Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vreemde pukkel / gaatje / wond, wat is het?

 
Profiel   

In overleg met stalgenoot dit bericht;
Paard had al minstens 3 weken een harde kleine bult, paard is een schimmel dus wij dachten in 1e instantie aan een melanoom.

Na poetsen ging hij na minstens 3 weken ineens open, dat zag er anders uit dan andere wondjes. Korstje zat zo los dat je het zonder moeite in je hand had.

Hierbij de foto's

korstje met inhoud (van meerdere kanten);

[ img ]

[ img ]

[ img ]

nadat de korst eraf was;

[ img ]

[ img ]


[ img ]


Het leek eerst te genezen, maar nu 1,5 week lijken er 2 gaatjes te ontstaan en in 1 gaatje zat toch weer een soort pus


[ img ]


Daarna uitgespoeld en dan ziet het er weer zo uit


[ img ]

Paard heeft nog 2 van de ze pukkels, één op hals en één in de buurt van zijn neus (die is wel iets kleiner, maar zelf vorm/hardheid etc, die zijn nog dicht..)

Voor wie meteen roept; bel de kliniek, dat is gedaan, die gaven aan dat het vanzelf zou genezen en honingzalf smeren. Dat is dus gedaan. Tot het vandaag dus weer open leek.
Kliniek kan morgen gebeld, maar zijn toch benieuwd of bokt dit eerder heeft gezien.

Dus wie o wie herkent dit? en wat is het? Toch een melanoom, of misschien een horzellarf of iets totaal anders?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 18:29 



 
Profiel   

Ik had het korstje in een zakje afgegeven en gevraagd of ze even wilden onderzoeken wat het is >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 18:33 



 
Profiel   

Rosje8 schreef
In overleg met stalgenoot dit bericht;
Paard had al minstens 3 weken een harde kleine bult, paard is een schimmel dus wij dachten in 1e instantie aan een melanoom.

Na poetsen ging hij na minstens 3 weken ineens open, dat zag er anders uit dan andere wondjes. Korstje zat zo los dat je het zonder moeite in je hand had.

Hierbij de foto's

korstje met inhoud (van meerdere kanten);

[ [url=m/fssgPN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3tH8kk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/klS19P.jpg]Afbeelding[/url] ]

nadat de korst eraf was;

[ [url=m/vJFe8M.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/svGqso.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/vJFe8M.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het leek eerst te genezen, maar nu 1,5 week lijken er 2 gaatjes te ontstaan en in 1 gaatje zat toch weer een soort pus


[ [url=m/xuC7WZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Daarna uitgespoeld en dan ziet het er weer zo uit


[ [url=m/9Z05Kz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paard heeft nog 2 van de ze pukkels, één op hals en één in de buurt van zijn neus (die is wel iets kleiner, maar zelf vorm/hardheid etc, die zijn nog dicht..)

Voor wie meteen roept; bel de kliniek, dat is gedaan, die gaven aan dat het vanzelf zou genezen en honingzalf smeren. Dat is dus gedaan. Tot het vandaag dus weer open leek.
Kliniek kan morgen gebeld, maar zijn toch benieuwd of bokt dit eerder heeft gezien.

Dus wie o wie herkent dit? en wat is het? Toch een melanoom, of misschien een horzellarf of iets totaal anders?



Doet mij denken aan een sarcoïd, mijn pony heeft zo 1 op haar hoofd

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 18:33 



 
Profiel   

Ik zou ook denken aan een of andere parasiet die zich een weg naar buiten heeft gewerkt :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 18:33 



 
Profiel   

ik denk dat het heel goed 'een beestje' kan zijn.
Ik heb iets vergelijkbaars gehad en daar haalde ik wel een larve uit toen..
Volgens mij uit mn hoofd heb ik met betadine gespoeld, maar durf ik niet eens meer met zekerheid te zeggen.

Melanoom ziet er niet zo uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 18:34 



 
Profiel   

Hé bah. Lijkt wel iets met een larfje ofzo. Goed uitspoelen met betadine en/of chloorhexidine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 18:45 



 
Profiel   

Niet heel typisch maar ik had er eentje die regenschurft plekjes had die zulke gaten maakten als ik die plekjes losgepulkt kreeg, alhoewel ik niet meer weet of ze zo diep konden zijn.

Het was wat ik al zeg wel vrij a-typisch maar werd bevestigd na onderzoek van de dierenarts.

Ik denk dat dit wel even nagekeken moet worden door de dierenarts, kan echt van alles zijn van onschuldig tot moet-je-op-tijd-bij-zijn aan toe.

Edit; bij die regenschurft gaatjes zaten er ook regelmatig van die rare pusdingen die vastzaten aan ??? in het midden.
Het reageerde heel goed op betadinezalf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 18:46 



 
Profiel   

lijkt meer een ontstoken talgkliertje wat is ingekapseld en uiteindelijk toch er uit gewerkt is.
zoiets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 19:05 



 
Profiel   

Ik moet aan zo'n enge parasiet denken en dat er dan met een pincet van die wormen uitgehaald moeten worden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 19:12 



 
Profiel   

Zoals bij Dr Pol :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 19:16 



 
Profiel   

was dat niet een keer een horzellarve die ze er uit peuterden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 19:18 



 
Profiel   

Hey, ik zit te eten. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 19:21 



 
Profiel   

Indien het wel een larve is, vaseline erop smeren (goed dik) dan krijgen ze geen lucht en komen ze naar buiten.
Tenminste dat word bij mensen zo gedaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 19:21 



 
Profiel   

Mensen?Weer :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 19:26 



 
Profiel   

Ik denk hetzelfde als wat Ellepel zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 19:26 



 
Profiel   

ellepel schreef
was dat niet een keer een horzellarve die ze er uit peuterden?

Ja uit een kat zijn kop toch? brrrrr

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 19:26 



 
Profiel   

Bij die regenschurft gaten probeerde ik die 'puslarve' er ook een keer uit te trekken met de pincet, maar dat zat helemaal vast.

Rare dingen die puslarve/bacteriën.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 19:28 



 
Profiel   

Ik ken dat soort gaatjes als pussende paardenvliegen wondjes. Er komt dan zo‘n viezig glazig korstje op doordat het ontsteekt (vliegen zijn inmers goor) en dan trek je zo de haren mee en blijft er een putje achter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 19:30 



 
Profiel   

Is het geen Nodulaire necrobiosis?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 19:43 



 
Profiel   

Hi! Het is al een wat ouder topic, maar ik heb vandaag iets soortgelijks op mijn paard gevonden, alleen is het dan een jaren oud bultje dat opeens losliet (en ja er hadden al meerdere dierenartsen naar gekeken in de afgelopen jaren, ze leek er nooit last van te hebben dus gewoon gelaten voor wat het was)
Maar wat bleek dit uiteindelijk te zijn? Mijn dierenarts komt morgenochtend, maar ik ben toch wel nieuwsgierig

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 23:37 



 
Profiel   

Foto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 00:12 



 
Profiel   

Doet mij denken aan een sarcoïd? Mijn Shet merrie heeft er eentje gehad op haar been, die viel er uiteindelijk af en is helemaal verdwenen. Recent helaas weer eentje tegengekomen. Toevallig, want door manipulatie van de bekapper was het beschadigd geraakt waardoor het flink begon te bloeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 01:09 



 
Profiel   

Hi! We gaan een foto laten maken om te kijken of er een oorzaak van binnenuit is, maar de dierenarts was niet heel ongerust. Dit is hoe het eruit zag gister
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 17:14 



 
Profiel   

ohh tjid voor een update!!

Wij zijn met dit paard naar de kliniek geweest.
Dierenarts heeft daar biopten genomen en dat is opgestuurd.

De patholoog heeft het onderzocht en daar kwam uit dat het mastcel tumoren waren.

Dit is zeer zeldzaam bij paarden. Bij paarden is het eigenlijk altijd goedaardig, advies wel ruim weghalen.
Komt vooral voor bij honden, daar is t juist weer kwaadaardig.

Dit weghalen was snel gedaan, leek daarna wel wat heftig (door de hechtingen zag het er niet zo lekker uit, echt van die bij elkaar getrokken huid). Echter daarna was het super goed genezen bijna niets meer van te zien. Er is eerst steeds honingzalf gesmeerd en toen de wonden echt dicht waren litteken crème.

Bij twijfel zou ik het zeker laten onderzoeken!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen