengen (eigenlijk woensdag, maar ze moet er uiterlijk 10 uur zijn, liever eerder en dat is misschien lastig qua spits enzovoorts), vrijdag ochtend wordt ze geopereerd en ze moet een week blijven... :(

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 18:39

Niet teveel stressen, tenzij het echt een heel grote tumor is, stelt de operatie weinig voor. Mijn merrie had een grote tennisbal. Het enige dat moeilijk was aan de operatie, was dat ze bijna niet te verdoven was.

De stalrust is voornamelijk om te zorgen dat de hechtingen niet breken en de wondjes goed aan elkaar groeien (3 kleine sneetjes). Ik mocht aan de hand stappen en het paard mocht ook in de wei, wel klein genoeg dat ze niet gek kon doen. Na een maand was alles goed dicht, mocht ik weer gaan rijden en mocht ze terug in de kudde op de grote wei.

Hier wel grote gedragsverandering, merrie was echt compleet getikt en werd levensgevaarlijk door de tumor (gericht steigeren en slaan). Twee weken na de operatie was ze terug zichzelf, lief en braaf.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 09:19

Dat klinkt goed! Ik verheug me ook vooral op weer oude paard terug krijgen qua karakter. :j

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:20

Alvast veel succes gewenst! ik zal duimen dat het allemaal net zo voorspoedig zal verlopen als bij die van Narcissa.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:48

Mijn merrie is er laatst ook aan geopereerd, alleen wat haar tumor zo groot als een voetbal, was ook aan 1 punt al vergroeit met de onderkant van de baarmoeder (foto's in het andere topic). Daarom moest ze, na staand alles losgemaakt te hebben, direct door naar de OK. Ze is grandioos door de operatie heengekomen, en is sinds een paar weken weer helemaal zichzelf. Gedrag hengst - normaal was een week of 5.
Vervelendst vond ik de boxrust, omdat het echt een buikoperatie was moest dat wel. Maar ze moest zeer zeker niet een jaar op boxrust zoals bij de ponymerrie van _Lorette_ het over heeft.

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:36

Als ik jullie ervaringen zo lees, verbaast het me hoe negatief onze kliniek was over de zwaarte van de operatie en het herstel. De ene tumor is de ander niet, blijkt wel! Mogelijk speelden de andere gebreken en de PPID ook een rol. Maar voor ons was het geen moeilijke keuze meer... In jullie gevallen, met enkele weken boxrust en een normale merrie terug, was ik zonder enige twijfel voor de operatie gegaan.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 15:38

Hoe lang geleden is dat, lorette? Misschien is het nu wel veel makkelijker als vroeger. Niet elke kliniek doet het of doet het vaak. En als ze nog niet zo groot zijn is het veel 'simpeler' dan wanneer ze wel al groot zijn. Door de buik is veel heftiger bijvoorbeeld

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:45

Moet diep nadenken, maar volgens mij zo'n 12 jaar geleden.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 04:04

Misschien was het toen nog wel heel anders :j

Ik ben al wakker :+ gisteren avond alles klaar gezet voor vertrek zodat we vroeg op pad kunnen en de warmte hopelijk mee valt. Ze voorspellen 27 graden als we aankomen, warm maar nog te doen.

Berith

Berichten: 364
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Zijderveld

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 06:38

Sterkte met wegbrengen en de operatie morgen. Altijd spannend. 9 jaar geleden heeft mijn merrie het ook gehad. Ook een beetje per toeval ontdekt omdat ze wat gedragsverandering liet zien zoals plassen over de mest van mijn shetlander en als de shet hengstig was, daar inderdaad wat hengstengedrag vertonen.
Bij haar was de operatie staand en via de flank. Drie kleine gaatjes. Ze is er snel van hersteld. Moest inderdaad wel 6 weken rustig blijven en niet rennen. Ik had aan haar stal een mini paddock gemaakt en in de wei ook stukjes afgezet van 4x4 meter zodat ze elke dag toch even kon grazen. Verder mocht ik 20 minuten stappen per dag. Dat deed ik dan in het dorp (vond ze leuker dan saai in de bak). Na 6 weken was ze weer helemaal de oude.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 06:50

Helaas is het vandaag brengen, maar pas vrijdag operatie. Moesten eigenlijk morgen brengen, maar dan moesten we er voor 10 uur 's ochtends zijn en omdat het een stuk rijden is was dat lastig vooral met de spits nog. Ze moet 48 uur vasten van te voren, daarom zo vroeg al brengen. Het nadeel dat het zo'n stuk rijden is is dat bezoeken ook lastig is. Vandaag even vragen wanneer we welkom zijn, zaterdag zijn we al halverwege dus wil graag dan even doorrijden.

Maar fijn om te lezen! Ik hoop dat het via de flank kan. Eigen da dacht het wel, maar dat gaan ze de komende dagen nog bekijken.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 07:04

Veilige rit vandaag. Hopelijk wordt het weer niet snel warm.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 07:06

Daarom gaan we idd vanochtend rijden ipv vanmiddag pas. Niet fijn die warmte, maar lijkt in de middag pas echt op te lopen

Dank jullie wel trouwens!

Padoertje
Berichten: 1518
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 07:58

Veilige rit en op naar vrijdag! Komt vast goed!

WhiskeyBlues
Berichten: 47
Geregistreerd: 04-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:36

Ohjee wat een vervelend nieuws zeg! Wat goed dat je dat na hebt laten kijken! Zoals ik het nu begrijp, is het alleen nog niet zeker of het gedrag daar daadwerkelijk vandaan komt? Ik hoop het wel voor je, dan is het wellicht op te lossen met die operatie inderdaad.

Heel veel sterkte, succes, zet 'm op! +:)+

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:43

Heftig maar wel de juiste beslissing, zonder operatie is er ook geen oplossing.
Wanneer het uit de zij kan zou het mooi zijn, ik heb eens een da geassisteerd bij een spoed keizersnede gewoon op stal en dat paard is er nu, na 15 jaar nog steeds en word nog volop bereden.