Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen revalidatie tussenpeesblessures

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Mijn 7 jarige ruin heeft afgelopen januari na een hoop gekwakkel en medische onderzoeken de diagnose tussenpeesblessure aan beide achterbenen gekregen.
Ik heb hem een tijd weiderust gegeven, maar dat werkte helaas niet omdat het een enorme blijerd is en hij dus te druk bleef in de kudde.
Sinds een maand is hij daarom verhuisd naar een revalidatiestal waar hij door middel van aquatraining en ultrasound behandeld word.
Verder staat hij op een kleine weide naast een rustig maatje, dus eindelijk rust!
Ik ben heel erg benieuwd naar de ervaringen van anderen met betrekking tot revalidatie dmw aquatraining en dan met name bij tussenpeesblessures.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 14:53 



 
Profiel   

Gewoon drie maanden in de kudde gezet en gewacht. En nu loopt ie weer. Verder geen speciale behandeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 14:54 



 
Profiel   

Dat heb ik in januari inderdaad gedaan, maar helaas bleek de blessure niet over tijdens de controle in april. Meneer kon zich helaas niet rustig houden in de kudde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 14:56 



 
Profiel   

Drie maanden is te kort, in een kudde reken maar op 6 tot 12 maanden voor herstel.

Tussenpeesblessure is meestal niet zo ernstig maar ze moeten het niet steeds forceren. Ik heb geen ervaring met aquatraining maar wel gewoon met rust en stappen en zo opbouwen. Gebruik zelf MSM bij peesblessures en eventueel een bloedverdunner om de doorbloeding te verbeteren. En afspuiten met koud water in combinatie met groene leem. (= ontstekingsremmer en koelt) En vooral heel veel rust en geduld, het herstel duurt lang..reken op een jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 16:04 



 
Profiel   

Mijn pony heeft een tussenpees blessure gehad.
Heeft een jaar lang op een mini paddock en in de winter op stal gestaan.
Is behandeld met schockwave therapie, wandelen en ice vibe boots.
Na 1 jaar konden we weer opbouwen met draven en rijden we alweer een aantal jaar prima rond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 16:26 



 
Profiel   

Ragnarok2015 schreef
Mijn 7 jarige ruin heeft afgelopen januari na een hoop gekwakkel en medische onderzoeken de diagnose tussenpeesblessure aan beide achterbenen gekregen.

Deze zin baart me wel wat zorgen. Vaak wordt de diagnose laat gesteld. Bij mijn paard is de tussenpeesblessure achter ook min of meer sluipend gegaan. Met af en toe wat opstartproblemen. Onregelmatig bij het eerste drafje, dan wat langer gestapt en hé hij ‘doet het weer’. De andere dag geen opstartproblemen. Soms wat optrekkend been na het opstaan. En dan weer niet. Dan weer een wat verkorte pas achter, dan weer niet. Ik zal wat filmpjes gemaakt hebben om vervolgens op slomo te analyseren. De tussenpees (die eigenlijk geen pees is maar een ligament) is lang en de plek van de blessure is ook van belang voor de prognose. Bij hem zat de blessure vrij hoog en over een groter gebied waren er al verkalkingkjes te zien. Echt al chronisch geworden. Had me in slaap gesust door de wisselende en lichte symptomen. Toen de diagnose kwam (na eerst van alles uitgesloten door lokale hulptroepen (DA, osteo, fysio)) een scan door de Lingehoeve die de diagnose stelde. Hij was duidelijk: alleen nog recreatief af en toe een ritje mogelijk, op geleide van de klachten. Echt zuiver is hij nooit meer geweest helaas…
Ik ken gelukkig ook voorbeelden waarbij het paard weer goed hersteld is, en lees er hier ook een aantal! Veel succes, klinkt alsof ‘ie op de juiste plek staat. 3 maanden…lijkt mij ook veel te kort, zeker na je uitspraak van “een hoop gekwakkel”, of misschien bedoel je daar iets anders mee?
Misschien heb je nog iets aan dit artikel en nogmaals: de plek van de blessure is ook medebepalend.
https://www.horseandhound.co.uk/horse-c ... rses-48189

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 16:30 



 
Profiel   

Mijn paard heeft 5 maanden geleden een tussenpeesblessure opgelopen na trauma. Geen scheur of gat, wel vezelbeschadiging.
We zijn nu een 7 weken weer aan het opbouwen, enkel stap en draf, volgende week galop erbij. Ik heb laser therapie gedaan.
De laatste echo toonde eigenlijk een zo goed als volledig herstelde pees. Ze mag nu ook weer in de groep (hoewel ik dat spannend vind :D ). Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 16:34 



 
Profiel   

paars schreef
Ragnarok2015 schreef
Mijn 7 jarige ruin heeft afgelopen januari na een hoop gekwakkel en medische onderzoeken de diagnose tussenpeesblessure aan beide achterbenen gekregen.

Deze zin baart me wel wat zorgen. Vaak wordt de diagnose laat gesteld. Bij mijn paard is de tussenpeesblessure achter ook min of meer sluipend gegaan. Met af en toe wat opstartproblemen. Onregelmatig bij het eerste drafje, dan wat langer gestapt en hé hij ‘doet het weer’. De andere dag geen opstartproblemen. Soms wat optrekkend been na het opstaan. En dan weer niet. Dan weer een wat verkorte pas achter, dan weer niet. Ik zal wat filmpjes gemaakt hebben om vervolgens op slomo te analyseren. De tussenpees (die eigenlijk geen pees is maar een ligament) is lang en de plek van de blessure is ook van belang voor de prognose. Bij hem zat de blessure vrij hoog en over een groter gebied waren er al verkalkingkjes te zien. Echt al chronisch geworden. Had me in slaap gesust door de wisselende en lichte symptomen. Toen de diagnose kwam (na eerst van alles uitgesloten door lokale hulptroepen (DA, osteo, fysio)) een scan door de Lingehoeve die de diagnose stelde. Hij was duidelijk: alleen nog recreatief af en toe een ritje mogelijk, op geleide van de klachten. Echt zuiver is hij nooit meer geweest helaas…
Ik ken gelukkig ook voorbeelden waarbij het paard weer goed hersteld is, en lees er hier ook een aantal! Veel succes, klinkt alsof ‘ie op de juiste plek staat. 3 maanden…lijkt mij ook veel te kort, zeker na je uitspraak van “een hoop gekwakkel”, of misschien bedoel je daar iets anders mee?
Misschien heb je nog iets aan dit artikel en nogmaals: de plek van de blessure is ook medebepalend.
https://www.horseandhound.co.uk/horse-c ... rses-48189


Precies wat jij hier zegt is inderdaad waarom ik nu alles op alles zet. Mijn paard kreeg een vage kreupelheid in augustus vorig jaar. Soms maar 1 dag licht zichtbaar en de dag erna, als de dierenarts kwam uitverdoven weer weken weg. Foto's van rechtsachter lieten een lichte artrose in de kogel zien. Daarvan dachten we dus eerst, dat is de boosdoener. Dus die ook behandeld. Dus inderdaad deze blessure heeft ook al lang gesluimerd. Ik reken dus minimaal op een jaar en misschien nog wel langer. Mijn paard word enkel recreatief gereden en ik wil hem dressuurmatig een beetje voor elkaar hebben. Maar ik ben al blij als ik in ieder geval nog recreatief kan rijden hierna.


Laatst bijgewerkt door Ragnarok2015 op 25-07-22 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 16:57 



 
Profiel   

xAnthea schreef
Mijn paard heeft 5 maanden geleden een tussenpeesblessure opgelopen na trauma. Geen scheur of gat, wel vezelbeschadiging.
We zijn nu een 7 weken weer aan het opbouwen, enkel stap en draf, volgende week galop erbij. Ik heb laser therapie gedaan.
De laatste echo toonde eigenlijk een zo goed als volledig herstelde pees. Ze mag nu ook weer in de groep (hoewel ik dat spannend vind :D ). Succes!


Fijn dat het opbouwen dan nu zo goed gaat. En het blijft ook spannend hè . Die van mij word helemaal gek van me dat ik iedere dag aan z'n benen zit denk ik haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 16:59 



 
Profiel   

Ragnarok2015 schreef
xAnthea schreef
Mijn paard heeft 5 maanden geleden een tussenpeesblessure opgelopen na trauma. Geen scheur of gat, wel vezelbeschadiging.
We zijn nu een 7 weken weer aan het opbouwen, enkel stap en draf, volgende week galop erbij. Ik heb laser therapie gedaan.
De laatste echo toonde eigenlijk een zo goed als volledig herstelde pees. Ze mag nu ook weer in de groep (hoewel ik dat spannend vind :D ). Succes!


Fijn dat het opbouwen dan nu zo goed gaat. En het blijft ook spannend hè . Die van mij word helemaal gek van me dat ik iedere dag aan z'n benen zit denk ik haha.

Ik vind het allemaal heel spannend! Elke keer denk ik: is het been nu toch niet wat dikker of warmer?
Maar dan toont de echo alleen maar meer herstel dan de echo ervoor dus ik beeld het me gewoon maar in! Gaat nog wel een tijdje duren voor ik er 100% gerust in ben denk ik :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 17:14 



 
Profiel   

Herkenbaar haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 17:31 



 
Profiel   

Neroo schreef
Mijn pony heeft een tussenpees blessure gehad.
Heeft een jaar lang op een mini paddock en in de winter op stal gestaan.
Is behandeld met schockwave therapie, wandelen en ice vibe boots.
Na 1 jaar konden we weer opbouwen met draven en rijden we alweer een aantal jaar prima rond.


Fijn dat het zo goed genezen is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 17:32 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Drie maanden is te kort, in een kudde reken maar op 6 tot 12 maanden voor herstel.

Tussenpeesblessure is meestal niet zo ernstig maar ze moeten het niet steeds forceren. Ik heb geen ervaring met aquatraining maar wel gewoon met rust en stappen en zo opbouwen. Gebruik zelf MSM bij peesblessures en eventueel een bloedverdunner om de doorbloeding te verbeteren. En afspuiten met koud water in combinatie met groene leem. (= ontstekingsremmer en koelt) En vooral heel veel rust en geduld, het herstel duurt lang..reken op een jaar.


Msm geef ik hem ook inderdaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 17:33 



 
Profiel   

Hier helaas ook ervaring met een tussenpeesblessure. Wat ik begreep van de veearts ging het om een flinke peesblessure. Boxrust en stappen aan de hand in combinatie met shockwave heeft ervoor gezorgd dat het herstel heel snel ging. Na 6 weken mochten we starten met opbouwen. Prognose was dat hij alles weer zou kunnen. Helaas heeft een andere blessure roet in het eten gegooid en staat hij met vervroegd pensioen. Voor wat betreft de tussenpeesblessure hier een positieve afloop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 18:03 



 
Profiel   

xlim schreef
Hier helaas ook ervaring met een tussenpeesblessure. Wat ik begreep van de veearts ging het om een flinke peesblessure. Boxrust en stappen aan de hand in combinatie met shockwave heeft ervoor gezorgd dat het herstel heel snel ging. Na 6 weken mochten we starten met opbouwen. Prognose was dat hij alles weer zou kunnen. Helaas heeft een andere blessure roet in het eten gegooid en staat hij met vervroegd pensioen. Voor wat betreft de tussenpeesblessure hier een positieve afloop.


Sow! Dat is een mega snel herstel. Die van mij krijgt Ultrageluid naast de aquatraining. Is eigenlijk een iets mildere vorm van shockwave. Vervelend dat er een andere blessure bij is gekomen. We hebben wat te stellen met onze vriendjes pfff.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 20:08 



 
Profiel   

Ragnarok2015 schreef
xlim schreef
Sow! Dat is een mega snel herstel. Die van mij krijgt Ultrageluid naast de aquatraining. Is eigenlijk een iets mildere vorm van shockwave. Vervelend dat er een andere blessure bij is gekomen. We hebben wat te stellen met onze vriendjes pfff.


Oeps, zie nu pas dat je hebt gereageerd. Veearts stond er destijds ook van versteld hoe snel het ging. Hoe gaat het herstel bij jou tot nu toe?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 21:47 



 
Profiel   

Ik ben 3 kwart jaar bezig geweest met mijn paard en heb hem na dat hij hersteld was na 2 maanden toch nog kunnen laten gaan omdat hij weer kreupel was. 3 kwart jaar 2x daags aan het stappen geweest met paddock rust en uiteraard naar maten die maanden vorderde verder opbouw van stap en draf maar het heeft uiteindelijk toch niet mogen baten hier

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 21:49 



 
Profiel   

Mijn paard is 1,5 jaar 24/7 het land op gegaan met 2 oude besjes.

De eerste tijd 14 laserbehandelingen gehad.
Na een jaar grondwerk opgepakt met soms wat longeerwerk.

Aangezien ze flink door de wei knetterde en de pees goed bleef, heb ik qua rijden redelijk snel opgebouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 21:56 



 
Profiel   

Oeps, zie nu pas dat je hebt gereageerd. Veearts stond er destijds ook van versteld hoe snel het ging. Hoe gaat het herstel bij jou tot nu toe?[/quote]

We gaan al bijna richting de controle afspraak en dan hoop ik dat hij in ieder geval vanuit de revalidatiestal naar huis mag komen. Als het verbetert is gaat hij dan met een rustig vriendje op de wei, de kudde dat durf ik niet aan. En dan ga ik met de trailer iedere week naar de aquatraining. Dus duimen dat het we een verbetering zien op de scan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 22:24 



 
Profiel   

boemel schreef
Mijn paard is 1,5 jaar 24/7 het land op gegaan met 2 oude besjes.

De eerste tijd 14 laserbehandelingen gehad.
Na een jaar grondwerk opgepakt met soms wat longeerwerk.

Aangezien ze flink door de wei knetterde en de pees goed bleef, heb ik qua rijden redelijk snel opgebouwd.


Ja het kost helaas veel tijd! Maar als het dan maar goed komt heb ik dat er wel voor over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 22:26 



 
Profiel   

savieralover schreef
Ik ben 3 kwart jaar bezig geweest met mijn paard en heb hem na dat hij hersteld was na 2 maanden toch nog kunnen laten gaan omdat hij weer kreupel was. 3 kwart jaar 2x daags aan het stappen geweest met paddock rust en uiteraard naar maten die maanden vorderde verder opbouw van stap en draf maar het heeft uiteindelijk toch niet mogen baten hier


Vreselijk. Maar helaas kan het zo ook aflopen natuurlijk. Het blijft een rotte blessure.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 22:27 



 
Profiel   

Ragnarok2015 schreef
Oeps, zie nu pas dat je hebt gereageerd. Veearts stond er destijds ook van versteld hoe snel het ging. Hoe gaat het herstel bij jou tot nu toe?


We gaan al bijna richting de controle afspraak en dan hoop ik dat hij in ieder geval vanuit de revalidatiestal naar huis mag komen. Als het verbetert is gaat hij dan met een rustig vriendje op de wei, de kudde dat durf ik niet aan. En dan ga ik met de trailer iedere week naar de aquatraining. Dus duimen dat het we een verbetering zien op de scan![/quote]

Spannend! Hopelijk voor jullie heeft het een goede afloop. Heel veel succes met de revalidatie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 22:35 



 
Profiel   

xlim schreef
Ragnarok2015 schreef
Oeps, zie nu pas dat je hebt gereageerd. Veearts stond er destijds ook van versteld hoe snel het ging. Hoe gaat het herstel bij jou tot nu toe?


We gaan al bijna richting de controle afspraak en dan hoop ik dat hij in ieder geval vanuit de revalidatiestal naar huis mag komen. Als het verbetert is gaat hij dan met een rustig vriendje op de wei, de kudde dat durf ik niet aan. En dan ga ik met de trailer iedere week naar de aquatraining. Dus duimen dat het we een verbetering zien op de scan!


Spannend! Hopelijk voor jullie heeft het een goede afloop. Heel veel succes met de revalidatie![/quote]

Ja heel spannend haha! Ik ben heel benieuwd naar de effecten van de aquatraining en het ultrageluid. Je kunt er van buitenaf zo weinig van zeggen. Hij ziet er goed uit. Pezen zijn mooi dun en hij is niet kreupel. Maar dat zegt nog niks, eerst maar eens de scan zien. Zodra ik meer weet, laat ik het weten. Thnx!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 22:39 



 
Profiel   

Ragnarok2015 schreef
Dat heb ik in januari inderdaad gedaan, maar helaas bleek de blessure niet over tijdens de controle in april. Meneer kon zich helaas niet rustig houden in de kudde.

Laser....Echt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 22:43 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Ragnarok2015 schreef
Dat heb ik in januari inderdaad gedaan, maar helaas bleek de blessure niet over tijdens de controle in april. Meneer kon zich helaas niet rustig houden in de kudde.

Laser....Echt!


Over Laser heeft de arts het in Someren nog niet gehad. Maar mochten deze behandelingen niet het gewenste resultaat hebben ga ik dat zeker eens bespreken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 22:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen