Ervaringen gezocht: merrie met barst in neusbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDebbie
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-13

Ervaringen gezocht: merrie met barst in neusbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 09:08

Hallo,

Ik heb mijn merrie zondag van de weide gehaald met een kleine, oppervlakkige wonde op de neus met een kleine verdikking (waarschijnlijk door een slag van ander paard).
Had dit verzorgd en even afgewacht tot de dag erna.
De dag erna zat er een serieuze verdikking op haar neus, dus dan toch maar dierenarts gebeld.
Foto's genomen en blijkt dat er een barst zit.

6 weken geen halster/hoofdstel, niets dat druk kan geven op haar hoofd. Want bij de minste druk kan het toch nog breken en dan wordt het kliniek dus dit vermijd ik liever. Merrie is ook al 27 jaar...

Ik merkte wel dat er gisteren heel veel vliegen op haar hoofd zaten (ondanks vliegenmasker en de wond zit hieronder dus de vliegen kunnen er niet aan). Ik zag dat de wonde (ook al wordt die dagelijks schoongemaakt en verzorgd), een beetje wondvocht/pus verloren had, wat toch wel stonk waar de vliegen op afkwamen.
De wond zelf is redelijk oppervlakkig en bijna dicht maar ik verzorg deze met cicaderm zalf en heb er nu toch wat zilverspray op gedaan in de hoop dat de vliegen wegblijven.

Ik zou haar liever niet binnen houden want hier zou ze enkel maar nerveus van worden en ik ben bang dat ze dan haar hoofd stoot en het alleen nog maar erger maakt.

Ik heb ook op aanraden van de dierenarts Traumeel druppels besteld die ik nu ook geef ter bevordering van de genezing.

Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met zo'n situatie? Ging de genezing vlot?
Eventuele tips om de wond beter te verzorgen?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen gezocht: merrie met barst in neusbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:21

Niet met barst wel met scheur in kaak, dat duurde wel een half jaar voordat dat genezen was.

Zolang de wond dicht is is het niet erg als er vliegen op komen, bij Agradi heb je hoofdkappen tegen vliegen met franjes er onder wat over de neus gaat. Wellicht kan zoiets helpen om de vliegen er een beetje af te houden.

Ik denk dat je al genoeg doet aan en voor de wond ter genezing hoor, zou niet teveel door elkaar gaan doen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:23

Je kunt op de rest van het hoofd en de vliegenkap vliegenspray sprayen een paar keer per dag, wel zorgen dat het niet in de wond komt.
Ik heb een paard met een flinke buikwond gehad in de zomer en dat werd toen ook aangeraden door de dierenarts, dan houd je het wel aardig vliegvrij.

Verder heb ik hele goede ervaringen met mesitran, honingzalf, voor wonden.

Sterkte ermee!

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:25

Breuken aan het hoofd genezen over het algemeen wel heel goed. Het bot beweegt verder niet, zoals bij een been bijvoorbeeld wel.
Mijn paard (23 jr) is een aantal maanden geleden tegen een stalluik aan geknald en had een gat in haar voorhoofd en een breuk in haar oogkas. Het is allemaal heel snel en goed genezen.

Voor het hechten
Afbeelding

Na het hechten
Afbeelding

Ik heb de wond verder niet verzorgd, ik wilde niet dat het open zou gaan (je keek nl recht op haar schedel). Na een paar weken heb ik het beetje schoongemaakt.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:30

Nouvel schreef:
Je kunt op de rest van het hoofd en de vliegenkap vliegenspray sprayen een paar keer per dag, wel zorgen dat het niet in de wond komt.
Ik heb een paard met een flinke buikwond gehad in de zomer en dat werd toen ook aangeraden door de dierenarts, dan houd je het wel aardig vliegvrij.

Verder heb ik hele goede ervaringen met mesitran, honingzalf, voor wonden.

Sterkte ermee!


Heb jij nog suggesties voor goede vliegenspray voor zoiets?

xDebbie
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 09:33

Ik heb inderdaad op het vliegenmasker zelf aan de buitenkant wat zilverspray en vliegenspray gedaan.
Ze heeft zo'n masker van Bucas aan die een halve neusflap heeft, en die zit net nog over de wonde dus eigenlijk kunnen de vliegen er niet aan. Ze komen af op het wondvocht die in het masker trekt denk ik.

Alvast bedankt voor de reactie's, ik blijf dan zo verder verzorgen.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:03

2 opties qua vliegen bescherming zonder iets om het hoofd : groene klei of sudocreme. Beide geven een laag waar de vliegen niet door komen/ bij willen. Voordeel van de sudocreme is dat het niet weggehaald hoeft te worden (geen druk op wond/bot) en (mits niet afgeveegd) makkelijk 24 uur blijft zitten, het geeft ook geen problemen met zon er op.

Mr_Mx
Berichten: 98
Geregistreerd: 11-01-19

Re: Ervaringen gezocht: merrie met barst in neusbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:27

Ik gebruik ook groene klei ter voorkoming van vliegen op een wond. Dat heeft hier al een aantal keren goed gewerkt. Wond moet niet ontstoken zijn, omdat de klei wel alles afsluit.

xDebbie
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 11:10

Update:

Inmiddels zijn we enkele weken verder. De wonde op de neus bleek erger en dieper of gedacht.
Ik denk dat ze ergens tegen aan gelopen is (gok een boom).

Alhoewel de wonde 2x daags mooi gespoeld en ontsmet werd bleef er maar etter uitkomen en genas het niet goed.
Dierenarts opnieuw laten komen en er zat een groot abces die ze volledig gedraineerd heeft.

Nu is de vraag of het abces met etter komt door een bacterie in de wonde of door een eventuele botsplinter door de barst of eventueel een stuk hout die er niet thuis hoort.
Er werd een staal van het bloed/etter genomen waar ik woensdag uitslag over krijg.

Als ik geluk heb, en het 'maar' een bacterie is, kan ik dit verder behandelen met de juiste antibiotica en zou dit opgelost moeten worden.
Indien niet, en het een losgekomen botsplinter is dan moet ik hoogstwaarschijnlijk naar de kliniek om dit operatief te laten verwijderen.

Nu vraag ik mij af, indien zij geopereerd moet worden, is dit nog een slim idee?
Merrie is reeds 27, heeft meerdere ouderdomskwaaltjes...

Ik laat haar sowieso opereren indien nodig, want ik wil dat ze haar laatste jaren bij mij pijnvrij kan doorbrengen, dat is voor mij het belangrijkste.
Maar ik wil in de kliniek dan wel duidelijk maken dat enkel dit het voornaamste is die opgelost moet worden.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:19

Wat een naar ongelukje. Ik hoop voor je dat het enkel een onsteking was.
Als er een abcess gekomen is, dan is de kans echter best groot dat er gecurreteerd moet worden vanwege splinters.
Het is belangrijk dat je nu vast voor jezelf een beslissing neemt of je nog voor narcose wilt gaan of niet en het er niet op laat aankomen als er mensen op je gemoed gaan inpraten.
Het is absoluut te begrijpen als je dat met een 27 jarige niet meer doet, het is ook te begrijpen als je wel nog alle opties aangrijpt. Er zullen altijd mensen tegen je keus zijn.
Niemand zal je kunnen vertellen of je oudje goed uit de narcose komt. Wel is een currerage meestal wel succesvol. Ik heb dat ook een keer moeten laten doen voor een oogkas breuk, maar dat was een jong beestje.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:23

Misschien kun je de d.a. vragen om een paar dagen goede pijnstillers. Als haar gedrag dan bijv beter wordt, dan weet je dat ze nu, zonder pijnstillers, pijn heeft, mogelijk door die splinter en dan kun je alsnog besluiten tot een operatie.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Ervaringen gezocht: merrie met barst in neusbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:02

Jammer dat het niet zo voorspoedig geneest als gehoopt..hoe gaat het nu met je merrie? Heb je al uitslag van de dierenarts?

xDebbie
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 16:50

De barst is inmiddels bijna genezen, de ontsteking is nu ook onder controle door middel van antibiotica.

Er zal wel altijd een bult aanwezig blijven waar de ontsteking zat, door vorm van littekenweefsel als ik het goed begrepen heb.

Ik ben al bij dat ik niet naar de kliniek moet :D