Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Heftige allergische reactie

 
Profiel   

Hoi allemaal!

Ik heb getwijfeld om dit topic te openen, maar kan inmiddels wel wat tips gebruiken. Dus mocht je iets herkennen in dit verhaal, ervaringen zijn zeker welkom.

Mijn pony (25 jaar oude Welsh pony) kreeg vorige week vrijdag uit het niets bulten. In de eerste instantie voornamelijk op de buik en billen, later ook over de rest van haar lichaam. Het is waren bulten van circa 3 cm omvang. Deze bulten knapten open en er kwam wondvocht uit. Die avond de dierenarts gebeld voor advies, waarschijnlijk een allergische reactie. Mocht ze pijn krijgen of heftige jeuk, dan moesten we weer bellen. Volgende dag zelfde beeld, bulten en wondvocht.

Zondag de dierenarts erbij gehad omdat ze pijn kreeg. Vermoedelijk van het open gaan van de bulten, ze liep er niet fijn bij. Medicatie gespoten, pijnstillers gekregen. Dit leek te helpen, bulten begonnen langzaam te verdwijnen en de pijn trok weg. Aantal dagen ging het goed. Wondjes waren rustig, weinig bulten meer.

Tot gisteren, bulten kwamen opnieuw terug. Nog geen pijn, dus nog geen verdere actie ondernomen. Vanmorgen voor de zekerheid nogmaals laten checken door een dierenarts, ook hij zei allergische reactie. Vanmiddag begon ze weer pijnlijk te worden, dus pijnstillers gegeven. Inmiddels heeft ze over haar hele lichaam weer zwellingen, ditmaal groter. Vooralsnog geen jeuk. Uiteraard bellen we bij verandering weer de dierenarts.

Samengevat:

- zwellingen over het hele lichaam
- geen jeuk
- geen koorts
- pijnlijk in het bewegen
- eikenprocessierups zo goed als uitgesloten
- geen veranderingen in het voer

Wie kan er met ons meedenken? Waar zou de allergie vandaan komen en wat kunnen we veranderen zodat het niet weer optreedt? Foto’s van de zwellingen heb ik, die kan ik eventueel per PB versturen.

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 18:22 



 
Profiel   

Zit er geen wespennest of ander soort steeknest in de buurt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 18:29 



 
Profiel   

Hebben we gecheckt, maar ook niet inderdaad. Of in ieder geval geen nest! De andere paarden hebben nergens last van overigens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 18:31 



 
Profiel   

Heb je een foto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 18:39 



 
Profiel   

Even kijken of het lukt, zet ze toch maar in het topic.


[ img ]
Gistermiddag.


[ img ]
Gisteravond


[ img ]

[ img ]
Deze beide zijn vanavond gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 18:49 



 
Profiel   

komt je pony op de wei?
is het van wei veranderd?
soms zie je ook dat ze netelroos krijgen van de prik van bepaalde vliegen.
ik neem tenminste aan dat de bulten netelroos zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 18:50 



 
Profiel   

Het lijkt idd wel een soort netelroos?
Misschien toch een soort steek gehad waar de pony heftig op reageert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 18:53 



 
Profiel   

@ellepel, staat op dit moment niet op gras, enkel op ruwvoer. Overigens niet veranderd van plek. Ik kan haar morgen wel op een andere plek zetten, misschien dat dat nog iets uithaalt.

Netelroos heb ik gegoogeld, lijkt het inderdaad wel op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 18:57 



 
Profiel   

Mijne zag er zo uit bij allergie idd. Eerst niks aan de hand, maar daarna kwam het elk jaar terug. Was een allergie voor beuken als ik het goed zeg, laten testen bij kliniek. Was helaas niets aan te doen qua voorkomen, dus kregen spuiten in de koelkast zodat we zelf konden spuiten voordat het te erg werd de jaren daarna. Elk jaar dezelfde periode, aantal weken en de rest van het jaar niet.

Wij lieten testen om te kijken of het iets Was wat je kon voorkomen maar helaas. Hier was ook niks veranderd maar wel ineens heftige reactie

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 18:58 



 
Profiel   

ja dit is wel netelroos hoor :j
en dat kan echt overal van komen.
van voer.van vliegen,van warmte..
valt mij altijd wel op dat het meer voorkomt als het flink warm is en paarden zweten(kan ook door een deken of dikke vacht)
medicatie kan, echt zoveel oorzaken, kan ook nog wel een paar weken duren voor het weg trekt.
hopelijk blijft het hier bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 19:03 



 
Profiel   

Bedankt voor het meedenken!

@mywishmax, vervelend dat het zo vaak terugkwam zeg. Met beuken als oorzaak is er inderdaad niets om te voorkomen. Wat voor spuiten gebruikte jij? En gaf jij verder nog iets ter ondersteuning?

@ellepel, wat lastig dat het zoveel oorzaken kan hebben, dan is het echt gissen wat de oorzaak is. Dit is de eerste keer in de 17 jaar dat ze hier is, dat ze zoiets krijgt. Had haar al wel onder een vliegendeken, maar dat is met het wondvocht niet ideaal. Misschien inderdaad ook insecten of warm weer..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 19:11 



 
Profiel   

ik weet van een oud stalgenootje dat haar paard het kreeg van bepaalde vliegen,ik geloof dat het van die Dazen was(paardenvlieg)
maar als je de zoekfunctie gebruikt hier op bokt vind je eigenlijk ook nog best wat topics over.
wel erg vervelend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 19:19 



 
Profiel   

Is je deken nieuw misschien? Is ie ergens mee behandeld?

Maar idd netelroos zou ik ook zeggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 19:22 



 
Profiel   

Mijn paard kreeg netelroos in reactie op steken van de goudoogdaas. Koelen met zachte waterstraal hielp wel. Antihistamine voor paarden helpt ook. Een zomerdeken kan ook helpen, of binnen zetten en 's nachts naar buiten.

Hij heeft het maar een paar keer gehad, maar het is wel heel vervelend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 19:37 



 
Profiel   

Die van mij heeft dit gehad na een zwerm dazen.
Maar toen zo heftig dat ze de hele tijd omviel.
Ze bleef rondjes lopen en vallen. Wij hebben natuurlijk gelijk de DA gebeld.
En toen hebben ze haar wat ingespoten (ik vermoed antihistamine)
Dat werkte vrij vlot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 08:54 



 
Profiel   

Bedankt voor het meedenken iedereen. We breken ons hoofd erover wat de oorzaak kan zijn van deze allergische reactie. Vandaag ging het opnieuw niet goed en hebben we de dierenarts er weer bij gehad. Ze heeft medicatie gespoten gekregen, dus hopelijk knapt ze zo weer een beetje op.

We laten bloedonderzoek doen om te kijken of daar iets in te zien valt. We gaan haar verplaatsen in de hoop dat we daar wat duidelijkheid uit gaan krijgen. Geen veranderingen gehad in deken oid overigens. We zoeken door!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 15:24 



 
Profiel   

ellepel schreef
ja dit is wel netelroos hoor :j
en dat kan echt overal van komen.
van voer.van vliegen,van warmte..
valt mij altijd wel op dat het meer voorkomt als het flink warm is en paarden zweten(kan ook door een deken of dikke vacht)
medicatie kan, echt zoveel oorzaken, kan ook nog wel een paar weken duren voor het weg trekt.
hopelijk blijft het hier bij.


Inderdaad ik herken het ook als netelroos!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 16:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen