Klophengst chemisch castreren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Klophengst chemisch castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 17:58

Zijn er mensen die ervaring hebben met het chemisch castreren van een klophengst?

Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat hij geopereerd gaat worden vanwege de kans op een tumor maar financieel ligt dat nu wat lastig. Iemand maakte mij attent op de mogelijkheid van chemische castratie en ik was benieuwd wat hier de resultaten van zijn.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 18:12

Ik heb weleens gehoord dat dat voor een paard redelijk pijnlijk is.. Ga even kijken of ik het terug kan vinden waarom..

Edit: Kan het niet meer terug vinden, dacht het hier op Bokt gelezen te hebben.
Heb je al praktijken gevraagd of ze het doen?

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 20:38

Captain schreef:
Ik heb weleens gehoord dat dat voor een paard redelijk pijnlijk is.. Ga even kijken of ik het terug kan vinden waarom..

Edit: Kan het niet meer terug vinden, dacht het hier op Bokt gelezen te hebben.
Heb je al praktijken gevraagd of ze het doen?


Ik had ook iets dergelijks ergens gelezen maar dat werd verder niet uitgelegd.
Ik woon in Roemeniƫ dus even een praktijk opbellen kan wel maar ik doe toch graag even zelf voorstudie. Onze veearts (waar we overigens normaal gesproken erg tevreden over zijn) heeft nog naar bal nummer twee gezocht. Die werd niet gevonden en dus was er geen tweede bal of erg onderontwikkeld. Hij was in ieder geval niet meer vruchtbaar beweerde de veearts. Hij is vergeten te melden (of wellicht wist hij het gewoon niet) dat een onderontwikkelde bal blijkbaar nog steeds testosteron kan produceren en je dus wel degelijk hengsten gedrag hebt. En inmiddels heeft hij dus wel twee merries gedekt :o

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 20:45

Maaike_Indy schreef:
Captain schreef:
Ik heb weleens gehoord dat dat voor een paard redelijk pijnlijk is.. Ga even kijken of ik het terug kan vinden waarom..

Edit: Kan het niet meer terug vinden, dacht het hier op Bokt gelezen te hebben.
Heb je al praktijken gevraagd of ze het doen?


Ik had ook iets dergelijks ergens gelezen maar dat werd verder niet uitgelegd.
Ik woon in Roemeniƫ dus even een praktijk opbellen kan wel maar ik doe toch graag even zelf voorstudie. Onze veearts (waar we overigens normaal gesproken erg tevreden over zijn) heeft nog naar bal nummer twee gezocht. Die werd niet gevonden en dus was er geen tweede bal of erg onderontwikkeld. Hij was in ieder geval niet meer vruchtbaar beweerde de veearts. Hij is vergeten te melden (of wellicht wist hij het gewoon niet) dat een onderontwikkelde bal blijkbaar nog steeds testosteron kan produceren en je dus wel degelijk hengsten gedrag hebt. En inmiddels heeft hij dus wel twee merries gedekt :o

Pas op, een klophengst is verminderd vruchtbaar en niet onvruchtbaar. Dus zou de twee merries scannen als ik jou was.

Ik ken meerdere paarden die een klophengst als vader hebben. Normaal worden ze uitgesloten van de fok, omdat ze minder vruchtbaar zijn en hengstveulens hebben een vergrote kans om zelf ook klopthengsten te worden. Maar het is dus niet dat ze geen nakomelingen kunnen krijgen.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Re: Klophengst chemisch castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 22:05

Is inmiddels bekend. De merries worden gescand of hengstig gespoten. Uiteraard hebben we de klophengst bij ze weggehaald. Al met al een hoop gedoe doordat de veearts ons verkeerd heeft voorgelicht.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Klophengst chemisch castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 22:07

Fijn dat er al actie is ondernomen, succes met de situatie. Lijkt me ook lastig zo in het buitenland.