Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard nog steeds niet de oude ?

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar…

Op 06/07 zijn wij naar de kliniek gegaan met mijn paard, omdat hij toen al een week of 2 alleen nog maar hooi wou eten. Brokken, muesli, wortels, appels etc alles wat je aanbood wou hij niks van weten.
Hij had wat vaker dunne mest en vermagerde ook sterk en was in karakter heel erg veranderd.

Na wat onderzoeken zijn ze er achter gekomen dat zijn darmwand aan beide kanten verdikt waren.
We hebben toen voor een bepaalde periode prednisolon mee gekregen.
Echter dat duurde zeker 1.5 week voordat het een beetje aansloeg.
Ik heb daarna ongeveer 3 dagen mijn vrolijke paard terug gekregen, echter is dit compleet weg gezakt weer.

Hij eet, maar daar is alles ook eigenlijk mee gezegd.

Hij heeft geen wormen,
Geen zand in de buik. ( heel minimaal)
Klein haakjes op de tanden, maar niks dramatisch.
Hij heeft ppid, maar daar zijn de waarden super mooi van !

Wel heeft hij achter , z’n beetje aan het einde van ribben een grote bult zitten aan 1 kant, wellicht een vetbult …. Ze konden met de echo geen grote dichte massa vinden.
Het licht een beetje aan de manier van staan, maar hij is nog vrij schraal.

Kan het zijn dat hij gewoon wat meer tijd nodig heeft en maak ik me om niks zorgen ?
Of doe ik er toch goed aan om alsnog de dierenarts te laten komen ?


( ik maak me al veel te gauw heel erg zorgen, vandaar dat ik eerst hier om tips kom vragen .)

Alvast bedankt .
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 10:21 



 
Profiel   

Hoe ver ben je nu na die 3 dagen een blij paard?

En is er langzaam verbetering?

Als dit al een week of langer zo is en je ziet geen verbetering dan zou ik zeker de DA weer laten komen. Want het gedrag duid op pijn/ongemak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 10:30 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Hoe ver ben je nu na die 3 dagen een blij paard?

En is er langzaam verbetering?

Als dit al een week of langer zo is en je ziet geen verbetering dan zou ik zeker de DA weer laten komen. Want het gedrag duid op pijn/ongemak.


We hebben op 06/07 de tabletten gekregen voor 2 weken . Dus tot de 20/07 ongeveer.
Toen was hij 3 dagen blij, en daarna trok hij zich weer terug.

Dus die 3 blije dagen is al weer bijna 3 weken verder…

Kwa eten is er wel verandering. Het eten wat ik hem nu geef eet hij wel echt op.
Maar daar blijft het bij.
Dus kwa eten zit er vooruitgang in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 10:39 



 
Profiel   

Waarschijnlijk heb je hier al naar gekeken, maar voor het geval dat — geen maagzweren? Of geïrriteerde maagwand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 10:49 



 
Profiel   

Eapy schreef
Waarschijnlijk heb je hier al naar gekeken, maar voor het geval dat — geen maagzweren? Of geïrriteerde maagwand?


Daar is nog niet naar gekeken.
We hadden daar toen wel een afspraak voor staan
Maar omdat we problemen in zijn darmwand vonden gingen zowel ik als de dierenarts er vanuit dat de klachten daar vandaan kwam.
Ook omdat hij weer ging eten …

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 10:52 



 
Profiel   

Begrijp ik je goed?
Je hebt voor 2 week prednisolon gekregen, na 1,5 week zag je dat hij weer de oude begon te worden, toen was de medicatie afgelopen en ongeveer sindsdien is hij ook weer slechter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 10:54 



 
Profiel   

truselientje schreef
Begrijp ik je goed?
Je hebt voor 2 week prednisolon gekregen, na 1,5 week zag je dat hij weer de oude begon te worden, toen was de medicatie afgelopen en ongeveer sindsdien is hij ook weer slechter?


Je begrijpt me goed inderdaad.
Alleen hij is na de prednisolon weer gaan eten, wat hij daarvoor op het hooi na niet deed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 10:59 



 
Profiel   

Een vriendin van mij had een soort gelijk verhaal met haar paard. Die had naast wat jij noemt ook nog maagzweren. Dit is toen behandeld, maar hielp allemaal niks.
Ze voert sinds een aantal maanden gluten vrij en het gaat ontzetten goed. Paard eet weer en komt langzaam weer aan. Hij krijgt nog wel steeds een kleine hoeveelheid prednisolon, maar dit heeft volgens mij vooral met het afbouwen te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 11:05 



 
Profiel   

Ik zou teruggaan naar de kliniek.
Heel simpel omdat een paard na zo'n behandeling misschien niet heel snel vooruit gaat, maar zeker niet achteruit mag gaan.

Mag ik vragen wat je met hem doet? Merk je - behalve aan het gedrag - ook een verandering in werklust/activiteit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 11:07 



 
Profiel   

Kendra schreef
Ik zou teruggaan naar de kliniek.
Heel simpel omdat een paard na zo'n behandeling misschien niet heel snel vooruit gaat, maar zeker niet achteruit mag gaan.

Mag ik vragen wat je met hem doet? Merk je - behalve aan het gedrag - ook een verandering in werklust/activiteit?


Eigenlijk doen we nog maar weinig, omdat hij de laatste jaren behoorlijk wat klappen op het lichaam heeft gehad.
Eerst astma en koliek, toen de ppid en nu dan dit weer.

We deden vooral veel vrijheids dressuur , knuffelen en heel afentoe een rondje zonder zadel.

Vrijheids dressuur heeft hij absoluut geen zin meer in,
Knuffelen gaat hij liever ook uit de weg.
En het rondje zonder zadel heeft hem niks goed gedaan. ( na een kleine maar iets duidelijke druk met de hak in zijn buik, begon hij met zijn hoofd te schudden, en met zijn been te slaan. Alles om mij er af te krijgen)

Heeft ook steeds minder respect voor mij….

Dus daarin is hij zeker achteruit gegaan.

Opzich kwa eten , doet hij dit gelukkig wel weer dus daar zit wel vooruitgang in,
Echter in zijn doen en laten niet )

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 11:14 



 
Profiel   

Zijn klachten klinken wel erg typisch voor maagzweren vind ik. Het is een veelvoorkomend probleem; ik zou hem even laten scopen. Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 11:46 



 
Profiel   

Eapy schreef
Zijn klachten klinken wel erg typisch voor maagzweren vind ik. Het is een veelvoorkomend probleem; ik zou hem even laten scopen. Sterkte!


Ik wil niet zeggen dat het niet zo is, en ga hierover zeker eens in overleg met de dierenarts zodadelijk.

Ik zal het alleen zo raar vinden.
Hij staat 24/7 buiten.
Onbeperkt ruwvoer. (Via een Sliedrecht)
Hij ligt lekker in de kudde.
Hoeft maar weinig te doen, behalve paard zijn….

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 12:16 



 
Profiel   

lovelygirly schreef
truselientje schreef
Begrijp ik je goed?
Je hebt voor 2 week prednisolon gekregen, na 1,5 week zag je dat hij weer de oude begon te worden, toen was de medicatie afgelopen en ongeveer sindsdien is hij ook weer slechter?


Je begrijpt me goed inderdaad.
Alleen hij is na de prednisolon weer gaan eten, wat hij daarvoor op het hooi na niet deed!


Heb je dit ook voorgelegd aan de dierenarts? Dat zou mijn eerste stap zijn, als hij na het stoppen met de medicatie weer zo terug valt, ook al eet hij nu beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 12:40 



 
Profiel   

Er kan nog van alles aan de hand zijn...maagzweren inderdaad, een allergie of intolerantie voor bepaalde voeding. Maar ook, is er gekeken naar wormbesmettingen? Misschien heeft hij deze nu niet maar wormbesmettingen van vroeger uit kunnen ook de darmwand aantasten. Ik zou wel willen weten waarom de darmwanden verdikt zijn. Want prednison is een ontstekingsremmer maar als de oorzaak niet weggehaald wordt dan is het alleen symptoombestrijding natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 12:46 



 
Profiel   

Krijgt hij Prascend? Die verminderen. Je hoort zo vaak dat de eetlust verminderd of veranderd door die pillen.
Fijn dat zijn waarde goed zijn maar met die medicatie moet je echt naar het paard kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 12:50 



 
Profiel   

truselientje schreef
Heb je dit ook voorgelegd aan de dierenarts? Dat zou mijn eerste stap zijn, als hij na het stoppen met de medicatie weer zo terug valt, ook al eet hij nu beter.



Dit wil ik ook gaan doen, in overleg met de dierenarts.
Maar wou hem wel even tijd en ruimte geven.
Omdat hij altijd een langere zit heeft met medicatie.
Voor de cushing heeft het ook heel lang geduurd voor de medicatie aansloeg.

En dacht, kan ondertussen hier wel eens advies vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 12:52 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Er kan nog van alles aan de hand zijn...maagzweren inderdaad, een allergie of intolerantie voor bepaalde voeding. Maar ook, is er gekeken naar wormbesmettingen? Misschien heeft hij deze nu niet maar wormbesmettingen van vroeger uit kunnen ook de darmwand aantasten. Ik zou wel willen weten waarom de darmwanden verdikt zijn. Want prednison is een ontstekingsremmer maar als de oorzaak niet weggehaald wordt dan is het alleen symptoombestrijding natuurlijk.


Ik ben bij de echo geweest.
Zijn darmwand is verdikt bij de dikke darm.
Als ik het me zo goed kan herinneren beetje halve wege/ richting het einde .

Hij heeft 2 weken voor de onderzoeken een wormenkuur gehad, en ze hebben zijn mest onderzocht op het moment bij de onderzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 12:55 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad terug in overleg gaan met een arts. Wat betreft de maagzweren, mijn merrie had an sich ook alles netjes en toch vermoeden maagzweren. Die reageerde niet zo als die van jou hoor! Ik heb toen met Mastic Horse (als ik dat goed zeg) de maagzweer gaan behandelen, duurde heel lang maar het gaf wel een groot verschil. En volgens mij kunnen er ook meerdere maagzweren tegelijk zijn wat ook weer impact heeft. Dus helemaal volledig uitsluiten zou ik het niet doen, ook al lijkt het sterk dat het kan. In principe kan medicatie (ook wormenkuur) ook een heftige impact op de maag/darmen geven waardoor er dus een gevoeligheid ontstaat.

Ik hoop dat jullie het gevonden krijgen en je paard snel opknapt, het is ellendig je die zo te zien :(
Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 13:04 



 
Profiel   

Nyaleti schreef
Krijgt hij Prascend? Die verminderen. Je hoort zo vaak dat de eetlust verminderd of veranderd door die pillen.
Fijn dat zijn waarde goed zijn maar met die medicatie moet je echt naar het paard kijken.


Hij krijgt al langer als een jaar dezelfde dosis.
Kan me toch niet voorstellen dat hij na een jaar ineens klachten krijgt van de medicatie voor cushing.
Dan zal dat toch in het begin van de medicatie moeten zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 13:06 



 
Profiel   

lovelygirly schreef
Elisa2 schreef
Er kan nog van alles aan de hand zijn...maagzweren inderdaad, een allergie of intolerantie voor bepaalde voeding. Maar ook, is er gekeken naar wormbesmettingen? Misschien heeft hij deze nu niet maar wormbesmettingen van vroeger uit kunnen ook de darmwand aantasten. Ik zou wel willen weten waarom de darmwanden verdikt zijn. Want prednison is een ontstekingsremmer maar als de oorzaak niet weggehaald wordt dan is het alleen symptoombestrijding natuurlijk.


Ik ben bij de echo geweest.
Zijn darmwand is verdikt bij de dikke darm.
Als ik het me zo goed kan herinneren beetje halve wege/ richting het einde .

Hij heeft 2 weken voor de onderzoeken een wormenkuur gehad, en ze hebben zijn mest onderzocht op het moment bij de onderzoeken.


Dat zegt helaas niks over hoe het er van binnen uit ziet..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 13:09 



 
Profiel   

lovelygirly schreef
[

Dan zal dat toch in het begin van de medicatie moeten zijn?


Helaas niet. Een intolerantie kan ontstaan door steeds iets binnen te krijgen en uiteindelijk is dat teveel en komt het tot uiting. Ik heb dat met mijn reuma-medicatie ook gehad. Bijna 8 maanden geslikt en ineens ging het mis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 13:10 



 
Profiel   

lovelygirly schreef
Nyaleti schreef
Krijgt hij Prascend? Die verminderen. Je hoort zo vaak dat de eetlust verminderd of veranderd door die pillen.
Fijn dat zijn waarde goed zijn maar met die medicatie moet je echt naar het paard kijken.


Hij krijgt al langer als een jaar dezelfde dosis.
Kan me toch niet voorstellen dat hij na een jaar ineens klachten krijgt van de medicatie voor cushing.
Dan zal dat toch in het begin van de medicatie moeten zijn?



Mijn PPID paard met medicatie prascend heeft ook periodes dat ze wel slecht eet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 13:13 



 
Profiel   

Ik lees ook wel vaker dat men “speelt” met de prascend en het daardoor beter gaat met het paard. Jaar in jaar uit jaar rond dezelfde dosering is soms niet de oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 17:27 



 
Profiel   

Is er een mogelijkheid om eens een goede osteopaat naar het dier te laten kijken. Misschien laat het lichaam iets zien in de zin van blokkades in de rug die te relateren zijn naar een orgaan of weefsel of misschien een samenhang.wellicht zijn er dierenartsen in je omgeving die ook osteopaat zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 17:54 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Ik lees ook wel vaker dat men “speelt” met de prascend en het daardoor beter gaat met het paard. Jaar in jaar uit jaar rond dezelfde dosering is soms niet de oplossing.


Absoluut mee eens. Ik zou eerst maagzweren en een (oude) wormbesmetting uitsluiten, alsook voedselallergieen. Als dat niks uitwijst misschien even kijken hoe hij reageert op een lagere dosis prascend.

Hoe is zijn ruwvoer?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 18:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen