Scintigrafie i.c.m. verlatingsangst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Scintigrafie i.c.m. verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 11:31

Hallo,

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die een scintigrafie hebben gedaan van hun paard. Ik loop namelijk al een hele lange tijd tegen problemen aan met mijn paard. We zijn verschillende keren naar een kliniek geweest, er zijn wel honderd rx foto's gemaakt en scans. Het paard is behandeld d.m.v. inspuitingen maar hebben eigenlijk geen resultaat gehad. Mijn DA heeft nu aangeraden om een scintigrafie te doen omdat ze het eigenlijk niet meer goed weten. Ze heeft ergens last van maar wat het veroorzaakt weten ze niet goed.

Nu heeft het paard hele erge verlatingsangst. Dit houdt in dat zodra zij ergens anders op stal staat ze op 2 achterbenen staat, aan t draaien en aan t schreeuwen is. Ik kijk er dus erg tegen op om haar daar 3 dagen te laten i.v.m. de quarantaine periode. Ik weet niet of ik haar dat aan kan doen mentaal gezien. De stallen op de kliniek zijn ook dicht aan de voorkant waardoor ze ook niet met haar hoofd naar buiten kan. Medisch gezien zou ik het zo doen maar de vorige keer dat we van de kliniek kwamen was ze erg getraumatiseerd dus wat is nu wijsheid.

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen in soortgelijke situaties en hoe jullie paard het ervaren heeft.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Scintigrafie i.c.m. verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:33

Kan er niet een stal,weide maatje mee?

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:36

3 dagen? Waar komt dat vandaan?



S'ochtends wordt ze ingespoten met het radioactieve vloeistof.

Paar uur later maken ze de scintigrafie en eind van de middag - volgens mij om 17:45- kon ik haar weer meenemen.
Wel moest ik plastic handschoenen aan voor de laatste uren maar ik moest toch 3 uur rijden met de trailer :+

Kortom, een dag ben je ermee bezig en ze worden verdoofd voor de scintigrafie.

De box waarin ze stond was open, weliswaar was het een ander gebouw maar bovenin zat er wel een raampje.

Ideaal is anders maar de scintigrafie gaf wel duidelijkheid.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:38

Scinti laten doen, uiteindelijk het probleem niet daardoor gevonden.
Wel veel rode gebieden, maar probleem lag toch elders.

Paard was ook ene met medische problemen. Onder zadel uitte dat in vluchtgedrag.

Waar heeft het paard de inspuiting men voor gehad? Aangezien deze niet helpen, zou dat de reden van haar gedrag dan niet kunnen zijn? Dat ze daar alsnog pijn ondervind.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 11:47

Britta31 schreef:
Kan er niet een stal,weide maatje mee?


Wellicht, maar zou mij erg bezwaard voelen om zo iets aan iemand te moeten vragen :(


Daan13 schreef:
3 dagen? Waar komt dat vandaan?



S'ochtends wordt ze ingespoten met het radioactieve vloeistof.

Paar uur later maken ze de scintigrafie en eind van de middag - volgens mij om 17:45- kon ik haar weer meenemen.
Wel moest ik plastic handschoenen aan voor de laatste uren maar ik moest toch 3 uur rijden met de trailer :+

Kortom, een dag ben je ermee bezig en ze worden verdoofd voor de scintigrafie.

De box waarin ze stond was open, weliswaar was het een ander gebouw maar bovenin zat er wel een raampje.

Ideaal is anders maar de scintigrafie gaf wel duidelijkheid.


Welke kliniek was dat? Bij mij is gezegd dinsdag brengen, woensdag scintigrafie en dan vrijdag ophalen.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 11:50

Art_Ificious schreef:
Scinti laten doen, uiteindelijk het probleem niet daardoor gevonden.
Wel veel rode gebieden, maar probleem lag toch elders.

Paard was ook ene met medische problemen. Onder zadel uitte dat in vluchtgedrag.

Waar heeft het paard de inspuiting men voor gehad? Aangezien deze niet helpen, zou dat de reden van haar gedrag dan niet kunnen zijn? Dat ze daar alsnog pijn ondervind.


Paard heeft de inspuitingen gekregen in rug en SI-gewricht. Het kan inderdaad dat ze daar nog last van heeft. Maar er is destijds tegen ons aangegeven dat het kleine dingen waren en ze vonden het gedrag niet kloppend bij hun bevindingen.

Paard reageert heel heftig op aanraking van de knieën ook. Hier zijn ook foto's en echo's van gemaakt maar konden ze niks op vinden behalve geringe tekening in de meniscus. Mijn gevoel zegt dat daar nog wel iets meer moet zitten. Dit is ook een reden waarom ik graag nog de scinti zou willen doen.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:57

Verlatingsangst hier en juist pas een operatie gehad waarbij ze minimaal een week moest blijven daarna en 2 dagen van te voren gebracht moest worden. Dus anderhalve week daar geweest. Thuis was ze weer veel heftiger, maar daar zonder ons veel rustiger. Want ook geen normaal ritme en omdat wij er niet waren geen verwachtingen wat ze thuis wel had.

Juist omdat op de kliniek meer paarden waren die allemaal binnen bleven ging het vele malen beter als thuis. Ze zag continu andere paarden, ook al kon ze niet altijd met hoofd naar buiten.

Scenografie bij ander paard gedaan en daar kon hij ook andere paarden zien en was het heel anders als thuis of normaal vreemd terrein. Juist door de rust in de stallen en paarden die allemaal binnen bleven.

Pijn is ook jiet goed voor mentale gezondheid. Ik kies dus altijd een paar dagen ongemak om een oplossing te vinden voor het lange termijn probleem.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Scintigrafie i.c.m. verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:13

Bij mij was het ook dinsdag brengen en vrijdag weer ophalen (Lingehoeve).
Mijn hart brak. Mijn haflinger heeft ook extreem verlatingsangst en houdt echt niet van een stal. Maar het moest. Ik heb me zelf mentaal compleet geprobeerd af te sluiten. Ik heb wel elke dag gebeld hoe het ging en mijn paard had zich ook compleet afgesloten. Hij was enorm braaf. Ja, compleet in zichzelf gekeerd en dan kun je zo goed als alles met hem.

Met ophalen rende hij zo ongeveer de trailer in. Hij heeft er echt een half jaar last van gehad. Eer dat hij weer rustig was in zijn groep. Hij klampte zich helemaal vast aan mijn merrie en nog steeds kan ik haar niet zomaar alleen meenemen zonder hem. Nu heeft hij daarna ook nog een verhuizing achter de rug, dat helpt ook absoluut niet mee.

Ik vond het echt heel erg heftig. Het was wel nodig voor een goede diagnose en daarom ben ik 'blij' dat ik het heb gedaan. Maar mijn hart brak toen ik hem weer op ging halen.

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Scintigrafie i.c.m. verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:02

Snap je dilemma helemaal. Mijn pony had absoluut geen verlatingsangst en kon makkelijk eens alleen achter blijven. Was hier ook 3 dagen.
Medisch gezien de beste keuze ooit geweest. Heeft heel veel opgeleverd. Mentaal was het een dikke drama (had ik niet zo verwacht op voorhand) echt totaal in paniek. Terug in de trailer zo angstig en niet te laden. Thuis nog +- 6 maanden van slag geweest.
Ik snap je overweging dan ook volledig. Sterkte met de keuze!

Als je nog wat wil weten mag je ook een PB doen

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 13:30

MyWishMax schreef:
Verlatingsangst hier en juist pas een operatie gehad waarbij ze minimaal een week moest blijven daarna en 2 dagen van te voren gebracht moest worden. Dus anderhalve week daar geweest. Thuis was ze weer veel heftiger, maar daar zonder ons veel rustiger. Want ook geen normaal ritme en omdat wij er niet waren geen verwachtingen wat ze thuis wel had.

Juist omdat op de kliniek meer paarden waren die allemaal binnen bleven ging het vele malen beter als thuis. Ze zag continu andere paarden, ook al kon ze niet altijd met hoofd naar buiten.

Scenografie bij ander paard gedaan en daar kon hij ook andere paarden zien en was het heel anders als thuis of normaal vreemd terrein. Juist door de rust in de stallen en paarden die allemaal binnen bleven.

Pijn is ook jiet goed voor mentale gezondheid. Ik kies dus altijd een paar dagen ongemak om een oplossing te vinden voor het lange termijn probleem.


Wat fijn dat het voor jou paard goed heeft uitgepakt. Het klopt inderdaad dat een paar dagen ongemak beter is als lange termijn, echter na het vorig kliniek bezoek heeft het ons ook wel een half jaar gekost om haar vertrouwen weer terug te winnen. Dat is wat mij tegen houd maar daarentegen wil ik het onderzoek heel graag doen om hopelijk een betere diagnose te krijgen.


Daihyo schreef:
Bij mij was het ook dinsdag brengen en vrijdag weer ophalen (Lingehoeve).
Mijn hart brak. Mijn haflinger heeft ook extreem verlatingsangst en houdt echt niet van een stal. Maar het moest. Ik heb me zelf mentaal compleet geprobeerd af te sluiten. Ik heb wel elke dag gebeld hoe het ging en mijn paard had zich ook compleet afgesloten. Hij was enorm braaf. Ja, compleet in zichzelf gekeerd en dan kun je zo goed als alles met hem.

Met ophalen rende hij zo ongeveer de trailer in. Hij heeft er echt een half jaar last van gehad. Eer dat hij weer rustig was in zijn groep. Hij klampte zich helemaal vast aan mijn merrie en nog steeds kan ik haar niet zomaar alleen meenemen zonder hem. Nu heeft hij daarna ook nog een verhuizing achter de rug, dat helpt ook absoluut niet mee.

Ik vond het echt heel erg heftig. Het was wel nodig voor een goede diagnose en daarom ben ik 'blij' dat ik het heb gedaan. Maar mijn hart brak toen ik hem weer op ging halen.



Ja precies dit is waar ik tegen aanloop. Mijn merrie sluit zich ook compleet af maar dan het tegenovergestelde en wordt ze bijna onhandelbaar. Nu heeft de kliniek wel aangegeven dat ze haar middelen kunnen geven om haar rustig te houden maar inderdaad ook de nasleep zal gok ik erg heftig bij haar zijn. Wel fijn dat ook jij een goede diagnose hebt gekregen, daar doe je het uiteindelijk voor.


SIEMxFUNNY schreef:
Snap je dilemma helemaal. Mijn pony had absoluut geen verlatingsangst en kon makkelijk eens alleen achter blijven. Was hier ook 3 dagen.
Medisch gezien de beste keuze ooit geweest. Heeft heel veel opgeleverd. Mentaal was het een dikke drama (had ik niet zo verwacht op voorhand) echt totaal in paniek. Terug in de trailer zo angstig en niet te laden. Thuis nog +- 6 maanden van slag geweest.
Ik snap je overweging dan ook volledig. Sterkte met de keuze!

Als je nog wat wil weten mag je ook een PB doen


Dankjewel voor je ervaring en fijn dat het veel heeft opgeleverd. Maar ook jammer dat voor jou pony het mentaal erg zwaar was. Het blijft een moeilijke beslissing waar ik nog niet uit ben. Fijn om te weten dat ik je een pb mag doen!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Scintigrafie i.c.m. verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:31

Wellicht kan het probleem beter in beeld gebracht worden als er foto's of echo's uit een andere hoek genomen worden van de meniscus?
Knieën zijn wel een lastig gebied helaas.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 13:36

Art_Ificious schreef:
Wellicht kan het probleem beter in beeld gebracht worden als er foto's of echo's uit een andere hoek genomen worden van de meniscus?
Knieën zijn wel een lastig gebied helaas.


Knie foto hebben ze van verschillende hoeken genomen, niks op te zien wat gerelateerd kan zijn aan de klachten. Meniscus zouden we dan eventueel een nieuwe echo van moeten maken maar dan moeten we ook sowieso weer naar de kliniek omdat ze dat niet aan huis doen. Inderdaad omdat het zo'n lastig gebied is. Maar de vorige scan is bij een goed aangeschreven kliniek gedaan waardoor mijn eigen DA de noodzaak er ook niet van in zag om dat nog een keer te doen.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Scintigrafie i.c.m. verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 13:36

Weten jullie ook hoe jullie paarden erbij stonden in de kliniek qua stal voor de scintigrafie? Het liefst heb ik een open box of een dichte box met een raampje in de zijkanten zodat ze haar buurman/vrouw kan zien. Maar vaak hebben ze dit natuurlijk juist niet op de kliniek. Stonden ze helemaal alleen of waren er ook nog wel andere paarden bij?

En hoelang stonden die van jullie er?

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:38

Dat is ook de reden waarom ik het toch heb gedaan, ook al wist ik dat dit mentaal heel heftig zou zijn. Ik wilde gewoon weten wat er mis was in zijn lijf. Bij de mijne vermoedden ze overigens SI of knie en het bleek de sprong te zijn. Dankzij de scinti konden we daarna wel gericht behandelen.
Toen hij terug kwam is hij ook echt wel 3 weken echt chagrijnig geweest. Hij heeft die 3 weken alleen met zijn vriendinnetje op de gestaan voor de rust en dat hielp al wel. Pas daarna is hij bij de rest van de kudde gegaan. Hij trok dat echt niet meteen en moest echt die weken rust hebben om te landen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:10

Mijne heeft een week op kliniek gestaan ivm bijkomende onderzoeken en behandeling.

Het ging tevens ook om een angstig paardje, heeft er zelfs een arts tegen de grond geduwd gehad.

Ik weet eigenlijk niet of scinti een goed idee is. Als er al iets op te zien is moeten er bijkomend toch weer RX of echo's gemaakt worden om het probleem exact in beeld te brengen. MRI zou misschien dan een betere keuze zijn. Kost ook wat maar geeft misschien een veel beter en sneller resultaat.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Scintigrafie i.c.m. verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:18

Als je deze verhalen leest denk ik gelijk...wat een dierenmishandeling eigenlijk. Daar zouden dierenklinieken toch wat mee moeten....

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Scintigrafie i.c.m. verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:36

Ik zou zeggen, uit je bezorgdheden. Klinieken zijn echt wel bereid om mee te denken.
Ik had namelijk juist het omgekeerde met mijn hengst, die is er meer bij gebaat om rustig te staan en juist geen vreemde paarden (merries!) in het zicht of heen en weer langs zijn box te krijgen als hij braaf en rustig moet blijven. Hij kreeg dan ook een heerlijk rustige box op hun IC (ondanks dat hij helemaal niet kritiek was oid) waar hij alleen kon staan en is daar die dagen helemaal zen geweest.
Misschien kunnen ze bij de jouwe juist zorgen dat er ten alle tijden een paard in de box recht over de hare in het gangpad een paard staat zodat ze altijd iemand ziet?

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Scintigrafie i.c.m. verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:39

Hier hebben ze de scinti tegelijk met een ander paard gepland. Ze hebben 2 quarantaineboxen. Zo stonden ze niet alleen.
Maar voor een paard dat nooit op stal staat, was het echt wel heftig. Paddock mocht niet.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:01

Van deze kant een redelijk succesverhaal, mijn merrie kan prima op stal staan, maar absoluut niet alleen (en alleen is voor haar ook als de box naast haar leeg is, maar er verderop wel paarden staan).

Mijn hart brak toen ik haar daar helemaal alleen achter moest laten in een verder lege quarantaine stal en ze was het er duidelijk niet mee eens. Werd gelijk wel een grote berg hooi in haar stal gelegd en toen ben ik ook maar gegaan omdat ze op mij reageerde.
Vrijdag dat ik haar op mocht halen stond ze in een ander stuk waar gelukkig wel meer paarden waren, ze was ontzettend blij om mij te zien.
Thuis was ze met een week wel weer zichzelf, alleen in 1 hoef had ze een soort ‘blauwe plek’ die volgens de hoefsmid eruit moest groeien, waarschijnlijk van op de kliniek tegen de muur schoppen en waar zij verder geen last van had.

Scintigrafie heeft ons een duidelijke diagnose opgeleverd die we anders niet gehad hadden, paardlief is op 2 plekken ingespoten en volledig hersteld. Dit is nu 2,5 jaar geleden toen we B reden, inmiddels zijn we M2 en zit er nog wel meer in. Heel blij dat ik dit gedaan heb, ondanks dat ik me vooraf dus wel zorgen maakte over het alleen staan.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:15

manubres schreef:
Als je deze verhalen leest denk ik gelijk...wat een dierenmishandeling eigenlijk. Daar zouden dierenklinieken toch wat mee moeten....



Verlatingsangst etc vind ik niet dat je dat de kliniek mag aanrekenen.

Ik probeer de paarden van jongs af aan al te leren dat de wereld niet vergaat als ze "even " alleen komen te staan.

Valt niet mee hoor om dat te leren en regelmatig te herhalen maar voor ons was de tijd in de kliniek prima te doen.

Ja uiteraard was mijn paard blij mij te zien maar ze was niet hysterisch of " mishandeld" ( weet even niet beter te omschrijven)

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Scintigrafie i.c.m. verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:16

Ik ook. Mijn jonge paint kan ik zo meenemen. Maar mijn haf heb ik niet van jongs af aan en dan moet je toch dealen met wat je hebt.
En na 14 jaar weet ik ook wel zeker dat dit niet te veranderen is, maar het meer wordt: hoe gaan we er mee om.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:31

manubres schreef:
Als je deze verhalen leest denk ik gelijk...wat een dierenmishandeling eigenlijk. Daar zouden dierenklinieken toch wat mee moeten....


Scintigrafie is met radioactief materiaal, dat is ook de reden dat ze in een dikke betonnen quarantaine stal moeten staan, zodat medewerkers en andere paarden daar niet aan blootgesteld worden.
Het is niet leuk voor de paarden om alleen te staan, maar er is in dit geval geen alternatief. Gaat mij wat ver om het dan gelijk dierenmishandeling te noemen.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:39

Dabiscui schreef:
Weten jullie ook hoe jullie paarden erbij stonden in de kliniek qua stal voor de scintigrafie? Het liefst heb ik een open box of een dichte box met een raampje in de zijkanten zodat ze haar buurman/vrouw kan zien. Maar vaak hebben ze dit natuurlijk juist niet op de kliniek. Stonden ze helemaal alleen of waren er ook nog wel andere paarden bij?

En hoelang stonden die van jullie er?


Die van mij hadden beide een stal gehad waar ze andere paarden konden zien. De ene kliniek had ook een Luik de stalgang in en ze hebben ervoor gezorgd dat er altijd paarden tegenover haar stonden. De ander had geen Luik en ook geen raam tussen stallen want je wilt juist geen contact tussen paarden op een kliniek, maar ook zicht op andere paarden. Voor de scintigrafie juist nog in de normale gang, dus meer paarden, pas toen de vloeistof toegediend was in andere gang, maar ook niet alleen.

Degene die een luik had probeerde thuis letterlijk de box uit te klimmen als ze alleen was/geen paard naast zich had. At niet, rende rondjes en bleef gillen. Daar ging ze meteen eten, want paard tegenover haar en ander terrein. Juist dat ze allemaal op stal bleven en niet naar buiten zorgde voor compleet anders verwachtingspatroon. Thuis was ze wel weer even heftig, maar merkte snel dat het weer het normale ritme was.

Als je het aangeeft willen ze echt wel aan alle kanten mee denken, tenminste dat is mijn ervaring. En dat het zonder eigenaar vaak beter gaat als eigenaar die erbij is zoals bij een normaal kliniek bezoek.

Desnoods zoek je nu al iemand die je daarna kan helpen met de verlatingsangst. Wij hebben dat begin dit jaar ook gedaan toen het ineens veel erger werd. Diezelfde dingen konden wij na operatie ook doen toen ze even weer heftig was en zo was het binnen paar dagen weer zoals normaal. Want heel eerlijk is een half jaar van de leg zijn door een kliniek bezoek wel heel extreem en moet je ook hulp bij vragen als je je zorgen maakt om mentale welzijn. Ik snap echt dat je ertegenop ziet, want het is vreselijk. Sterkte ermee!

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 16:06

Fangio schreef:
Ik zou zeggen, uit je bezorgdheden. Klinieken zijn echt wel bereid om mee te denken.
Ik had namelijk juist het omgekeerde met mijn hengst, die is er meer bij gebaat om rustig te staan en juist geen vreemde paarden (merries!) in het zicht of heen en weer langs zijn box te krijgen als hij braaf en rustig moet blijven. Hij kreeg dan ook een heerlijk rustige box op hun IC (ondanks dat hij helemaal niet kritiek was oid) waar hij alleen kon staan en is daar die dagen helemaal zen geweest.
Misschien kunnen ze bij de jouwe juist zorgen dat er ten alle tijden een paard in de box recht over de hare in het gangpad een paard staat zodat ze altijd iemand ziet?


Nee, dat is zeker zo. Ze hebben al aangegeven dat ze er voor kunnen zorgen dat er altijd een paard tegenover haar komt te staan zodat ze niet alleen staan. Dus dat is zeker fijn. Alleen het feit blijft wel dat ze daar 3/4 dagen moet zijn, daar kunnen ze helaas niks aan veranderen.


Roulette_ schreef:
Van deze kant een redelijk succesverhaal, mijn merrie kan prima op stal staan, maar absoluut niet alleen (en alleen is voor haar ook als de box naast haar leeg is, maar er verderop wel paarden staan).

Mijn hart brak toen ik haar daar helemaal alleen achter moest laten in een verder lege quarantaine stal en ze was het er duidelijk niet mee eens. Werd gelijk wel een grote berg hooi in haar stal gelegd en toen ben ik ook maar gegaan omdat ze op mij reageerde.
Vrijdag dat ik haar op mocht halen stond ze in een ander stuk waar gelukkig wel meer paarden waren, ze was ontzettend blij om mij te zien.
Thuis was ze met een week wel weer zichzelf, alleen in 1 hoef had ze een soort ‘blauwe plek’ die volgens de hoefsmid eruit moest groeien, waarschijnlijk van op de kliniek tegen de muur schoppen en waar zij verder geen last van had.

Scintigrafie heeft ons een duidelijke diagnose opgeleverd die we anders niet gehad hadden, paardlief is op 2 plekken ingespoten en volledig hersteld. Dit is nu 2,5 jaar geleden toen we B reden, inmiddels zijn we M2 en zit er nog wel meer in. Heel blij dat ik dit gedaan heb, ondanks dat ik me vooraf dus wel zorgen maakte over het alleen staan.


Wat fijn om te horen dat het bij jullie goed uitgepakt heeft! :) Daar hoop ik ook zo op, dat het eindelijk een duidelijke diagnose geeft. Die van mij heeft ook dat ze echt een paard moet zien. Ze wordt juist gek als ze wel een paard hoort maar die dus niet kan zien.


Daihyo schreef:
Hier hebben ze de scinti tegelijk met een ander paard gepland. Ze hebben 2 quarantaineboxen. Zo stonden ze niet alleen.
Maar voor een paard dat nooit op stal staat, was het echt wel heftig. Paddock mocht niet.


Ahh, dat is wel fijn dat ze dat dan zo plannen! Die van mij is gelukkig wel gewend om op stal te staan alleen natuurlijk niet heel de dag en helemaal niet zo veel dagen achter elkaar.

Wat ik wel gek vind is het verschil tussen het aantal dagen wat een paard daar moet blijven. Bij mijn kliniek dus inderdaad dinsdag tot vrijdag terwijl bij andere klinieken slechts 1 nacht. Een optie zou dus ook nog zijn om naar een andere kliniek toe te gaan maar ben dan toch bang dat alle foto's en scans die al gemaakt zijn niet goed worden meegenomen.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 16:11

MyWishMax schreef:
Dabiscui schreef:
Weten jullie ook hoe jullie paarden erbij stonden in de kliniek qua stal voor de scintigrafie? Het liefst heb ik een open box of een dichte box met een raampje in de zijkanten zodat ze haar buurman/vrouw kan zien. Maar vaak hebben ze dit natuurlijk juist niet op de kliniek. Stonden ze helemaal alleen of waren er ook nog wel andere paarden bij?

En hoelang stonden die van jullie er?


Die van mij hadden beide een stal gehad waar ze andere paarden konden zien. De ene kliniek had ook een Luik de stalgang in en ze hebben ervoor gezorgd dat er altijd paarden tegenover haar stonden. De ander had geen Luik en ook geen raam tussen stallen want je wilt juist geen contact tussen paarden op een kliniek, maar ook zicht op andere paarden. Voor de scintigrafie juist nog in de normale gang, dus meer paarden, pas toen de vloeistof toegediend was in andere gang, maar ook niet alleen.

Degene die een luik had probeerde thuis letterlijk de box uit te klimmen als ze alleen was/geen paard naast zich had. At niet, rende rondjes en bleef gillen. Daar ging ze meteen eten, want paard tegenover haar en ander terrein. Juist dat ze allemaal op stal bleven en niet naar buiten zorgde voor compleet anders verwachtingspatroon. Thuis was ze wel weer even heftig, maar merkte snel dat het weer het normale ritme was.

Als je het aangeeft willen ze echt wel aan alle kanten mee denken, tenminste dat is mijn ervaring. En dat het zonder eigenaar vaak beter gaat als eigenaar die erbij is zoals bij een normaal kliniek bezoek.

Desnoods zoek je nu al iemand die je daarna kan helpen met de verlatingsangst. Wij hebben dat begin dit jaar ook gedaan toen het ineens veel erger werd. Diezelfde dingen konden wij na operatie ook doen toen ze even weer heftig was en zo was het binnen paar dagen weer zoals normaal. Want heel eerlijk is een half jaar van de leg zijn door een kliniek bezoek wel heel extreem en moet je ook hulp bij vragen als je je zorgen maakt om mentale welzijn. Ik snap echt dat je ertegenop ziet, want het is vreselijk. Sterkte ermee!


Ik hoop ook inderdaad dat ze enigszins wat rust gaat krijgen omdat er meer paarden op stal staan. We zijn ook wel eens weekendjes weg geweest wat ook geen succes was omdat ze heel erg hangt aan de kudde en kan pas rustig staan als of alles buiten staat of alles binnen.

Thuis op stal heeft ze eigenlijk bijna geen last van de verlatingsangst omdat ze allemaal wel kent. Dus daar kijk ik opzicht niet heel erg tegen op. Meer dat ze zichzelf compleet afsluit en weer heel slecht van vertrouwen is maar daar moeten we dan inderdaad weer mee aan de slag. We zijn nu ook bijna weer een jaar verder dus hopelijk is dat vertrouwen er ook sneller.

Dankjewel voor het delen van je ervaring!