Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Botoedeem, botontsteking, bone-edema-like syndrome

 
Profiel   

Graag lees ik verhalen van paarden eigenaars die hetzelfde hebben meegemaakt en mogelijk wat tips voor beter herstel

Luvin, Engels volbloed,14 jaar 7/7 op weide, we waren dressuurmatig goed bezig dit jaar nog geen cross of springles gevolgd. Focus lag op rechtrichten.

Tot de hel begon. 7 weken terug van 1 op andere dag krakkemank rechtsvoor. Arts en smid zijn direct gekomen die 7 weken wekelijks arts of smid gezien of gesproken.

Hoefzweer werd niet gevonden (dat was 1e gedacht), via foto's wel dunne zolen zichtbaar. Speciale hoefijzers (eggbars) met zooltjes, inflacam en later emdocam want ze bleef mank. Ene dag was ze tikkeltje beter dan andere dag. Ze bleef 7/7 op weide.

Arts en smid raadde rust en tijd aan en vroegen om de paar dagen voor update. Ze verbeterde maar errrrrg traag. Toen ook de arts zich zorgen maakte is ze naar equisound gebracht.

Volledig onderzoek. Buigproeven, foto's, echo daarop niet de oorzaak te zien. Nog 1 mogelijkheid.. mri. Dat is extreem prijskaartje maar ik wou het weten. Wat is er mis.

Mri was duidelijk. Zeer ernstige bone-edema-like syndrome van het hoefbeen is de diagnose. In simpel Nederlands het merg in het bot is ontstoken. Ze is behandeld met bisfosfonanten, staat voor 10 dagen op pijnstillers en krijgt eggbars maar dan met siliconen eronder.

Ze mag geen vrije beweging het is zo ontstoken dat het hoefbeen kan breken. Dan is er weinig nog te doen. Gelukkig geen boxrust. Max 10x10 meter dit voor 6 a 12 maanden. Goede doorbloeding is een must.

We hebben magneet springschoenen aangekocht voor te kijken of dit verlichting kan geven. Aan de buitenkant zie je niets aan de hoef het is niet warm, niets is dik.

Zijn er nog bokkers die dit hebben meegemaakt ik hoor graag jullie verhalen en tips, medicatie, supplementen alles wat kan helpen mag ik proberen van de arts
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 06:33 



 
Profiel   

Hi Luvinna,

wat rot zeg. Weet je ook waardoor het botoedeem is ontstaan?
Heb je beelden van de MRI die je hier kunt plaatsen? Luvin heeft dus een Tildren infuus gehad? Konden ze daarmee goed op de juiste plek komen?

Eén van mijn pony's (D-pony) heeft ook sinds een jaar botoedeem, ontsteking bij zijn hoefbeen, in zijn linker voorvoet. Ons verhaal kun je hier lezen:

[MD] kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Wij hebben inmiddels 2x een MRI achter de rug, de laatste in mei. De 2e omdat hij niet verbeterde en er bij SMDC het idee was dat er misschien toch ergens een breukje zat. Op de 2e MRI bleek de ontsteking flink verminderd maar dat er idd een breukje te zien is.
We zijn nu 11 weken verder en hebben volgende week weer controle.

Pony staat al maanden op een aluminium plaatje, op maat gemaakt elke 8 weken met gips er om. Dit werkte beter dan de breakover ijzers met zooltje en siliconen. Het aluminium plaatje dempt zoveel mogelijk evt klappen op de hoef en het gips zorgt er voor dat het op zijn plek bleef. Op een gegeven moment trapte hij nl. elke 2 weken alles er af.
Verder heeft hij een soort calcium supplement gekregen omdat een Lusche; een duitse kliniek, dat adviseerde en zeer goede ervaring mee heeft. Wij denken dat dit ook significant heeft geholpen omdat de ontsteking fors verminderd was op de 2e MRI.

Verder staat hij op een klein paddockje (alleen maar wel naast zijn vrienden dus hij kan wel kroelen, neuzen etc) en dat is hij na 11 weken wel zat, maar goed.
Ik heb dus een positief en minder positief verhaal; de ontsteking is fors verminderd maar pony loopt nog steeds niet goed, voor zover we gisteren konden zien. Wij zijn inmiddels een jaar verder (na het eerste onderzoek met uitverdoven etc) en ik ben benieuwd wat de kliniek zegt aankomende week.

Ik zou in jouw geval iig willen weten waardoor de ontsteking is ontstaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 07:44 



 
Profiel   

Jeetje wat zal jij geschrokken zijn. Heel veel beterschap. Is de prognose dat het helemaal goed komt?

Ik heb niks vergelijkbaars bij mijn paard gehad maar wel een zelfde periode paddock rust op 10x10m. Geen idee of je op tips daarvoor zit te wachten, anders heb ik er nog wel een aantal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 08:03 



 
Profiel   

Wat schrikken! Ik heb helaas ook ervaring hiermee. Niet zo positief maar wil het toch meegeven... Mijn pony is er uiteindelijk om ingeslapen. De hoef was zo kapot dat het niet meer goed kwam. Ik heb diverse supplementen geprobeerd en verschillende soorten speciaal beslag. Maar dat heeft allemaal niet mogen baten. Bij mijn pony was het overigens gewoon op rontgen te zien. Het hoefbeen was ook al deels weggevreten door de ontsteking.

Hier begon het overigens op de zelfde manier al bij jou. Van de op de andere dag echt op 3 benen. Omdat er lang gedacht werd aan een diepe hoefzweer zijn we helaas pas na een week of 4 op de kliniek geweest voor rontgen toen was het kwaad al geschied.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 08:07 



 
Profiel   

Ik weet niet of het helemaal hetzelfde is, maar mijn paard (Arabier, 10 jaar) is toen ze bijna 7 was, in equisound gediagnosticeerd met een barst in haar kogelgewricht en een botontsteking in datzelfde gewricht, in het gebied rond de barst. Ze is ook behandeld met bifosfonaten en heeft nadien 3 maanden stalrust gehad. Daarbij zijn we na 6 weken en een tussentijdse controle op de kliniek, ook aquatraining beginnen doen (op aanraden van de kliniek). Na 3 maanden controle MRI. De ontsteking was weg, de barst was echter net hetzelfde. Klinisch was ze 100% goed. Het advies was om haar een half jaar weiderust gegeven en dan nog een mri te doen; het half jaar rust heeft ze gehad, de mri niet meer, op aanraden van mijn eigen da. Hij zei dat als het nu niet genezen was, het toch niet meer zou Helen, en dat we het wel vanzelf zouden merken na verloop van tijd. En dat hij zelf dacht dat het niet genezen was. (Hij had overigens gelijk). Na dat half jaar ben ik rustig grondwerk met haar beginnen doen en aan de hand gaan wandelen. Een jaar later gaf mijn dierenarts (die mij in de eerste plaats naar de kliniek had doorgestuurd) aan dat ze nu al zo lang goed was, dat ik wel weer kon proberen om erop te gaan. Dat ging een half jaar goed en toen herviel ze, dus heeft mijn DA haar weer met bifosfonaten behandeld. Dat is nu anderhalf jaar terug. Ik weet niet of de terugval te danken was aan het rijden of niet; als ze hervalt is dat namelijk altijd in de natste periode van het jaar. Vorig jaar is ze namelijk ook hervallen, maar toen heb ik op de allereerste dag dat ze niet lekker liep meteen de da gebeld en met specifieke ontstekingsremmers voor gewrichten en 4-6 weken weiderust was ze weer goed. (Ze was na 2 weken al weer goed trouwens, maar als de DA zegt 5 weken rust, dan doe je dat). Op het moment dat ze herviel, had ik haar al ruim 2 maanden niet bereden, dus geen idee waar het dan wel aan lag.

De botontsteking lijkt hier een soort van gevolg van de barst, hoe de barst is ontstaan en waarom die niet geneest, weet ik niet. Wel weet ik dat de stalrust echt geholpen heeft, aangezien mijn paard daarna klinisch goed was en de ontsteking weg. Ook nu loopt mijn paard 99% van de tijd gewoon goed. Ik belast haar not erg meer, we gaan voor stapritjes, vooral aan de hand en 1xper week erop, en we doen grondwerk. Op dit moment staat de idioot echter met een peesblessure, maar dat staat los van haar slechte kogel.

Ook mijn paard is behandeld in equisound. Zij stond niet opeens op 3 benen, maar was wel erg kreupel en had duidelijk veel pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 08:10 



 
Profiel   

goldyc schreef
Ik weet niet of het helemaal hetzelfde is, maar mijn paard (Arabier, 10 jaar) is toen ze bijna 7 was, in equisound gediagnosticeerd met een barst in haar kogelgewricht en een botontsteking in datzelfde gewricht, in het gebied rond de barst. Ze is ook behandeld met bifosfonaten en heeft nadien 3 maanden stalrust gehad. Daarbij zijn we na 6 weken en een tussentijdse controle op de kliniek, ook aquatraining beginnen doen (op aanraden van de kliniek). Na 3 maanden controle MRI. De ontsteking was weg, de barst was echter net hetzelfde. Klinisch was ze 100% goed. Het advies was om haar een half jaar weiderust gegeven en dan nog een mri te doen; het half jaar rust heeft ze gehad, de mri niet meer, op aanraden van mijn eigen da. Hij zei dat als het nu niet genezen was, het toch niet meer zou Helen, en dat we het wel vanzelf zouden merken na verloop van tijd. En dat hij zelf dacht dat het niet genezen was. (Hij had overigens gelijk). Na dat half jaar ben ik rustig grondwerk met haar beginnen doen en aan de hand gaan wandelen. Een jaar later gaf mijn dierenarts (die mij in de eerste plaats naar de kliniek had doorgestuurd) aan dat ze nu al zo lang goed was, dat ik wel weer kon proberen om erop te gaan. Dat ging een half jaar goed en toen herviel ze, dus heeft mijn DA haar weer met bifosfonaten behandeld. Dat is nu anderhalf jaar terug. Ik weet niet of de terugval te danken was aan het rijden of niet; als ze hervalt is dat namelijk altijd in de natste periode van het jaar. Vorig jaar is ze namelijk ook hervallen, maar toen heb ik op de allereerste dag dat ze niet lekker liep meteen de da gebeld en met specifieke ontstekingsremmers voor gewrichten en 4-6 weken weiderust was ze weer goed. (Ze was na 2 weken al weer goed trouwens, maar als de DA zegt 5 weken rust, dan doe je dat). Op het moment dat ze herviel, had ik haar al ruim 2 maanden niet bereden, dus geen idee waar het dan wel aan lag.

De botontsteking lijkt hier een soort van gevolg van de barst, hoe de barst is ontstaan en waarom die niet geneest, weet ik niet. Wel weet ik dat de stalrust echt geholpen heeft, aangezien mijn paard daarna klinisch goed was en de ontsteking weg. Ook nu loopt mijn paard 99% van de tijd gewoon goed. Ik belast haar not erg meer, we gaan voor stapritjes, vooral aan de hand en 1xper week erop, en we doen grondwerk. Op dit moment staat de idioot echter met een peesblessure, maar dat staat los van haar slechte kogel.

Ook mijn paard is behandeld in equisound. Zij stond niet opeens op 3 benen, maar was wel erg kreupel en had duidelijk veel pijn.


SMDC gaf ook aan dat botoedeem heel vaak het gevolg is van een breukje. Wat bij ons dus ook pas te zien was nadat het oedeem minderde. Zou dat iig in je achterhoofd houden.

Het medicijn/supplement dat wij gaven de laatste tijd heet trouwens Doxium, TS. Als je meer info wilt, stuur maar ff PB

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 08:16 



 
Profiel   

Super bedankt voor alle info! Wat een heftige periode ook voor u! Hier is het echt het hoefbeen dat ontstoken is. Er zijn op dit moment geen barstjes of scheurtjes zichtbaar. Het valt me op dat ze na de kliniek meer op 4 benen staat dan ervoor en zich duidelijk prettiger voelt.

Het kalm houden gaat goed tenzij ik wegging met me ander paard. Dan was ze plots niet mank meer en rende/bokte sjeeste heel de weide door. Hierdoor nu ook het ander paard op rust en tot nu toe gaat het goed en zie ik dus lichte verbetering.

Hoe het is gekomen weet ik niet want de piek is duidelijk snachts gebeurt. Savonds was ze goed sochtends was ze mank. Weide ligt hard er zijn wat putjes doordat weide ook in de winter wordt gebruikt. Arts vermoed dat een putje de oorzaak is. Ze wordt zeker 6x per dag gecheckt. (Staat aan huis) weide kent ze ook 9/10 jaar er liggen geen stenen of andere nare dingen in.



Koekie73 schreef
goldyc schreef
Ik weet niet of het helemaal hetzelfde is, maar mijn paard (Arabier, 10 jaar) is toen ze bijna 7 was, in equisound gediagnosticeerd met een barst in haar kogelgewricht en een botontsteking in datzelfde gewricht, in het gebied rond de barst. Ze is ook behandeld met bifosfonaten en heeft nadien 3 maanden stalrust gehad. Daarbij zijn we na 6 weken en een tussentijdse controle op de kliniek, ook aquatraining beginnen doen (op aanraden van de kliniek). Na 3 maanden controle MRI. De ontsteking was weg, de barst was echter net hetzelfde. Klinisch was ze 100% goed. Het advies was om haar een half jaar weiderust gegeven en dan nog een mri te doen; het half jaar rust heeft ze gehad, de mri niet meer, op aanraden van mijn eigen da. Hij zei dat als het nu niet genezen was, het toch niet meer zou Helen, en dat we het wel vanzelf zouden merken na verloop van tijd. En dat hij zelf dacht dat het niet genezen was. (Hij had overigens gelijk). Na dat half jaar ben ik rustig grondwerk met haar beginnen doen en aan de hand gaan wandelen. Een jaar later gaf mijn dierenarts (die mij in de eerste plaats naar de kliniek had doorgestuurd) aan dat ze nu al zo lang goed was, dat ik wel weer kon proberen om erop te gaan. Dat ging een half jaar goed en toen herviel ze, dus heeft mijn DA haar weer met bifosfonaten behandeld. Dat is nu anderhalf jaar terug. Ik weet niet of de terugval te danken was aan het rijden of niet; als ze hervalt is dat namelijk altijd in de natste periode van het jaar. Vorig jaar is ze namelijk ook hervallen, maar toen heb ik op de allereerste dag dat ze niet lekker liep meteen de da gebeld en met specifieke ontstekingsremmers voor gewrichten en 4-6 weken weiderust was ze weer goed. (Ze was na 2 weken al weer goed trouwens, maar als de DA zegt 5 weken rust, dan doe je dat). Op het moment dat ze herviel, had ik haar al ruim 2 maanden niet bereden, dus geen idee waar het dan wel aan lag.

De botontsteking lijkt hier een soort van gevolg van de barst, hoe de barst is ontstaan en waarom die niet geneest, weet ik niet. Wel weet ik dat de stalrust echt geholpen heeft, aangezien mijn paard daarna klinisch goed was en de ontsteking weg. Ook nu loopt mijn paard 99% van de tijd gewoon goed. Ik belast haar not erg meer, we gaan voor stapritjes, vooral aan de hand en 1xper week erop, en we doen grondwerk. Op dit moment staat de idioot echter met een peesblessure, maar dat staat los van haar slechte kogel.

Ook mijn paard is behandeld in equisound. Zij stond niet opeens op 3 benen, maar was wel erg kreupel en had duidelijk veel pijn.


SMDC gaf ook aan dat botoedeem heel vaak het gevolg is van een breukje. Wat bij ons dus ook pas te zien was nadat het oedeem minderde. Zou dat iig in je achterhoofd houden.

Het medicijn/supplement dat wij gaven de laatste tijd heet trouwens Doxium, TS. Als je meer info wilt, stuur maar ff PB

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 09:58 



 
Profiel   

Was enorm schrikken. Maar ook een opluchting. Ken het beestje door en door. Ze is raszuiver engels volbloed dus die hoeven zijn niet top.

Ze brokkelen niet maar zijn wel dun van zool, zeer gevoelig op oneffenheid in ondergronden en een stuk platter dan me ander paard.

Een zweer kon nog in week 1 en 2 maar toen sloot ik dit zelf uit maar arts en smid niet. Zeker omdat ze wel verbeterde maar erg weinig. Ze bleef mank maar elke week wat minder. Ik hoor uw tips graag!

Sam_I_Am schreef
Jeetje wat zal jij geschrokken zijn. Heel veel beterschap. Is de prognose dat het helemaal goed komt?

Ik heb niks vergelijkbaars bij mijn paard gehad maar wel een zelfde periode paddock rust op 10x10m. Geen idee of je op tips daarvoor zit te wachten, anders heb ik er nog wel een aantal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 10:03 



 
Profiel   

Heel veel sterkte!
Hier op week 7 pas naar de kliniek omdat ook heel lang zweer en dunne zool werd vermoed. Wel verbeterde ze elke week iets. Merk dat nu op die kleine paddock dr voet wel tot rust komt. Er is nog hoop

Spenk schreef
Wat schrikken! Ik heb helaas ook ervaring hiermee. Niet zo positief maar wil het toch meegeven... Mijn pony is er uiteindelijk om ingeslapen. De hoef was zo kapot dat het niet meer goed kwam. Ik heb diverse supplementen geprobeerd en verschillende soorten speciaal beslag. Maar dat heeft allemaal niet mogen baten. Bij mijn pony was het overigens gewoon op rontgen te zien. Het hoefbeen was ook al deels weggevreten door de ontsteking.

Hier begon het overigens op de zelfde manier al bij jou. Van de op de andere dag echt op 3 benen. Omdat er lang gedacht werd aan een diepe hoefzweer zijn we helaas pas na een week of 4 op de kliniek geweest voor rontgen toen was het kwaad al geschied.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 10:05 



 
Profiel   

Dat af en aan weer goed lopen herken ik ook heel erg.
Bij ons liep pony op een gegeven moment ook zuiver, ook bij het controle moment op de kliniek. Toen mochten we hem rustig aan weer wat oppakken (stappen onder het zadel, rechte stukken) en toen was het binnen een dag weer mis :-(
Daarna dus de 2e MRI. Het lijkt net of we het laatste stukje niet doorkomen; niet stokkreukel dus maar blijft licht kreupel in draf LV.
Je zou denken als de ontsteking zoveel minder is, het breukje met 3 maanden toch wel aan het helen is.
Ik weet het ook niet. Konden ze maar praten of kon je ze maar uitlezen met een usb stickje he?

Hier trouwens een stukje over Doxium:

https://www.researchgate.net/publicatio ... ilot_study

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 11:50 



 
Profiel   

Hier ook ruim 10 maanden onderweg geweest met een paard met botoedeem in het voorste stuk van zijn hoefbeen. Waarschijnlijk ontstaan doordat hij op een vreemde vrachtwagen tegen de bekisting had staan klauwen.
Behandelplan bestond hier uit speciaal beslag met zooltje + siliconen en vrije beweging. Bisfosfonaat was mijn dierenarts juist niet zo voor i.v.m. risico op stressfracturen in een later stadium.
Na een maand of 8 zijn we hem i.o.m. de dierenarts weer voorzichtig gaan trainen toen hij goed genoeg liep. Af en toe had hij er nog wel eens een dag tussen dat hij in de wending net niet 100% liep met aangedane been aan de buitenkant, bijvoorbeeld als het ineens kouder was. Maar verder was het te managen met voldoende beweging en training met beleid. Paard liep net weer op Z-niveau in de springsport na ongeveer 6 maanden, maar kreeg toen koliek en besloten om hem niet te laten opereren (boxrust gedurende maanden was echt geen optie voor zijn voeten).

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 12:55 



 
Profiel   

Ik ben slecht in delen quoten dus vandaar maar ff zo. Mijn paard had dit in zijn paddock en we wisselenden het wat af.

- wilgentakken
- voederbal met gezonde snacks
- klein nazing hooinet wat los aan een paal hing zodat het slingerde en meer moeite koste
- een borstel bar om aan te schuren, kan ook met de onderkant van bezems
- een skippybal met een los handvat zodat er geen hoef in vast kon komen te zitten
- verschillende likstenen
- vriendjes om zich heen waar hij mee kon neuzen en groomen over het draad heen
- een carrotball
- altijd hooi
- hersenspelletjes met hem gedaan
- een snuffelmat gemaakt
- een “snoep” ketting maken door appels, wortels etc ergens aan te rijgen en op te hangen
- uncle Jimmy’s hanging ball

Natuurlijk zijn sommige opties best voorzien van suiker en was dat iets waar ik wel mee probeerde op te passen ivm energie. Vandaar dat ik ook een hoop afwisselde

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 18:35 



 
Profiel   

Super bedankt voor jullie ervaringen, tips en tricks! We geven haar alle rust en tijd al weet ik niet hoe we zoiets kunnen voorkomen het is een rustig paard.

Ze word enkel zeer nerveus en actief wanneer ik met de andere weg ben. Dit heeft vermoedelijk de ontsteking verergert.

Hierdoor ons ander paard ook op rust wat spijtig is. Iemand hier tips voor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 16:41 



 
Profiel   

Kun je geen pleintje afzetten voor jullie andere paard direct vanuit de stal van de op boxrust staande?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 18:17 



 
Profiel   

We hebben geen rijbak aan huis enkel weidegang/paddock. De weide is te hard met putjes hierin rijden we niet. De rijbak met eb/vloedbodem is op een kleine kilometer van huis. Zolang ik de andere niet wegpak blijft ze kalm. Hierdoor staat de andere nu ook op rust en dat is jammer

Hannanas schreef
Kun je geen pleintje afzetten voor jullie andere paard direct vanuit de stal van de op boxrust staande?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 14:59 



 
Profiel   

Mag ik vragen hoe het verder gegaan is met jouw paard?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-24 17:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen