Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Algemeen: Help mijn paard heeft een bult(je)(s) topic!

 
Profiel   

Ik lijk met mijn paarden een abonnement op gekke bultjes te hebben, in allerlei soorten en maten en tot nog toe weet ik maar van 1 soort wat het is.

Ik dacht dat het misschien wel handig was er een centraal topic over te maken, samen weten we meer dan alleen, helemaal als een dierenarts geen uitsluitsel kan geven wat het mogelijk is zonder een punctie of (kleine) operatie uit te voeren.

Ik zal hieronder de bultjes van mijn paarden laten zien en vertellen wat ik tot nog toe er over weet.
Maar als jullie ook bijzondere bultjes bij je paard hebben, post vooral een foto en een eventuele uitslag!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-22 18:40 



 
Profiel   

Mijn bultjes abonnement:

Het begon met mijn merrie, als 2 jarige had ze ineens een gekke bult in haar bilspleet. Destijds kon ik het nog terug drukken en dan zag je het een paar dagen niet meer. Dierenarts er naar laten kijken tijdens de vaccinatie, maar die zag er geen kwaad in. Inmiddels is ze 5 jaar en hebben 5 verschillende dierenartsen er naar gekeken, maar niemand weet wat het precies is. Op de echo is niets vreemds te zien, het is niet groter geworden, maar ook niet kleiner. Het voelt als een zachte ronde knikker, de merrie heeft er verder geen last van ik mag er aan komen, in knijpen, ze geeft er niets om en elke dierenarts heeft mij afgeraden er iets aan te laten doen. Herkent iemand dit?

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Dan mijn ruin… twee jaar terug kreeg hij een dikke bult naast zijn rechter neusgat, wat leek op een lelijke vliegensteek. Het werd met 2 weken kleiner en eindigde met een klein rond bultje van 1 cm doorsnede. In de daarop volgende 2 jaar is het afgenomen naar net iets meer dan een halve centimeter.

[ img ]

Vorig jaar was het weer raak in de zomer, een dikke bult op zijn rechter kaakbot ter hoogte van de neusriem, maar ook deze slonk met 2 weken naar een bultje van ongeveer 1 cm.

[ img ]


En dit jaar is het weer raak, dit keer bij zijn rechter oor (blijkbaar altijd rechts). En dit is het bultje dat achter gebleven is nadat de zwelling weg trok.

[ img ]

De bultjes zitten in de bovenste huidlaag en zijn (wanneer de zwelling weg is) rond als een balletje en ik kan het vast pakken. Het doet geen pijn, er zit geen korst achtig iets op, alleen minder haar.


[ img ]


Twee dierenartsen er naar laten kijken, beiden geven aan dat het een soort van ontstoken talgklier lijkt. Ik heb geen biopt laten nemen, overweeg het wel, maar omdat ze over langere tijd toch kleiner lijken te worden, weet ik niet of het echt nodig is.

Herkent iemand dit?


En dan de laatste bultjes… hiervan weet ik precies wat het is *\o/*
Mijn jonge merrie is afgelopen winter op stal gekomen en daarbij opgepakt onder het zadel. Vanaf januari/februari begon zij bultjes op de rug precies op de zadelplek te krijgen. De bultjes waren geen wondjes, leken geen pijn te doen en niet te jeuken en dan begint de zoektocht, wat is dit nou weer?
Bontjes, andere dekjes, niets leek te helpen. Haar zadel is op maat gemaakt en wordt elke 3 maand nagekeken en aangepast (ook nodig, want ze heeft al 3 keer een groter kopijzer gekregen).
Zelfs de zadelpasser herkende de bultjes niet. De dierenartsen wisten het ook niet. Met de komst van het mooie weer leek het wel minder te worden, terwijl ze meer zweet en meer gereden wordt.

[ img ]

[ img ]

Ze heeft een Dex injectie gehad, wat niets deed en later nog een dectomax injectie, maar niets gaf een oplossing voor de bultjes, behalve dat het dus minder werd namate het weer beter werd.

Onlangs heeft ze 6 weken bij de hengstenhouder gestaan en daar werden de bultjes weer erger, terwijl ze daar niet gereden werd. Maar gelukkig wist de dierenarts van de hengstenhouder wat het was.
Het heet Nodulaire necrobiose en het is redelijk onschuldig.

Waarschijnlijk werd het met het mooier wordende weer steeds minder, omdat ik dan standaard de paarden flink afspuit na het rijden. Op stal hebben we geen warm water behalve in de wasbak en dan moeten we met een emmer zeulen, dus in de winter vermijd ik het afspuiten normaal.
De dierenarts van de hengstenhouder gaf aan nu toch ook in de winter regelmatig de rug met koud water af te spuiten, omdat ze daar goed op reageert. Nadat is de hengstenhouder haar toch ook dagelijks gaan afspuiten en de bultjes werden daar flink minder.

Nou dat zijn mijn bultjes, hopelijk herkent iemand dit. Of hebben ze zelf bijzondere bultjes bij hun paarden die ze willen delen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-22 19:18 



 
Profiel   

De ontstoken talgklieren heeft mijn paard ook. Komen ook op willekeurige plekken opzetten. Soms zijn ze ineens weg.

Hij heeft er geen last van. eentje was een beetje open een keer, toen heb ik hem leeggeknepen en toen kwam er inderdaad heel veel talg uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 09:24 



 
Profiel   

mijn merrie heeft ook een vreemd bultje!

[ img ]

zit op haar achterbeen,bij de knie.
geen idee wat het is en gezien haar leeftijd van 29 laat ik het niet meer nakijken.

die van jou hebben er flink wat!
ergens vind ik bultjes best eng,mijn eerste paard had helaas een soort kanker en meerdere bultjes op oogleden,lippen en meer plekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 21:06 



 
Profiel   

ellepel schreef
mijn merrie heeft ook een vreemd bultje!

[ [url=m/eEjpo9.jpg]Afbeelding[/url] ]

zit op haar achterbeen,bij de knie.
geen idee wat het is en gezien haar leeftijd van 29 laat ik het niet meer nakijken.

die van jou hebben er flink wat!
ergens vind ik bultjes best eng,mijn eerste paard had helaas een soort kanker en meerdere bultjes op oogleden,lippen en meer plekken.


Dat bultje lijkt op de bultjes die mijn ruin heeft voordat het een balletje werd. De oorzaak weet ik dus niet.

Ik ben ook als de dood voor bultjes, mijn bijrijpaard had een aantal kleine sacoïden. De schimmel van een vriendin had rond de staart en mond allemaal melanomen. Ik wist helemaal niet dat melanomen een dingetje waren bij oudere schimmels tot ik dat paardje zag.

Ik vraag de dierenarts ook bij elke vaccinatie of ander bezoek weer even alle bultjes te bekijken en ik ben blij dat ik nu weet wat die bultjes op de rug bij mijn merrie zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-22 18:08 



 
Profiel   

Vreemde bliksemachtige bult. Wondje in de manengrens. Bult voelde hard en dus raar kronkelend. Na 2 dagen was het zo goed als weg dus niks mee gedaan
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-22 18:22 



 
Profiel   

De mijne had ook bultjes op de zadelplek.
Ze waren vrij hard en pijnloos.
Zadels laten nakijken, geen probleem.
Allerlei wasbeurten... DA kon het niet thuiswijzen.
Uiteindelijk ander zadel vekochrt.
! Maar geen soelaas.
De bultjes gingen langzaam weg, maar er kwamen nieuwe. Dit duurde een jaar of 4

Toevallig deed ik een grondontleding van mijn weide en daar kwam uit dat er 0,0 kobalt in zat.
De ontledende instantie schreef dat er o.a. huidproblemen en mindere groei van konden komen.
Op internet vond ik bijna niets over het belang van kobalt.
Uiteindelijk toch kobalt gesproeid en
Kijk eens aan, in enkele maanden tijd verdwenen de bultjes.
Nu al 3 maanden bultjesvrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-22 19:15 



 
Profiel   

daphara, melanomen zijn inderdaad ook raar, ik ken ze ook wel bij de jongere paarden.
wat mijn paard toen had waren waarschijnlijk lymfomen.
maar toen de tijd was er niet heel veel over bekend bij paarden.

koend,wat bijzonder dat het dan waarschijnlijk met de kobalt te maken had,
daar moet je dan ook maar net achter komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-22 20:26 



 
Profiel   

Of het het die kobalt te maken heeft is niet zeker, maar het is wel frappant.

Ik heb me ingelezen op die nodulaire necrobiose en dat komt heel goed overeen. Ook dit verdwijnt dikwijls spontaan.
Er is ook een oud topic over:

[MD] Nodulaire necrobiose (oftwel bindweefselbultjes)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 07:29 



 
Profiel   

koend schreef
De mijne had ook bultjes op de zadelplek.
Ze waren vrij hard en pijnloos.
Zadels laten nakijken, geen probleem.
Allerlei wasbeurten... DA kon het niet thuiswijzen.
Uiteindelijk ander zadel vekochrt.
! Maar geen soelaas.
De bultjes gingen langzaam weg, maar er kwamen nieuwe. Dit duurde een jaar of 4

Toevallig deed ik een grondontleding van mijn weide en daar kwam uit dat er 0,0 kobalt in zat.
De ontledende instantie schreef dat er o.a. huidproblemen en mindere groei van konden komen.
Op internet vond ik bijna niets over het belang van kobalt.
Uiteindelijk toch kobalt gesproeid en
Kijk eens aan, in enkele maanden tijd verdwenen de bultjes.
Nu al 3 maanden bultjesvrij.


Was het ook Nodulaire necrobiose? Want in alles wat ik er over lees, is de oorzaak en dus ook de behandeling onbekend. Pleun reageert goed op afspuiten, maar het geneest of voorkomt het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 07:32 



 
Profiel   

Mijn paard heeft ook een vreemd bultje, aan de binnenkant van een achterbeen. (heb er nu even geen foto van).

Jaren terug in paniek de dierenarts een foto geappt, maar die zei dat het geen kwaad kon. 6 jaar later zit het er nog steeds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 08:04 



 
Profiel   

JudithGigi schreef
Mijn paard heeft ook een vreemd bultje, aan de binnenkant van een achterbeen. (heb er nu even geen foto van).

Jaren terug in paniek de dierenarts een foto geappt, maar die zei dat het geen kwaad kon. 6 jaar later zit het er nog steeds.


Ik ben wel benieuwd naar een foto!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 09:46 



 
Profiel   

@ Daphara

Het is nooit officieel vastgesteld.
Als ik alles nu nalees, waarschijnlijk wel.

Komt de genezing door de kobalt ( + selenium) die ik na de winter op het gras spoot, het zou kunnen.
De grondontleding werd gedaan door de bodemkundige dienst van België. De info over het effect van een kobalttekort kwam ook van daar.
Misschien eens op hun website speuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 12:53 



 
Profiel   

Ik hoop dat iemand even mee wil kijken naar de volgende bultjes/weefselophopingen. Als het moet wordt uiteraard de dierenarts ingeschakeld, maar mijn ervaringen bij dit soort bultjes is dat ze er liever niet aan willen pielen om het niet te triggeren. Maar misschien heeft iemand anders een idee of is gewoon dierenarts vragen toch de beste optie.

Het is een merrie van anderhalf die nogal een klap op het immuunsysteem heeft gehad (verhuizing, nieuwe groep) en sowieso al wat minder goed in haar vel zat. Er zitten ook veel vliegen op haar hoofd, meer dan bij de andere paarden uit dezelfde groep, wellicht dat daar nog een verband mee is.

Eerste plekje is op de borst/hals. Dit ziet eruit als een soort korstje, maar ik krijg het er niet af.
[ img ]

Verder heeft ze een hoop rare plekjes rond de mond.

Deze vielen me laatst ineens op.
[ img ]

Daarna zag ik deze aan de zijkant en die onder op de onderlip.
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-22 08:52 



 
Profiel   

die op de neus zijn wratten komen wel eens voor bij jonge paarden met mindere weerstand eenmaal ze de weerstand beter is verdwijnen deze ook meestal snel mijn jonge merrie heeft dit ook gehad en die zijn allemaal weg gegaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-22 09:26 



 
Profiel   

dat rond de mond is papilloma denk ik, oftewel wratjes
https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... ij-paarden

staat best veel info op google.
en dat eerste kan ook een wratje zijn,maar laat het nakijken door een arts.
een foto kan zo anders lijken dan in het echt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-22 09:26 



 
Profiel   

Bedankt allebei!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-22 13:12 



 
Profiel   

Die eerste is ook de enige waar ik vraagtekens bij zet, dat heeft wat weg van de sacoïden die mijn verzorgpaard vroeger ook had. Vooral dat het op een korst lijkt, maar niet is. Ik zou daar iig een dierenarts naar laten kijken en dan meteen voor de zekerheid de wratjes even laten bekijken rond de neus/mond, maar ik heb ook eerder gezien dat die nog wel eens willen verdwijnen, dat doet een sacoïde niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-22 15:12 



 
Profiel   

Ik dacht inderdaad ook als eerste aan een sarcoïd. Ik moet sowieso de dierenarts nog contacteren voor gebitsbehandelingen, dan kan ik dit ook meteen voorleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-22 18:27 



 
Profiel   

laat je nog even weten wat het was?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-22 18:48 



 
Profiel   

ellepel schreef
dat rond de mond is papilloma denk ik, oftewel wratjes
https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... ij-paarden

staat best veel info op google.
en dat eerste kan ook een wratje zijn,maar laat het nakijken door een arts.
een foto kan zo anders lijken dan in het echt


Papilloma denk ik ook inderdaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-22 19:31 



 
Profiel   

ellepel schreef
laat je nog even weten wat het was?

Zal ik doen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-22 20:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen