Paard heeft varens gegeten 2 dagen achet elkaar.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Paard heeft varens gegeten 2 dagen achet elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 19:18

Gisteren heeft mijn paard een dorre tak van ik vermoed een adelaarsvaren gegeten ( was in het bos ).
Kennelijk heet het hem gesmaakt want vandaag ging hij er met al zijn kracht voor ( haflinger ) en heeft een aantal groene takken gegeten. Natuurlijk heb ik hem op zijn sodemieter gegeven, maar kennelijk waren de varens te lekker.

Ik heb het een en ander opgezocht op internet en na dat ik op meer pagina's heb gelezen heb ik voor advies de dierenarts gebeld. Ik moet hem ff in de gaten houden ( slijmvliezen controleren en of hij niet slomer wordt enzo ).

Maar nu heb ik gelezen dat je soms pas na 2 weken vergiftiging kan zien?

Maar ergens anders lees ik weer dat ze echt een maand lang een aantal kilo dagelijks moeten eten voor ze eer last van kregen...


Wie heeft er ervaring mee?

Ongeveer 2 uur na de rit waren zijn slijmvliezen nog roze en ook geen sloomheid, uiteraard ga ik straks nog een keer, en wordt hij door stalgenootje in de gaten gehouden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 20:39

Haflingers zijn veelvraten.
Heb een haflinger gekend die jarenlang JKK at ondanks genoeg gras in de wei...
Hij is 22 geworden dacht ik... Maar wel ingeslapen tgv leverfalen, kreeg soms ook infuus ivm bloedarmoede.

Ik weet niet hoe het met varens zit, of je direct iets gaat zien of dat het misschien ook ergens in het lichaam opstapelt.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard heeft varens gegeten 2 dagen achet elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 20:41

Mijn vorige paard at ook varens tijdens een buitenrit, hij heeft er nooit wat van gekregen en de andere paarden op stal ook niet.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 21:09

De adelaatsvaren' wordt door de Britten 'bracken' genoemd.

Ik ben als bioloog enthousiast over een fb pagina 'equi biome'.
... ik ben bracken daar 1x tegen gekomen, als 1 van die planten die een paard kan helpen afvallen ook als dieet en werk hetzelfde blijven.

De plant kan in het voorjaar giftig zijn, vooral de verse jonge sprietjes.
Maar gedurende de zomer wordt de plant een vriend.

Nu is het grote pleidooi op deze feestboek pagina 'maak dat paarden zoveel mogelijk allerlei verschillende planten kunnen eten, van een boel planten is het zo dat een paar hapjes voldoende zijn'.
Dit geldt ook voor de adelaarsvaren: elke dag 1 mondvol.

(Bij plm 7 kilo wordt het dodelijk.)

Maar ik zou zeggen 'ga vannacht niet wakker liggen', en wellicht heeft het zin om je dier elke dag 1 hapje varen te geven.

Tijdens het werk vind ik dat er niet gegeten mag worden.
(Maar onderweg naar stal knip ik her en der wat blaadjes van struiken en bomen en voer het aan Knollie.)
(En ik moet bekennen dat :o de dame een keer tijdens een buitenrit een zeer beslist gezicht trok, op een hazelaar afstapte en een tak plukte... En ik reuze inconsequent in de lach schoot.)

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard heeft varens gegeten 2 dagen achet elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 21:22

Kan vermoedelijk niet zo veel kwaad. Ze moeten er vrij veel of dagenlang een beetje van eten, voor er problemen komen, lees ik her en der.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard heeft varens gegeten 2 dagen achet elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 21:42

Dankjullie wel, hij heeft het ook nooit eerder gedaan ( overigens eet hij wel stiekem eikenblad en ook nooit wat van gemerkt ). Sinds gisteren is het ineens zo ver. Ik vind dit raar natuurlijk. Maar jullie berichten stellen mij wel gerust, ik ben echt een piekeraar. Nu als we in het bos rijden moet ik hem voor zijn....is soms niet makkelijk met een haflinger die iets MOET eten van zichzelf :')

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard heeft varens gegeten 2 dagen achet elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:02

En ook een hapje eikenblad kan beslist geen kwaad.

(Maar de blaadjes dit ik onderweg naar stal pluk, voer ik tegenwoordig na de buitenrit. Qua gehoorzaamheid zit ik niet te wachten op 'ik ga lekker eten met mijn mens op mijn rug'.)

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Paard heeft varens gegeten 2 dagen achet elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:07

De mijne eet ook alles wat los, vast, groen of ''lijkt op groen''. Ook enkele bomen, ondanks gras en hooi, langs de weide waarvan ik denk; Ze weten wel dat het giftig is. En dat is ook zo want mijn shetlander neemt er geen hap van.
mijn haflinger daarintegen... Nouja, in de 2 jaar nog nooit wat gemankeerd.
Denk ook dat in zo'n relatief kleine hoeveelheid het echt wel meevalt ts.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:16

Janneke2 schreef:
En ook een hapje eikenblad kan beslist geen kwaad.

(Maar de blaadjes dit ik onderweg naar stal pluk, voer ik tegenwoordig na de buitenrit. Qua gehoorzaamheid zit ik niet te wachten op 'ik ga lekker eten met mijn mens op mijn rug'.)


Dit ja, niks zo irritant als een paard wat steeds (stiekem) loopt te snacken.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard heeft varens gegeten 2 dagen achet elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 22:40

Ja, ik ga hem nu als ik het idee heb dat ie weer wil vreten gelijk in draf zetten. Heb hetz elf ook wel veroorzaakt, hij mocht tijdens een buitenrit wl eens grazen, dus dat heb ik hem zelf geleerd, maar in varens had hij nooit interesse in tegenstelling tot nu..en ik rijd bitloos en dan is ie met dat vreten ineens heeeel sterk. Maar ja als ze giftige planten gaan eten is het niet zo heel onschuldig