Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

zelf aan de slag met omeoprazol voor maagzweer?

 
Profiel   

Hoi hoi,

ik heb het vermoeden dat mijn paard een maagzweer zou hebben. Ook de osteopaat dacht mee in dezelfde richting...

De dierenarts wil dit alleen bevestigen wanneer ik een inwendig onderzoek zou doen. (Endoscopie.)
Ik begrijp hem en wil hem op zich niet tegenspreken, maar ik wil dat onderzoek dus eigenlijk het liefst vermijden.
Dit heeft niks met kosten te maken, maar eerder dat dit best een zwaar onderzoek voor een paard is en ik hem dat leed wil besparen.

Zou ik nu zelf met 'omeoprazol' (gastrogard, ucergold,) aan de slag gaan? (ik heb me goed geïnformeerd over hoe je dit moet toedienen en daarna afbouwen! ;-))

Of zijn er andere alternatieven om eerst te kijken of hij een maagzweer wel/niet zou hebben zonder die endoscopie te doen?

Ik weet dat omeoprazol een maagzweer kan genezen.
Andere supplementen zoals Ekygard zijn eerder maagzuurremmers en kan je ter ondersteuning geven nadien.

tips zijn welkom!

thx.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 22:38 



 
Profiel   

Je kunt prima zelf je paard behandelen met omeprazol, waarom verdenk je hem/ haar van maagproblemen?
Het belangrijkste bij omeprazol is het lang geven én langzaam afbouwen. De afbouw tijd is de dubbele tijd van de volledige kuur hou ik altijd aan.
Dus bij 6 weken volle dosis 12 weken afbouwen.
Het is geen goedkoop middel, vaak merk je snel, als in binnen 3 a 4 dagen, verschil.
Merk je geen verschil, dan heeft doorbehandelen geen zin.
Zorg naast de medicatie ook voor geschikt voer en stalmanagement voor je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 22:45 



 
Profiel   

Ken je dit topic?
[MD] Maagzweer, Ervaringen?
Heel veel informatie en tips over (mogelijk) maagzweren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 22:47 



 
Profiel   

Ja. Heb ik al heel wat van gelezen!
Best een lang topic, maar veel uit gehaald.
Ik vond alleen niets terug om zelf te starten met medicatie zonder DA.

Thx!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 22:49 



 
Profiel   

Ik was er ook heilig van overtuigd dat mijn paard maagzweren had en de dierenarts had ook het vermoeden. Scopie gedaan: niks aan de hand. Om aan de slag te gaan met medicatie zonder dat je weet of het nodig is lijkt me niet goed voor je paard maar ook niet voor je portemonnee, die medicatie is behoorlijk prijzig.
Het onderzoek is even vervelend, vooral met het vasten, maar ik zou persoonlijk niet zomaar medicatie toedienen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 22:54 



 
Profiel   

Er zijn wel letterlijk kruiden gewassen die kunnen helpen bij het vermoeden van maagzweren.

Met wat pepermunt, herderstasje of vogelmuur doe je in principe geen kwaad (ook niet als er iets anders is dan een maagzweer) - en heb je de gelegenheid om je dier te observeren, zonder dat je meteen het maagzuur (op zichzelf nuttig spul) neutraliseert.
(Mensen die omeprazol slikken kunnen vertellen dat ze er 'andere' buikpijn van krijgen: hun darmen krijgen spul aangeleverd met te weinig maagzuur, en dat kan gedoe geven.)

En er is een gezegde dat een paard wel 25 verschillende planten (kruiden, hapjes bomen, struiken, verschillende grassen) nodig heeft om een gezonde spijsvertering te hebben /krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 23:13 



 
Profiel   

S_GUN schreef
Ja. Heb ik al heel wat van gelezen!
Best een lang topic, maar veel uit gehaald.
Ik vond alleen niets terug om zelf te starten met medicatie zonder DA.

Thx!


Ik heb het in eerste instantie ook zelf gegeven, had idd al snel resultaat, maar de klachten kwamen al snel weer terug dus toch een scopie gedaan (spijt dat ik dat niet meteen heb gedaan!) en daarna 6 weken volledige dosis omeprazol en sucralfaat gegeven en 6 weken omeprazol afgebouwd. Nu klachtenvrij, maar ze blijft er gevoelig voor, dus ben erg alert op symptomen en moet opletten dat ze haar (onbeperkte) hooi goed blijft eten.

Als er echt een zweer of meerdere zweren zitten, is dit de enige behandeling, kruiden en supplementen gaan dit niet oplossen (kun je uiteraard wel straks ter ondersteuning geven).

Die van mij kreeg ook een beetje last van haar darmen door de medicatie, dus daar misschien even op letten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 23:36 



 
Profiel   

Ik zou toch echt die endoscopie doen. Heb het voor mijn merrie toen ook gedaan die verdacht werd van zweren. Had eigenlijk alle symptomen uit het boekje, maar bleek na het scopen gewoon vrij. Bleek een voerprobleem te zijn bij de huidige stal eigenaar. Verhuisd en nergens meer last van.

Het vasten was even naar maar het onderzoek zelf veel mee en we konden zo veel gerichter handelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 01:46 



 
Profiel   

Mijn paard is in het voorjaar gediagnosticeerd obv een faecestest, een non-invasieve maar helaas niet een hele specifieke test. Dit zou je misschien nog kunnen overwegen, maar helaas is enkel een positieve uitslag betrouwbaar. Dan zit er maagbloed in de ontlasting, en dan ook nog precies in dat beetje sample.

Die positieve uitslag hier was dus al meteen foute boel, want bloedig is flink beschadigd geloof ik. En ik herken wat je schrijft, mij leek een endoscopie ook heel heftig. Zeker omdat ik al wist dat mijn paard behoorlijke zweren moest hebben wilde ik hem niet wegbrengen (trailerstress, hier geen opsluitmogelijkheid enz) ook nog die 16u laten vasten. We zijn toen de behandeling met omeprazol gestart zonder scopie, en heb het voor de zekerheid allemaal maar langer doorgezet dan wat voorgeschreven staat.

Nu lijkt m’n paard weer prima en als vanouds, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog altijd twijfel of ik niet toch een scopie had of nu zou moeten doen. Ik behandel nu ook met de supplementen eigenlijk ‘blind’, dus mogelijk dat dat niet optimaal is. Destijds vond ik hem te slecht voor het circus, maar nu hij goed lijkt vind ik het opnieuw allemaal erg heftig door het vasten en het risico op terugval, als mijn voorstelling van de procedure reeel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 08:10 



 
Profiel   

Ik kan begrijpen dat je het onderzoek liever niet laat doen, want is niet zomaar wat (oa het vasten).

Maar aan de andere kant, waarom zomaar medicijnen geven voor iets wat niet zeker is.
Daarnaast deze medicatie is recept plichtig toch?
Hoe wil je hieraan komen? Bestellen uit het buitenland?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 08:20 



 
Profiel   

Het beste doe je na de kuur omeprazol ook een controle schooier om te zien of je inderdaad lang genoeg behandeld hebt. Bij de een is het namelijk twee weken, bij de ander twee maanden.

Wat je wel makkelijk zelf ook kan doen is kritisch naar je management kijken. Kwaliteit van het ruwvoer, heeft je paard stress in de groep, staat hij veel op stal, zij er evt ander stress factoren?
Nu heb ik er eentje met maag zweren en perfect management, dus het is niet zaligmakend, maar het kan iig geen kwaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 08:21 



 
Profiel   

Het management zou normaal gezien (tenzij ik iets over het hoofd zie) goed moeten zijn.
24/7 wei of hooi ter beschikking.
Hooi is een keertje ter analyse opgestuurd en dat kwam er goed uit.
(Ik weet dat niet elke baal hetzelfde is en eerder een indicatie)
Vrije uitloop (staat nooit vast in de stal, tenzij tijdens het eten of wanneer de DA langs komt.
Staat nog met 2 andere paardjes. Geen grote spanningen tussen hen lijkt mij.
Is verder een fijn, aangenaam, braaf paard. Mijn kinderen kunnen hem zo uit de wei halen, poetsen en opzadelen.

ochtend en avond krijgt hij een handjevol mijten zero + handjevol mijten quattro + handjevol vitalbix timmothy + 3 brokjes waffer.

Staat mooi rond, mooie vacht, verder niks dat je kan twijfelen of er iets is of niet.

Daarom echt een vermoeden van maagzweer, maar geen verdere symptomen.
Bloedwaardes waren goed. Enkel nog beetje meer vit E. Maar dat krijgt hij nu via lijnzaad mee.

Ik wil er gerust een bom geld aan geven, ook aan medicatie etc. als dat helpt natuurlijk. ;-)
Ik zou het liefst even kijken hoe je verder kan 'uitlokken' zeg maar of het de maag zou zijn of niet...

Alvast bedankt voor alle reacties, ik neem ze elke keer weer mee in mijn hoofd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 09:35 



 
Profiel   

Ik zou toch eerst een scopie laten doen. Weet je hoe duur Gastrogard is? :=
Stel het is geen maagzweer, ben je heel veel geld kwijt en nog niks verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 09:56 



 
Profiel   

En wat in dit verhaal maakt dan dat je zo zeker bent van een maagzweer dat je blind wilt gaan behandelen?

Ik zou zeker die scopie laten doen als er een duidelijk klinisch probleem is dat behandeling nodig maakt.
Omeprazol zonder recept uit het buitenland importeren is niet toegestaan en bovendien weet je met online bestellen via websites die geen recept vragen ook nooit helemaal zeker wat je krijgt :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 09:59 



 
Profiel   

Als ik het vermoeden heb geef ik mijn pony mastic horse poeder over z'n eten. Er loopt ook een topic over. Ik heb er hele goede ervaringen mee gehad met meerdere pony's en ook paarden van vrienden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 10:02 



 
Profiel   

@Gomir

Ik ben absoluut niet zeker. Ik heb een vermoeden.
Daarom net de vraag om te behandelen bij een vermoeden of niet.

@roekes

Dat is misschien een optie om te doen. Ik kijk even naar het topic.
Thx

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 10:07 



 
Profiel   

Er zijn ook wel producten die je kan proberen, zonder dat je daarmee de pH waarde van het lijf in de war brengt.
https://askheltie.com/bij-welke-aandoen ... j-paarden/
https://askheltie.com/paard-met-maagzwe ... rlichting/

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 10:13 



 
Profiel   

Wij hebben ook de eerste 2 winters dat we ons paard hadden zelf gegeven maar wel via de dierenarts, omdat vrijwel zeker was dat hij maagzweren had toen hij bij ons kwam.
Hij is toen een tijdje stabiel gebleven en vorig jaar begon hij te kwakkelen, steeds ziek, koorts, slecht eten…
Bloedonderzoek gedaan, kwam niks uit en toen toch op advies van de dierenarts maar laten scopen.
En dan heb je dus gewoon een beeld wat er precies aan de hand is en waar dan ook exact naar behandeld kan worden, wat effectiever is dan er zomaar instoppen en kijken of het werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 10:21 



 
Profiel   

Ook ik ben voor het doen van een scopie.
Hier een paard die dus niet de klachten had. Het was niet duidelijk een maagzweer maar na een belletje met een medium toch gehamerd op een scopie en bleek toch echt een maagzweer te zijn.

Je kunt het beste weten waar tegen je moet behandelen. Hoe erg is het wat is het en daar kun je dan een plan van aanpak voor maken.
Nu weet je niet of er een zweer zit hoe groot hij is en waar hij zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 10:53 



 
Profiel   

@maj0

Medium? Misschien een optie voor mij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 11:04 



 
Profiel   

Als je echt aan een maagzweer denkt, doe dan die scopie zou ik zeggen. Mijn paard verdacht ik ook van een maagzweer. Uit de scopie bleken geen maagzweren maar wel een ander groot maagprobleem. Als ik blind was gaan behandelen voor maagzweren was hij er nu niet meer geweest..

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 11:08 



 
Profiel   

Waarom verdenk je hem van een maagzweer, wat zijn de klachten. Je voerschema lijkt heel goed te zijn? Er kan ook gewoon wat irritatie in de wand zijn wat je al wat kunt helpen met bijv van NAF een gastro-aid, in mijn ervaring heel fijn spul.
Ulcergold en gastroguard zijn ontzettend duur. Dan praat je echt over honderden euro’s.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 11:13 



 
Profiel   

Voor mensen is omeprazol gewoon vrij verkrijgbaar en geen huisarts die eerst een scopie zal eisen. Met een paard word je gewoon uitgekleed.

Er zijn blauwe pillen verkrijgbaar die een stuk goedkoper zijn dan gastrocard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 22:41 



 
Profiel   

Maar waarom denk je dat wat zijn de klachten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 23:01 



 
Profiel   

Je moet m dit geven. Veel goedkoper en werkt echt heel goed:

https://mastichorse.nl/

Als je medicatie of een supplement geeft weet je ook of ze een maagzweer hebben en het scheelt je een dure scopie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 23:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen