zin en onzin "gezondheieds producten"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

zin en onzin "gezondheieds producten"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 10:15

Er zijn tegenwoordig steeds meer producten op de markt die beweren goed te zijn voor de gezondheid van je paard.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld: de bucas recuptex, relaxohorse, massage apparaten, supplementen noem het maar op.
Ik ben heel erg benieuwd wat jullie zoal zijn tegengekomen en werkt het echt? of is het vooral een mooi verkoop praatje.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: zin en onzin "gezondheieds producten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:44

Hoe ik er over denk?
Ik denk dat al die zaken, aangewend door een ervaren en getalenteerd profteam inderdaad voor dat procentje extra kunnen zorgen dat het verschil kan maken tussen winnen of net niet.

Als gemiddelde amateur loop je het risico meer kwaad te doen dan goed.
Je besteedt je geld beter aan het uitbouwen van de basisvoorwaarden: een goede weide, een goede stal, goed ruwvoer, een gepaste hoeveelheid degelijk krachtvoer, tandencontrole, goede instructie en veel werk.

DuoPenotti

Berichten: 29471
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: zin en onzin "gezondheieds producten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:50

Ik denk dat het goed kan zijn als je dat na bijvoorbeeld bloedonderzoek geeft.

Maar voor de rest is het denk ik in de meeste gevallen geldklopperij.
Regelmatig om slecht rijden te verbloemen, en omdat mensen anders het gevoel hebben niet genoeg te doen voor hun paard. Want pietje geeft immers ook aan truusje ook. Dan kun je niet achterblijven.

Wat Koen zegt, randvoorwaarden goed hebben, dat levert meer op.

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: zin en onzin "gezondheieds producten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:00

Je zou je ondertussen bijna schuldig voelen wanneer je je paard geen supplementen voert en niet maandelijks laat behandelen door een -peut of -paat :=

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 11:04

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat het goed kan zijn als je dat na bijvoorbeeld bloedonderzoek geeft.

Maar voor de rest is het denk ik in de meeste gevallen geldklopperij.
Regelmatig om slecht rijden te verbloemen, en omdat mensen anders het gevoel hebben niet genoeg te doen voor hun paard. Want pietje geeft immers ook aan truusje ook. Dan kun je niet achterblijven.

Wat Koen zegt, randvoorwaarden goed hebben, dat levert meer op.


Hier ben ik het absoluut mee eens, niet zomaar voeren, eerst controleren. En als aanvulling daarop vind ik dat je afhankelijk van het supplement na 6-12 weken nogmaals moet controleren of wat je doet wel zin heeft.
Zonder basis ben je nergens.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:47

Grotendeels onzin.

Wat wel zinvol is, is om te handelen bij bewezen tekorten en je basis goed op orde te hebben. Dus goede voeding, goed stal beleid dat past bij je paard en zinvolle beweging.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: zin en onzin "gezondheieds producten"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 12:09

en hoe staan jullie bijvoorbeeld tegenover sportmassage?

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:20

Zamba schreef:
en hoe staan jullie bijvoorbeeld tegenover sportmassage?


Als je een paard echt correct traint heb je dat niet nodig. Als je een paard vast rijdt in plaats van los wel.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:27

Zamba schreef:
en hoe staan jullie bijvoorbeeld tegenover sportmassage?

... ik heb ooit heel braaf de kunst een beetje afgekeken.
Op de stal waar ik ruim tien jaar geleden stond, werd het een soort mode: wel tien mensen volgden verschillende cursussen.

Ik heb de anatomische atlas van het paard erbij gehaald en sindsdien mag ik graag met de rosborstel 'masseren'.
Knollie vindt het heerlijk.

(En tja, ik ken een instructrice die lesgeeft in moderne dressuur - neus achter de loodlijn, knik tussen 2e en 3e halswervel, holle rug, achterbenen achter de massa - die 'tegen betaling' >;) de paarden weer losmasseert...)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:36

Suzanne F. schreef:
Zamba schreef:
en hoe staan jullie bijvoorbeeld tegenover sportmassage?


Als je een paard echt correct traint heb je dat niet nodig. Als je een paard vast rijdt in plaats van los wel.



Sommige mensen nemen voor de lekkerheid ook een massage.
Is dat ook verkeerd dan?

Hoeveel mensen rijden of trainen hun dier correct?
Gros van de mensen zijn nog steeds recreatie ruiters met de bijbehorende foutjes.
Niks mis met een massage op zijn tijd dan.

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: zin en onzin "gezondheieds producten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:56

Ik zie veel mensen ook met zogehete natuurlijke pijnstilling aan het werk zoals duivelsklauw. Ik vraag me ook serieus de werking daar vanaf. En iedereen denkt hun artrosepaard maar goed te houden met glucosamine supplementen maar dat is enkel effectief wanneer een paard een actieve ontsteking heeft in de artroseplek.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: zin en onzin "gezondheieds producten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:02

Ik ben wel fan van een goed opgeleide masseur of fysio en laat 1 keer per jaar een osteopaat erbij. Puur als check in, maar ik heb dan ook een best hypermobile Fries en ben zelf wat paarden betreft nogal een hypochonder. Tot nu toe ben ik altijd vroeg bij eventuele blessures geweest en kon ik mijn training daar meteen op aanpassen.

En zeggen dat je het niet nodig zou hebben als je een paard niet krom rijd vind ik altijd de makkelijke weg kiezen. Ik ben ook niet de beste ruiter en vind het toch wel fijn om wat extra check ups te krijgen van mensen die het paard niet dagelijks zien. Want dan kijk je toch nog wel eens over dingen heen. En daarbij, ik kies ervoor om met paardlief te gaan rijden en trainen, dus vind het voor mezelf toch wel zo eerlijk dat ik er mensen bij betrek om er dan voor te zorgen dat wat ik train ik dan wel zo optimaal als kan doe.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:07

Sportmassage:
Efkes voor de lol cursusje volgen en dan lekker zelf doen.
Niets mis mee, goed voor de band met je paard.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:11

Earth schreef:
Ik zie veel mensen ook met zogehete natuurlijke pijnstilling aan het werk zoals duivelsklauw. Ik vraag me ook serieus de werking daar vanaf. En iedereen denkt hun artrosepaard maar goed te houden met glucosamine supplementen maar dat is enkel effectief wanneer een paard een actieve ontsteking heeft in de artroseplek.


Van duivelsklauw is de werkzame stof bekend, dat is harpagoside. De werking van harpagoside is ook aangetoond (in ieder geval in mensen) en is vergelijkbaar qua pijnstilling, ontstekingsremming én bijwerkingen met Cox-2 remmers, zoals metacam.

furious

Berichten: 7111
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:12

Qimm schreef:
Je zou je ondertussen bijna schuldig voelen wanneer je je paard geen supplementen voert en niet maandelijks laat behandelen door een -peut of -paat :=


Nou inderdaad. Al die poedertjes en spuitjes om iedere vezel maar te ondersteunen in het paardenlichaam.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:18

ja hoor ik heb bakken met geld uitgegeven aan heeeeeeel veel producten,smeersels ,poeders en pillen.
mijn ruin had zomereczeem,pollenallergie , en een niet heel gunstige bouw.
dus die kreeg ook af en toe een sportmassage.
en heb ontzettend veel geprobeerd tegen de zomereczeem, inwendig en uitwendig.
voor de merrie ook erg veel geprobeerd omdat die altijd en eeuwig dunne mest heeft, en elk nieuw product beweerd dat het helpt!
en nee ik ga niet alles opnoemen,dat is echt teveel.
heeft het gewerkt?
soms wel en soms niet.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:22

Ibbel schreef:
Earth schreef:
Ik zie veel mensen ook met zogehete natuurlijke pijnstilling aan het werk zoals duivelsklauw. Ik vraag me ook serieus de werking daar vanaf. En iedereen denkt hun artrosepaard maar goed te houden met glucosamine supplementen maar dat is enkel effectief wanneer een paard een actieve ontsteking heeft in de artroseplek.


Van duivelsklauw is de werkzame stof bekend, dat is harpagoside. De werking van harpagoside is ook aangetoond (in ieder geval in mensen) en is vergelijkbaar qua pijnstilling, ontstekingsremming én bijwerkingen met Cox-2 remmers, zoals metacam.


Maar is dan de dosering ervan ook bekend in het product dat je koopt?

Anders lijkt het me nog steeds gokken :)

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:27

ellepel schreef:
ja hoor ik heb bakken met geld uitgegeven aan heeeeeeel veel producten,smeersels ,poeders en pillen.
mijn ruin had zomereczeem,pollenallergie , en een niet heel gunstige bouw.
dus die kreeg ook af en toe een sportmassage.
en heb ontzettend veel geprobeerd tegen de zomereczeem, inwendig en uitwendig.
voor de merrie ook erg veel geprobeerd omdat die altijd en eeuwig dunne mest heeft, en elk nieuw product beweerd dat het helpt!
en nee ik ga niet alles opnoemen,dat is echt teveel.
heeft het gewerkt?
soms wel en soms niet.


Dit dus.
Als ik twijfel of ik iets extra moet geven/laten doen, dan doe ik het niet! Bij twijfel altijd de natuur volgen.
Veel mensen grijpen naar vanalles, gewoon uit onzekerheid.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:37

Ik ben schuldig :') ik voer m'n shire naast onbeperkt ruwvoer een balancer, fibrebeet, sojaschroot, een vitamine E-supplement (dit wel vanwege een tekort in het verleden), lijnzaadolie en na het rijden krijgt hij standaard pavo musclebuild en een bruistablet van florian met elektrolyten en eiwitten etc erin. En iedere 3-6 maanden laat ik m'n wow-zadel optimaliseren en dan wordt ie ook gecheckt door een osteopaat. Dit voor alleen maar buitenritjes, maar je bent een perfectionist of niet :+
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 19-07-22 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: zin en onzin "gezondheieds producten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:53

Balancer voer ik wel. Verschillende soorten met verschillende stops tussendoor. Omdat ze afwisselend in een (on)kruidrijke wei staat, en soms ook alleen maar op de paddock met haar vriendjes, hooi te eten.

Ook krijgt ze lucernzebrok. Voor extra eiwitten. Zit net wat te weinig in het hooi en dat is best wel zichtbaar.

Massage doe ik niet. Wel eens per vijf a zes maanden een osteopaat die dierenarts is.
Hoewel ik nu weer moet bellen, bel ik wel eerst voor overleg. Heb namelijk niet het idee dat ze het nodig had.

Heb van haar namelijk massage technieken gekregen, nadat ze in de kliniek voor haar si was behandeld.

Wat bij ons de grootste verschil, positief! Heeft gemaakt. Was haar verhuizen.
Waar ze toen boos op stal stond, van 9 tot 1700 winter en tot 1830 zomer buiten stond.
Staat ze nu met een stabiele dominantie ruin, 24/7 buiten met onbeperkt hooi.

Omdat ze nu duidelijk minder stress heeft, of eigenlijk geen. En ja ik ben mega sentimenteel er over, want het is gewoon zo zichtbaar. Die pure blijheid en tevredenheid.
Afijn, omdat ze geen stress meer heeft, letterlijk onbeperkt hooi, en daarvoor ook moet "lopen" is ze los in haar lijf.

Daarnaast trapte ze ook de muren van stal, wegens voernijd en stalnijd. En dat is voor het lichaam ook niet okey.

Cannabidol heeft die stress doen verlichten en de mastic horse zorgde er voor dat ze geen maagzweren meer kreeg.

Maar die twee staan nu in de kast te verstoffen. :') je raad het al... Niet meer nodig!

Dus die twee dingen, waren voor mij echt geen onzin!!!
Maar de oorzaken weg halen, dat was eigenlijk de oplossing.

Voor de toenmalige bordercollie van vrienden, die heeft drie jaar op duivelsklauw en groenlipmossel gestaan. Daar was het resultaat ook enorm zichtbaar!!!

Helaas overleden aan kanker.

LiannePuthzy

Berichten: 6985
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:56

Ik geef op advies van dierenarts vitamine e en magnesium bij, maar ik ga niet van alles bijgeven zoals bodybuilder poeders oid omdat die insta influencers het ook geven (welke uiteraard gesponsord zijn door het merk wat ze geven)
Bij echt warm weer krijgt paardlief na het rijden ook electrolyten

DuoPenotti

Berichten: 29471
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:57

Een vitamine korrel voer ik ook.
Maar met arm hooi is dat ook nodig.

1 of 2 keer een check door fysio, misschien niet perse nodig. Maar kan ook geen kwaad. Wat bij supplementen zomaar geven anders kan zijn.
Zelf doe ik dat niet maar als mensen dat wel doen. Waarom niet.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 20:02

Suzanne F. schreef:
Zamba schreef:
en hoe staan jullie bijvoorbeeld tegenover sportmassage?


Als je een paard echt correct traint heb je dat niet nodig. Als je een paard vast rijdt in plaats van los wel.


Hier ben ik het nier helemaal mee eens. Tuurlijk hoe correcter je traint hoe losser je paard, maar we zijn allemaal maar mensen. Daarnaast is de training maar 1 van de 24uur die een paard beweegt. De overige 23u kan hij ergens tegen aan slaan, uitglijden noem maar op.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 20:04

VogeltjeM schreef:
Ik ben schuldig :') ik voer m'n shire naast onbeperkt ruwvoer een balancer, fibrebeet, sojaschroot, een vitamine E-supplement (dit wel vanwege een tekort in het verleden), lijnzaadolie en na het rijden krijgt hij standaard pavo musclebuild en een bruistablet van florian met elektrolyten en eiwitten etc erin. En iedere 3-6 maanden laat ik m'n wow-zadel optimaliseren en dan wordt ie ook gecheckt door een osteopaat. Dit voor alleen maar buitenritjes, maar je bent een perfectionist of niet :+


Niemand is hier wel of niet schuldig :) . Het is alleen maar de vraag wat doet iedereen en wat is er allemaal op de markt. Het een werkt wel het ander niet. Ik heb zelf ook gewoon sportpaarden die 60/40 op de wei lopen en het eea erbij krijgen of behandeld worden. Maar ik denk dat kennis van anderen weer nieuwe inzichten kan geven!

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:14

troi schreef:
Maar is dan de dosering ervan ook bekend in het product dat je koopt?

Anders lijkt het me nog steeds gokken :)


Dosering is uiteraard ook onderzocht, anders kun je niet vergelijken.

Een over de hele batch gelijke concentratie in het product, in overeenstemming met het etiket, is idd een dingetje. Dat is de pest bij alle niet geregistreerde (en dus officieel zonder medische werking) produkten.

Van alle glucosaminepreparaten die er voor mensen op de markt zijn bleken er bv maar een paar daadwerkelijk een werkzame concentratie (in de aanbevolen dosering) te hebben. Dan stond dus wel op de verpakking dat het 1600 mg/per tablet bevatte, maar bleek het bij analyse maar 600, bv.