Wat vinden jullie ?
Poll eindigt op
1.wel doen 1%  1%  [ 8 ]
2.ECHT NIET 98%  98%  [ 632 ]
Totaal aantal stemmen : 640

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 8 [ 183 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard kopen met pees blessure ? Help me

 
Profiel   

Zoals anderen al zeggen, niet aan beginnen.

T kost je niet alleen een bak geld, maar onderschat revalideren ook niet, kost veel tijd en energie zonder garantie dat het goed komt.
Plus moet je ook wel weten wat je doet.

Droom paarden zijn er genoeg, problemen van een ander overnemen ook helaas.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 17:37 



 
Profiel   

Sofi36 schreef
Koekie73 schreef
Nee! Verder wat @Cayenne zegt.
Je hebt geen idee hoe die blessure verder verloopt dus uiteraard niet kopen (snap überhaupt niet dat mensen dat overwegen) Is deze blessure eruit gekomen tijdens de keuring of wordt hij met blessure verkocht?


De pees blessure is super pril 1/2 maanden de arts zegt in totaal 3 maanden rust. Maarja dat weet je nooit zeker ! En het gaat mij niet persee om het rijden bij een paard meteen ik wil eerst echt wat opbouwen samen.
Verder is deze Peesblessure opgelopen tijdens de verkoop van het paard. Het is heel poedersuiker om het zo maar te zeggen maar het is nog maar een korte blessure en staat nu op volledige rust


Dat is voor jezelf goed praten dat je dit paard wil kopen. Een paard koop je (meestal) om op te rijden, zeker ook op jouw leeftijd. Een paard met een peesblessure moet je fijn laten staan en verder zoeken. Want cru gezegd: een paard wat iets mankeert, is niet je droompaard. Ben je bereid om peperdure dierenartskosten te betalen, maandenlang revalideren en alles wat erbij komt kijken.

En even erg nuchter bekeken: als je iets koopt, moet je ook altijd zeker weten dat je het weer kunt verkopen. En ja, natuurlijk koop je dit paard om de rest van z'n leven bij jou te houden, dat zal allemaal wel. Maar als er iets in jouw omstandigheden verandert, heb je een paard met een mankement. Heb je je paard al een tijd en gebeurt er dan zoiets, dan doe je als eigenaar alles wat mogelijk is om het op te lossen. Maar een paard kopen met een probleem? Nooit doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 17:46 



 
Profiel   

Ik mis nog een stukje in het verhaal die je keuze misschien makkelijker kan maken

Is de echo en het bijbehorende advies van de dierenarts, van je eigen dierenarts of die van de verkoper? En heb je dit advies uit eerste hand, dus echt van de dierenarts zelf?

En waarom doet iemand een geblesseerd paard weg?

Ik heb een leuk paard laten staan vanwege een relatief onschuldige bemerking. Omdat ik, toen ik de foto's doorstuurde naar mijn eigen dierenarts, het bericht kreeg dat de foto's het beste opnieuw gemaakt konden worden omdat de hoek raar was. Dat zou dan ook mijn advies zijn als je de echo en advies niet uit eerste hand hebt, zorg dat je dit dan krijgt.

Je kan hier heel veel advies en ervaringen krijgen maar wij hebben onvoldoende beeld van jullie situatie. Ik zou daarom echt aankloppen bij de dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 18:28 



 
Profiel   

Nooit doen, je weet nooit wat er achterweg komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 18:46 



 
Profiel   

Ik mis ook het stukje verzekering en de keuring die daarvoor nodig is. Een paard met een blessure krijg je niet goedgekeurd en deze eigenaar zal het paard nu ook niet laten keuren.
Dat zal voor mij alleen al DE reden zijn om dit paard te laten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 20:46 



 
Profiel   

Olga89 schreef
Even een vergelijking:

Je wilt een nieuwe auto kopen, perfecte maat leuke kleur ideaal precies wat je zoekt dus... maar de motor is stuk.
Zou je de auto dan alsnog kopen omdat die precies is wat je zoek???

Vervang het woord auto nu eens door paard...

Er zijn 1001 paarden te koop, waarom zou je een "kapot" paard kopen?
Ja er is kans dat er een goed herstel is maar er is ook kans op blijvende schade. dat kan alleen de toekomst uitwijzen.

Of staat die te koop voor leuk geld, misschien trekt dit je over de streep??
Met andere paarden kan je ook een klik hebben he


Kort door de bocht.
Een paard is geen auto.

Een paard is een levend wezen.

Mijn eerste paard had een blessure voor koop. Ik moest er rekening mee houden, maar kon altijd wel rustige bos ritjes rijden. Voor mij genoeg en dat was echt mijn beste maatje ooit, heel bijzonder dier. Nooit spijt van gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 21:02 



 
Profiel   

Een paard kost al zat, ellende en bijbehorende kosten krijg je er sowieso gratis bij, die zou ik niet overkopen van een ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 21:10 



 
Profiel   

anjali schreef
Jij hebt je paarden thuis staan he? Als je op een pensionstalling staat dan gelden daar bepaalde regels,dat je je medestalgenoten niet verlinkt.Als je dat wel doet dan kun je meestal vertrekken en daar wordt dan je eigen paard de dupe van als je zelf geen grond+stalling voor hem hebt.


Wat een kul. Op de (vele) stallen waar ik de afgelopen 20 jaar heb gestaan is dit nooit een probleem geweest. Ook niet bij het "verlinken" van stalgenoten.
Maar als dit de gang van zaken bij jou is, anjali, dan ben ik heel blij dat ik daar niet sta :)
Je gaat toch zeker niet op eieren lopen omdat je bang bent dat er iets verkeerd overkomt?

Een "regel" is het zeker niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 13:41 



 
Profiel   

Goudhaan1 schreef
anjali schreef
Jij hebt je paarden thuis staan he? Als je op een pensionstalling staat dan gelden daar bepaalde regels,dat je je medestalgenoten niet verlinkt.Als je dat wel doet dan kun je meestal vertrekken en daar wordt dan je eigen paard de dupe van als je zelf geen grond+stalling voor hem hebt.


Wat een kul. Op de (vele) stallen waar ik de afgelopen 20 jaar heb gestaan is dit nooit een probleem geweest. Ook niet bij het "verlinken" van stalgenoten.
Maar als dit de gang van zaken bij jou is, anjali, dan ben ik heel blij dat ik daar niet sta :)
Je gaat toch zeker niet op eieren lopen omdat je bang bent dat er iets verkeerd overkomt?

Een "regel" is het zeker niet.



Als mijn stal eigenaar of mede pension klant een paard verkoopt ga ik me daar niet mee bemoeien. Ik zou me daar dus ook buiten houden.
Ik ben immers niet overal bij geweest en weet dus ook niet of ze eerlijk zijn over de eventuele blessures en als ik daar fijn sta zou ik dat graag zo willen houden.



Maar goed, terug naar ts, ik zou het dus niet doen. Die pees blijft altijd een blessure gevoelige plek en met 3 maanden mag je wellicht opbouwen maar daar ben je ook weer 3 maanden mee bezig en wie zegt dat het paard in de normale tijd geneest?
Hoe leuk deze ook is, ik zou hem laten staan. Het risico is gewoonweg te groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 13:48 



 
Profiel   

Ik zou het nu ook niet doen, hij staat nog op boxrust dus je hebt nog geen flauw idee of hij over 1-3 maanden nog kreupel loopt of normaal. En indien het laatste hoe hij zich houd tijdens belasting (rijden).
Je schrijft dat je rijden niet het belangrijkste vind in het begin, dat is netjes van je. Maar met een kreupel paard kun je dus niet eens grondwerk doen hè? Laat staan met een nieuwe groep paarden in de wei zetten…
Dat betekend dus dat je hem in het begin net zo goed zielig in een box of weitje alleen moet zetten, en er niks mee kunt doen behalve poetsen (in stal/wei).

Na die periode rust heb je dus de kans met een kreupel paard over te blijven, wat wederom betekend dat je geen grondwerk zal kunnen doen zoals longeren, want dat doet te veel pijn.
Ook een nieuwe groep paarden zou ik dan niet doen, een kennismaking is altijd hardhandig om de rangorde te bepalen, voor een paard met pijn (=kreupel) is dat dus zielig om mee te moeten maken, hij moet dan kunnen rennen of zich kunnen verdedigen wat hem wrs dus nog meer pijn zal doen… nog steeds alleen dus in dat weitje…
In het ergste geval moet je misschien wel na een half jaar concluderen dat altijd kreupel alleen staan dieren mishandeling is en dat inslapen beter is, en dan afscheid nemen van je nieuwe vriendje..

Is dat werkelijk jou ideaalbeeld om je droompaard te houden?

Laat hem lekker staan waar hij nu is tot hij gerevalideerd is. In die tijd is hij toch niet te verkopen dus daarna zal hij er nog steeds zijn als jij nog geen ander paard hebt gevonden. Hij kan dan mogelijk wel met zijn al bekende vriendjes in de wei, die zullen geen/minder snel ruzie maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 14:15 



 
Profiel   

boeflover schreef
Ik zou het nu ook niet doen, hij staat nog op boxrust dus je hebt nog geen flauw idee of hij over 1-3 maanden nog kreupel loopt of normaal. En indien het laatste hoe hij zich houd tijdens belasting (rijden).
Je schrijft dat je rijden niet het belangrijkste vind in het begin, dat is netjes van je. Maar met een kreupel paard kun je dus niet eens grondwerk doen hè? Laat staan met een nieuwe groep paarden in de wei zetten…
Dat betekend dus dat je hem in het begin net zo goed zielig in een box of weitje alleen moet zetten, en er niks mee kunt doen behalve poetsen (in stal/wei).

Na die periode rust heb je dus de kans met een kreupel paard over te blijven, wat wederom betekend dat je geen grondwerk zal kunnen doen zoals longeren, want dat doet te veel pijn.
Ook een nieuwe groep paarden zou ik dan niet doen, een kennismaking is altijd hardhandig om de rangorde te bepalen, voor een paard met pijn (=kreupel) is dat dus zielig om mee te moeten maken, hij moet dan kunnen rennen of zich kunnen verdedigen wat hem wrs dus nog meer pijn zal doen… nog steeds alleen dus in dat weitje…
In het ergste geval moet je misschien wel na een half jaar concluderen dat altijd kreupel alleen staan dieren mishandeling is en dat inslapen beter is, en dan afscheid nemen van je nieuwe vriendje..

Is dat werkelijk jou ideaalbeeld om je droompaard te houden?

Laat hem lekker staan waar hij nu is tot hij gerevalideerd is. In die tijd is hij toch niet te verkopen dus daarna zal hij er nog steeds zijn als jij nog geen ander paard hebt gevonden. Hij kan dan mogelijk wel met zijn al bekende vriendjes in de wei, die zullen geen/minder snel ruzie maken.



Mag ik wel zeggen dat hij niet kreupel loopt dat het echt revalideren nu is !
En Thanks voor je mening

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 14:56 



 
Profiel   

Maar kreupel lopen zegt ook weinig over hoe de pees is. En dat is het gevaarlijke, oh hij loopt niet kreupel dus dit kan wel en dat kan wel. Tot de pees verder stuk gaat en je dus nog verder van huis bent of zelfs kan laten inslapen. Zelfs als ze jiet kreupel lopen kan je al die dingen er niet mee tot het volledig genezen is. Ik mocht pas maanden later longeren, toen we allang weer 3 gangen reden. Zijgangen mocht ook niet, dus het was alleen maar rechtuit stappen en later draven en galoperen. Geen grondwerk en andere dingen. Ondanks dat de mijne maar 2 dagen kreupel is geweest en het een lichte blessure was. Voordat we weer op het niveau van alles mogen doen waren waren we bijna 9 maanden verder. En dat was met een paard dat extreem goed genas, zonder terugvallen.
Kreupel zegt niks, helaas, ook bij zwaardere gevallen kunnen ze vrij snel niet meer kreupel lopen maar de pees is dan nog wel stuk. De pees zelf doet ook geen pijn, de reactie eromheen wel. Vandaar dat het dus kan dat pees nog echt absoluut niet genezen is, maar paard niet meer kreupel. En dat er dan dus ook nog geen revalidatie is, want je kan geen werk gaan opbouwen dan. Te groot risico

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 15:03 



 
Profiel   

Ik heb eigenlijk het idee dat je al lang besloten hebt het wel te doen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 15:14 



 
Profiel   

Ik heb de vraag al eerder gesteld TS, maar nog geen antwoord gehad. Is het een westernpaardje of niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 15:20 



 
Profiel   

Net als ongeveer iedereen hier zou ik dus geen paard kopen met een peesblessure.
Helaas heb ik wel een paard dat er gevoelig voor blijkt. Eerst rechtsvoor, toen dat genezen was ging hij linksvoor overbelasten: weer een peesblessure.
Dat was in orde, vervolgens linksachter weer een peesblessure.
Iedere keer netjes opgebouwd, maar tja, helaas kon ik het niet voor blijven.
Inmiddels is het paard 19 jaar en is eigenlijk met een soort actief pensioen. Loopt een paar keer per week met mij of zijn bijrijdster, maar hij wordt nooit meer de oude.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 15:27 



 
Profiel   

Zo jong en al een peesblessure, niet aan beginnen! Dan ga je er na jaren van aanmodderen een intens gevoel bij krijgen, nl dat van verdriet omdat hij ingeslapen moet worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 16:00 



 
Profiel   

Sofi36 schreef
boeflover schreef
Ik zou het nu ook niet doen, hij staat nog op boxrust dus je hebt nog geen flauw idee of hij over 1-3 maanden nog kreupel loopt of normaal. En indien het laatste hoe hij zich houd tijdens belasting (rijden).
Je schrijft dat je rijden niet het belangrijkste vind in het begin, dat is netjes van je. Maar met een kreupel paard kun je dus niet eens grondwerk doen hè? Laat staan met een nieuwe groep paarden in de wei zetten…
Dat betekend dus dat je hem in het begin net zo goed zielig in een box of weitje alleen moet zetten, en er niks mee kunt doen behalve poetsen (in stal/wei).

Na die periode rust heb je dus de kans met een kreupel paard over te blijven, wat wederom betekend dat je geen grondwerk zal kunnen doen zoals longeren, want dat doet te veel pijn.
Ook een nieuwe groep paarden zou ik dan niet doen, een kennismaking is altijd hardhandig om de rangorde te bepalen, voor een paard met pijn (=kreupel) is dat dus zielig om mee te moeten maken, hij moet dan kunnen rennen of zich kunnen verdedigen wat hem wrs dus nog meer pijn zal doen… nog steeds alleen dus in dat weitje…
In het ergste geval moet je misschien wel na een half jaar concluderen dat altijd kreupel alleen staan dieren mishandeling is en dat inslapen beter is, en dan afscheid nemen van je nieuwe vriendje..

Is dat werkelijk jou ideaalbeeld om je droompaard te houden?

Laat hem lekker staan waar hij nu is tot hij gerevalideerd is. In die tijd is hij toch niet te verkopen dus daarna zal hij er nog steeds zijn als jij nog geen ander paard hebt gevonden. Hij kan dan mogelijk wel met zijn al bekende vriendjes in de wei, die zullen geen/minder snel ruzie maken.



Mag ik wel zeggen dat hij niet kreupel loopt dat het echt revalideren nu is !
En Thanks voor je mening

Mijn paard, waar ik eerder in dit topic over verteld heb, liep helemaal niet kreupel. De tussenpezen waren echter compleet kapot op het eind. Kreupelheid is geen goede graatmeter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 16:42 



 
Profiel   

Na enige tijd rust loopt een paard soms weer rad.Maar als je hem dan toch weer (te snel dus) gaat belasten wordt hij weer kreupel.Een DA geeft meestal een schema waar je je aan moet houden en vaak is dat 6 maanden niet werken.En dan weer heel geleidelijk opbouwen.Maar mensen hebben geen geduld en willen er te snel weer op.Wat je ook ziet zijn allerlei behandelingen zoals inspuiten met stamcellen om sneller te laten genezen.De gevallen die ik zag daar hielp dat niets en samen met het steeds scannen enzo raakte de beurs van de eigenaar er steeds leger van zonder resultaat.Langdurige rust met weidegang zonder opgejaagd te worden is vaak de beste en goedkoopste remedie.Ook als je een paard koopt als gezelschap en niet hoeft te rijden dan nog krijg je een lange lijdensweg als hij een peesblessure heeft omdat de revalidatie zo lang en moeizaam is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 16:53 



 
Profiel   

Ik heb 2x een paard gehad met zware peesblessure. Tussenpeesblessure en blessure diepe buiger.

Bij beide paarden er een jaar voor uitgetrokken en pees is heel netjes genezen.
Kosten zo'n eur 1000 per paard.

Toch zou ik je niet adviseren een paard met peesletsel te kopen.
Kijk verder ... er komt echt wel een ander leuk paard op je pad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 17:02 



 
Profiel   

eerlijk vraag ik me af waarom je al gaat kijken naar een paard met een peesblessure?

ik denk omdat de prijs mss binnen je budget past?
maar de kosten die er mogelijks nog bij komen kijken, zullen meestal uiteindelijk veel duurder uitkomen dat een paard in een (veel)hogere prijsklasse.

dus ik zou er ook niet aan beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 17:13 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
eerlijk vraag ik me af waarom je al gaat kijken naar een paard met een peesblessure?

ik denk omdat de prijs mss binnen je budget past?
maar de kosten die er mogelijks nog bij komen kijken, zullen meestal uiteindelijk veel duurder uitkomen dat een paard in een (veel)hogere prijsklasse.

dus ik zou er ook niet aan beginnen.

Ik heb begrepen dat ts het paard kent. Een paard wat ik nog nooit gezien heb zou ik ook niet gaan bezichtigen als hij een peesblessure heeft. Maar zij heeft er al een band mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 17:48 



 
Profiel   

Waarom staat dat paard überhaupt te koop. Dan moeten ze er wel heel graag vanaf willen.


TS: kreupelheid zegt absoluut helemaal niks over de staat van de pees. Hier een gehad die compleet rad liep, in alle gangen. Scan: pees over een lengte van 8 cm heel erg beschadigd en op een plek bijna door. Die hebben we toen laten inslapen, maar als je niet beter wist zou je denken dat er een gezond paard stond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 18:12 



 
Profiel   

TS, volgens mij heb je voor jezelf allang besloten dat je dit paard wilt kopen en hoopte je hier te horen dat het allemaal reuze meevalt en dat je prima zo'n dier kunt kopen.
Superlief van je dat rijden niet op de eerste plaats komt, maar je wilt toch wel íets met je nieuwe, eigen paard kunnen doen? Vergis je niet in een revalidatieperiode: dat vraagt veel van jou (en van je paard) en er is niemand die kan zeggen "lekker 3 maanden laten staan en daarna kun je volop aan de slag". Misschien ben jij die uitzondering die de regel bevestigt en hou je er na veel geduld, werk en tijd een leuk paard aan over. Maar wrs hoor je bij de grote groep die met hun handen in het haar zit bij 'n paard met een peesblessure. Dat is precies een blessure waar iedere ruiter/paardenliefhebber bang voor is en jij zou bewust zo'n paard kopen? Hoe lief hij ook is en hoe groot de klik, doe het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 18:15 



 
Profiel   

Ik heb niet gelezen dat ze hem kent. Alleen dat toen ze ging kijken er meteen gek van was.

En als dat zo makkelijk gaat zijn er nog wel meer droompaarden.

Paard stond al te koop las ik en toen heeft hij de peesblessure gekregen.
Waarschijnlijk is het dier op een keuring verschenen en dit eruit gekomen.
En heeft de eerste "koper" afgehaakt.

Ineens komt het topic in me op van een paar weken terug.
Moet ik het paard terug nemen of niet... Zal wel toeval zijn...

[TAO] Ontbinden van koop

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 18:16 



 
Profiel   

@ts ben je ervan bewust dat je na een jaar van boxrust, weinig met je paard kunnen doen en heel veel uitgegeven geld alsnog voor de keuze kan komen te staan om het paard te moeten laten inslapen.

Ook ken je het paard niet door en door. Zou jij de minimale hints van ongemak zien of zie je het pas als je eigenlijk maanden te laat bent?

Het klinkt mij in de oren dat de huidige eigenaar het niet aan kan om het paard in te laten slapen en hem dus aan jou verkoopt. Zo ben jij verplicht die keuze te maken en niet zij.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 18:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 8 [ 183 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen